De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:11

Eleeke schreef:
Ik vond memes overigens wel relevant. Memes zegt veel over het gevoel in een land

Dit inderdaad.
Ik zie zo onwijs veel memes voorbij komen bij veel Amerikanen, op Facebook en Instagram bv. En dat zegt inderdaad heel veel over hoe de gemiddelde burger daar denkt over het virus, want je ziet ook weer reacties die er van anderen op gegeven worden en die dan weer van de poster reacties krijgen. Veel mensen gaan echt zo vreselijk nonchalant en lacherig om met het virus momenteel, en vooral in Amerika omdat het daar nog niet zo hard gaat als in Europa en Azië. En een meme is inderdaad geen informatie bron, maar het zegt idd wel veel over hoe de gemiddelde burger denkt en reageert op de huidige situatie en dat vind ik best zorgelijk soms.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:12

Suliko schreef:
cursebreaker schreef:
Heel lastig idd. Want het gaat zo'n grote gevolgen hebben financieel gezien, voor velen. Begrijpelijk dat veel mensen zich daar gewoon enorm ongerust over maken, want de rekeningen blijven wel doorgaan natuurlijk.

Ik vind het bv. ook heel lastig nu met m'n schoolgaande zoon van 7 (We zitten in Zuid-Limburg). Hij is leerplichtig en de scholen zijn open, dus wat moet je dan doen? Zolang er op landelijke schaal niet grootschaliger iets mee wordt gedaan zullen scholen gewoon zolang mogelijk open blijven wat ook wel begrijpelijk is. Ik snap ook wel dat zolang het nog niet heel erg snel verspreid wordt via scholen, wat geloof ik nu dus nog niet het geval is, ze zo'n drastische maatregel zolang mogelijk willen uitstellen zodat werkende ouders niet in de problemen komen. Ik ben thuis moeder, dus heb gelukkig het privilege om m'n zoon fulltime op te vangen mocht het zover zijn, maar het wordt landelijke chaos als scholen echt grootschalig dicht gaan. Lijkt me maar moeilijk om te beslissen Wanneer dat moment daar is omdat de overheid natuurlijk ook moet kijken naar niet alleen het medische plaatje, maar ook de gevolgen wat het landelijk gaat hebben. Al ben ik van mening dat op een gegeven moment dat medische plaatje echt voorrang moet hebben (al zullen ze zich natuurlijk braaf aanpassen aan wat het RIVM gaat adviseren nog allemaal)

Ik zie overigens bij Amerikaanse kennissen op Facebook en Instagram (moest ik even aan denken nu ik Trump weer eens voorbij zag komen) alleen maar heel veel grapjes en memes voorbij komen omtrent het virus. Een grapje op z'n tijd ok, maar ook zij doen het veelal (niet allemaal natuurlijk) nog heel lacherig af tot nu toe, alsof het hun niet zal raken (heeft het ook al gedaan natuurlijk maar dat land is zo groot, dat het daar heel anders verspreid). Makkelijker praten als je idd nog vrij 'veilig' zit. Maar vind het erg jammer en erg onrespectvol naar mensen toe in Azië en ook Europa die er toch behoorlijk mee te kampen hebben. Maar vind het net zo goed heel jammer dat er ook hier nog genoeg mensen zijn die er zo nonchalant over denken. Maar goed; iedereen heeft recht op een mening natuurlijk :P

Nou dit inderdaad, zolang er vanuit scholen, bedrijven en de overheid geen stappen worden worden gemaakt om de boel dicht te gooien voor een paar weken kan je als student en werkende niet zomaar niet komen opdagen. Zolang mijn lessen doorgaan en geen opvangnet hanteren wanneer je wel uitvalt, ga ik naar school. Ondanks dat ik dan het risico loop het op te lopen in Utrecht en mee te nemen naar Nijmegen en studenten aan te steken. Die kans is inmiddels reëel en dat vind ik bizar.

Al helemaal nu we bezig zijn met een project waarbij mijn groepje samenwerkt met een verzorgingstehuis voor dementerende, volgende week moeten we interviews afnemen met de werknemers bij hun op de werkvloer. Dat kan toch eigenlijk niet? Ik ga het vandaag maar even voorleggen aan een docent...

Ja, dat zou ik ook doen idd, uitstellen. Goed dat je eraan denkt!

Urbanus

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:13

Tom Hanks heeft Corona.

Joman: onder de 24 weken heeft een baby te weinig kansen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:13

PSvanLot schreef:
Ik baal er ook extreem van. Zit al vanaf maandag thuis. Kan hier ook weinig want ik zit in het onderwijs...

Leuk is zeker anders, maar om nu echt te gaan klagen erover op tv? Typisch natuurlijk dat journalisten en tv hier wat mee doen, maar is imo gewoon bizar. Het zal niet voor eeuwig zijn. En ik snap zeker dat veel mensen liever gaan werken, en dat je ervan kunt balen, maar om dat nu zo groot in beeld te brengen op tv vind ik wel wat ver gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:14

Ik vind thuis blijven een lastige.
Ik had vandaag eigenlijk voor mijn werk een bijeenkomst in hartje Utrecht. Moest met de trein, in de spits, naar een openbaar gebouw met veel mensen. Ik ben niet gegaan, maar ben naar mijn werk gereden (klein kantoor, max 10 collega's). Waar we ook het advies hebben: ben je verkouden, werk dan thuis.
Zit mijn collega nu snotterend aan het bureau naast me. Kom ik binnen met mijn goede gedrag....

Suliko

cursebreaker schreef:
Suliko schreef:
Nou dit inderdaad, zolang er vanuit scholen, bedrijven en de overheid geen stappen worden worden gemaakt om de boel dicht te gooien voor een paar weken kan je als student en werkende niet zomaar niet komen opdagen. Zolang mijn lessen doorgaan en geen opvangnet hanteren wanneer je wel uitvalt, ga ik naar school. Ondanks dat ik dan het risico loop het op te lopen in Utrecht en mee te nemen naar Nijmegen en studenten aan te steken. Die kans is inmiddels reëel en dat vind ik bizar.

Al helemaal nu we bezig zijn met een project waarbij mijn groepje samenwerkt met een verzorgingstehuis voor dementerende, volgende week moeten we interviews afnemen met de werknemers bij hun op de werkvloer. Dat kan toch eigenlijk niet? Ik ga het vandaag maar even voorleggen aan een docent...

Pfoe ja ik kan me goed indenken dat deze situatie je behoorlijk bezig houdt.
Nog los van het naar school gaan an zich en het eventueel kunnen krijgen en verspreiden van het virus... Maar je huidige project is inderdaad ook iets waar school toch nu even van zou moeten zeggen: Jongens, laat het even voor wat het is. Ik vind het zelf echt heel bizar ook dat scholen daar vooralsnog niet veel mee doen. Nu zien wij natuurlijk niet wat ze achter de schermen bespreken en al wel aan't doen zijn qua voorbereiding voor het treffen van maatregelen, maar dit laat ook wel blijken dat veel scholen er dus idd nog weinig mee doen. Heel vreemd vind ik dat toch. Benieuwd hoe je gesprek gaat met de docent. Goed dat je het voorlegt!

Ja ik vind het ook raar dat de docenten hier zelf nog niet over begonnen zijn, er zijn erg veel projectgroepen die samenwerken met bedrijven in de zorg, de plekken die je nu juist wil vermijden als je geen noodzakelijke reden hebt. Tot nu toe telt nog altijd de strakke planning die we hanteren, de deadline van het project en is er nog geen sprake van een derde herkansing of andere maatregelen. Ze hadden dit best eerder kunnen zien aankomen want het is al weken bekend dat we deze weken regelmatig over de vloer komen bij het bedrijf waar we mee samenwerken.
Zat er zelf aan te denken om de interviews op een andere plek te houden, moet dan alleen nog even bedenken waar dan wel handig is.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 12-03-20 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

MarcoBorsato schreef:
Tom Hanks heeft Corona.

Dat las ik al in je berichten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:15

Daihyo schreef:
Ik had vandaag eigenlijk voor mijn werk een bijeenkomst in hartje Utrecht. Moest met de trein, in de spits, naar een openbaar gebouw met veel mensen. Ik ben niet gegaan, maar ben naar mijn werk gereden (klein kantoor, max 10 collega's). Waar we ook het advies hebben: ben je verkouden, werk dan thuis.
Zit mijn collega nu snotterend aan het bureau naast me. Kom ik binnen met mijn goede gedrag....

En niemand stuurt die collega naar huis dan ook? -O-

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:18

Berdien schreef:
Maar met dat thuisblijven he. Wie moet er dan thuisblijven? Want er zijn heel wat mensen met banen waarbij het helemaal niet zo handig is dat ze thuis blijven. Moet winkelpersoneel dan ook thuis blijven? De politie? Vrachtwagenchauffeurs die de winkels bevoorraden? Je kunt echt niet zomaar zeggen 'Ho. Stop. Vanaf nu blijft iedereen thuis'. Dán krijg je pas paniek en enorme toestanden.

Hier is al op een persconferentie antwoord op gegeven. Werk thuis waar het kan is het advies. Politie kan moelijk thuis blijven dus moeten aan het werk. Net zo voor winkepersoneel en mensen in de zorg. Heb je een kantoorbaan? kijk dan of je thuis kan werken. Zoiets was het

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:19

Goed nieuws hier. Schoonzus heeft geen corona.

Heb me er toch drukker over gemaakt dan ik me 2 weken geleden had kunnen voorstellen

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:20

Fijn NIeuws Capopjekop! :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:21

MarcoBorsato schreef:
Tom Hanks heeft Corona.

Al zijn de ontwikkelingen omtrent vroeggeboorte zo goed dat ze waarschijnlijk naar 23+ weken gaan om te behandelen.

Maar dat is een ander verhaal dan corona.

Terug naar het feit, corona.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:22

cursebreaker schreef:
PSvanLot schreef:
Ik baal er ook extreem van. Zit al vanaf maandag thuis. Kan hier ook weinig want ik zit in het onderwijs...

Leuk is zeker anders, maar om nu echt te gaan klagen erover op tv? Typisch natuurlijk dat journalisten en tv hier wat mee doen, maar is imo gewoon bizar. Het zal niet voor eeuwig zijn. En ik snap zeker dat veel mensen liever gaan werken, en dat je ervan kunt balen, maar om dat nu zo groot in beeld te brengen op tv vind ik wel wat ver gaan.

Bijzonder inderdaad. Tja weet je wat het is. Het kan natuurlijk ook niet altijd leuk zijn in het leven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:22

karuna schreef:
Daihyo schreef:

En niemand stuurt die collega naar huis dan ook? -O-

Nope :n
Zijn al wel opmerkingen over gemaakt, maar zij vindt de preventieve maatregelen allemaal overtrokken. Dus zit waar ze zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:23

Ik geloof dat ik zelf m’n spulletjes zou pakken en elders zou gaan zitten of thuis werken wanneer mogelijk.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:24

Reizen naar Amerika gestopt. Trump weet zelf niet eens hoeveel mensen er daar Corona hebben vanwege geen testen. Verspreid zich daar ook wel zonder Europianen..
Laatst bijgewerkt door lovee op 12-03-20 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

gillian

Lekkere collega..
Ik zit mooi thuis met zoontje.
Ga veel liever werken maar helaas, he t is ff niet anders.

verootjoo

Joman schreef:
Dat ze voor 24 weken dus nu helemaal niets meer doen? Niet in uitzonderlijke gevallen en wellicht ook niet ‘comfortabel’ maken?

Ik heb geen verstand van prematuren, dat geef ik meteen toe. Maar dit soort nieuwsberichten, en dan gaat het niet alleen om prematuren maar ook over 80 plussers, vind ik zorgwekkend. Wellicht paniekvoetbal, maar in Italië zal het aan de orde van de dag zijn. En misschien ben ik een doemdenker, maar ik denk dat we het hier ook gaan krijgen.

Onder 24weken doen ze sowieso al niks.

Dus weet niet waar het AD het vandaan heeft dat dat ivm Corona is.

Verder gaan ze ook geen neonatologische IC’s leeghalen/leeg laten.

Een prematuur ligt niet op dezelfde IC als volwassenen he ;)

Daarnaast kan de apparatuur ook niet uitgewisseld worden, deze is niet bruikbaar voor volwassenen.

Dus de info klopt niet.

Denk dat mb dat ook bedoelt, en het is best gek als je dat stellig in het topic brengt.
Onnodig paniek zaaien.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:25

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:26

Bij mij op mijn werk in Amsterdam kun je prima thuiswerken. Het verzoek was ook aan collega's uit Brabant om thuis te werken. Iemand had blijkbaar dat bericht gemist. Die is gewoon weer naar huis gestuurd.
Vandaag is voor iedereen het verzoek gekomen om iedere dag je laptop mee naar huis te nemen. Mocht er noodzaak zijn om iedereen thuis te laten werken dan kan dat.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:27

Lekkere collega idd Daihyo. En wederom zo vreemd dat er van hogerop geen 'bevel' gegeven wordt van ga jij maar lekker naar huis toe. Ik snap dat echt niet. Maar goed, die mensen hogerop zullen wel hetzelfde denken; valt wel allemaal mee en zal Vast wel een verkoudheidje zijn dus blijf maar lekker.

Fijn nieuws Capopjekop! Kan me voorstellen dat je je ongerust maakte hoor.

Hoe is het ondertussen met de zieke bokkers onder ons? Ik hoop dat jullie je elke dag weer iets beter voelen?

Sure_Lee,
Wel knap dat je zo'n bericht mist terwijl heel NL in rep en roer is erover :')
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-03-20 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:27

verootjoo schreef:
Joman schreef:
Dat ze voor 24 weken dus nu helemaal niets meer doen? Niet in uitzonderlijke gevallen en wellicht ook niet ‘comfortabel’ maken?

Ik heb geen verstand van prematuren, dat geef ik meteen toe. Maar dit soort nieuwsberichten, en dan gaat het niet alleen om prematuren maar ook over 80 plussers, vind ik zorgwekkend. Wellicht paniekvoetbal, maar in Italië zal het aan de orde van de dag zijn. En misschien ben ik een doemdenker, maar ik denk dat we het hier ook gaan krijgen.

Onder 24weken doen ze sowieso al niks.

Dus weet niet waar het AD het vandaan heeft dat dat ivm Corona is.

Verder gaan ze ook geen neonatologische IC’s leeghalen/leeg laten.

Een prematuur ligt niet op dezelfde IC als volwassenen he ;)

Daarnaast kan de apparatuur ook niet uitgewisseld worden, deze is niet bruikbaar voor volwassenen.

Dus de info klopt niet.

Denk dat mb dat ook bedoelt, en het is best gek als je dat stellig in het topic brengt.
Onnodig paniek zaaien.

Waarom? Ik breng gewoon een artikel in. Is niks stelligs aan, dat volgt namelijk uit een nieuwsbericht.
Daarnaast heb ik ook al gezegd dat er bijvoorbeeld een te kort is aan gaasjes, dus dat het daar wellicht ook aan kan liggen.
Sinds wanneer mag je geen nieuwsberichten posten en zaai je dan paniek?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:28

Ik lees al hele tijd mee maar jeetje wat gaat de verspreiding snel zeg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:29

Denemarken zou nu ook in lockdown zijn.
Gelezen in een ander topic.

En reisadvies naar Spanje is aangepast. Vooral regio Madrid en Baskenland zijn hard getroffen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:32

Toch heftig he, dath et een na het andere op slot gaat.

Ik ga toch vandaag maar wat extra boodschappen doen. just for safe.