Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:35

Danseresje, wat vervelend dat je batterijcapaciteit ook achteruit is gegaan! Daar heb ik geen last van. Wat ben je goed aan het opbouwen zeg, gaat lekker volgens mij! En dat naast al je wandelkilometers. Misschien dat je balans wat van de leg was doordat je daarvan wat stijf was?

horsii, gelukkig is dat weekend maar 1x in de maand, dus goed te doen en ik vind het ontzettend leuk, heb ook een hele leuke groep cliënten. :D

SV, tape heeft mij eerder ook geholpen met schuurplekken op mijn ribbenkast! Zou het zeker eens proberen op je rug. Wel zorgen dat je goed lange stroken gebruikt, zodat de uiteindes niet alsnog gaan irriteren en paar keer overheen wrijven zodat de plak goed hecht en niet losraakt.

BM, geniet ervan, ziet er prachtig uit!

Leonie, sst, valt wel mee. :') Fijn dat je er weer vertrouwen in hebt!

muppetmayo, zoals ik tegen horsii al zei, gelukkig is het maar 1 weekend in de maand en is het ook heel leuk en dankbaar werk! Had niet verwacht dat even hardlopen zo'n verschil zou maken in energie/mentale capaciteit tijdens zo'n weekend, maar dat verschil is echt bizar!

Sherivey, ik vind zulke omschrijvingen ook wel lastig, want die tijden kunnen lopen zegt weinig over hoe iemand met een lange afstand op trail met hoogtemeters omgaat.

Eef_Bam, zo deed ik het ook toen ik begon! Is een mooie verdeling. Uiteindelijk als het je goed af gaat, kan je dan 1 van die korte/easy runs een interval maken om daarin aan je conditie te werken.

Ik moest vandaag mijn fiets ophalen bij de fietsenmaker, had geen zin om met de bus naar de stad te gaan, dus ben samen met een vriendin/huisgenoot die nog aan het opbouwen is via een leuke omweg 6 km erheen gerend op een rustig tempo (6:20), toen is zij op mijn fiets gegaan en heb ik ernaast vlotter (5:20) 5 km teruggerend. Ik heb nog steeds wat spierpijn, maar het rennen ging prima! :D
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:48

Fysio tape die de fysio op mijn pees plakte bleef nog geen 24 uur zitten. Het rolde van onderen op.

Ik heb een onderpak voor duiken waarvan de naad gescheurd was gerepareerd met Action fysio tape, blijft zelfs op de stof in de was zitten.
Maar op mn huid plakt het ook niet lang.

Ik val bij die trailreizen onder gevorderd als ik 4 keer per week trainen invul:
Gevorderde Reizen
Op basis van je loopfrequentie van vier of meer keer per week, en je ervaring met trailruns en berglopen, pas je goed in de categorie Gevorderde Reizen. Hoewel je tijden op de 5 km en 10 km relatief traag zijn, laat je door de regelmatige training en ervaring in uitdagende omstandigheden zien dat je over een goed duurvermogen beschikt.

Je zit laag in deze reiscategorie vanwege de langere tijden die je nodig hebt voor de 5 km en 10 km afstanden. Er is ruimte voor verbetering qua snelheid, maar je regelmaat en ervaring compenseren dit deels.

Ga ik 2 tot 3 keer invullen, dan gaan ze er ineens van uit dat je maar 30 minuten kunt lopen aan 1 stuk.
Easy Runner Reizen
Op basis van je prestaties, zoals de tijden op de 5 km en 10 km, val je binnen de Easy Runner categorie. Je kunt ongeveer 30 minuten aaneengesloten rennen, wat het niveau van een Easy Runner aangeeft.

Je zit laag in deze reiscategorie omdat je tijden op de langere afstanden, zoals de halve marathon en marathon, aan de hoge kant zijn. Bovendien train je slechts 2 tot 3 keer per week.

Ik val dus onder gevorderd, want train 3 keer, eigenlijk nooit maar 2 keer. Heel soms 4 keer. Zal eens kijken wat voor reizen ze hebben bij gevorderd. ( niet om direct mee te gaan, heb dit jaar al een reis gepland en weet niet of ik vakantie met alleen hardlopen wil, maar zeg nooit nooit).
Ik denk dat ik me liever dan bij danseresje aansluit op wandeltochten, een goede zware bergtocht is wel mooi.
Maar 109km in een paar dagen, dat is veel.

Huisvrouw ben ik niet. :D Daarom kan ik overdag ook niet lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 18:29

Zucht.

Suliko goed om te horen dat de tape jou heeft geholpen. Het uitproberen waard dus. Alleen zelf op die plek op mijn rug plakken is lastig. Als ik alleen ga lopen moet ik dan even vragen of mijn vriend me helpt.
Kun je me nog een bepaald merk aanraden?

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:38

Suliko, nou precies dat. Ik train amper hoogtemeters met die babyheuvels hier. Loop in de bergen nog geen deuk in een pakje boter (wel in mn ego :)) )

Germie, ja, goed plan, moet je doen. Ik zou voor die 3-landen trailreis gaan. :j

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:03

Supervixen schreef:
Zucht.

Suliko goed om te horen dat de tape jou heeft geholpen. Het uitproberen waard dus. Alleen zelf op die plek op mijn rug plakken is lastig. Als ik alleen ga lopen moet ik dan even vragen of mijn vriend me helpt.
Kun je me nog een bepaald merk aanraden?

Nou, zeg dat. :')

In ieder geval niet de tape van de action, die gaat heel snel rafelen. MyCureTape vind ik fijn, die van hansaplast (bij de kruidvat te halen) is ook prima. Ja, als je er zelf lastig bij kan is het slim om het door iemand te laten doen, kan gelukkig prima een avond of tijd van tevoren! Als je er zelf goed bij kan plak je het misschien per ongeluk op met bobbels of met rek erin en je wilt hiervoor juist geen rek erop hebben.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 19:12

Ik zal eens kijken als ik naar het kruidvat ga, thanks.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:16

Sherivey schreef:
Suliko, nou precies dat. Ik train amper hoogtemeters met die babyheuvels hier. Loop in de bergen nog geen deuk in een pakje boter (wel in mn ego :)) )

Germie, ja, goed plan, moet je doen. Ik zou voor die 3-landen trailreis gaan. :j

Die is voor experts. En gaat om 35km per dag. Ik vind dan 25 een mooie afstand. Dus zou deze reis niet boeken. Sowieso weet ik niet of ik een vakantie wil besteden aan alleen trailrunnen. Ik vind dan wandelen ook mooi.

Maar waarom moet er zo raar gereageerd worden? Ik heb gewoon laten zien wat er uit komt, en dat is dus gevorderd. Als ik alleen de parameters van aantal keren per week onder mijn gemiddelde zet, dan is het ineens easy runners. Dus daaruit kan ik alleen maar concluderen dat je gewoon beiden kunt doen en moet doen waar je je prettig bij voelt. Als ik dus zo'n reis gratis mocht doen, dan zou ik kiezen voor gevorderd. En soms is het ook gewoon gecombineerd. Dus dat zou dan ook nog een optie zijn. Dan kun je per dag kiezen wat je wilt.
Maar wat er dus uitkomt is wel wat raar. Of ik nu wel of geen marathon invul, dat maakt niet uit. Maar 1 dag minder trainen zou ineens betekenen dat je maar 30 minuten zou kunnen hardlopen. Terwijl je wel gewoon een halve (en ik heb voor de lol ook even een hele marathon ingevuld, maakt voor de uitslag niet uit) kunt lopen. Zo'n tool geeft je dus gewoon een idee en vervolgens kun je er als je wilt boeken mee doen wat je wilt.

Ik ga binnenkort die antischaafcreme proberen. Het heeft in ieder geval een beetje geur, dat vind ik wel fijn. Fysio tape zou ik dus niet durven omdat het zelfs als de fysio het plakt nog geen 24 uur blijft zitten (na 1 nacht in bed is het voor de helft los).

Gisteren trouwens niet getraind, ik ben op zoek geweest naar padden. En niet gevonden. :+ Vanavond ben ik met fotografie bezig. Dus iets totaal anders. Maar ook leuk. Misschien nog wel leuker dan hardlopen. :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:25

Op de site staat bij gevorderden:
“ Deze trailrunreis is perfect voor iedereen die minimaal een uur achter elkaar kan hardlopen, ongeacht je ervaring met trailrunning.”

Hardlopen dus… niet wandelen tussendoor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:39

MarlindeRooz schreef:
Op de site staat bij gevorderden:
“ Deze trailrunreis is perfect voor iedereen die minimaal een uur achter elkaar kan hardlopen, ongeacht je ervaring met trailrunning.”

Hardlopen dus… niet wandelen tussendoor.

En dat kan ik in ieder geval wel.

Maar zoals gezegd, ik kies eerst voor andere reizen. ;) Wil wel in het buitenland een run meepakken, maar echt alleen hardlopen vind ik een beetje te gek.

Vanavond eerst foto-avond. :Y)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 22:58

Ik zou met zo’n reis juist voor safe gaan en m’n ervaring iets lager inschatten dan wat die tool me verteld.

Net terug van het symposium, was interessant, heel andere onderwerpen en sprekers dan vorig jaar.
Vind het wel erg op top sport gebaseerd. Jill Holteman zit er dan, die zegt haar baan op om zich op het lopen te concentreren. En adviezen van 3 dagen complete rust bij blessures. Euhm, hallo wij hebben hier allemaal een baan en kinderen enzo. :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:10

Samantha_ schreef:
Ik zou met zo’n reis juist voor safe gaan en m’n ervaring iets lager inschatten dan wat die tool me verteld.

Net terug van het symposium, was interessant, heel andere onderwerpen en sprekers dan vorig jaar.
Vind het wel erg op top sport gebaseerd. Jill Holteman zit er dan, die zegt haar baan op om zich op het lopen te concentreren. En adviezen van 3 dagen complete rust bij blessures. Euhm, hallo wij hebben hier allemaal een baan en kinderen enzo. :D

Ik schat mezelf liever ook iets lager in idd.

Ah ja, ik ga mn baan ook opzeggen voor het hardlopen :j
Kan ik tenminste goed bijslapen tussen het hardlopen door. :+

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:39

Die opmerkingen over huisvrouwen beginnen me een beetje de keel uit te hangen. Ik houd wel van een uitdaging. Ik loop dan met een buggy met kind erin :)) mag jij het tempo hazen, Germie +:)+ Lekker overdag lopen, maar ik kan wel een uitzondering maken hoor.

Ik vind het sowieso wel een leuk idee weer eens een Bokt social run te doen. Vorige keer was ik heel erg zwanger geloof ik. Is het een idee zoiets te plannen deze zomer? *\o/*

Hier de CPC halve marathon gelopen afgelopen zondag. De eerste 5 gingen heerlijk en daarna liep ik een dodelijk saai en heet stuk tot een kilometer of 8/9 en daar liepen mijn benen vol. Ik heb voor het eerst hardop gevloekt tijdens een evenement en ik heb dat volgehouden tot zo’n 18 km. Ik was zo chagrijnig en teleurgesteld. Maar wat was het heet. En achteraf gezien heb ik na de duurloop afgelopen donderdag gewoon niet goed voor mezelf gezorgd.
Ik slaap ook veel te weinig, dat helpt ook niet. Ik finishte in een tijd van 2:10. Dat kan veel beter maar het zat er die dag niet in.

De kids run met mijn 4-jarige zoontje was ook geen succes. Van die ene kilometer zat hij zo’n 800 meter jankend op mijn rug dat hij niet moe wilde worden :')

Komend weekend lekker trailen met Meeko op Ameland. Meer mijn ding en daar gaan we lekker voor het genieten <3

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:55

Ik ben voor een Bokt run. :D
Hahaha jouw zoontje moet nog ontdekken dat het leuk is :))
Ik kijk iig uit naar je Ameland foto's :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 00:13

Ik kijk ook uit naar de Ameland fotos. Hopelijk daar meer genieten als bij de cpc.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 07:35

Balen Lisitano, soms zit er zo'n run bij en ben je inderdaad alleen maar chagrijnig en is alles k*t met peren.
Volgende keer beter, gelukkig weet je hoe het komt.
En trailen op de eilanden is een mooi vooruitzicht! Ik ben nog nooit op de eilanden geweest, maar het lijkt me heerlijk rustgevend.

Ik ben ook voor een bokt run, alleen in de zomer zijn misschien veel mensen op vakantie?
Wat vinden jullie van mei? Of juni?
Ik heb eventueel wel twee routes vanaf de Posbank bijvoorbeeld. Twee lusjes van 14km, dan kun je een lus van 14 lopen en de fanatiekelingen nog een andere lus van 14. Zitten wel wat hoogtemeters in.
Maar misschien moet het centraler, op de Utrechtse heuvelrug bijvoorbeeld.
Roept u maar.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 07:45

Mei/juni wordt voor mij waarschijnlijk lastig ivm verhuizen

Zit straks in Middelburg wel makkelijker als ik met het OV moet.
Hier is het echt drama, maar kan straks gewoon de trein pakken en die rijden vaak al op tijd. :D

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 08:53

Morning!

Ik zie je al gaan lusitano met je zoon op je rug :D

Leuk een Bokt run! SV zeg je nou echt een lusJE v 14km? :')

Heb in coronatijd die bokt 5km gedaan, was mijn eerste x 5km en mijn eerste medaille (ik deed het van te voren in mijn broek voor die 5km en nu is dat minimaal de afstand tijdens mijn trainen )

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 08:57

Met een groepje is die 14 km zo gedaan hoor :))

Mijn eerste Bokt trail was ook 14 km. Ik was net een maand weer aan het lopen na 3 maanden blessure. Er was de optie om een shortcut te nemen als het toch niet ging.
Maar was zo gezellig dat de kilometers voorbij vlogen en ik geen problemen had met de afstand. :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:11

Sall schreef:
Morning!

Ik zie je al gaan lusitano met je zoon op je rug :D

Leuk een Bokt run! SV zeg je nou echt een lusJE v 14km? :')

Heb in coronatijd die bokt 5km gedaan, was mijn eerste x 5km en mijn eerste medaille (ik deed het van te voren in mijn broek voor die 5km en nu is dat minimaal de afstand tijdens mijn trainen )

Neem ik Meeko voor je mee, die sleept je er letterlijk doorheen :))

Ik ben voor Posbank! Maar ik woon vrij makkelijk qua aanrijden, dus ik zie wel waar we op uit komen.

Ik las het trouwens van je marathon, SV. Wat een bikkel ben je toch dat je gewoon door hebt gezet tot de finish.

Sherivey is lekker door aan het gaan. Ik vind jouw trainingen altijd zo’n inspiratie.

Danseresje gaat ook lekker door en wat een progressie! Dat is zo leuk aan opbouwen *\o/*

Suliko, jeetje wat een sportvrouw ben jij toch! Ik ben jaloers op jouw discipline. Heb je dan ook veel energie of moet je jezelf ook wel pushen te blijven gaan? Kudo’s!

Samantha, mooie tijd gelopen in die warmte! Wat vond je van de CPC?
Ik had het idee dat het wat kariger was dan normaal. Ik las dat ze op een gegeven moment geen water meer hadden bij de posten bij de halve marathon. Juist bij de wat tragere lopers. Dat kan echt niet met die hogere temperaturen.
Wat zie je er trouwens fantastisch uit! Echt een mooie, fitte vrouw <3

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:25

We kunnen ook boswachterij Grolloo-Borger pakken of 't Roegwold. Daar kun je ook mooi lopen. Is wat meer naar het noorden.

Geen water meer bij posten? Dat is dus hetzelfde als de verzorgingsposten al opgeruimd hebben. Ik vind dat toch best wel triest. Juist bij georganiseerde runs zou je geen eigen drinken mee hoeven nemen lijkt mij. ik heb meestal wel wat bij me, max 1 liter Maar vertrouw er dan ook op dat de organisatie het regelt. Daar betaal je tenslotte ook inschrijfgeld voor. Het is de medaille, de verzorging en dan nog wat vergunningen e.d.
Ik zit te denken om mee te doen aan een run en die geven aan elke 2.5km een verzorgingspost te hebben. Dat vind ik wel fijn dan.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:16

Lisitano, ik ben blij om te horen dat het bij jou ook niet vanzelf ging. Dit was m'n eerste en ik vond het echt de hel haha. Maar de warmte zal vast een rol van betekenis hebben gespeeld.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:17

Dat is bijna bovenaan Nederland :))

Ik vind het niet hetzelfde als opruimen. Het was gewoonweg niet genoeg. Ze hebben zelf nog gewaarschuwd voor de warmte, dan moet je wel ruim voldoende water hebben. Inschattingsfoutje denk ik.

Laura, ik hoor het van heel veel lopers. 18 graden met zon in de binnenstad voelt al snel als veel warmer. We zijn maar bikkels geweest dan *\o/*

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:31

Leuk idee een bokt run!

O pittig Lisitano! Het was ook echt warm ja! Maar je hebt m uitgelopen toch, dus top gedaan!
Veel plezier op Ameland!
Ik heb de 10 gelopen en vond het echt een leuke run. Zo veel publiek, en er was genoeg water, ik heb nog 2 bekers over m’n hoofd gegooid.
Aaah wat lief, dankjewel!

Ik heb net m’n eerste langere run weer gedaan, was weer even wennen. 12,25 km is het geworden, 75 min.

Afbeelding
Afbeelding

Was wat laat vertrokken dus kon thuis meteen een meeting in haha.
Nu mega honger want heb op een lege maag gelopen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:50

Sherivey wat leuk dat je naar een trailreis aan het kijken bent! Als ik dat zo lees wel super interessant, zeker de beginners (voor jullie niet van toepassing denk ik hihi). Ik las dat je verschillende vesten/stokken/etc uit kunt proberen, dat lijkt me echt super handig als je begint met trailen. Zoiets zoek ik eigenlijk nog met snowboarden :+ Lekker materiaal uittesten en kijken wat nou echt prettig is (totaal off topic sorry). Leuk dat er zoiets is voor trailen!

Eef_Bam in de pauze lekker gerend, ik ben benieuwd of je verschil gaat merken met kortere runs doordeweeks en langer in het weekend.

Suliko wat handig dat je met je vriendin de run en ophalen van de fiets hebt kunnen combineren, leuk! Ik kan me wel voorstellen dat je heel dankbaar werk doet als ik het zo hoor :) Zoals ik het lees werk waarin je echt iets kunt betekenen voor een ander.

Handig om goede merken tape te lezen, dan kan ik ook eens andere merken proberen :)

Samantha fijn dat je symposium zo interessant was! Klinkt inderdaad wel echt voor topsport die 3 dagen echt rust houden.
Wat een mooie foto's weer van je ochtend run! Genieten denk ik <3 Wij hebben helaas niet zulke mooie natuur in de buurt om te lopen, allemaal kale polders :')

Lisitano zo te horen een pittige CPC! Het was ook echt warm ineens van het weekend. Ik vind dat je het toch goed hebt volgehouden! En ook nog kracht training zo te horen met je zoontje op je rug :') Wel slecht geregeld trouwens als ze geen water meer hadden bij de posten, dat verwacht je toch niet bij zo'n groot evenement, zeker niet met het warmere weer wat ineens was opgegeven.
Het klinkt alsof je een heel leuk weekend voor de boeg hebt zo op Ameland, veel plezier!

Bokt run klinkt leuk! Ik bezet wel een drankenpost ofzo :))

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:17

14 km klinkt wel lang, alhoewel ik nu dus in trenara een opbouwschema voor de 10 miles heb opgestart. Niet dat dat perse mijn doel is, maar daar zitten leuke interval trainingen in, en op het moment dat je verder kan lopen, wordt die 10 ook makkelijker is mijn denkwijze :+

En volgend jaar gaan m'n meeste collega's de halve lopen denk ik bij de cpc, dus ik dacht als ik nu blijf zeggen dat ik dat never nooit ga doen en ik er stiekem toch naar toe ga trainen, kan ik nog altijd kiezen wat ik ga doen, zonder verwachtingen te scheppen :+.