verstandskiezen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Re: verstandskiezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:01

Hier gaat het nog steeds goed, weinig last opzich maar het is wel een enorm zeurderig gevoel. Niet echt een boeiende zwelling gehad en geen blauwe plekken. Pijnstillers eigenlijk niet nodig gehad.

Nou hopen op een goede genezing verder zonder ontstekingen Lachen

Puck79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:08

Ook ik heb in januari van mijn tandarts een doorverwijzing gehad naar de kaalchirurg. Bij de controle in augustus vroeg hij of ik al een afspraak had gemaakt om mijn verstandkiezen te laten verwijderen....Neeehhh dus. Ik ben zo'n schijterd, vooral ook omdat er drie moeten worden uitgesneden. In mijn kaak is er namelijk geen plaats meer, dus ze kunnen er ook niet echt door en in mijn onderkaak "schuiven" mijn voortanden in elkaar. Tijd dus om een afspraak te maken. Bij de foto bleek trouwens dat ik maar drie verstandkiezen heb ipv vier Verward
Gisteren ben ik dus voor het eerst bij de kaakchirurg geweest om mijn verstandskies rechtsonder te verwijderen. Ze moesten hem eruit snijden, omdat hij nog niet door was. Moest zeggen dat heel het gedoe in het ZKH enorm meeviel. Ze hebben ook nog een stuk tandvlees verwijderd, omdat er een onsteking aan de zijkant zit, daarna is het gehecht. Je voelt niets, het is geheel verdoofd. Ook het gekraak viel wel mee. Alleen toen de verdoving was uitgewerkt....ik had moeite met slikken en kon mijn mond amper openen. Ik heb pijnstillers gekregen, imbuprofen 600mg. Die heb ik daarna meteen genomen, ook voor het slapen gaan. 's Nachts is de wond nog wel opengegaan (geen pretje Boos! ) Nu lijkt het net of ik terug ben van één of andere kickboxwedstrijd, mijn gezicht is aan één kant helemaal dik Cool
15 november mag ik terug voor de andere kant...

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:13

Dat is wel fijn Eightlegged!
Ik heb vorige week mijn verstandskies eruit laten halen en hier gaat het nu ook goed. Maar nu wil het toeval dat mijn vriend gisteren ook zijn verstandskies moest laten verwijderen wegens een ontsteking in zijn kaak. Hij kon niet goed eten, slikken en ademen was ook irritant. Gelukkig heeft hij wel wat kunnen slapen.
Ook pijnstillers meegekregen maar die helpen, ook nu nog niet echt! Verstandskiezen blijven hele rare kiezen...

Shopaholic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:29

8 oktober mag ik nog een keer. Alleen deze keer de linkerkant. Kan niet wachten tot ze eruit zijn, want ik ben al op de helft.. En daarna ben ik er lekker voor altijd van af Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:45

ik ging vandaag naar de tandarts om me verstandskiezen te laten trekken omdat die de vorige keer zei dat dat moest... en nu hoefde het opeens niet meer Clown ik blij want als het niet hoeft heb ik het liever niet Haha!

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:53

Ik heb 'n jaar of twee geleden m'n verstandskiezen laten trekken. Ook ik ben doodsbang voor de tandarts trouwens. Ik werd doorverwezen naar de kaakchirurg in het ziekenhuis.

Eén verstandskies moest er echt uit, vandaar ook dat de kies erboven ook getrokken werd. Ook ik maakte meteen de afspraak .. m'n meoder zat erbij, zegt ze: ''Oo, maar doe die overige twee dan ook maar meteen'' Nagelbijten / Gniffelen (vond ik toen niet zo'n heel grappige opmekring ..) Toen was ik dus de pineut, want daar gingen ze, .. uiteindelijk alle vier.

Ik moet zeggen dat het me wel is meegevallen. Ik kwam daar .. groen lakentje over me heen, de opermking dat ik niet moest schrikken van de instrumenten die ze op mn buik klaar ging leggen .. jakkes, toen werd ik toch wel zenuwachtig! Het trekken zelf (en zelfs het breken (!) (eentje)) van de kiezen op zich viel wel mee. Dat is immers onder (plaatselijke) verdoving (normaal, met kiezen vullen merk ik niks van verdovingen .. maar deze was wel prima ..godzijdank). Ze lieten in het ziekenhuis wel wat studenten op me los .. en jammer voor de studenten, maar uiteindelijk vond ik het toch heeeel fijn als de échte chirurg even ingreep .. zij stonden namelijk aan de kiezen te sjorren zonder resultaat en hij deed 't in een handomdraai .. zij prikten '20 x in m'n tandvlees .. en vervolgens wist hij het in 1 minuutje zelf te hechten .. Knipoog.
Jeetje, wat 'n ervaring .. haha.

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:43

Nou vandaag was ik aan de beurt hoor, schaamde me dood want ik heb eerst een half uur zitten janken.. vreselijk tandarts, laat staan kaakchirurg, klinkt nog erger! Bloos
In eerste instantie dacht ik dat er 1 uit zou gaan, verteld die grapjas dat ie dan ook boven maar gelijk die kies er uit haalt!!
lig je daar... Verdrietig
de 1e was een hoop gesjor, maar viel uiteindelijk mee.
de 2e was nogal eigenwijs (lag ook horizontaal in mn mond, ja ik moet weer apart zijn natuurlijk -_-) dus die moesten ze in 3 stukken boren, HEERLIJK...
toen gingen ze em even breken, ook fijn..
ik weet niet of het nu uiteindelijk mee of tegen is gevallen, t is gewoon een vervelend gevoel, maar geen pijn. tenminste als ik niet praat..
Weet niet of het herkenbaar is ? maar mn mond voelt wel redelijk murw, ze beuken die dingen er haast uit joh

En nou moet ik dus ook nog terug voor de andere helft, hoop dat de pijn niet erger wordt (ben nu nog half verdoofd) dan ga ik t wel overleven, maar anders wordt t weer een scene in t ziekenhuis. (haha, viel mee hoor Haha! )

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:42

Bij mij moeten ze er 22 oktober uit... heb er helemaal geen zin in.
Maar goed, ze doen regelmatig pijn dus lijkt het me wel beter.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:06

kan iemand astjeblieft even op dit moment eigenhandig me onderste verstandskiezen eruit halen ze zijn zo vervelend Huilen van het lachen
Me linkerkant doet zo'n pijn en word met de minuut erger best eng ik kan me linkertanden niet meer op elkaar zetten dat doet pijn en verder laat ik me mond maar een stukje openstaan Nagelbijten / Gniffelen

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:28

Waah bij mij 'breken' ze langzaamaan door. Lekker veel hoofdpijn, en een zeurende pijn.

Volgende maand weer tandarts, kijken wat hij er van zegt.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:25

Ik kreeg in januari te horen dat ik rechtsonder m'n verstandskies moest laten trekken omdat hij maar half doorgekomen was. Rechtsboven moest ik dan ook maar meteen laten trekken.
In juli moest ik dus naar de kaakchirurg voor de verstandskiezen te laten trekken. Ik was behoorlijk nerveus, want ik heb nog nooit een gaatje gehad/tand laten trekken/verdoving gehad etc. De verdoving zelf voelde ik gelukkig niet (behalve dat ik een schok kreeg toen dat ijzer/metaal van de spuit mn tanden raakte Nagelbijten / Gniffelen ) Vervolgens moest ik een hele poos wachten, omdat de behandeling voor mij uitliep. Lekker zenuwslopend hihi. Toen ik aan de beurt was, moest ik dus onder zo'n operatielaken. *slik* Na een tijdje kwam eindelijk de chirurg en die begon mn tanden te trekken/eruit te snijden. Ik vond dat gekraak van de tanden maar niks Nagelbijten / Gniffelen maar pijn deed het niet. Toen ze klaar waren, kreeg ik een recept mee voor een middel waarmee ik mn mond moest spoelen om ontstekingen te voorkomen, ibrufen en werd me geadviseerd mn wang te koelen. Ik heb daarna dus twee uur lang mn wang gekoeld. Het eten ging die avond wat lastig. Maar pijn heb ik helemaal niet gehad, ik heb de inbrufen dus ook niet hoeven slikken. De dag erna kon ik al iets beter eten. Mn wang was ook totaal niet gezwollen, er was niks te zien.
De behandeling zelf vond ik dus niet echt aangenaam, maar het heeft geen pijn gedaan en ook daarna heb ik nergens last van gehad. Al met al viel het mij dus op zich nog wel mee. Ik heb daarna alleen last gehad van gevoelige tanden, maar dat kwam volgens mij door de schok die ik kreeg toen ze mij de spuit met verdoving aan het zetten waren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:55

Ik moet ook Nagelbijten / Gniffelen
Op de foto bij de tandarts was te zien dat mijn verstandskies door wil komen door mijn achterste kies heen. Die zal er waarschijnlijk dus ook uit moeten Nagelbijten / Gniffelen
Voor de tandarts ben ik niet bang, maar voor spuiten ben ik doodsbenauwd...
Daarnaast heb ik een scheve kaak die vaak op slot schiet en niet zo wijd open kan. Dus de napijn zal in mijn kaak dus ook niet zo prettig zijn.
Bah, ik zie er zo ontzettend tegenop!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:12

bij mij zijn jaren geleden 4 gewone kiezen getrokken, daarna 4 verstandskiezen eruitgesneden door de kaakchirurg...vreselijk vond ik het en ik heb zooooo'n angst voor de tandarts, ik heb echt altijd wat en het doet altijd pijn als ik daar vandaan kom.
ik was 17 toen die kiezen gesneden werden, ben nu 27 maar kan het me helaas nog erg goed herinneren

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:38

Ik mocht vanmorgen naar de tandarts en ik moet er alvast 1tje laten verwijderen. Die groeit scheef en druk de hele boel opzij. Ik moet nog een afspraak maken. Tot nu toe zie ik er nog niet zo tegenop, t zal toch moeten gebeuren! Ben alleen wel bang voor het extra hamstergezicht wat ik zal krijgen :p

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:32

Gewoon na de behandeling je wang met ijs koelen: 5 minuten koelen, 5 minuten niet koelen, 5 minuten koelen, etc. etc.. Heb ik ook gedaan en ik heb geen last gehad van een hamstergezicht of wat voor een zwelling dan ook. Knipoog

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:38

Mijn verstandkiezen zitten er al paar maanden maar zijn voor de helft door. Nu krijg ik telkens aan de zijkant van mijn keel steek als ik slik, het doet echt pijn. Mijn klieren zijn daar helemaal opgezet en als ik mijn tong opzij doe doet het echt zeer!! Ook heb ik last van steek in mijn oren/pijn in me oren. Af en toe heb ik het links, dan weer rechts en soms zelfs aan alletwee de kanten. Kan dit van me verstandkiezen zijn?

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:07

Vandaag zijn er 2 verstandskiezen bij mij getrokken. Ging aardig flexibel, alleen de pijn erna valt toch wel tegen... Het bloed ook nog steeds, maar dat was de vorige keer bij mijn andere verstandskies ook zo...

Ik koel trouwens niks hoor, als het wilt zwellen dan zwelt het toch wel. Mijn wang was wel wat dik maar d at is nu alweer bijgetrokken. Of word ik morgen ineens wakker met een hamsterwangetje? :d

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:39

UpToDance schreef:
Mijn verstandkiezen zitten er al paar maanden maar zijn voor de helft door. Nu krijg ik telkens aan de zijkant van mijn keel steek als ik slik, het doet echt pijn. Mijn klieren zijn daar helemaal opgezet en als ik mijn tong opzij doe doet het echt zeer!! Ook heb ik last van steek in mijn oren/pijn in me oren. Af en toe heb ik het links, dan weer rechts en soms zelfs aan alletwee de kanten. Kan dit van me verstandkiezen zijn?

Vandaag ben ik dus bij de tandarts geweest en het waren inderdaad me verstandkiezen.
Moet een afpsraak bij de kaakchirurg maken voor me verstandkiezen aangezien me tandarts ze er niet uit kan halen omdat ze nog niet goed door zijn en verkeerd liggen. Ze moeten er binnen 2/3 weken uit!! Bloos!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:40

Nou, ik ben net een paar uurtjes terug van de kaakchirurg.. joepie! Heb rechtsboven en -onder laten trekken. Ik zag er echt ontzettend tegenop want ik loop er eigenlijk al vijf jaar mee, en nu moest ik wel. De afgelopen week ben ik ziek geweest, en ik ben nog even langs de tandarts geweest, waar ik heb zitten huilen in de stoel Bloos! dus ik dacht al, dat wordt niks vandaag. Maar het ging verbazingwekkend goed. Alleen de verdovingsprikjes deden redelijk zeer, maargoed dat is een paar keer een prikje en klaar.

Het trekken zelf was vrij heftig, en ging gepaard met het nodige geboor, gezaag, getrek, gekraak en wat niet Nagelbijten / Gniffelen
Quote van de assistente: 'Zo, het lijkt wel champagne!' het bloed spoot dus blijkbaar uit het gat waar de kies uit weg was.. gelukkig voelde/proefde ik daar niet zo veel van.

Maar ik heb het dus overleefd. Hoewel, toen ik overeind ging zitten werd ik ontzettend duizelig/misselijk, alsof ik ging flauwvallen, dus toen moest ik even weer gaan liggen. Uiteindelijk werd er een brancard voor me gehaald, ik werd dus plat de gang op gereden Bloos! Ik hoop dat ik de mensen in de wachtruimte niet teveel heb laten schrikken; ik wilde nog roepen tegen ze: I'm okaaaaaaaay...! Maar dat ging niet, ik kon alleen maar wat kwijlen.

Het innemen van de pijnstiller thuis was wel een kwellig hoor, ik moest kokhalzen van het gaasje dat tegen mijn tong aan zat en dat spul zelf is vies! Bah. Het is me niet gelukt om het hele glas leeg te drinken, pech. Erg last van pijn heb ik niet nu (het is inmiddels zes uur geleden gebeurd) en met de zwelling valt het ook mee. De verdoving is uitgewerkt en ik voel alleen een flinke druk op mijn kaak en het lijkt of al mijn kiezen losstaan Nagelbijten / Gniffelen maar dat is natuurlijk niet zo.

En ik heb hongerrrrrrr *ziet de kaasbroodjes, cornflakes, drinken, chipjes langs zich heen vliegen* Clown

UpToDance: ik heb de afgelopen week ook last gehad van een kaak die niet ver open wilde en opgezette klieren. Ik dacht zelf eigenlijk dat het een ontsteking was maar de tandarts bij wie ik van de week geweest ben, zei dat mijn verstandskiezen mijn spieren in de weg zitten (zaten dus) en dat het daarom op een ontsteking leek. Maar wat jij beschrijft is wel erg vervelend, ik hoop dat je in de tussentijd niet teveel pijn ervan hebt.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:40

Zwartwitje schreef:
Nou, ik ben net een paar uurtjes terug van de kaakchirurg.. joepie! Heb rechtsboven en -onder laten trekken. Ik zag er echt ontzettend tegenop want ik loop er eigenlijk al vijf jaar mee, en nu moest ik wel. De afgelopen week ben ik ziek geweest, en ik ben nog even langs de tandarts geweest, waar ik heb zitten huilen in de stoel Bloos! dus ik dacht al, dat wordt niks vandaag. Maar het ging verbazingwekkend goed. Alleen de verdovingsprikjes deden redelijk zeer, maargoed dat is een paar keer een prikje en klaar.

Het trekken zelf was vrij heftig, en ging gepaard met het nodige geboor, gezaag, getrek, gekraak en wat niet Nagelbijten / Gniffelen
Quote van de assistente: 'Zo, het lijkt wel champagne!' het bloed spoot dus blijkbaar uit het gat waar de kies uit weg was.. gelukkig voelde/proefde ik daar niet zo veel van.

Maar ik heb het dus overleefd. Hoewel, toen ik overeind ging zitten werd ik ontzettend duizelig/misselijk, alsof ik ging flauwvallen, dus toen moest ik even weer gaan liggen. Uiteindelijk werd er een brancard voor me gehaald, ik werd dus plat de gang op gereden Bloos! Ik hoop dat ik de mensen in de wachtruimte niet teveel heb laten schrikken; ik wilde nog roepen tegen ze: I'm okaaaaaaaay...! Maar dat ging niet, ik kon alleen maar wat kwijlen.

Het innemen van de pijnstiller thuis was wel een kwellig hoor, ik moest kokhalzen van het gaasje dat tegen mijn tong aan zat en dat spul zelf is vies! Bah. Het is me niet gelukt om het hele glas leeg te drinken, pech. Erg last van pijn heb ik niet nu (het is inmiddels zes uur geleden gebeurd) en met de zwelling valt het ook mee. De verdoving is uitgewerkt en ik voel alleen een flinke druk op mijn kaak en het lijkt of al mijn kiezen losstaan Nagelbijten / Gniffelen maar dat is natuurlijk niet zo.

En ik heb hongerrrrrrr *ziet de kaasbroodjes, cornflakes, drinken, chipjes langs zich heen vliegen* Clown

UpToDance: ik heb de afgelopen week ook last gehad van een kaak die niet ver open wilde en opgezette klieren. Ik dacht zelf eigenlijk dat het een ontsteking was maar de tandarts bij wie ik van de week geweest ben, zei dat mijn verstandskiezen mijn spieren in de weg zitten (zaten dus) en dat het daarom op een ontsteking leek. Maar wat jij beschrijft is wel erg vervelend, ik hoop dat je in de tussentijd niet teveel pijn ervan hebt.

Mooi dat het goed is gegaan! Ik moet ze woensdag al eruit laten halen.Bloos!
Eigenlijk was er een wachttijd van 3 á 4 maanden maar me tandarts heeft gezorgd dat ik woensdag dus al terecht kan.

Ben nu wel beetje zenuwachtig ervoor. Clown

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:12

Zorg dat je je lippen goed insmeert met vaseline of purol! Ze trekken er namelijk aan als een malle. Uitgescheurde lippen zijn niet echt prettig natuurlijk. En zorg van te voren dat je genoeg yoghurtjes en appelmoes etc. in huis hebt, en dat je iig de rest van de dag niks meer hoeft te doen. Liggen en bukken mag niet, anders stroomt er teveel bloed naar je hoofd. Gewoon rustig rechtop blijven zitten.

Ik heb eigenlijk weinig last meer van wat er gister allemaal gebeurd is. Geen pijn iig, dat valt me heel erg mee... het enige is dat ik niet zo goed weet hoe ik de wond schoon moet houden en dat ik ietwat honger lijd Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb vandaag wel al een hele reep chocola op, daar kon ik lekker op zuigen zegmaar. Is toch wel fijn als maagvulling. Maar ik heb trek in een kaascroissantje Nagelbijten / Gniffelen

Straks ga ik maar weer even voorzichtig poetsen en kijken of spoelen met kamillosan helpt.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:15

Bij mij is er 1 door de kaakchirurg verwijderd en 1 door mijn tandarts, vrees dat een derde er nu ook uit moet. Scheve mond Deze drukt de boel opzij waardoor en nu 1 kies scheef staat...Ik kijk het nog ff aan tot de volgende afspraak en dan hoor ik het wel, zolang ze maar niet met naalden aankomen, ik wil gewoon weer zo pen-achtig ding, dan zie je geen naalden en gaan ze ook niet diep Knipoog

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:02

weer een heel drama verder (controle gehad bij de tandarts hij was zo blij dat ik niet ging huilen dit keer *LOL* ) laat meneer toch mijn verstandskiezen zitten, snif snotter, pijnleiden dus.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:22

Ik had besloten te wachten met opnieuw bellen voor een afspraak tot ik last kreeg van mn kiezen..
Ja hoor, heb last van rechtsonder... Dus ga het ziekenhuis maar bellen voor een afspraak Verward

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:27

Ik mag 8 november naar de kaakchirurg om mijn verstandskies eruit te laten halen, hij groeit dwars naar mijn wang toe. Ik had afgelopen maandag al mijn moed verzameld om naar de tandarts te gaan ik was er al 63 maanden niet meer geweest en nu dit. Bruh ik zie het echt niet zitten :'(