Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:11

Vanaf het moment dat ik thuis kwam te zitten heb ik ook wel enige regelmaat gehouden. Ik was iedere ochten om 9 uur op stal, dat deed ik daarvoor op vrije dagen ook al. Had in ieder geval iets om voor uit bed te komen. Niet dat ik heel veel nuttigs deed, maar ik was wel uit bed en even thuis weg. Regelmaat houden door niet te laat van bed af te komen is wel waar.

In het begin heb ik ook heel veel gewandeld. Het deed mij ook goed. Voor intensievere sporten had ik simpelweg de energie niet, maar wandelen deed me heel goed. Meestal met een vriendin, soms ook alleen met de hond. Heerlijk, even dingen op een rijtje proberen te krijgen.
Maar ik heb in het begin ook veel gewoon maar op de bank gezeten, voor me uit staren. Ik kon me ook nergens toe zetten. Ik vind dat je moet doen wat goed voelt. en als je nog niet toe bent aan iets anders dan alleen maar zitten, moet je dat niet doen. De balans is in het begin helemaal weg, ik vond mijn hobby zelfs niet leuk meer in het begin. Leuke dingen kosten me ook al teveel energie. Na een tijdje begon dat vanzelf weer een beetje te komen.

Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen zo makkelijk is om regelmaat te houden. Het is makkelijk gezegd Lindy, maar ik denk dat het voor iedereen verschillend is. De manier waarop je het schrijft kan op anderen denk ik heel deprimerend overkomen. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje beterweterig overkomen, al ben ik er van overtigd dat je het goed bedoeld.

Ik ben sinds vorige week weer voor 25% aan het werk, 2 uur per dag. Vorige week ging wel redelijk, maar begin weer zicht op dingen te krijgen en ook op de dingen die nog steeds niet lopen. Dus weer stress. Het valt me nog niet mee. Heb vanochtend op het werk alleen maar weer zitten janken. Wel met mijn leidinggevende gesproken over waar ik tegen aan loop. Ik hoop dat ze er wat mee gaan doen. Vrijdag in ieder geval een gesprek, want ik zie het dus echt niet goed komen zo...

Zometeen maar even lekker naar buiten, lekker skeeleren. Even proberen mijn hoofd weer een beetje leeg te maken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:16

Ow ik word gek!

Dat mens van avero achmea (zorgverzekering) vroeg ik over hoe het zat met vbergoeding van een psycholoog.
Hoor ik in gebrekkig nederlands (zonder naar mijn gegevens te vragen) dat 8x vergoed word als het gaat om een 1e lijst psycholoog Verward
Maar wat het dan is?
En ik moet een verwijsbrief van de huisarts hebben?

Ik ga echt niet naar de huisarts om weer alles te vertellen en zo'n brief te krijgen hoor!!

Hoe doen jullie dat?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:18

het is absoluut niet betweterig bedoeld maar het zijn dingen die mij erg hebben geholpen.. en ik had er ook geen energie of puf voor maar dan zete ik mij er toe of een vriendin of mijn vriend..Soms had ik over de hele dag maar 1 wasje gedaan meer lukte niet.. Ik vond het een hel.. Maar elke dag die wandeling hield ik er in zoals mijn psychologe het aan mij vroeg.. het heeft mij gewoon super geholpen..

En wat er bij toen echt is ingedrilld.. GEEN computer hahah.. weet je hoe zwaar dat is voor iemand die redelijk internet verslaafd is en al haar hobby's op de pc doet...
Het is absoluut niet betweterig bedoeld ik hoop alleen dat ze er iets uit kunnen halen om zelf weer snel lekker in hun vel te zitten en hun energie terug te krijgen

@ Barbalala

je hoeft alleen maar een doorverwijzing te vragen aan je huisarts op door gestuurd te worden naar een eerste lijn psycholoog meestal zijn dit priveclinicen
Dit heb je als je het niet via het bedrijf wil of kan doen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:19

Ik heb van mijn maatschappelijk werker een aantal psychologen doorgekregen, maar hoe zorg ik dat ik ook bij hun terecht met die vergoeding?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:21

ik denk ookmet een doorverwijzing van de huisarts.. je maatschappelijk werkster weet dit waarschijnlijk ook wel,
ik heb de psycholoog die ik had toegwezen gekregen via het bedrijf waar ik werkte ook afgewezen en heb via mijn huisarts mij laten doorverwijzen naar een prive psychologe

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:23

En wat is dan het verschil tussen eerstelijns psych, gezondheids psych en klinisch psych?

Pff, ik snap er echt niks meer van.
Durf ik eindelijk te bellen en hulp te vragen, krijg je zo'n stom callcentre..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:25

@ Lindy
eigenlijk weet ik ook wel dat het niet betweterig bedoeld is, maar juist goed bedoeld. Misschien reageer ik zo omdat ik zelf een rotochtend op het werk heb gehad en me weer heel klein voel. Als ik dan lees dat een ander (jij) zo sterk er mee omgaat, dan maakt me dat onzeker en baal ik dat ik weer in een dip zit.

Ik herken nameliujk ook wel veel in wat je schrijft. Het wandelen heeft mij in het begin ook heel goed gedaan. Nu heb ik ook weer zin in actievere dingen zoals skeeleren en tennissen. Daar kan ik nu mijn frustraties even in kwijt.

Je hebt ook gewoon gelijk. Ook wat de compter betreft herken ik. Het eerste wat ik altijd deed als ik uit mijn werk kwam, mijn mail (werkmail) openen. Dat heeft me heel veel moeite gekost om dat niet doen. Maar het is me gelukt. Ik kijk thuis nopg amper mijn werkmail en het geeft me rust.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:27

Ach, laat ook maar.

Ik zal straks eens voor het eerst sinds tijden een normaal gesprek erover proberen te voeren met mn moeder. kijken of die er iets van snapt of weet.
Laat maar lekker, al dat gedoe!
Ik ga me aankleden en met de honden lopen! Lachen

En pollewoppy, rustig aan he! Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:36

Dank je, jij ook he.
Goed dat je eerst even lekker met de honden gaat lopen!
Succes met het gesprek met je moeder.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:18

@ Lindy: zonder al te betweterig over te komen zijn er op deze topic verschillende oorzaken van ons niet functioneren, buiten burnout zijn er ook veel Bokkers die depressief zijn en/of overspannen . Zo als jij het aangepakt hebt is het super en mag je trots zijn op wat je bereikt hebt, daarnaast is het een heel rijk bezit dat je geen baas boven je hebt die jou van alles kan opleggen, ik weet waar ik over praat want ik heb ook voor mijzelf gewerkt en nu ben ik sinds 14 jaar in loondienst en dat maakt een boel verschil, anders had jij de oorzaak van jouw burnout niet uit de weg geruimd, heel knap hoor zo'n beslissing. Maar ik merk ook tot nu toe dat ik nog steeds heel veel problemen heb met mijn dagritme. Afgelopen weekend was voor mij heel erg druk en daar moet ik nu de tol voor betalen, vanmorgen had ik een afspraak met de psycholoog en was ik op tijd wakker, zou ik op hebben kunnen staan maar nee, ik was weer in een diepe slaap gevallen, totaal kapot van zo'n weekend, hoe positief ik het weekend ook heb ervaren. Met mij gaat het momenteel goed, al zeg ik het zelf en dan toch dat ritme en daar worstel ik al jaren mee. Wat het vergeetachtig zijn: heel herkenbaar, heel veel is het gebeurd dat ik in de supermarkt stond en gewoon niet meer wist wat ik er kwam doen, dan moest ik heel erg in mezelf keren en diep nadenken, waar kom ik vandaan , wat was nou de bedoeling en dan nog kwam ik thuis zonder de boodschappen die ik nodig had. Ook kan ik heel vaak niet op woorden komen en dan lijkt het wel of ik aan dementie lijd.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:43

het is minder dat je een mindere dag hebt hopen dat het morgen beter gaat...
Ik moet wel zeggen ik ben al beter verklaard een paar maanden terug..
Ik voel zelf dat ik er nog niet helemaal ben.. Na de drukke kerst periode heb ik ook een week vakantie genomen omda ik voelde dat het minder ging.. Op dit moment heb ik ook veel last van moe heid maar dit heeft een positieve oorzaak gezien er een beeb op komst is Haha!
Vergeetachtig heid ben ik nooit meer vanaf gekomen helaas

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:03

Op het internet heb ik het volgende gevonden:www.spreekuurpsycholoog.nl, daar stond ook de vraag bij wat is een 1e lijnspsycholoog:
Iedereen die aan de universiteit een universitaire studie Psychologie heeft gedaan, heeft een doctoraal diploma Psycholoog.
Dat zijn dus allemaal psychologen.
Maar er zijn verschillende richtingen op de universiteit om te kiezen. B.v. Psychologie voor ouderen, neuropsychologie (hersenen e.d.), funktieleer, kinderen (ontwikkelingspsychologie), sociale psych (groepen), cultuurpsychologie enz.
Sommige richtingen zijn volkomen theoretisch en hebben nog nooit een "klinisch gesprek" gevoerd met een ander, laat staan iemand geholpen met problemen.
Een eerstelijnspsycholoog heeft op de universiteit de richting Klinische psychologie gehad (mensen met problemen leren helpen). Na zijn studie heeft hij een aparte opleiding gevolgd tot eerstelijnspsycholoog.
Een eerstelijnspsycholoog werkt met" mensen met problemen". Deze problemen kunnen varieeren van depressie tot fobie tot relatieproblemen....enz.
Wel moeten ze in korte tijd op te lossen zijn (een half jaar- een jaar). Geen psychiatrische problematiek dus die langdurig of zeer intensief is.
Ik hoop dat je iets aan de informatie hebt.

Wat de vergoeding betreft is er sinds 2008 qua vergoedingen verandering opgetreden. Een aantal behandelingen wordt nu vergoed vanuit de basisverzekering als je daarnaast een aanvullende verzekering hebt kan je meer behandelingen krijgen, maar pin me er niet op vast want ik kan momenteel mijn verzekeringspapieren niet nakijken, maar het is heel verstandig om bij een aanvullende verzekering altijd te kijken of er vergoedingen worden gegeven voor psych. hulp als je weet dat je daar een beroep op moet doen en anders aan het eind van het jaar een nieuwe verrzekering zoeken die wel vergoed voor die zorg.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:54

Ik zat ook bij een eerstelijns ja, wel via de huisarts maar weet niet of dat nodig is. Zou gewoon rechtstreeks eens bellen. GGZ is tweedelijns, daar kun je niet zelf terechtkomen. Verder weet ik het niet.

Regelmaat houden is voor mij ook belangrijk maar toch heb ik daar nog moeite mee, mijn bed ligt ´s morgens te lekker. Lag gister 10 uur in coma en vanmorgen half 7 wakker, heerlijk!

Sollicitatiegesprek ging erg goed, ben benieuwd wat het wordt. Was mezelf en kon helder nadenken, heerlijk!!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:08

.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 22-12-23 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:21

He wat vervelend Barbalala. Ik herken het wel. Momenteel gaat het tussen mij en mijn vriend wel weer goed, maar onze relatie heeft op sommige momenten ook behoorlijk onder druk gestaan en doet dat soms nog. Dat komt vooral omdat ik mezelf niet ben, met mezelf overhoop lig en zelf daardoor niet eens weet wat ik wil en hij weet niet hoe hij daar mee om moet gaan. Logisch ook wel, want wat hij in zo'n situatie ook doet, goed doen kan hij dan toch niet. Ik reageer me vaak op hem af, voel me daarna weer schuldig en ga daardoor alleen maar onaardiger doen.
Meestal kunnen we er achteraf goed over praten en heeft mijn vriend onzettend veel begrip en geduld.

Wat jij schrijft over rust en regelmaat is inderdaad zo. Dit kan je er dan eigenlijk niet nog eens bij hebben. Ach en gewoon even lekker huilen hoor. Lucht vaak wel even op. Ik heb dan geen ruzie met mijn vriend, maar jank ook wat af vandaag...

Toen ik net thuis kwam te zitten wilde ik dat ik kon huilen, toen zat ik er iedere keer zo tegen aan te hikken, maar kon ik nooit echt huilen. achteraf probeerde ik me toen nog groot te houden. ..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:37

Nou, echt 100% hetzelfde van wat jij zegt over je vriend en mij, heb ik dus nu! Bloos!

Wat een orrlog zeg, ongeloofelijk!

En hoe hard ik ook leuk wil doen, ik schreeuw alleen maar ga weg

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:02

Je hebt dan gewoon even genoeg aan jezelf (teveel eigenlijk al). Soms kan ik er ook zo boos om worden, gefrustreerd meer, omdat ik niet zo wil doen. Ik kan ook zo lekker bot en kortaf tegen hem doen, of snauwen om dingen waar ik me anders niet druk om zou maken.

Wat ik al zei, nu gaat het tussen ons goed, omdat ik me iets beter voelde. Maar vandaag weer zo'n rotdag, dat als dat weer een poosje aanhoudt, er tussen mij en mijn vriend ook wel weer een botsing komt. Merk dat ik vandaag meteen weer als een kip zonder kop rond loop, mezelf in de weg zit en niet weet wat ik wil. Ben wezen skeeleren, maar mijn timing was helemaal verkeerd. Net allemaal moeders met kinderen op het fietspad en ik voelde me diepongelukkig. Daarna maar op de fiets gestapt om vriendinnen op te zoeken, maar niemand was thuis. En terwijl ik nu net wel wat gezelschap kon gebruiken...

He bah, ik kan wel janken en vorige week ging zo goed en nu weer zo'n dip. Kan ik niet uitstaan...
Moet het gewoon even kwijt. Heb mezelf als doel gesteld dat als de situatie het komende jaar niet verbeterd op het werk, ik op zoek ga naar wat anders. Maar tegelijk maakt die gedachte me bang en onzeker. Ik vind mijn werk wel heel leuk, maar loop iedere keer tegen organisatorische dingen aan en structurele onderbezetting van personeel... Ook vandaag weer, maar misschien zie ik het wel te negatief. Vrijdag heb ik een gesprek met mijn leidinggevende en directe collega over hoe het verder moet...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:15

Boos! Ach gut

Ik herken echt alles wat je zegt.
En nu ook, meneer wil geen discussie op msn, maar gaat wel een discussie aan over de mail, komt op t zelfde neer, is alleen nog indirecter!

Ik weet ook niet wat ik wil inderdaad.
Ik wil m zien, maar ook weer niet.
Bah!

Naja, tranen weg en zo maar even naar beneden om een hapje te eten.
Heb ook steeds minder eetlust, al komt dat goed uit omdat ik wat wil afvallen.

Jammer dat je verkeerd timede,, daardoor voel je je alleen nog maar rotter natuurlijk!

Ik merk ook dat ik niet weet wat ik wil en dat mijn zelfvertrouwen extreem laag is, maar wat doe je eraan?

Ik bel morgen die psych, hopelijk heeft die snel tijd en nog belangrijker, hopelijk helpt het.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:26

wij hebben ook veel ruzie gehad toen ik een burn-out had... mensen begrijpen niet wat er in je hoofd omgaat..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:28

Ik hoop ook voor je dat je er baat bij hebt.
Ik loop bij de bedrijfsmaatschappelijkwerker. Ik heb er wel veel aan (alleen wil ik te snel en sommige dingen hebben tijd nodig, zoals werken aan je zelfvertrouwen). Had eerst via de huisarts een intakegesprek bij gewoon maatschappelijkwerk, maar dat klikte echt voor geen meter. Ik wist gewoon dat dat geen zin had om mee verder te gaan. Je merkt het dus snel genoeg of het klikt met de psycholoog.

Wat je zegt over je verminderde eetlust herken ik ook heel erg. ik ben dus in ieder geval geen stresseter, want krijg dan echt bijna geen hap door mijn keel. Ik ben sinds ik thuis zit best veel afgevallen. Maar dat was geen overbodige luxe. Ik merkte dat ik al zolang alleen met werk (voorheen studie) bezig was, dat ik bijna geen beweging meer kreeg. Als ik uit mijn werk kwam, werkte ik thuis de avond nog door achter de pc. Sporten deed ik al een poos niet meer. Maar wel dooreten.
Nu ik steeds meer energie krijg en steeds wat meer in balans kom (met vallen en opstaan, dat blijkt nu wel weer) ben ik ook weer actiever geworden. Ik heb weer plezier in dingen als skeeleren, tennissen, zwemmen enz. Doordat ik tijdens de eerst periode minder at en ook minder snoepte heb ik ook mijn eetpatroon onbewust aangepast (lees verbeterd). Dus dat is inderdaad wel een voordeel Knipoog

Vind het trouwens wel heel fijn om hier herkenbare dingen te lezen. Soms begin ik namelijk wel eens aan mezelf te twijfelen. Als ik dan hier lees dat anderen dat ook hebben realiseer ik me dat het normaal is. Nou ja normaal voor deze situatie dan...

Eetsmakelijk in ieder geval Barbalala

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:30

Lindy1982 schreef:
wij hebben ook veel ruzie gehad toen ik een burn-out had... mensen begrijpen niet wat er in je hoofd omgaat..

Inderdaad.
Ik denk dat je dat ook pas begrijpt als je het zelf hebt meegemaakt. Ik had voordat ik thuis kwam te zitten ook geen idee wat het allemaal met je deed...

Zijn jullie er wel sterker uitgekomen samen?
Ik ben er nog niet, maar merk wel dat mijn vriend en ik goed kunnen praten en dat er nu al positieve veranderingen zijn in onze relatie door mijn burn-out. (Omdat je toch ook met jezelf geconfronteerd word en naar je eigen doen en laten gaat kijken)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:03

Wij zijn er heel sterk uit gekomen en erg gelukkig met elkaar hij helpt mij elke dag in de zaak naast zijn eigen baan.. Hij helpt me af en toe meer in de huishouding.. en... er is een kleintje op komst...

we hebben het dus overleefd gelukkig

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:17

dat is wel heel fijn.
Je relatie kan er op sommige momenten echt door onder druk staan , dat weet ik wel...

Vandaag gaat het helaas nog niet veel beter dan gisteren. Weer rotdag. Vrees dat dat tot vrijdag zo blijft, omdat ik dan pas een gesprek heb op het werk. Hopelijk lucht dat vrijdag een beetje op, maar heb zo mijn bedenkingen.

Vandaag ook nog weer even op het werk geweest. Ging niet echt lekker. Wel lieve collega's op kantoor waar ik even lekker mee kon praten. Volgende week weer naar bedrijfsarts. Daar ook mijn bedenkingen en twijfels maar eens neerleggen. Kijken wat hij ervan zegt. Al verwacht ik daar maar niet te veel van.

Ben het even zo zat, het ging zo lekker en dan nu weer zo'n grote dip. Ik weet wel dat het erbij hoort, maar kan het moeilijk accepteren dat ik nu dus ook even een stap terug moet doen.

Vanavond moet ik met mijn vriend weg. Heb helemaal geen zin, bleef het liefste thuis. Maar misschien is het ook wel even goed, beetje afleiding....

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:18

@ Barbalala
Hoe is het met jou nu? Heb je inmiddels contact gehad met de psycholoog en weet je wanneer je terecht kunt?

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:48

Ik heb inmiddels een behoorlijke inzinking gehad. Defensie heeft me met me rug blessure aan de kant gezet. En ik storte volledig in, want ze zijn 4 maanden er mee bezig geweest waarom ik geen salaris meer kreeg. Dus ik kreeg vorige week te horen van zo'n kl**tzak van het uwv te horen, mevrouw u heeft helemaal niet voor defensie gewerkt. Ik storte volledig in. Ik wist me geen raadt meer. Ik heb zitten huilen, ik zag alles al voor me..
Nu ben ik zover weer heb rechts bijstand gebeld, de vakbond, enzo.
De vakbond gaat me helpen, de rechtsbijstand zegt we kunnen u niet helpen aangezien u geen pakket c in uw rechtsbijstand heeft Boos!.
Ondanks me rug en me depressie ga ik toch maar aan het werk bij een call centre in den helder. De hele dag mensen lastig vallen. Ik moet toch wat, als ik geen uitkering krijg, en defensie wilt niet betalen.... dan doe ik het zelf wel regelen, wat eigenlijk ten kosten van me zelf gaat..