Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:10

bigone schreef:
Ik denk dat er geen experts zijn, niet op gebied van pandemieën die een dichtbevolkt welvarend land treffen.

Da's echt onzin hoor, zeker als je een beetje internationaal kijkt. Er is behoorlijk wat expertise, maar die wordt niet gebruikt of erg uit context gelicht. Vooral ook omdat er heel in het begin een duidelijke keuze is gemaakt om corona niet zo snel mogelijk te stoppen, en er vervolgens steeds deskundigheid is gezocht bij die vooraanname.
En nog altijd tekent dat het beleid: men is niet bezig met het stoppen van corona om op die manier de samenleving weer open te krijgen. Niet omdat het niet kan, maar omdat de onderliggende wil tot begrijpen en zelfreflectie er niet is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:11

DuoPenotti schreef:
secricible, zorg is idd meer.
Maar code zwart komt niet van de mensen boven de 85, die komen niet op de IC terecht.
En daar komt code zwart toch vandaan, mensen geen noodhulp meer kunnen geven en moeten selecteren wie wel en wie niet.
Dat de verpleging zich daar ook een slag in de rondte werkt is waar, maar is niet de reden van code zwart.

Ik ben dan ook iemand die niet vond dat de bejaarden in verzorgingstehuizen een 1e prik hoorde te krijgen. Thuiswonend, met dus nog een langere levensverwachting zie ik weer anders.

Ik zag de noodzaak dan eerder bij 65-85 thuiswonend.

Het probleem is dat de zorg uit schakels bestaat. Er moeten nu soms ook mensen op de IC blijven omdat er geen reguliere bedden zijn. En als er geen plek is om te revalideren of voor langdurige zorg blijft iemand in een ziekenhuis bed liggen.

Als er een schakel vastloopt loopt alles vast. En ouderenzorg kun je niet afschalen.

Shadow0

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:13

Zo zijn we verworden tot een maatschappij waarin vooral gekeken wordt wie er best dood kunnen gaan omdat we te beroerd zijn de crisis goed aan te pakken... Mensen zijn niet meer belangrijk, gewoon als individu met recht op leven, maar alleen maar in hun nut of juist last voor de rest van de maatschappij.
Vooral niet samen tegen corona...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:14

Regulier bedden zijn er in het ziekenhuis zeker nog, omdat daar nu zo weinig gewone zorg is.
Zonder corona groot probleem ja. Maar helaas hoor je daar de heren op tv niet over, daar zit zeker een hele zwakke schakel.

Nu valt dat mee. Omdat de gewone opnames dus op zijn gat liggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:16

Ik zeg nergens dat het de groep die ik benoemde niet raakt he ;) tuurlijk raakt het iedereen op welke manier dan ook.
Ik zeg dat het opvalt die niet zo een problemen met de maatregels lijken hebben. Ik heb er zelf ook geen problemen mee want heb mijn werk hier thuis op mijn eigen erf, hoef Savonds toch al nauwelijks de deur uit..maar ik kan wel begrijpen dat als je je broodwinning verliest en dan even uitgaande van een horeca zaak die in 1 jaar tijd hooguit 3 maanden heeft kunnen draaien en dan nog geeneens op volle toeren ivm de regels die zij ook in die 3 maanden opgelegd kregen (beperkt aantal bezoekers, tafels) of wanneer je een kapperszaak hebt, modezaak what ever..
Dat je echt wel op je tandvlees zit nu bij elke aangekondigde nieuwe maatregel of een verlenging daarvan wanneer er eigenlijk best wel weer gedraaid kan worden volgens de regels die zij eerder handhaafden toen ze tussen de lockdown door wel open waren. Ze hadden het toen prima voor elkaar namelijk.
En dan kun je zeggen dat je moet sparen en geld opzij zetten ja, maar daar zijn velen nu ook al wel een keer doorheen.
En of een bedrijf nu groot of klein is, het blijft zuur. Ook als je personeel bent of hebt en je thuis uit je neus kan zitten eten.
Ik kan dan heel goed begrijpen je wel ergens tegen aan wil schoppen want hoe je het went of keert, de rek is er een keer uit. Ook bij mij als ik andere verhalen van andere IC enz artsen hoor.

Gister was er bij Nieuwsuur op NPO2 22:30 uur een meneer die ik duidelijke taal vond spreken en er werden daarbij duidelijke grafieken getoond. En ja, het lijkt een beetje omhoog te gaan maar er was wel positievietijd en dat is ook wel eens fijn om te horen ipv enkel doom scenario’s door eeuwig dezelfde personen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:20

Palmera schreef:
verootjoo schreef:
De maatregelen zijn niet bedoelt om de bejaarden te beschermen :o
Dacht eigenlijk dat dat inmiddels algemeen bekend zou zijn.

We beschermen ons land tegen code zwart

Ze zijn toch 1 van die meest kwetsbare groepen door wie het land op code zwart zou kunnen komen.
Waarom staan ze anders als eerste op de inentingslijst?

Nee, het plaatje is zoals al vaker gezegd veel groter dan dat. Eén van de meest kwestbare groepen zijn mensen van middelbare leeftijd met overgewicht.
Mij nu niet wijsmaken dat je niemand kent die aan dat plaatje voldoet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:22

Oh zeker popstra, ik leef echt met ze mee.
En ik hoop ook echt nu het mooiere weer er aan komt dat ze op zijn minst weer snel de terrassen mogen openen.
Ik begrijp heel goed dat het verschrikkelijk voor ze is.

Maar dan lees je in de krant dat enkele ziekenhuizen hier in de regio op enkele afdelingen corona is rond gegaan.
Ze denken toch dat het door de besmettelijkere Britse variant gaat, omdat ze het al een jaar lang niet hebben gehad en nu dus wel.
En dat geeft ook te denken.

En dan kun je het bij de ondernemers meer loslaten, maar dan?
Gisteren lag er ook weer een man van 47 zonder voorgeschiedenis op de IC, klein dochtertje in tranen op bezoek.
Dat is dan wat we toch meer gaan zien...ook die ondernemer kan dat zijn.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:25

Shadow0 schreef:
Zo zijn we verworden tot een maatschappij waarin vooral gekeken wordt wie er best dood kunnen gaan omdat we te beroerd zijn de crisis goed aan te pakken... Mensen zijn niet meer belangrijk, gewoon als individu met recht op leven, maar alleen maar in hun nut of juist last voor de rest van de maatschappij.

Maar dat is nou net het punt. Samen tegen corona. Hoe dan? Je eigen toko sluiten, je huis/auto/whatever moeten verkopen om te kunnen eten, geen fatsoenlijke tegemoetkoming voor dat thuis wachten tot je failliet bent, dat is toch niet samen?

Geloof mij, met een soortgelijk scenario, dan voel je je heel erg in de steek gelaten en is meedoen voor iedereen behalve jezelf (want zo voelt het) echt teveel gevraagd.
En dat maakt dus dat die mensen, net als ik, schijt gaan krijgen aan de regels.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:26

Begrijpelijk Palmera echt :j

En vervolgens heb je schijt aan de regels, gaat daardoor je toko eerder open?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:28

Palmera schreef:
Shadow0 schreef:

Maar dat is nou net het punt. Samen tegen corona. Hoe dan? Je eigen toko sluiten, je huis/auto/whatever moeten verkopen om te kunnen eten, geen fatsoenlijke tegemoetkoming voor dat thuis wachten tot je failliet bent, dat is toch niet samen?

Geloof mij, met een soortgelijk scenario, dan voel je je heel erg in de steek gelaten en is meedoen voor iedereen behalve jezelf (want zo voelt het) echt teveel gevraagd.
En dat maakt dus dat die mensen, net als ik, schijt gaan krijgen aan de regels.

Ja echt succes ermee zou ik zeggen.
Het blijft toch wel dicht, jouw 'schijt hebben' gaat daar geen verandering in brengen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:29

DuoPenotti schreef:

Mijn toko gaat niet meer open. ;)
Maar ik heb schijt aan sommige regels om te overleven, ja.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:31

Palmera schreef:
DuoPenotti schreef:

Mijn toko gaat niet meer open. ;)
Maar ik heb schijt aan sommige regels om te overleven, ja.

Ik begrijp je woede hoor.
Ik heb dat zelf ook maar dan op een ander vlak richting de overheid.
Daar waar we denken hier een goed sociaal vangnet te hebben is dat alleen maar voor de happy few.
En voor heel veel mensen niet.

Ja nu dus ook voor ondernemers.
Maar hoe erg ook, het open gooien is ook niet de oplossing.
Eigenlijk is er gewoon geen oplossing, altijd zijn er mensen de dupe, altijd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:34

Palmera schreef:
verootjoo schreef:
De maatregelen zijn niet bedoelt om de bejaarden te beschermen :o
Dacht eigenlijk dat dat inmiddels algemeen bekend zou zijn.

We beschermen ons land tegen code zwart

Ze zijn toch 1 van die meest kwetsbare groepen door wie het land op code zwart zou kunnen komen.
Waarom staan ze anders als eerste op de inentingslijst?

Juist die kwetsbare groepen komen niet op de IC en dragen dus niet bij aan code zwart (op de IC’s dan)

Zij komen wel als een van de eersten op de vaccinatielijst omdat er gebleken is dat de hele thuiszorg ontploft doordat veel mensen (waaronder ouderen) thuis uitzieken (of overlijden) en hiervoor niet genoeg thuiszorg is/was.
Dat is ook een vorm van code zwart.

We beschermen ons land tegen code zwart in alle disciplines van de zorg. Zodat het aantal corona zieken behapbaar blijft, zodat iedereen op elk moment de (acute) zorg kan blijven krijgen die nodig is. En er geen mensen op straat moeten blijven wachten om acute zorg te kunnen ontvangen.

En ik begrijp iedereens woede, het zat zijn, het niet meer aankunnen. Ik ben er zelf ook behoorlijk klaar mee. Maar besef wel dat het allemaal nodig is zodat je ten allen tijde zorg kan blijven ontvangen mocht je een hartinfarct krijgen, mocht je onder een bus terecht komen, of je been breken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:36

En die mensen die de dupe zijn worden gedwongen hun hachie te redden. En dus gaan kappers, manicures, dietistes, koks, whatever gewoon bij mensen thuis "op bezoek". Mijn zegen hebben ze, want waar moeten ze anders van eten, de huur betalen, etcetera. En ik doe precies hetzelfde.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:40

Dat we schrijnende verhalen van patiënten blijven zien dat zal niet anders worden. Dit virus blijft onder ons namelijk. En er komen constant nieuwe mutanten. Maar moeten we dan maar voor altijd in deze omstandigheden blijven Leven?
Dat is toch Onmogelijk!!

Ze kunnen best eens beter hun vaccinatie program voor elkaar gaan krijgen en dat Is mogelijk als er eens niet zoveel politiek mee gemoeid is. Is het niet vreemd dat over 3 weken de verkiezingen wel gewoon door kunnen gaan? We allemaal naar de stembus kunnen komen...Dat dit wel georganiseerd kan worden in deze tijd? Ik vind dat best wel krom...
In Frankrijk word het 3 maanden uitgesteld. Terecht!

En dan de Horeca die WEER voorbij word gehold terwijl ze het langst de dupe zijn als het om een Proef met testen gaat (want we willen de jeugd weer aan het sporten hebben...)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:42

Nou, nee hoor, mijn schoonmoeder kreeg altijd de pedicure thuis, maar die komt niet meer. En ze zullen er vast wel zijn, maar ook heel veel niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:42

Palmera schreef:
En die mensen die de dupe zijn worden gedwongen hun hachie te redden. En dus gaan kappers, manicures, dietistes, koks, whatever gewoon bij mensen thuis "op bezoek". Mijn zegen hebben ze, want waar moeten ze anders van eten, de huur betalen, etcetera. En ik doe precies hetzelfde.

Nou ben ik het helemaal mee eens hoor.
Maar ieders voor zich als in het scenario wat je eerder schetste kan natuurlijk niet.

Ik hoop dat ze het vaccinatieprogramma zsm op orde gaan krijgen want het gaat erg traag.
Ik denk dat Rutte ook kiezers heeft verloren door het optreden het afgelopen jaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:43

Palmera schreef:

Ja want als we code zwart hebben kunnen die wel prima hun werk doen :j
(En dietisten mogen gewoon werken, de pedicures ook in principe)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:52

Ik snap dus ook niet waarom de verkiezingen doorgaan. Het is achterlijk dat er nu allemaal regeltjes zijn en dat wel 15, 16 en 17 maart kunnen stemmen. Want de democratie is zo belangrijk.
Verkiezingen kunnen echt wel met een half jaartje uitgesteld worden. De corona loopt toch door want dat is een lopende zaak.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:53

Shaggy ik denk niet dat de VVD kiezers heeft verloren, de meeste mensen vinden dat hij goed werk heeft geleverd.
Mijn stem was hij al kwijt toen hij zo erg op bedden heeft bezuinigd VOOR de corona.
Corona is niet het probleem, hierdoor komt het aan het licht waar de zwakke plekken zijn.
En nergens hoor ik dat ze die aan gaan pakken. Dat soort mij wel enorm.
Over 10 jaar een ander virus en we gaan er net zo hard in, of nog harder omdat we dit niet te boven zijn.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:32

Dat op de man spelen
Rutte heeft dit, Rutte heeft dat.. ik word daar een beetje moe van.
Er is een regering die bestaat uit meerdere partijen.
Deze hebben samen een regeringsakkoord gemaakt.
Deze zaken gaan naar de ministeries, dus de ambtenaren die naast lopende zaken, de nieuwe afspraken proberen te vormen met bestaande regelgeving tot nieuwe regelgeving/wetsvoorstellen.
Er wordt van alles geschaafd en geraspt.
Uiteindelijk komt er een voorstel tot beleid wat naar de Tweede Kamer gaat.
Daar wordt een voorstel door de meerderheid aangenomen.
Vervolgens controleert de Eerste Kamer dit.
Rutte is een slimme man, maar de kop van jut als minister president en er wordt vreselijk tegen aan geschopt.
Maar er is hopelijk toch niemand die gelooft dat het zijn regels zijn.
Zo werkt het niet in een democratie.
En ja hij lacht irritant, de boodschap die hij brengt ben ik ook allesbehalve blij mee.
Maar om steeds te roepen Rutte is de schuld van alles.
Dan snap je de democratie in Nederland niet.
En verder, de corona regels, de steeds voortschrijdende inzichten alle veranderingen en verscherping ik geloof echt niet dat het iets is vanuit op macht belust zijn.
Maar meer een wanhopig pogen het goed te doen in het gevecht tegen een virus wat niemand nog echt kan doorgronden.
Ook de knapste virologen niet.
Ik zie wel meer in een Europese aanpak.
Heel Europa dezelfde richtlijnen, lockdown, maar dat is een utopie..alle neuzen dezelfde kant op

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:41

Wie speelt hier op de man esje01?

DP, ik zie toch wel andere dingen om me heen moet ik zeggen maar de peilingen zeggen genoeg. Dus het zal wel weer de VVD worden denk ik zo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:58

Wat zie jij dan anders?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:10

esje01 schreef:

Maar onze democratie werkt dus niet meer zo goed. Dat is overigens niet de schuld van Rutte alleen, al helpt zijn desinteresse voor goede democratie niet mee.

Maar de Kamerleden (en dat geldt heel nadrukkelijk voor de Kamerleden van de coalitiepartijen) oefenen hun controlerende functie niet meer uit, terwijl aan de andere kant de regering ook veelvuldig de Kamer niet of verkeerd informeert. Dat helpt allebei niet.

Citaat:
Maar meer een wanhopig pogen het goed te doen in het gevecht tegen een virus wat niemand nog echt kan doorgronden.

Qua impact op de maatschappij en hoe het zich verspreidt is er echt niet zoveel ingewikkelds aan het virus. Er is eigenlijk maar heel weinig dat we nu weten over verspreiding dat een jaar geleden onbekend is. We hebben er alleen niet zoveel aan gedaan. De inzet was steeds niet om coronabesmettingen echt snel en gericht te stoppen, maar om het door te laten gaan. Dat is trouwens gelukt: het gaat door.

Citaat:

Ik ook, maar het is goed om erbij stil te staan hoevaak wij als Nederland de Europese samenwerking expres blokkeren en ondermijnen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:34

esje01 schreef:
Dat op de man spelen
Rutte heeft dit, Rutte heeft dat.. ik word daar een beetje moe van.
Er is een regering die bestaat uit meerdere partijen.
Deze hebben samen een regeringsakkoord gemaakt.
Deze zaken gaan naar de ministeries, dus de ambtenaren die naast lopende zaken, de nieuwe afspraken proberen te vormen met bestaande regelgeving tot nieuwe regelgeving/wetsvoorstellen.
Er wordt van alles geschaafd en geraspt.
Uiteindelijk komt er een voorstel tot beleid wat naar de Tweede Kamer gaat.
Daar wordt een voorstel door de meerderheid aangenomen.
Vervolgens controleert de Eerste Kamer dit.
Rutte is een slimme man, maar de kop van jut als minister president en er wordt vreselijk tegen aan geschopt.
En ja hij lacht irritant, de boodschap die hij brengt ben ik ook allesbehalve blij mee.
Maar om steeds te roepen Rutte is de schuld van alles.
Dan snap je de democratie in Nederland niet.
En verder, de corona regels, de steeds voortschrijdende inzichten alle veranderingen en verscherping ik geloof echt niet dat het iets is vanuit op macht belust zijn.
Heel Europa dezelfde richtlijnen, lockdown, maar dat is een utopie..alle neuzen dezelfde kant op

Amen.

Ik snap wel, dat de verkiezingen door moeten gaan.
We hebben een demissionaire regering en er moeten belangrijke problemen worden aangepakt.
Hoe denken jullie dat de oppositiepartijen gaan reageren, als de verkiezingen worden uitgesteld? Veel conspiracy-aanhangers hebben al geen vertrouwen in een eerlijke verkiezing.