Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MandyR

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:08

Ik ben altijd vrij hard geweest en neem, in principe, geen pijnstillers. Ik loop ook rustig 2 dagen met een knallende koppijn voordat ik de medicijnkast in duik. Maar goed, toen ik na de eerste operatie wakker werd had ik wel pijn maar, ik neem geen pijnstillers. Alleen de pijn werd erger en erger en uiteindelijk toch om een pijnstiller gevraagd maar, voordat die echt ging werken kwam de arts al voorbij. := En ik hoef jullie waarschijnlijk niet te vertellen hoeveel pijn je na een knieoperatie kan hebben en hoe je je dan voelt.

Nadjaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:12

Ik heb een vraagje..
Zijn jullie allemaal onder gehele narcose geweest? of kan je ook een ruggenprik krijgen?

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:57

Ik ben onder algehele narcose gegaan, want heb niet zo goed gevoel bij een ruggeprik. Is persoonsgebonden denk ik, voelde me lekkerder daarbij. Ze hebben liever dat je een ruggeprik neemt tenminste bij mij in het ziekenhuis dan.. De keuze ligt bij jezelf met je gesprek met de anesthesie kun je zelf aangeven wat je wilt.

Wat ik me eigenlijk afvraag is dat ik iets terug gelezen heb en dat ik las dat er mensen zijn met een brace.. Ik heb helemaal geen brace en volgens mij krijg ik die ook helemaal niet? Zou dat ook ziekenhuis gebonden verschillend zijn?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:18

Ik heb wel een ruggenprik gehad en zou het zo weer doen. In "mijn" ziekenhuis is het eigenlijk standaard dat je een ruggenprik krijgt, tenzij je het écht niet ziet zitten.

@Deeday: Na mijn crasch kreeg ik gips, maar dat was omdat mijn knieschijf uit de kom en ergens bij mn kuit zat. Die hebben ze terug geplaatst maar ze wisten vrijwel zeker dat alle banden kapot waren en mn knieschijf bij het minste of geringste weer uit de kom zou schieten. Dat gips hield hem dus tegen.
Na 3 weken gips kreeg ik een brace die knieschijf op de plek hield maar waarmee ik mijn bovenbeenspieren wel kon gaan trainen. Ze hadden die spieren namelijk nodig om nieuwe banden te maken tijdens de operatie.
Na de operatie heb ik geen brace gehad maar moest wel langer dan gebruikelijk in het ziekenhuis blijven. Normaal mag je met na 1 nachtje ter observatie of 1/2 dagen opname weg. Ik moest bijna een week blijven maar dat was dus omdat ik zowel de voorste als achterste kruisband, de mediale band en meniscus compleet had gescheurd. Die hebben ze dus tijdens operatie allemaal moet vervangen waardoor ze me extra in de gaten wilde houden. Ik kreeg zo'n 3 keer fysiotherapie per dag in het ziekenhuis en orthopeed kwam elke dag kijken en oefeningen doen.
Of je een brace krijgt hangt dus denk ik af van soort operatie/welke banden nog meer kapot waren.

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:26

@ Uthrick Wat is er bij jou gebeurt dan? Want als je het zo leest lijkt me het best heftig bij jou! (wat er gebeurt is dan he)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:01

Het ging een beetje mis tijdens een achtervolging/aanhouding (werk bij politie)
Ik vloog achter een verdachte aan, zakte al door mijn knie toen ik in drassig land over een slootje sprong meer rende door. Sprong daarna van een verhoging van ong 140 naar beneden en wilde bij de landing door mijn knieën veren. Mijn linkerknie boog alleen niet voor voren maar sloeg naar achter en daar ben ik dus met mijn volle gewicht op geland.
Niet dat ik een tientonner ben :P maar als je ruim 175 bent, 68 kg weegt, met een rotvaart van een verhoging rent/springt en verkeerd land dat scheurt de boel dus wel af :+

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:53

Hallo,
Ben al een hele tijd niet in het topic geweest hier.. en dat ik er nu weer ben is voor mij ook niet echt een goed teken :(
Ik word deze zomer ook opgeroepen voor een kruisband operatie...
In 2007 een miniscus operatie gehad (toen was ik ook ergens hier in het topic :P) en moet na mijn wintersport vakantie afgelopen januarie dagelijks met een brace lopen omdat ik anders door mijn knie ga...

Ik heb mijn brace trouwens wel in het ziekenhuis gekregen.. maar dat was toen ik voor controlle terug kwam na mijn miniscus operatie en toen ik zei dat ik misschien op wintersport wilde. Ik heb een hele stevige brance gekregen met van die "stale" strippen langs de zijkant en een schanier ter hoogte van mijn knie binnen en buitenkant. wil je een brace en krijg je m niet in het ziekenhuis dan is http://www.disporta.nl een site waar veel te vinden is..

Weten jullie eigenlijk hoe lang het duurd voor je weer op het paard zit na een kruisband reconstructie?
En voor dege die al een operatie hebben gehad waar hebben ze je kruisband van gemaakt? Mijn fysio zei namelijk dat ze meestal een deel uit je hamstring halen (dit is de methode die ik ook eerder had gehoord) maar dat ze ook iets uit het onderbeen/scheen ? kunnen halen ofzo?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:56

Phoe, heb je even want mijn knie/bandengedoe is een bouwpakket geworden :+

* Mijn voorste kruisband hebben ze gemaakt van een hamstring.
* Achterste kruisband van mijn kuitspier.
* Mediale band van spier uit bovenbeen voorkant
* en waar bij normale mensen een meniscus zit, zit bij mij kunstkraakbeen.

Ik heb trouwens ook een brace uit het ziekenhuis gekregen met een schanierpunt naast de knie, die kunnen ze qua buigmogelijkheid instellen op een aantal graden. Ik had de keuze uit zwart, grijs en rood, ben voor zwart gegaan. Ding was nog duur ook, kan bij mijn zorgverzekering online zien welke kosten op hun verhaald zijn. Hij was iets van 285 euro!!!!! Heb hem nog wel maar niet meer om, hoop hem ook nooit meer nodig te hebben ;)

Succes/sterkte tijdens operatie en met je revalidatie!

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:03

Het is inmiddels voor mij ook al weer meer dan een jaar geleden dat ik een nieuwe voorste kruisband heb gekregen. Met mij gaat alles goed. Ik doe inmiddels alles weer alleen blijf ik voorzichtiger dan eerst. Ik moet zeggen dat ik uiterst tevreden ben over hoe alles verlopen is en dat ik zeer goede begeleiding heb gehad van orthopeed en fiso in het ziekenhuis.
Op 21 april ga ik heen voor de laatste controle. Ik hoop dat ik dan te horen krijg dat ik weer mag gaan skien. (het is op koninginedag gebeurd in oostenrijk tijdens het skien in 2008.). Ik ga nu dit jaar weer op wintersport. Vorig jaar had ik net 1,5 maand een nieuwe kruisband en ik mocht toen niet skien. Dit jaar hoop ik dat ik toestemming krijg. ( als jullie een contole afspraak hebben en je hebt soms wat las van de binnenkant van de niet geopereerde knie als je aan het paardrijden bent. Zouden jullie dat dan aangeven en vragen of de orthopeed daar even naar wil kijken. Je komt daar eigenlijk niet voor. Maar heb duidelijk 1 plek waar het zeer doet. Tijdens het lopen is er niets aan de hand.)
Wel heb ik een lelijk en groot litteken wat niet wegtrekt. OOk al smeer ik het in en doe ik er alles aan litteken trekt niet weg en nog steeds is de huid blauw rond het litteken. Ook heb ik in het litteken een heel raar hard bobbletje wat pijnlijk is. Dit voel ik namelijk zitten als ik een rijbroek aan heb. daar zal ik zeer zeker navraag over doen. Voor de rest ben ik weer helemaal opgeknapt.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:26

Nadjaforever schreef:
Ik heb een vraagje..
Zijn jullie allemaal onder gehele narcose geweest? of kan je ook een ruggenprik krijgen?

Mijn eerste operatie, in nederland, mocht ik kiezen en heb ik een ruggeprik gekozen. Dit omdat ik graag mee wilde kijken en meteen uitleg kon krijgen.
Mijn 2e en 3e operatie, hier in Denemarken, mocht ik niet kiezen en kreeg ik een volledige narcose. Ik heb tot op het laatste moment geprobeerd om een ruggeprik te krijgen maar, het zat er echt niet in. :n

Een brace heb ik nooit gehad dus ik denk dat dat aan je arts ligt.

De revalidatie verliep bij mij niet zo spoedig dus na de reconstructie duurde het 3 maanden voor ik weer op een paard zat. De planning was dat ik na 6 weken weer alles kon. Niet dus. :+

Fenja, ik zou het gewoon zeggen tegen die arts. Als het iets is wat behandeld moet worden, dan kan hij dat "meteen" doen. Als je wacht tot je er echt last van krijgt, kom je weer onderaan de wachtlijst te staan en duurd het weer een paar maanden voordat er een arts naar je kan kijken. En dan ben je weer snel een jaar verder voordat je echt behandeld wordt.

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:27

@ uthrick zie in mijn gedachte gang nu al helemaal voor me hoe dat gegaan is.. Maar idd voor zon sprong hoef je ook echt geen tientonner te wezen! Je hebt in ieder geval een spannend verhaal waarmee het gebeurt is op je werk. Bij mij is het ook op me werk gebeurt maar dat was niet zo spannend als de jouwe! De verdachte uiteindelijk wel gepakt?

@ Fenja ja idd zou er wel werk van laten maken hoor! Bij mij is het in September 2008 al gebeurt en ben afgelopen 22 mrt 2010 pas geopereerd. Misschien als ik eerder geholpen was dat ik dan wel nu al klaar geweest!

Eigenlijk best stom had er nog nooit van gehoord voorste kruisband reconstructie totdat ik het zelf kreeg en toen leek het net of er allemaal mensen op doken met het zelfde kwaal :Y) Zelf mensen die ik als is eerder gesproken heb op bokt ( ff off topic want martine_m haar paardje is de broer van mijn paardje :D !!)

Nadjaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 00:47

pff... ik weet t niet hoor of ik dan voor ruggenprik zal gaan, of algehele.. Ben zo bang voor die spuit dat het zo'n zeer doet.
Maja, misschien maak ik me zowieso druk om niks.
Moet morgen naar de othopeed en fysio in het ziekenhuis omdat ze dan gaan kijken hoeveel speling er na hard trainen er nog op zit. Ook gaan ze morgen (over paar uuirtjes al, zenuwen!!!!) bepalen of ik wel of geen operatie krijg.!!!
Ben echt zo zenuwachtig dat ik gewoon niet kan slapen maar over 5 uurtjes al weer op moet!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:53

Hoe ging het vandaag nadjaforever?

Ik vond de ruggeprik geen pijn doen. Maar, het zal net zoiets zijn als bloedprikken, de een voelt het wel en de ander niet, ligt ook maar net aan de persoon die het doet.
Het prikken zelf voelde ik helemaal niet en even later voel je je benen warm worden.
De algehele narcose vond ik veel minder prettig. De vloeistof die in mijn arm gespoten werd gaf een heel apart gevoel. Alsof er een olifant op mijn arm was gaan zitten. Ik zei nog tegen de verplegers dat het erop leek alsof mijn arm klem zat, dat hebben ze nagekeken maar, was dus niet zo. Volgens hun was dat een vaker voorkomend verschijnsel bij die vloeistof.

Ook hoor je vaker dat mensen misselijker zijn van een algehele dan van een ruggeprik. Daar kan ik niet over oordelen. De eerste 2 keer was ik sowieso misselijk en de 3e keer had ik van te voren al een dosis anti misselijkheid spul gekregen.
Maar, als ik ooit nog een keer mag / moet kiezen tussen die 2, ga ik voor een ruggeprik. :j

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:16

Ben ook wel heel benieuwd hoe het gegaan is !!

Met de algehele narcose heb ik geen last gehad ook niet met het inspuiten van de vloeistof! Ik was altijd zo weg en kom er meestal vrij snel weer bovenop. Ook geen misselijkheid of iets gehad. Wat ik wel heb is dat ik altijd gelijk honger heb :D En uur na de operatie ben ik meestal klaarwakker. Maarja dat is idd net wat MandyR zegt het is wel persoonsgebonden hoe die zich voel en hoe die het allemaal beleeft. De een doet bij de tandarts wel verdoving anders voelt die het en de andere doet het zonder verdoving en heeft nergens last van. Met een ruggeprik kun je trouwens om een roesje vragen zodat je niet erbij bent als ze met je bezig zijn tijdens de operatie..

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:32

Ik heb beide keren algehele narcose gehad en ruggenprik kwam niet eens ter sprake. Mijn laatste operatie was 13 maart jongstleden (kram en nog wat meniscus eruit) en na 5 dagen heb ik weer gereden en na 2 weken weer gecrost.

Nadjaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:52

Ben vanaochtend dus geweest! Voorlopig gaan ze niet opereren! :D
Moet over 3 maanden terug komen omdat mijn knie nog steeds zeer beperkt is in buigen en strekken. Het is nu dus zeer belangrijk om te trainen met mijn been helemaal strekken. Als ik dit niet doe heb ik kans dat ik m nooit meer kan strekken aangezien er nu nog rekking in zit. Dan niet meer.. (soort van vergroeien zeg maar)
Orthopeed vond het nu vrij stabiel en nog niet noodzakelijk nu meteen een nieuwe kruisband te plaatsen..
Over 3 maanden gaan ze weer zo'n test doen om te kijken hoeveel speling er op zit en of het dan nodig is om alsnog te opereren.
Tot die tijd kan ik in ieder geval weer "lopen, fietsen, etc"

Bedankt voor delen van jullie ervaring mbt narcose of ruggenprik.
Denk dat als ik idd alsnog geopereerd wordt, ik kies voor ruggenprik..

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:07

@ Nadjaforever Owwww dat is in elk geval goed nieuws hopen dat het over drie mnd idd beter gaat met buigen en strekken.. Mijn fysio hamert idd nu ook heel erg op het strekken en buigen van me knie maar ik heb nog aardig veel vocht in me knie dus is het iets moeilijker!

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:01

Goedenmorgen iedereen!

Ik ga vandaag voor het eerst weer proberen te werken, Ruil nu op het moment me baan als chauffeur even in voor typmuts. Mag dus de hele dag boekhouden en beetje factureren... :(:) Ik hoop dat dit lukt want heb nog veel vocht in me been dus moet konstant met me been omhoog liggen dus maar even een oplossing voor zoeken :Y)

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:39

Hoi allemaal.
Ook hier iemand die wéér onder het mes mag. Vorige operatie in januari gehad. Daarbij is een deel van mijn kruisband verwijderd en de rest van mijn knie schoongemaakt.

Nou heb ik al 4 maanden ontiegelijk veel pijn aan mijn knie en vandaa toch maar naar de huisarts terug. Mag binnen een week naar de orthopeed en de huisarts vermoed een nieuwe kruisband. Ofja daar gaat ie voor bellen.

Ik heb er totaal geen zin in maar het moet! dit is ook niks :n

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:45

Hoe gaat het met jullie?

Ik ben blij, kan zo goed als alles weer, zelfs weer een tijd op mijn hurken zitten, iets waar ik tot voor kort nog koude rillingen van kreeg!
Ik heb vorige week een hele lange bosrit gemaakt, heerlijk in het zonnetje met mijn eigen paardje en stalgenoot. Zelfs een stuk gegalopeerd en het ging super, geen last van mn knie :):)
De dag erna wel enorme spierpijn maar ach, dat heb ik er graag voor over!!!
Mijn paardje is het afgelopen jaar super door gereden door een vriendin van mij, veranderd van een dressuurarabier naar een spingmonster die met veel plezier en succes in het L met de grote paarden meespringt. Hij vind het springen zo leuk, dat zij dat samen lekker blijven doen, dan hou ik het veilig bij dressuur en buitenritten (ik heb een springtrauma na een enorme val met behoorlijk letsel als gevolg...)

Weet jij al wat de artsen gaan doen Hilde_q?

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:41

Uh nee nog niks :)! Kan pas donderdag terecht in het ziekenhuis en dan hoor ik meer hopelijk !

Uthrick: hurken zitten kan ik ook echt niet.. Dan kom ik niet meer overeind zonder om te vallen := Hoe lang heb jij gerevalideerd ?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:50

Op mijn hurken zitten kan ik ook. :D Maar, bij het omhoog komen heb ik meestal wel meer gewicht op mijn goede knie dan op mijn slechte. En ik moet ook niet te vaak zo diep door mijn knieen gaan want, dan wordt het toch wel weer wat gevoeliger.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:07

Utrick, dat klinkt als een super vooruitgang :D

Ik kan nu (ik ben 9 oktober 2009 geopereerd) ook weer op mijn hurken zitten, ik kan ook gewoon met mijn knieën op de grond zitten dat was me eerst te gevoelig.

Had laatst wel dat ik wakker werd terwijl ik me omdraaide. Er schoof iets over elkaar in mijn knie, bleef op elkaar hangen leek het en dat deed best zeer.. Maar ik ''zak'' er niet meer doorheen. Net of je beetje doorheen zakt (dus nog niet sterk genoeg bent) maar het wilt niet ''door''. Nou ja, weet niet of jullie begrijpen wat ik bedoel? Fysiotherapeut heeft me gerust gesteld dat het niets was, revalidatie gaat super :D

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:56

Mijn vriend heeft vorig jaar ook zijn kruis - knieband afgescheurd.. (kan het nooit onthouden of het nou kruis of knie is)

Hij heeft door middel van krachttraining & fysio alles weer aan kunnen sterken en is hij weer langzaam begonnen met voetballen..

Tot van het weekend, ging hij weer door zijn knie & nu is het echt 'foute' boel!
Hij staat nu voor de keuze dat als hij wil blijven voetballen dat hij geopereerd moet gaan worden eraan..

En hij is echt fanatiek voetballer, voetbalt in 1e / eerste klas, dus hij staat nu voor een lastige keuze.. :(:)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:26

Ik meld me hier toch ook maar even. Heb geen vkb-reconstructie gehad, maar zie wel een hoop bekende dingen langs komen.

In september 2009 heb ik een scopie gehad en 30 maart 2010 een reefplastiek. Daarbij halen ze de spier die aan de binnenkant van je knieschijf zit los, en deze zetten ze een stukje opzij weer vast. Bij mij met als doel dat mijn knieschijf in de juiste positie getrokken wordt en ook niet meer over de reeds bestaande kraakbeenbeschadiging heen schuurt.
Inmiddels ben ik 3 weken aan het revalideren, ik zit de komende 3 weken nog in de spalk (moderne vorm van gips) en mag daarna met fysiotherapie beginnen. Voor de totale revalidatie staat 6 tot 8 maanden. En dan is het hopen dat dit inderdaad de oplossing is :)

Zag een vraag over narcose/ruggenprik. Ik ben beide keren (doen ze standaard daar) onder volledige narcose geopereerd. Nergens last van gehad en snel weer wakker :) Is mij goed bevallen dus!