Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:44

Ik heb dus nog nooit met muziek op hardgelopen. Ik wil dat nog eens proberen. Wel een podcast als ik een lange afstand op de weg ging lopen.
Ik vind de geluiden om me heen juist zo fijn. Mensen onderweg zeggen ook vaak iets tegen me, dat motiveert juist. Ik zeg ook vrijwel altijd heel blij gedag :))

Vanmorgen een rondje met de hond gedaan, 5,4 km in 5:57/km gemiddeld. Lekker stukken mul zand gepakt dus we waren erg vlot voor mijn doen. Het was druk buiten. Als ik met de hond loop, loopt hij voor me en als ik inhaal roep ik altijd even “hond links!” zodat mensen niet schrikken. Maar ik denk dat mensen veel te goede noise canceling hebben ofzo. Niemand hoort me en als ze dan die hondenkop naast hun been zien schrikken ze zich rot. Beetje banketstaaf maarja, erachter hangen helpt ook niet want ze kijken nooit om. Toch allemaal maar minder goede oordopjes dragen :D

Daarna met vriend en zoontje van 3 de Royal Ten gelopen. 1,5 km. Lekker met rode wangen over de finish en zijn medaille ontvangen <3

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 15:50

Ik snap het BeFunny, dat je het gebruikt om er even een naam aan te geven.
Een te gehypte term inderdaad.

Welkom nieuwe mensen!

Myka

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:56

Wel een mooi idee/concept om vanuit hard te lopen BeFunny. :j Mooie foto’s gemaakt!

Haha, mooi streven Suliko, je hebt in elk geval een positieve instelling wat betreft de kinkhoest inderdaad. :D Leuk om ergens naar toe te werken denk ik.

Supervixen, weer lekker op pad geweest zo te zien. Je ziet er gelukkig uit op de fotos. :D

IlBuono, welkom in het topic! Fijn dat je je sportproeven hebt kunnen behalen. Wanneer staat je halve marathon gepland?

Gelukkig vandaag een betere dag voor je knie Goof. :j

Welkom Eef_Bam! Balen van je tracking die niet helemaal goed loopt. Ik gebruik Ostrava.

Gefeliciteerd met je PR Samantha_! Super gedaan. Ook er een beetje van genoten? :D
Ik moet soms ook plassen terwijl ik net ben geweest ja. :=

Leuk Lisitano zo met z’n drieën lopen. <3

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:18

Eef_Bam schreef:
Mag ik me hier dan ook melden als beginner hardloper? Ben ook net begonnen met Evy na wat aansporing van mijn vriend. Die is een hele fanatieke hardloper, hebben ook een keer samen geprobeerd maar dat is zo demotiverend omdat hij dan heel de tijd weg en terug rent omdat hij veel sneller is :') . Hij rent 10 km in 45 minuten, fijn om hier wat normalere snelheden te lezen :D .

Ik vind de trainingen van Evy goed te doen, alleen trackt hij het niet goed, zegt de eerste 10 min dat ik 0 km heb gerend met 0 kmh ;( . Wat is een fijne app die vergelijkbaar is qau schrma en beter werkt? Mijn Samsung app registreert eel meer kmstand dus het licht niet aan de verbinding.

Welkom!
Ik begon ook met een vriend die veel sneller liep. Maar inmiddels heb ik, ondanks dat ik twee kinderen gebaard, hem ingehaald :P Hij is gewoon gestopt met regelmatig lopen. Zodra hij weer gaat loopt hij ook belachelijk hard ;(
I feel you!

Je kunt Strava gebruiken, die is fijn. En nog het allerleukste is een horloge.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:29

Welkom nieuwelingen :j
Ik zou het alleen al heel leuk vinden om samen met vriend te kunnen lopen maar hij loopt niet graag, dus ben al bij voorbaat jaloers.

Mijn hondjes trekken het ook al niet. Maar gelukkig vind ik hardlopen alleen wel fijn ook. Zeker zoals vandaag in het bos.

Hier in de polder loop ik wel graag met muziek lange saaie stukken _O- . En met interval vind ik het fijn om op een beat mee te lopen.

@Samantha, gefeliciteerd met je pr *\o/* Nee ik kom niet uit Soest of omgeving. Ik kom uit Alphen aan den rijn maar pak regelmatig de trein dus ook vandaag. Als het zo lekker als vandaag blijft gaan hoop ik de afstand ook verder uit te breiden. Volgende keer weer eens richting 15km proberen. Vlak is dat al wel gelukt maar bij de trailtjes ging mij dat nog wat te zwaar. Ik heb dat ook wel dat ik eens moet plassen en gebruik soms dan ook de bosjes, je kan het maar kwijt zijn zeg maar.

en Goof ook lekker gelopen. Zo lang je geen last had tijdens het lopen is eigenwijs zijn ook niet verkeerd hoor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:36

Welkom nieuwen!

Ik loop soms met m’n vriend. Niet zo vaak maar ik loop ook graag alleen.

Vandaag liep ik met een vriendin bij paleispark het Loo. Zij kan echt goed hardlopen en doet aanstaande zaterdag een halve marathon. :=

Dus ik ging dood. Wel een PR gelopen. Eindelijk die 5km! Wel met lopen tussendoor haha. En dat voor een slechte dag! :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:05

Wat leuk Marlinde, goed gedaan.

Ja Befunny, ik ben ook jaloers op mensen die met hun partner lopen. De mijne is supersportief, maar weigert bij voorbaat hard te lopen (en wandelen vindt hij ook niet zo leuk). Jammer voor mij, gelukkig vermaak ik me in mijn uppie ook goed.
Maar.... die keer met Gaucho was mijn eerste keer samen lopen met een ander en ik vond dat toch ook echt wel gezellig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:06

Het is ook heel gezellig! Maar met mij lopen is nu nog niet zo leuk vrees ik. Veel wandelen tussendoor. :=

Maar heb een jaar abonnement genomen bij het paleispark. Dus ga daar sowieso veel vaker lopen. Het is daar zo prachtig. Iedereen die 5km wil lopen met wandelen tussendoor mag mee. Kan ook naar andere plekken toe komen natuurlijk. :D

Wil eigenlijk toch wel consistent 3 a 4 keer per week gaan lopen zodat ik toch wat sneller progressie ga boeken. Merk dat 2x per week niet echt aanzet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:11

MarlindeRooz schreef:
Het is ook heel gezellig! Maar met mij lopen is nu nog niet zo leuk vrees ik. Veel wandelen tussendoor. :=

Maar heb een jaar abonnement genomen bij het paleispark. Dus ga daar sowieso veel vaker lopen. Het is daar zo prachtig. Iedereen die 5km wil lopen met wandelen tussendoor mag mee. Kan ook naar andere plekken toe komen natuurlijk. :D

Wil eigenlijk toch wel consistent 3 a 4 keer per week gaan lopen zodat ik toch wat sneller progressie ga boeken. Merk dat 2x per week niet echt aanzet.

Ja, ik wil zeker met je mee.
Ik kan op de vrij-,za-,zondagen. En dalijk de hele zomervakantie. Gezellig.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:32

Goof schreef:
Wat leuk Marlinde, goed gedaan.

Ja Befunny, ik ben ook jaloers op mensen die met hun partner lopen. De mijne is supersportief, maar weigert bij voorbaat hard te lopen (en wandelen vindt hij ook niet zo leuk). Jammer voor mij, gelukkig vermaak ik me in mijn uppie ook goed.
Maar.... die keer met Gaucho was mijn eerste keer samen lopen met een ander en ik vond dat toch ook echt wel gezellig.

Ik vond met Trcu lopen ook heel gezellig. Ik hoop dat ik weer op dat nivo kom. Dat ik dat weer aan ga durven maar wel in mijn tempo eerst opbouwen :')

En met ons hardloopgroepje ook gezellig maaar daar wordt wel om echt lekker te lopen teveel gewandeld sinds we een nieuwe trainer hebben. En zijn ook veel squat oefeningen. Niks mis mee maar echt voor de opbouw doet het niets maar voor de gezelligheid blijft ik toch lopen en we lopen nu ook soms een stukje in op de baan. Moet zeggen dat is ook niet echt mijn ding maar dat is nu wat er allemaal bij hoort.

Samen lopen heeft voordelen maar ook nadelen. Voordeel natuurlijk de gezelligheid. Nadeel je loopt niet echt in je eigen tempo je past toch altijd ergens iets aan. Bij de Trcu liep ik best vaak in rood, maar ik heb wel erg veel geleerd. Ook hun trail wedstrijd gelopen die erg goed georganiseerd was. Dus ik sluit niet uit dat ik ooit toch weer aanhaak. Op een gegeven moment liep ik op trails 6:45 gemiddeld en dat was wel omdat ik toen bijna wekelijks met hun de relaxte trail liep dus je geeft net even meer in een groep en komt er ook achter dat je vaak meer kan :j Maar ik was dan vaak wel gesloopt na 16km net hun lopen.

En sowieso is het wel gezellig om af en toe samen te lopen sowieso in andere gebieden. Altijd fijn als iemand een route kent dat scheelt ook enorm.

@Marlinde, lekker bezig :j Gefeliciteerd met je pr ook.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:35

Ja, ik ga dan weer niet zo goed op onbekende mensen :')
Maar kan me voorstellen dat het leuk is en je er veel uithaalt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:39

Ik had daar in het begin ook moeite mee :j Maar ik zag het als uhm trainen met een groep. En best vaak viel er iemand uit dan bleef èèn van hun erbij dan kon de rest verder. Ook als iemand kwa tempo niet mee kon komen. Daar was ik in het begin bang voor dat mij dat zou gebeuren en de trainers van Trcu zijn daarvoor, als je met kennissen loopt tenminste ik zou me dan erg opgelaten voelen. Nooit gebeurd dat ze op me hebben moeten wachten gelukkig.
En ik vond het in de aanloop naar de georganiseerde trails ook erg fijn om iig in groepsverband te hebben gelopen. Ik heb het echt als gezellig ervaren altijd.

Trouwens het zijn al snel geen vreemden meer :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:54

Ja in de bosjes doe ik ook wel eens maar met zo’n wedstrijd zijn er mij teveel mensen haha.

Ik loop meestal alleen, maar heb mn vriend nu aangestoken met het hardloop virus en we liepen vandaag samen de wedstrijd.
Vorige week ook al.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:15

Myka schreef:
Welkom Granoek! Gebruik je ook je Apple Watch voor het instellen van intervallen? En gebruik je dan ook de Strava app tegelijkertijd of niet? :)

Interessant BeFunny, mindful hardlopen. Ik zou dat mentaal lastig vinden om naar m’n gehijg te luisteren.

Mooie cijfers Supervixen! Voor juni nog een leuke run/trail/ultra/wedstrijd op de planning?

Je was er vroeg bij Sherivey! Met die paden kan je haast ook nog wel een bikini aan en een duikbril opzetten. :’)

Leuk rondje wild Lisitano!

Balen van je knie Goof! Kun je niet langs de huisarts/fysio, wellicht kunnen ze met een quick echo zien of er ergens vocht o.i.d. zit? Het is toch al een tijdje geleden dat je gevallen bent? Klinkt niet helemaal lekker!

Succes morgen Samantha_!

Mooi verschil in tempo Sal! :D

Ik heb de strava app niet. Ik weet even mijn Apple id wachtwoord niet meer en ik stel het hele tijd uit haha.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:19

Misschien dat 1 van jullie dit weet.
Ik liep vandaag een 10 km run, ik met Garmin horloge, m’n vriend met Apple.
Bij de finish stond zijn horloge op 9,68, die van mij op 10,06?
Weet iemand hoe dit kan, dit hebben we elke keer. Ik denk dat mijn horloge klopt, want bij elk km bordje gaf mijn horloge nagenoeg hetzelfde aan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:24

Ik heb dat ook wel eens gehad. Ik denk dat ik of de ander een paar keer een binnenbocht had ofzo :')

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:37

Samantha_ schreef:
Weet iemand hoe dit kan, dit hebben we elke keer. Ik denk dat mijn horloge klopt, want bij elk km bordje gaf mijn horloge nagenoeg hetzelfde aan.

Afstand Apple en Garmin was bij ons nooit gelijk.. en er zit zelfs af en toe verschil tussen Garmin en Garmin. :j

Hallo alle nieuwe mensen! :wave:
Ik heb braaf meegelezen maar er is niet zo veel blijven hangen.

Als iemand een keer in Limburg samen wil rennen dan hou ik me aanbevolen!

Hier nu rust.. woensdag vertrekken we naar Italië! Zin in en tegelijkertijd mega spannend!! :=

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:42

Samantha_ schreef:

GPS kan wat meer gehaperd hebben bij het ene horloge dan bij het andere, of de Garmin is ingesteld om meer te pingen waardoor de GPS nauwkeuriger is, en dan heb je idd ook de binnen en buitenbochten, al zal dat laatste niet schokkend veel verschil opleveren. Als het een wat groter evenement was kan je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat de route in ieder geval niet te kort is geweest

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:59

Maar zoveel verschil? Als je naast elkaar loopt?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:08

Samantha_ schreef:
Maar zoveel verschil? Als je naast elkaar loopt?

Ja, niet per se op de binnen of buitenbocht maar wel op GPS nauwkeurigheid. Helemaal tussen twee verschillende merken maar ook tussen twee horloges van het zelfde merk kan er een paar % in zitten.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:08

Samantha_ schreef:

Ik heb dat met de Cruijff loop ook gehad, mijn Apple Watch gaf veel minder aan dan de Strava van mijn vriendin
En dat was ook best veel

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:15

Wij hebben tussen onze garmins echt veel verschil! Mijn man heeft 1 eerder model. Op een hike in de bergen laatst gewoon 3km verschil op 18 km! Echt bizar. Geen idee waar het vandaan komt. Gemiddeld heeft hij zo een 15% meer afstand als ik.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:21

Ik heb het gehad met iemand met precies het zelfde horloge. Toen gooide ik het maar op de binnenbochten of iets in die trend.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 06:34

Het heeft te maken met welke parameters de kalman filter over je ruis gebruikt :)

Oftewel je gps wordt gemeten vanaf een aantal satellieten samen en daar heb je natuurlijk altijd wat verstoringen op. Om die verstoringen weg te halen gebruiken we een filter. Die willen nog wel eens wat per merk verschillen :)

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 08:00

Goedemorgen!
@lies_sparkle weer iets geleerd

Over samen lopen, ik loop ongeveer 1x per week met een vriendin
Zij past zich aan aan mijn tempo (ik ben formaat smurf en zij is lang ;-) )
Mijn vriend is geen hardloper maar fietst vaak mee voor de gezelligheid