hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:44

Maardat is net het probleem. Ik kan zelf niet beslissen wanneer ik iemand doorzie. Ik controleer het niet. Het komt, het gebeurt en ik kan er niets aan doen. En datvind ik nou echt lastig.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 21:50

ja maar als je een leuke, stabiele, eerlijke vriend hebt, wat valt er dan te doorzien?
ik bedoel gewoon iemand die er net zo veel voor jou is als jij voor hem, ipv iemand die weggestopte problemen heeft die jij dan bespreekbaar maakt, zodat hij ermee leert omgaan.. want als je eenmaal in die rol zit samen, (en dat kan bij jou snel gebeuren, want je trekt dat soort mensen waarschijnlij ook aan) hoe moet het dan als alles opgelost is, wat ga je dan nog doen, dan houd je niks over, of je moet een heel nieuwe manier van omgan met elkaar aanleren dan.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:21

Marigold schreef:
OoappeloO schreef:
Een spiegel voor je buik zetten, werkt echt. Opeens komt die tr.ut of die vermoeiende persoon veel minder binnen Ja

daar geloof ik dus niet in Tong uitsteken
is toch puur psychisch, omdat je erin gelooft werkt het.
het is net zoiets als visualiseren dat je een bloementuin om je heen hebt, waarbinnen je niemand wilt toelaten, bij het oefenen van grenzen aangeven.

Het ís ook psychisch.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:43

Beetje laat, maar ik meld me ook maar eventjes.
Bij mij is het twee jaar geleden ook geconstateerd door de psycholoog, maar toen had ik
nog niet zo'n behoefte om te ontdekken wat het precies inhoudt. Nu wel,
ook omdat ik steeds vaker de eigenschappen ervan herken in mezelf.
Gelukkig zijn er, ook op bokt, aardig wat mensen die dit hebben.
Ik ga even het topic doorlezen, wat er allemaal besproken is. Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:14

succes, heel wat pagina's te gaan, maar wel erg interesant vind ik.

ik vraag me soms af hoor, HSPers voelen mensen toch altijd goed aan?
ik merk dat mensen voor mij aan de ene kant vaak raadsels zijn,
maar dat het 'aanvoelen' grotendeels onbewust is, dus een spanning die ik overneem, of is het spanning die bij mezelf wegkomt?
in elk geval reageer ik vaak erg sterk op aanwezigheid van mensen, of op drukte, en wordt er nerveus van.
de ene keer wat minder en de andere keer veel.

het HSP stukje is eigenlijk zo onmerkbaar, of onbewust kan ik beter zeggen, dat het moeilijk voor me is om er echt de vinger op te leggen, en er dan rekening mee te houden..
iemand die dit herkend?

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:11

Marigold schreef:

maar dat het 'aanvoelen' grotendeels onbewust is, dus een spanning die ik overneem, of is het spanning die bij mezelf wegkomt?
in elk geval reageer ik vaak erg sterk op aanwezigheid van mensen, of op drukte, en wordt er nerveus van.

het HSP stukje is eigenlijk zo onmerkbaar, of onbewust kan ik beter zeggen, dat het moeilijk voor me is om er echt de vinger op te leggen, en er dan rekening mee te houden..
iemand die dit herkend?

Ja herken het wel, maar hoe meer ik erop let hoe beter ik kan aanwijzen zegmaar. Ik was afgelopen week met school in Rome. Overvolle metro's en continu in een hele groep. Ik zag er wel tegenop maar het is me heel goed afgegaan. Gewoon in de metro er niet teveel op letten, doen alsof je alleen bent en je alle ruimte van de wereld hebt. Ik open me of ik sluit me af voor de groep. Niet half om half maar bewust aanwezig en bewust afwezig zegmaar. Dat helpt mij ook heel goed. Dan kan ik even zeggen van: oh nou wordt het teveel, even nergens meer opletten alleen op jezelf. En dan later kan ik dan weer meedoen in de groep zegmaar.

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 01:41

Marigold schreef:

iemand die dit herkend?

Ja, dat herken ik wel. Tenminste, ik weet niet eens of ik hoogsensitief ben omdat ik geen idee heb hoe andere mensen dingen ervaren, kan me haast niet voorstellen dat anderen de wereld zo anders beleven.
Maar mensen zijn inderdaad aan de ene kant een raadsel, aan de andere kant zo doorzichtig op de een of andere manier Clown Beetje moeilijk uit te leggen.
Het enige wat ik niet zo sterk heb is veel mensen om me heen vervelend vinden, hoewel.. soms heb ik iets heel vreemds. Als ik ergens binnenkom in een cafe of op een feestje bijvoorbeeld, volkomen nuchter, lijkt het soms net of ik vijf biertjes achterover geslagen heb na een half uurtje. En nee dat is dan niet echt gebeurd Vork Kan dat er mee te maken hebben of ben ik gewoon zo raar Bloos

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 01:45

Ik ben de test aan het maken ... maar wat betekent : consciëntieus

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 01:47

Score 14

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:47

Citaat:
Het enige wat ik niet zo sterk heb is veel mensen om me heen vervelend vinden, hoewel.. soms heb ik iets heel vreemds. Als ik ergens binnenkom in een cafe of op een feestje bijvoorbeeld, volkomen nuchter, lijkt het soms net of ik vijf biertjes achterover geslagen heb na een half uurtje. En nee dat is dan niet echt gebeurd Kan dat er mee te maken hebben of ben ik gewoon zo raar

Ja dat heb ik ook wel eens Vork maar ik denk niet dat dat er wat mee te maken heeft?

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:25

Marigold schreef:

iemand die dit herkend?

Wow, het hele topic doorgelezen en wát herkenbaar! Bijna eng, heel veel dingen die hier besproken zijn
herken ik in mezelf. Wat Marigold hierboven beschrijft ook, zonder erbij na te denken neem je een bepaalde
emotie zo over, een spanning bijvoorbeeld. Maar tegelijkertijd kan je ook heel onzeker worden van mensen,
omdat je er niet de vinger op kan leggen wát er dan is, en waar je zo'n raar gevoel van krijgt.