De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:52

karuna schreef:
Citaat:
In het deze week geactualiseerd draaiboek van de NVIC staat dat ic-zorg gerantsoeneerd mag worden als er meer patiënten zijn of dreigen te komen dan er plekken zijn. ,,Dat gebeurt nu in Italië. Dan heb je het over een soort oorlogssituatie.’’

Daar is een plek op de ic afhankelijk van levensverwachting en kans op overleving. Die kans is bij 80-plussers en extreem vroeg geboren kinderen relatief laag. Van de kinderen die na 24 weken zwangerschap ter wereld komen, overleeft een groot deel het niet.

Gommers: ,,Als die situatie zoals in Italië hier ook komt, is het over twee weken.’’ De grote vraag is of er dan ook echt 2000 ic-plekken zijn. ,,Want je moet ook personeel hebben. En dat personeel wordt ook ziek. Dus de vraag is of we het personeel op de been kunnen houden. Het worden spannende tijden.’’

Citaat:
Dan kan het ziekenhuis voor een moeilijke keuze komen te staan. Bleeker-Rovers: ,,In Nederland zijn we al lang gewend om bij oudere mensen met meerdere aandoeningen te bespreken of iemand in een soortgelijke situatie nog wel behandeld moet worden op de intensive care als de kans klein is dat zij herstellen.’’

Even gecopieerd. Helaas is dat standaard triage bij extreme situaties. Bij bv een ramp moet er ook gekozen worden de te zwaar gewonden te laten gaan omdat er domweg anders te weinig middelen zijn. Dan is het keihard, jij hebt weinig overleefkans, je buurvrouw wel dus die helpen we

Helemaal niet bij enkel extreme situatie.

Je plaatst 2 tegenstrijdige berichten onder elkaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:53

Het gaat in dat stuk vooral om de sluizen, maar daar heb je precies het leger voor om noodafdelingen te creeren zodat je geteste patienten kan geoeperen ipv binnen het ziekenhuis af te schermen.
Het komt me wat paniekzaaierig over.
Zo zag ik gisteren een grote kop: Ook jonge mensen lopen levensgevaar!!!!! Ging je het lezen dan stond er dat bij jonge dialyse patienten ook kunnen sterven....oh echt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:54

Joman schreef:
Kun je vinden.
Er zal ongetwijfeld apparatuur kunnen worden gebruikt zoals beademingsapparatuur. Verder geen idee, ik ben geen arts.
In Rotterdam ziekenhuis stellen de operaties uit, omdat er een te kort dreigt aan gaasjes. Blijkbaar gaan anderen dan voor op de prematuren en ouderen. Dat is wat er staat. Waarom en hoe of wat, geen idee.

Ik heb wel een idee dus ik leg het je uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:55

MarcoBorsato schreef:
Joman schreef:
Kun je vinden.
Er zal ongetwijfeld apparatuur kunnen worden gebruikt zoals beademingsapparatuur. Verder geen idee, ik ben geen arts.
In Rotterdam ziekenhuis stellen de operaties uit, omdat er een te kort dreigt aan gaasjes. Blijkbaar gaan anderen dan voor op de prematuren en ouderen. Dat is wat er staat. Waarom en hoe of wat, geen idee.

Ik heb wel een idee dus ik leg het je uit.

Waar staat je uitleg dan? Ik ben wel erg benieuwd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:56

Laatst bijgewerkt door karuna op 12-03-20 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Lees maar even terug.

Nathalie18x

Even opheldering over prematuur : voor 37 weken wordt prematuur genoemd. Er zijn inderdaad niet veel apparaten die ook geschikt zijn voor volwassenen, maar op een nicu liggen ook veel algemene spullen die ze dus wel zouden kunnen gebruiken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:58

Ik probeer dit topic mee te lezen, maar elke keer als ik lees zijn er weer 30 pagina's bijgekomen :wow:

Ik studeer in Nijmegen maar woon in Utrecht, vanuit school de verplichting gekregen om thuis te blijven met verkoudheid, hoesten of koorts. Vind het wel bizar, want ik schat de kans erg hoog in dat ik het zomaar kan oplopen aangezien ik met de trein reis en er in Utrecht (en vrijwel alle andere steden waar mijn trein langs komt) al erg veel zieken zijn. Voor mij is het geen risico, maar dat kan het wel voor een heleboel anderen zijn. Toch kan ik het mij niet permitteren om lessen te missen.

Nu sta ik op het punt om naar de sportschool te gaan, een gewoonte op de donderdagochtend, maar besef mij nu dat dat eigenlijk helemaal niet zo slim is :') als er ergens lichaamssappen worden rondgesproeid is het wel daar.

Anoniem

MarcoBorsato schreef:
Lees maar even terug.

Ik lees geen uitleg waarom? Ik lees dat ruimtes te klein zijn voor volwassenen, dat onder de 24 alleen comfortabel wordt gehouden? En dat volgens jou machines voor prematuren niet geschikt zijn voor volwassenen.
Ik lees niet waarom prematuren van 24 weken en jonger het verder moeten ‘ontgelden’?

Magrathea

Apparaten voor beademing en toedienen medicatie bij prematuren zijn ongeschikt voor volwassenen om dezelfde reden dat je apparaten vooe volwassenen niet op prematuren gebruikt. Het is veel te verschillend :+ niet alleen qua grootte/ gewicht maar ook als je kijkt naar de ontwikkeling van de longen, de hoeveelheid bloed, spier/vetmassa etc.

cursebreaker

moonsparkle schreef:
Je las dat waarschijnlijk... En wat is de bron?

Maar ik stem graag in met Nederland nu twee weken echt zoveel mogelijk dicht houden en thuis blijven. Ik ben benieuwd wanneer er nieuwe maatregelen komen. Als ik het lees zijn veel mensen het eens met het allemaal voor zover dat kan twee weken thuis blijven om erger te voorkomen. Maar mensen blijven niet thuis zolang het rivm/de politiek het niet invoert want dan kan je misschien je baan wel kwijt raken.

Heel lastig idd. Want het gaat zo'n grote gevolgen hebben financieel gezien, voor velen. Begrijpelijk dat veel mensen zich daar gewoon enorm ongerust over maken, want de rekeningen blijven wel doorgaan natuurlijk.

Ik vind het bv. ook heel lastig nu met m'n schoolgaande zoon van 7 (We zitten in Zuid-Limburg). Hij is leerplichtig en de scholen zijn open, dus wat moet je dan doen? Hier is vooralsnog alleen het advies om iets te doen als er symptomen komen icm het ergens zijn geweest in risicogebied bv. Zolang er op landelijke schaal niet grootschaliger iets mee wordt gedaan zullen scholen gewoon zolang mogelijk open blijven wat ook wel begrijpelijk is. Ik snap ook wel dat zolang het nog niet heel erg snel verspreid wordt via scholen, wat geloof ik nu dus nog niet het geval is, ze zo'n drastische maatregel zolang mogelijk willen uitstellen zodat werkende ouders niet in de problemen komen. Ik ben thuis moeder, dus heb gelukkig het privilege om m'n zoon fulltime op te vangen mocht het zover zijn, maar het wordt landelijke chaos als scholen echt grootschalig dicht gaan. Lijkt me maar moeilijk om te beslissen Wanneer dat moment daar is omdat de overheid natuurlijk ook moet kijken naar niet alleen het medische plaatje, maar ook de gevolgen wat het landelijk gaat hebben. Al ben ik van mening dat op een gegeven moment dat medische plaatje echt voorrang moet hebben (al zullen ze zich natuurlijk braaf aanpassen aan wat het RIVM gaat adviseren nog allemaal). En wie weet is het straks ook wel te laat en hadden ze nu allang preventief iets moeten ondernemen - maar we weten gewoon niet hoe snel het zich wel/of niet nog gaat verspreiden dus reageren ze op het Nu (en zullen ze achter de schermen natuurlijk nog druk bezig zijn met volgende stappen)

Ik zie overigens bij Amerikaanse kennissen op Facebook en Instagram (moest ik even aan denken nu ik Trump weer eens voorbij zag komen) alleen maar heel veel grapjes en memes voorbij komen omtrent het virus. Een grapje op z'n tijd ok, maar ook zij doen het veelal (niet allemaal natuurlijk) nog heel lacherig af tot nu toe, alsof het hun niet zal raken (heeft het ook al gedaan natuurlijk maar dat land is zo groot, dat het daar heel anders verspreid). Makkelijker praten als je idd nog vrij 'veilig' zit. Maar vind het erg jammer en erg onrespectvol naar mensen toe in Azië en ook Europa die er toch behoorlijk mee te kampen hebben. Maar vind het net zo goed heel jammer dat er ook hier nog genoeg mensen zijn die er zo nonchalant over denken. Maar goed; iedereen heeft recht op een mening natuurlijk :P
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-03-20 10:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:01

Joman schreef:
MarcoBorsato schreef:
Lees maar even terug.

Ik lees geen uitleg waarom? Ik lees dat ruimtes te klein zijn voor volwassenen, dat onder de 24 alleen comfortabel wordt gehouden? En dat volgens jou machines voor prematuren niet geschikt zijn voor volwassenen.
Ik lees niet waarom prematuren van 24 weken en jonger het verder moeten ‘ontgelden’?

Hoe bedoel je ontgelden?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:02

Verkeerde topic. :o
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 12-03-20 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 10:03

Maar met dat thuisblijven he. Wie moet er dan thuisblijven? Want er zijn heel wat mensen met banen waarbij het helemaal niet zo handig is dat ze thuis blijven. Moet winkelpersoneel dan ook thuis blijven? De politie? Vrachtwagenchauffeurs die de winkels bevoorraden? Je kunt echt niet zomaar zeggen 'Ho. Stop. Vanaf nu blijft iedereen thuis'. Dán krijg je pas paniek en enorme toestanden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:03

Magrathea schreef:
Apparaten voor beademing en toedienen medicatie bij prematuren zijn ongeschikt voor volwassenen om dezelfde reden dat je apparaten vooe volwassenen niet op prematuren gebruikt. Het is veel te verschillend :+ niet alleen qua grootte/ gewicht maar ook als je kijkt naar de ontwikkeling van de longen, de hoeveelheid bloed, spier/vetmassa etc.

Daarnaast zijn de overlevingskansen van een prematuur helemaal niet zo klein.

Vóór 25 weken zwangerschap heeft een kind nauwelijks overlevingskansen.

Na 25 weken zwangerschap overleeft bijna 55% van de kinderen.

Na 26 weken overleeft 71,5%.

Na 27 weken overleeft tot 90%.

Na 28 weken overleeft tot 95%.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:04

Berdien schreef:
Maar met dat thuisblijven he. Wie moet er dan thuisblijven? Want er zijn heel wat mensen met banen waarbij het helemaal niet zo handig is dat ze thuis blijven. Moet winkelpersoneel dan ook thuis blijven? De politie? Vrachtwagenchauffeurs die de winkels bevoorraden? Je kunt echt niet zomaar zeggen 'Ho. Stop. Vanaf nu blijft iedereen thuis'. Dán krijg je pas paniek en enorme toestanden.

Zoals het RIVM voor Brabant voor nu adviseert: wanneer mogelijk thuis werken...

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:05

cursebreaker schreef:
moonsparkle schreef:
Je las dat waarschijnlijk... En wat is de bron?

Maar ik stem graag in met Nederland nu twee weken echt zoveel mogelijk dicht houden en thuis blijven. Ik ben benieuwd wanneer er nieuwe maatregelen komen. Als ik het lees zijn veel mensen het eens met het allemaal voor zover dat kan twee weken thuis blijven om erger te voorkomen. Maar mensen blijven niet thuis zolang het rivm/de politiek het niet invoert want dan kan je misschien je baan wel kwijt raken.

Heel lastig idd. Want het gaat zo'n grote gevolgen hebben financieel gezien, voor velen. Begrijpelijk dat veel mensen zich daar gewoon enorm ongerust over maken, want de rekeningen blijven wel doorgaan natuurlijk.

Ik vind het bv. ook heel lastig nu met m'n schoolgaande zoon van 7 (We zitten in Zuid-Limburg). Hij is leerplichtig en de scholen zijn open, dus wat moet je dan doen? Zolang er op landelijke schaal niet grootschaliger iets mee wordt gedaan zullen scholen gewoon zolang mogelijk open blijven wat ook wel begrijpelijk is. Ik snap ook wel dat zolang het nog niet heel erg snel verspreid wordt via scholen, wat geloof ik nu dus nog niet het geval is, ze zo'n drastische maatregel zolang mogelijk willen uitstellen zodat werkende ouders niet in de problemen komen. Ik ben thuis moeder, dus heb gelukkig het privilege om m'n zoon fulltime op te vangen mocht het zover zijn, maar het wordt landelijke chaos als scholen echt grootschalig dicht gaan. Lijkt me maar moeilijk om te beslissen Wanneer dat moment daar is omdat de overheid natuurlijk ook moet kijken naar niet alleen het medische plaatje, maar ook de gevolgen wat het landelijk gaat hebben. Al ben ik van mening dat op een gegeven moment dat medische plaatje echt voorrang moet hebben (al zullen ze zich natuurlijk braaf aanpassen aan wat het RIVM gaat adviseren nog allemaal)

Ik zie overigens bij Amerikaanse kennissen op Facebook en Instagram (moest ik even aan denken nu ik Trump weer eens voorbij zag komen) alleen maar heel veel grapjes en memes voorbij komen omtrent het virus. Een grapje op z'n tijd ok, maar ook zij doen het veelal (niet allemaal natuurlijk) nog heel lacherig af tot nu toe, alsof het hun niet zal raken (heeft het ook al gedaan natuurlijk maar dat land is zo groot, dat het daar heel anders verspreid). Makkelijker praten als je idd nog vrij 'veilig' zit. Maar vind het erg jammer en erg onrespectvol naar mensen toe in Azië en ook Europa die er toch behoorlijk mee te kampen hebben. Maar vind het net zo goed heel jammer dat er ook hier nog genoeg mensen zijn die er zo nonchalant over denken. Maar goed; iedereen heeft recht op een mening natuurlijk :P

Nou dit inderdaad, zolang er vanuit scholen, bedrijven en de overheid geen stappen worden worden gemaakt om de boel dicht te gooien voor een paar weken kan je als student en werkende niet zomaar niet komen opdagen. Zolang mijn lessen doorgaan en geen opvangnet hanteren wanneer je wel uitvalt, ga ik naar school. Ondanks dat ik dan het risico loop het op te lopen in Utrecht en mee te nemen naar Nijmegen en studenten aan te steken. Die kans is inmiddels reëel en dat vind ik bizar.

Al helemaal nu we bezig zijn met een project waarbij mijn groepje samenwerkt met een verzorgingstehuis voor dementerende, volgende week moeten we interviews afnemen met de werknemers bij hun op de werkvloer. Dat kan toch eigenlijk niet? Ik ga het vandaag maar even voorleggen aan een docent...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:05

PSvanLot schreef:
Berdien schreef:

Wanneer mogelijk inderdaad. Ik zie niet in waarom dat ook een probleem zou moeten zijn; Mensen die Kunnen thuiswerken, dat dan nu ook gaan doen? Sommige bedrijven zullen misschien nu dan wel even flink wat aanpassingen moeten doen, maar als het mogelijk is is het gewoon verstandig dat advies op te volgen.

Ik zag gister bij hart van Nederland iemand voorbij komen die aan't jammeren was dat ze thuis moest werken want het was zo saai en niet gezellig. Heb daar geen woorden voor. Mafklappers :')

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:06

Ashleytjuhh schreef:
Gisteren hoorde ik van iemand dat ze in veel winkels inderdaad geen contant geld meer aannemen.
Maar mogen ze dit zomaar weigeren vraag ik mij of omdat het wel een wettigbetaalmiddel is?

Wat ik vooral lees is dat ze aanraden om met pin te betalen. Dit omdat je als kassamedewerker veel lichamelijk contact maakt als mensen contant betalen (geld aannemen en teruggeven). Daarbij mag je een betaalmiddel weigeren, maar dat moet je wel duidelijk aangeven. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... al-betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:07

MarcoBorsato schreef:
Joman schreef:

Hoe bedoel je ontgelden?

Dat ze voor 24 weken dus nu helemaal niets meer doen? Niet in uitzonderlijke gevallen en wellicht ook niet ‘comfortabel’ maken?

Ik heb geen verstand van prematuren, dat geef ik meteen toe. Maar dit soort nieuwsberichten, en dan gaat het niet alleen om prematuren maar ook over 80 plussers, vind ik zorgwekkend. Wellicht paniekvoetbal, maar in Italië zal het aan de orde van de dag zijn. En misschien ben ik een doemdenker, maar ik denk dat we het hier ook gaan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-20 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:07

SdaphneS schreef:
Eleeke schreef:
Ben geen Karuna, maar inderdaad, er wordt in de buitenlandse media wel eea gezegd over de wat lakse houding van NL. Ik zag op twitter al wat memes voorbijkomen en een artikel in de Ierse times.

Maar memes zijn toch geen nieuwswaardig bron? Ik mag toch hopen dat je geen conclusies trekt uit memes die mensen maken.

Irish times
Volkskrant
zijn geen memes.

Ik vond memes overigens wel relevant. Memes zegt veel over het gevoel in een land

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 10:08

Ja, waar mogelijk. Maar eerder in dit topic werd er gesuggereerd dan iedereen maar twee weken thuis moest blijven. Dat gaat natuurlijk niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:09

Suliko schreef:
Nou dit inderdaad, zolang er vanuit scholen, bedrijven en de overheid geen stappen worden worden gemaakt om de boel dicht te gooien voor een paar weken kan je als student en werkende niet zomaar niet komen opdagen. Zolang mijn lessen doorgaan en geen opvangnet hanteren wanneer je wel uitvalt, ga ik naar school. Ondanks dat ik dan het risico loop het op te lopen in Utrecht en mee te nemen naar Nijmegen en studenten aan te steken. Die kans is inmiddels reëel en dat vind ik bizar.

Al helemaal nu we bezig zijn met een project waarbij mijn groepje samenwerkt met een verzorgingstehuis voor dementerende, volgende week moeten we interviews afnemen met de werknemers bij hun op de werkvloer. Dat kan toch eigenlijk niet? Ik ga het vandaag maar even voorleggen aan een docent...

Pfoe ja ik kan me goed indenken dat deze situatie je behoorlijk bezig houdt.
Nog los van het naar school gaan an zich en het eventueel kunnen krijgen en verspreiden van het virus... Maar je huidige project is inderdaad ook iets waar school toch nu even van zou moeten zeggen: Jongens, laat het even voor wat het is. Ik vind het zelf echt heel bizar ook dat scholen daar vooralsnog niet veel mee doen. Nu zien wij natuurlijk niet wat ze achter de schermen bespreken en al wel aan't doen zijn qua voorbereiding voor het treffen van maatregelen, maar dit laat ook wel blijken dat veel scholen er dus idd nog weinig mee doen. Heel vreemd vind ik dat toch. Benieuwd hoe je gesprek gaat met de docent. Goed dat je het voorlegt!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:09

cursebreaker schreef:
PSvanLot schreef:

Wanneer mogelijk inderdaad. Ik zie niet in waarom dat ook een probleem zou moeten zijn; Mensen die Kunnen thuiswerken, dat dan nu ook gaan doen? Sommige bedrijven zullen misschien nu dan wel even flink wat aanpassingen moeten doen, maar als het mogelijk is is het gewoon verstandig dat advies op te volgen.

Ik zag gister bij hart van Nederland iemand voorbij komen die aan't jammeren was dat ze thuis moest werken want het was zo saai en niet gezellig. Heb daar geen woorden voor. Mafklappers :')

Ik baal er ook extreem van. Zit al vanaf maandag thuis. Kan hier ook weinig want ik zit in het onderwijs...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:10

Nou ik zat zojuist een stat-pagina te bekijken en dan kan ik daar niet uithalen dat Nederland perse superlaks is... maar ik kan de stats ook niet supergoed lezen, ben geen cijfer expert..
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
kan iemand dit wel goed lezen?