Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:58

Komt ff om het hoekje: ik zou ook graag aansluiten bij een bokt-run!
Wel ff met een slag om de arm qua datum aangezien ik 7 juni de Mozart marathon ga rennen..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:37

Wat meer naar het noorden, dat is helemaal in het noorden. :')
Wat meer naar het noorden vind ik de Sallandse Heuvelrug of wat plekken in Drenthe.

Ik ben helemaal in voor een bokt run, maar ben wel afhankelijk van het ov meestal. Posbank is prima, daar kan ik wel komen met de trein! Eind mei of juni komt mij ook beter uit. Begin juli kan ook nog, maar daarna ben ik met vakantie. Leuk om meerdere lussen te kunnen lopen!

Samantha, wat jammer, dat maakt het niet echt herkenbaar of toegankelijk voor de 'gewone loper' met drukke levens. Heerlijk in het ochtendzonnetje! Hoe voelt het om nu weer 10+ te lopen? Ik hoop zo dat je nu in een stijgende lijn blijft!

Lisitano, wat balen dat het zo slecht ging! Maar niet te hard zijn voor jezelf, de temperatuuromslag van afgelopen weekend was ongekend en dan ook nog in de stad lopen, dat is ontzettend uitdagend! Slecht dat ze met die temperaturen niet extra water hadden ingeslagen.
Hopelijk kan je weer op een ander mooi evenement focussen en deze in het verdomhoekje plaatsen. :D
Ik denk dat beide klopt, door al het sporten heb ik veel meer energie gekregen en kan ik ook meer aan qua studie/werk/andere belasting van het leven, maar ook ik moet mezelf wel pushen hoor. Ik sta echt niet altijd te springen om de deur uit te gaan. :') De afgelopen maanden weigert mijn lichaam meer dan 6/7 uur te slapen en door ontpillen en een chaotische hormoonhuishouding schommel ik best wel in energie, kan soms flink instorten. Ik denk dat het veel blijven sporten door meerdere factoren in stand wordt gehouden: het brengt me mentaal heel veel, ik geniet er echt van om onderweg te zijn buiten en het bewegen maakt me vrolijk, het is toch een beetje een normaal/modus geworden dat ik er automatisch ruimte voor plan naast werk en studie, ik vind het heel interessant om grenzen te verleggen, ik wil graag duurzaam mijn grenzen blijven verleggen dus dat maakt veel sporten (en herstel) ook belangrijk, en ondanks dat het afgelopen jaar best wel pittig was (relatie van 7 jaar die in september toch geëindigd is na hard eraan werken, waarmee ook een deel toekomstperspectief wegviel, moest plots mijn huis uit door sloop, veel werk erbij naast mijn studie, ene bachelor afronden en een tweede starten) voel ik me gezonder, minder gestrest en stabieler dan ooit, dus ik denk oprecht dat ik niet meer zonder kan. :+ Excuus voor het lange verhaal, maar het bracht me aan het denken en wilde graag een volledig antwoord geven.
Of misschien zoals mijn broertje een keer grapte 'zit er nu weer 30 km tussen jou en je demonen', misschien is dat mijn motivatie. _O-

Germie, bij veel trailruns is het juist normaal dat je ook zelfvoorzienend bent in water en eten en de verzorgingsposten vooral voor bijvullen en extra zijn, maar dat staat dan ook in de informatiebrief.

Laura, altijd fijn om een schema als richtlijn te gebruiken voor trainingen! En zeker dat de 10 km makkelijker gaat voelen als je je gaat richten op verder lopen dan dat.

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:41

Sallandse heuvelrug vind ik al ver naar het zuiden. Haha.

Als er bij staat dat je niet overal een verzorgingspost hebt vind ik dat wel wat anders. maar bij de cpc waren die er gewoon, dan hoort het niet op te zijn.
Net als dat je niet opruimt als iemand nog loopt en niet te laat is. Ik had een liter water bij me, dus kon wel zonder verzorgingspost, maar als je ze belooft inclusief verzorging met suikerbrood e.d. dan dien je ook te zorgen dat ook iedereen suikerbrood kan krijgen indien ze het willen.

Ik zou bij de cpc ook gebaald hebben als ineens het water op zou zijn. Je gaat er wel van uit dat dat er is. Bij mijn officiele halve marathons op de weg had ik ook wel wat drinken bij me, maar heb ook gewoon van de organisatie gepakt. Zeker ook het alcoholvrije biertje bij de finish in Oldenburg :D

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:47

Wat een leuk idee een boktrun! Als het een mooie omgeving is, lijkt me een trail een goed idee :D

Locatie maakt mij niet zoveel uit, ik ken het bos bij Gieten-Gasselte goed maar dat is natuurlijk niet centraal. Ergens naartoe rijden is geen probleem :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:58

Vind een boktrun ook een leuk idee!
Locatie maakt me niet zo uit, trail lijkt me erg leuk en de veluwe lijkt me daar heel erg geschikt voor maar er zijn vast meer mooie plekken, vind een stukje rijden geen probleem.
Ik vind 14 km op dit moment wel heftig klinken, als er een beginnersgroepje is die iets tot max 10km wil doen sluit ik graag aan.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:32

Suliko, wat mooi! Dit moet je af en toe maar eens terug lezen <3 Het is net therapie, dat lopen. Herkenbaar wel. Ik zit in een heel andere situatie dan jij, maar ook ik heb het sporten echt nodig om het leven heel leuk te blijven vinden. Klinkt dramatischer dan ik bedoel, maar je snapt me vast. Knap hoe je alles doet!
Jij woont omgeving Utrecht toch? Mocht het moeilijk bereikbaar voor je zijn zodra de locatie gevonden is, wil ik je eventueel wel oppikken.

Eef, als je solo 10 kunt, kun je met een groepje ook wel 14. Je zal het niet geloven maar ik wel :D

Samantha, wat fijn! Prachtige plaatjes. Hoe voelde het?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:38

Ik vind een boktrun ook een leuk idee <3
En de Posbank zou prima zijn.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:40

Jeetje Suliko, na je post vind ik je nog meer een bikkel dan dat ik al vond, echt respect! Klinkt als echt een pittig jaar met alles zo, en dan toch steeds maar de drive kunnen vinden om te sporten. Ik snap dat het uiteindelijk energie en een blijer hoofd (ik kan even niet op een beter woord komen, sorry) oplevert, maar je moet het toch maar doen. Echt heel knap!

Eef_Bam ik denk dat ik helaas tegen die tijd ook nog niet in het beginners groepje pas, maar zou leuk zijn als je ook dan een beginners groepje bij elkaar krijgt :j

Mocht ik toch langs kunnen komen uiteindelijk kan ik ook evt wel mensen oppikken als ik ergens langs rij, Suliko zat jij niet bij Utrecht? Dat is voor mij waarschijnlijk ook langs de route
/edit ik zie dat Lisitano mij al voor is :D

Lisitano leuk dat jij ook een blijer mens wordt van sporten :)
Volgens mij meer mensen in het topic. Ik hoop dat dat bij mij ook uiteindelijk zo gaat zijn (klinkt zwaar, zo zwaar bedoel ik het niet haha)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:53

Komt zwaaien, eerder geroepen op te bouwen. Toen een valse start. Inmiddels weer veel core oefeningen verder en ren voorzichtig mee met een loopgroepje. Heel blij. Nog geen run gepland, want toegelaten tot de vierdaagse (hoera). Dus focus meer op wandelen.

Wel heel tof een boktrun. Riep zes maanden geleden ook dat ik organiseren leuk vind. Iemand zin om dat samen te doen? Stuur me een pb. Ik woon zelf aan de Utrechtse heuvelrug.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:57

Wat top Suliko, en ook deels heel herkenbaar.
Vind het soms allemaal best pittig in m’n eentje met 2 kids en fulltime werken, maar juist het sporten houdt me op de been.

Wel leuk idee die boktrun, ik woon ook Utrechtse Heuvelrug maar stukje reizen is meestal geen probleem.

Het lopen voelde goed, al was het ook weer even wennen om langer te lopen. Ik heb vanmiddag een sportmassage gepland, voor het eerst, dus ben benieuwd.
Ga nu vrijdag een klein rondje lopen en dan zondag 15 km. Dan heb ik nog 4 weken om enigszins wat op te bouwen voor de marathon.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:15

Even heel snel (sta in de efteling) Utrechtse heuvelrug zou ik ook top locatie vinden! Postbank kan ook maar wordt voor mij al wel de max.
Misschien gewoon datumprikker maken?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:21

Lisitano, jaa het is zeker als therapie! Nadat ik op mijn eerste fietsreis geweest was en nog in traumatherapie zat, zei mijn psycholoog al: volgens mij moet je gewoon blijven fietsen, want daarmee ben je meer en beter aan het verwerken dan in deze sessies. :') Vanuit daar is wel het lange afstanden blijven afleggen ontstaan. Dus ja, ik snap je zeker! Fijn dat het hardlopen dat ook voor jou kan betekenen.
Klopt, ik woon in Utrecht, op zich is vanuit daar heel veel aan te reizen, maar superlief aanbod!

Muppetmaya, blij hoofd is helemaal prima hoor, zo voelt het meestal ook als ik mezelf erop betrap dat ik een dansje doe of aan het neuriën ben in de keuken terwijl ik eten maak na het rennen. :')
En ja, het jaar was rommelig (maar zo is het leven ook wel, iedereen heeft zo zijn uitdagingen), maar die rommeligheid was juist een drive. Mijn eerste trailrunevenement in december 2023 kwam doordat ik eigenlijk met mijn toenmalige partner naar Spanje zou gaan tijdens de kerst, last-minute ging hij alleen en bleef ik achter in Nederland en ik moest afleiding hebben. En toen ben ik blijven rennen. Ik weet nog dat ik na een hele emotionele dag en nacht door de relatie in april de volgende dag mijn hoofd leeg moest maken en heb ik mijn toen verste afstand van 27 km getraild door stortbuien en hagel heen. En zo ben ik er steeds meer achter gekomen hoeveel beweging en met jezelf zijn kan helpen met alle obstakels in het leven. :D
Ik denk dat dat ook een beetje het gevoel is wat jij hoopt te bereiken met na werk kunnen rennen, hopelijk vind je die drive daarvoor ook!
En jij ook bedankt voor het aanbod, heel lief <3

Nu ben ik opeens op de filosofische tour (en statistiek aan het vermijden), maar ik denk dat jezelf uitdagen in sport ook zoveel kan brengen, doordat je daar controle over hebt. Over veel in het leven heb je geen controle en kan je je machteloos of overweldigt voelen, maar de ene voet voor de ander blijven zetten is eigenlijk heel simpel. Zelfs al is het afzien, heb je vaak verrassend genoeg wel het doorzettingsvermogen om door te gaan en leer je steeds beter om met je eigen hoofd om te gaan. Dat in combinatie met buiten, in het moment zijn en een hogere hartslag brengt rust en fijne hormonen. Door dat alles krijg je meer zelfvertrouwen, en door zelfvertrouwen kan je de rest van het leven ook weer beter dragen en in perspectief zetten.
Daarom is het des te vervelender als je een blessure hebt en dat opeens niet meer kan. Maar daardoor ga je ook focus leggen op herstel, juiste training en zelfzorg, waardoor je ook weer een gezonder en evenwichtiger mens wordt. Hoeveel wins wil je hebben. :')

Fenn, wat fijn dat je weer aan het opbouwen bent! Ik wil wel helpen met organiseren. Ik denk het belangrijkste om een datum te vinden waarop iedereen/de meeste kunnen, misschien een datumprikker rond laten gaan?

Samantha, poeh, ja, dat lijkt mij ook pittig! Ik ben heel blij dat ik (nog) geen kinderen heb en me alleen over mezelf en mijn eigen planning hoef te bekommeren.
Kan me voorstellen dat het wennen is! Wel intens, in 4 weken wat opbouwen als je eigenlijk ook al naar je taperweken gaat. Gelukkig is je basisconditie heel goed! Wil je nog een 30+ lopen van tevoren om te kijken hoe dat gaat, of hou je het bij kortere afstanden?

Ik ben alleen al voorstander van de Posbank omdat, als je daar nog nooit gelopen hebt, je daar absoluut een keer moet lopen. :D En het is vast mogelijk om er nog een kortere lus bij te maken of een shortcut die een aantal kunnen nemen.
Mocht het bij de Utrechtse Heuvelrug zijn wil ik wel leuke routes tekenen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:25

Heel knap Suliko, om juist dan in die stortregen die afstand te lopen!
Maar het klopt wel ja, het maakt je hoofd leeg.

Ik vind beide leuk, de Postbank ben ik nog nooit geweest dus lijkt me leuk om eens te ervaren.

Ik mag de week na de 15 km een 2h15 rennen, dus 22 km ongeveer. Dan in die week naar de arts en dan hoop ik dat hij zegt, ga komend weekend maar 30 rennen. Dan zit ik 2 weken voor de marathon en verder wordt m dan dus niet, dan gaat de taper periode in.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:58

Suliko daar heb je helemaal gelijk in met dat gevoel wat ik ook hoop te ervaren. Wel echt heel mooi dat je dat zo kan met bewegen/rennen (uiteraard ook het fietsen). Dan ook nog eens 27 km door de hagel en stortbuien! Je omschrijft het echt wel heel mooi.
Heel gek gezegd, blijkbaar kan ik het wel ergens dat hoofd op 0/leeg. Na een drukke dag oliebol oplossen op werk vind ik het fijn om bij de paarden de paddock uit te mesten en te vegen. Niemand op stal, en gewoon dom vegen.
Nu dat nog met sporten voor elkaar zien te krijgen :D

Samantha 2 kids en fulltime werken lijkt me ook wel heel pittig. Knap dat je dan ook zo het sporten er nog bij kunt doen! Ik ben benieuwd wat je van de sportmassage vindt.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 15:06

Ik ook, ik houd niet zo van gepruts aan mn lijf door vreemden zeg maar. Ik heb ook echt een hekel aan naar de kapper gaan bijvoorbeeld.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 15:37

Mooie filosofische beschouwing Suliko, ik denk dat we hier allemaal wel iets in herkennen.
Ik zou een boktrun ook heel leuk vinden, maar loop nu net 5 km, dus dan is eind juni 10km wel de max denk ik. En geloof best dat je 14km kunt lopen als je er ook 10 kunt, maar ben nu ruim een half jaar bezig om blessurevrij op te bouwen en dan is ineens 4km extra echt teveel. Dat risico wil ik niet aangaan.
Als die mogelijkheid er niet is hoop ik een latere keer (of volgend jaar)aan te kunnen sluiten, dan zou die afstand geen probleem meer hoeven te zijn.
Ik woon in Brabant en vind een stuk reizen ook geen probleem (maar Drenthe wordt me wel echt te ver).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 17:15

Sallandse heuvelrug is dan redelijk centraal.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 17:20

Ik ben ook voor een boktrun, super leuk. En SV heeft altijd super mooie routes. Voor degene die aangeven dat 14 km teveel gaat worden, we kunnen ook met een aantal die 4 km uit gaan wandelen. Ik weet ook niet of ik dan al zover ben, maar ga graag mee. Omgeving maakt mij niet veel uit, maar meer dan 2 uur rijden is voor mij wel de max. Ik kom uit Apeldoorn en kan eventueel wat mensen meenemen.

Muppetmayo, dat vegen en mesten is bij mij ook vaak een soort van ontspanning en hoofd leeg maken.

Suliko, ik heb echt bewondering voor jou en je mindset. Jij laat echt zien dat alles mogelijk is en blijft zo poistief. Mooie eigenschappen hoor!

Was je sportmassage lekker Samantha? Ik heb er echt wel baat bij gehad, soms ook aardig wat pijn, haha.. Doe het nu eigenlijk te weinig, maar het helpt mij ook erg bij herstel.

Gefeliciteerd Fenn, dat is ook een leuke uitdaging de 4-daagse. Zou ik ook nog wel eens willen proberen. Fijn dat je lekker aan het opbouwen bent.

Ik ben echt een pannenkoek, ik dacht gisteren, ik ga het uitlaatrondje van de hond hardlopend doen en dan breng ik hem thuis en kijk ik of ik nog verder kan. Garmin vond dat ik nog moest herstellen dus een echt plan had ik niet. Ben 500 meter verder en denk, even leuke foto maken van mijn blije hond, en 50 meter lag ik bijna languit. Strompelend weer omgekeerd en een verstuikte voet verder. Vannacht echt zeurende pijn maar vandaag valt het gelukkig mee en kan ik redelijk wandelen met mijn stevige wandelschoenen.

Pad des onheils.. Wel met een blije hond :)
Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 17:25

Mooi Suliko :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:22

Ook centraal en erg mooi is de Ermelose heide in combinatie met het Speulderbos.
Maar er zijn zat opties natuurlijk. Leuk idee.

Ik heb mijn loop gisteren overgeslagen, ik was nog helemaal beurs van de sportmasseur maandagavond.
Morgen heb ik weer een lange loop op de planning, ik denk dat ik er weer 15 pak en dat ik voor de gewenning ook weer ecen met trailvest ga lopen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:00

Boktrun, leuk! Afhankelijk van wanneer, want ivm de bevalling mag ik voorlopig nog niks natuurlijk en ik wil t graag langzaam opbouwen tzt!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:07

De sport massage was fijn!
Moest mezelf er even aan overgeven haha. Maar was uiteindelijk heel fijn. Benieuwd hoe het morgen aanvoelt, voelt nu allemaal lekker ontspannen.
Zo nog even paardrijden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 19:58

Uitwandelen tot 14km kan natuurlijk altijd, maar in die lus zitten sowieso wat punten waar het leuk is om even te stoppen en foto's te maken en te kletsen, zoals een uitkijktoren, de brandtoren en een leuk uitzicht hier of daar. We zijn er wel voor de gezelligheid natuurlijk.

Voordeel van die route bij de Posbank is dat er ook een grote parkeerplaats is, en horeca waar je even naar de wc kunt als je aankomt.
Of daarna zelfs lunchen als je zin hebt en het niet te vol is.

Ik kan ook mensen van het station Velp of Rheden oppikken, geen probleem.

Als ik er even data in mag gooien:

18 mei
25 mei
22 juni

Oh ja, er mogen maximaal 20 mensen mee, anders heb je een vergunning nodig.

Utrechtse heuvelrug vind ik ook prima hoor, als iemand daar een leuke gpx van heeft.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 12-03-25 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 20:02

Ik deed na het werk nog even een korte heuveltraining vlakbij mijn werk. Zo fijn dat ik dat twee minuten vanaf mijn werk kan doen!
5.5km met 171hm, 29 keer hetzelfde heuveltje opgerend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:12

Supervixen schreef:
Uitwandelen tot 14km kan natuurlijk altijd, maar in die lus zitten sowieso wat punten waar het leuk is om even te stoppen en foto's te maken en te kletsen, zoals een uitkijktoren, de brandtoren en een leuk uitzicht hier of daar. We zijn er wel voor de gezelligheid natuurlijk.

Voordeel van die route bij de Posbank is dat er ook een grote parkeerplaats is, en horeca waar je even naar de wc kunt als je aankomt.
Of daarna zelfs lunchen als je zin hebt en het niet te vol is.

Ik kan ook mensen van het station Velp of Rheden oppikken, geen probleem.

Als ik er even data in mag gooien:

18 meI
Supervixen
Eef_Bam

25 mei
Supervixen
Eef_Bam

22 juni
Supervixen
Eef_Bam

Oh ja, er mogen maximaal 20 mensen mee, anders heb je een vergunning nodig.

Utrechtse heuvelrug vind ik ook prima hoor, als iemand daar een leuke gpx van heeft.

Misschien handig om even te turven wie waneer kan?