Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:36

Yenni schreef:
Hebben jullie tips voor de vreetbuien? Ik moet van het werk nog een half uur naar huis rijden. Ik eet om 4 uur nog iets kleins en rij rond 5 uur naar huis. Als ik dan eerst langs de winkel rij gaat het fout en krijg ik vreetbuien.
Iemand een tip hiervoor?
Hierdoor gaat het afvallen dus niet bepaald goed...

Rond deze tijd zou ik kiezen voor snackgroentes. Die stabiliseren je bloedsuikerspiegel/voegen lekker veel vezels en vitaminen toe. Rond die tijd suiker eten, of de verwachting van je lijf dat het suiker zal krijgen (als je dat vaker eet rond die tijd) zorgt juist voor een instabiele bloedsuikerspiegel en extra cravings. :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:24

Zerena schreef:
Dames mag ik me hier ook melden.
Ik lees al een hele tijd mee en in het vorige topic heb ik me ook wel gemeld.
Ik wil echt VEEL afvallen, om te beginnen in ieder geval 40 kilo.

Ik heb altijd wel strugles gehad met mijn gewicht, maar als ik nu terug kijk naar foto’s van toen ik jonger was kan ik mezelf wel voor mijn hoofd slaan %)
Toen was ik echt niet dik, maar zat het vooral tussen mijn oren.
Helaas is het na het krijgen van kinderen echt doorgeslagen en ik krijg het er al jaren niet meer af.
Heb ook wel al meerdere keren een operatie overwogen, maar ik wil dat toch echt niet.

Ik wil gewoon fit zijn en de drang om weer paard te rijden word ook steeds weer groter.

Maarja hoe nu verder, ik heb ook meerdere boeken van project gezond bijv.
Maar als ik daar dan doorheen blader dan vind ik het weer teveel gedoe, te afwijkend.

Welkom!

Wat maakt dat je het te afwijkend vindt?
Heb je al eens bijgehouden wat je zoal binnenkrijgt op een dag? En hoeveel je verbrand? Wat doe je nu aan beweging?

Afvallen kost wat moeite. Dat is zeker waar. Maar van die moeite heb je later weer profijt.

Zerena

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:59

Er komen dan teveel dingen in voor die ik normaal niet zou eten. En ik heb dan het vermogen niet om iets vervangends te pakken.
Daardoor vind ik het dan teveel gedoe.
Zo ook met calorieën tellen.
Ik hou dat dan een paar dagen vol en dan ben ik het weer kwijt.

En nu ik dit zo typ en terug lees dan denk ik “joh je hebt echt een schop onder je kont nodig”.
Vind mezelf al snel zielig en ben niet echt een doorzetter, en dan gun ik mezelf teveel.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:02

Als het dingen zijn die je normaal ook niet zou eten is het misschien niet jouw soort boek.

Ik zou eerst eens voor jezelf in kaart brengen wat je zoal eet op een dag. En ja, dat moet je echt even vol leren houden. Aan de hand daarvan kun je, na een week of 2, eens kijken wat er daadwerkelijk in gaat en waar je dingen op kan aanpassen.

Wat eet je vandaag bijvoorbeeld?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:27

Zerena schreef:
Er komen dan teveel dingen in voor die ik normaal niet zou eten. En ik heb dan het vermogen niet om iets vervangends te pakken.
Daardoor vind ik het dan teveel gedoe.
Zo ook met calorieën tellen.
Ik hou dat dan een paar dagen vol en dan ben ik het weer kwijt.

En nu ik dit zo typ en terug lees dan denk ik “joh je hebt echt een schop onder je kont nodig”.
Vind mezelf al snel zielig en ben niet echt een doorzetter, en dan gun ik mezelf teveel.

Dit klinkt inderdaad wel als een schop onder je kont nodig hebben. Afvallen is werken, het gaat niet vanzelf. Maar zoals Winged ook zegt, je hebt er veel profijt van op lange termijn.

Om calorieën te tellen en te onderzoeken wat gezonde alternatieven zijn voor de dingen die je liever niet wil eten uit een eetschema/dieet vergt even investering en tijd. Maar als je eenmaal die kneepjes kent, dan heb je daar de rest van je leven de voordelen van :j

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:50

Winged schreef:
Wat eet je op een dag Yenni? Vreetbuien zijn vaak een aanleiding dat je in de dag te weinig binnenkrijgt. Ook: Nooit met hongergevoel naar de supermarkt gaan. voor je het weet ben je inderdaad eigenaar van het-gangpad-vol-lekker-maar-ongezond-eten.

Hier de 'regel' dat ik 2 haribo perzikjes per dag mag. Eet ik ze niet op, dan is het niet zo dat ik de dag later 4 mag ;) (Hoewel ik er gisteren wel 8 heb gehad, toen was het zakje leeg. Iets met de maandelijkse periode laatste dag en dan heb ik cravings :+)

80 gram eiwit is ook een mooi begin, maar ik merk dat mijn lijf wel iets meer nodig heeft om verzadigd te blijven.

Maarrrr: in 4 weken tijd geeft de weegschaal inmiddels wel 2,4 kilo minder aan. Mijn kaaklijn is weer aanwezig :D

Bedankt voor de input!
Ik ontbijt met 300 gr magere kwark met vers fruit, aardbeien, peer, rode of blauwe bessen, frambozen bijvoorbeeld.
Rond 10 uur rouwkost, komkommer, wortel of paprika
Middag lunch, 3 crackers met hummus ,kipfilet of ander beleg. Soms een volkoren wrap met gezonde vulling
Daarbij een handje ongezouten noten
Rond 3-4 uur een mini eierkoek
Savonds avondeten, dit wisselt, altijd 1 portie.
Qua drinken water, thee of zero ranja

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:17

Ik denk dat de lunch te laag is in eiwitten/voedingsstoffen. Een eierkoek is maar een vulling voor heel even omdat je daar heel weinig vezels in hebt zitten. Dat kan dus ook verklaren waarom je dan een snaaidrang krijgt. Een eierkoek heeft ook veel toegevoegde suikers.

Je zal dus kunnen kijken hoe je bij de lunch eiwitten en vezels toe kan voegen. Een letterlijk gekookt eitje kan al helpen. En het tussendoortje in de middag vervangen voor iets waar je wat langer op door kan (evt dan juist een cracker met bijvoorbeeld cottagecheese)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:15

Winged schreef:
Als het dingen zijn die je normaal ook niet zou eten is het misschien niet jouw soort boek.

Ik zou eerst eens voor jezelf in kaart brengen wat je zoal eet op een dag. En ja, dat moet je echt even vol leren houden. Aan de hand daarvan kun je, na een week of 2, eens kijken wat er daadwerkelijk in gaat en waar je dingen op kan aanpassen.

Wat eet je vandaag bijvoorbeeld?

Dit is wel een goeie tip.
Tot nu toe is het altijd zo dat als ik calorieën ga tellen dat dan gelijk ook alles perfect moet gaan.
Dat is natuurlijk een veel te grote verwachting.

Eerst maar eens alles gaan noteren zonder daarbij op het eindtotaal te letten.
En vanuit daar verbeteringen toepassen.
Het is zo stom, want ik weet echt heel goed hoe het moet in theorie. Maar om het dan bij jezelf toe te passen, dat is wel even wat anders.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:55

Weet je, het is heel simpel om te zeggen: Minder snoep, chips, toetjes, alcohol en frisdrank. Maar als je niet weet wat je eet dan is dat lastig. Zeker frisdrank en alcohol zijn dingen die je heel snel vergeet te noteren. Met in kaart brengen zie je waar je kan veranderen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 14:48

Een eierkoek was onschuldig in de tijd van Sonja Bakker, want weinig vet. Naar de huidige inzichten is het eigenlijk niet geschikt als je wil afvallen, vooral snelle suikers, bloedsuiker piek, maar totaal geen gezonde voedingsstoffen en vezels.
Als je toch voor een zoete versnapering wil kiezen is bijvoorbeeld een plak volkoren ontbijtkoek met minder suiker een betere optie. Geeft veel meer verzadiging dus minder snel snaaidrang.

Zelf kies in vaak voor een volkoren cracker met humus en evt. een hardgekookt ei erop ter overbrugging tot het avondeten.

Vandaag heb ik de langverwachte spuit ontstekingsremmer in mijn rug gekregen. Dexametason, bijwerking versterkte eetlust. Dus nu maar even extra goed aan mijn eetlijst houden.
Ik kreeg me van die arts toch een preek over overgewicht. die heb ik gelijk lik op stuk gegeven dat ik al bijna 25 kg kwijt ben sinds januari.
Met opstaan van de tafel kreeg ik een compliment over mijn sterke beenspieren en dat ze kom zien dat ik op de goede weg ben. Hij kwam wel binnen dus,

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:08

Goed dat je van je af gebeten hebt @Tiwi. Hopelijk helpt die spuit :j balen van de mogelijke bijwerking :x

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:33

tiwi1969 schreef:
Een eierkoek was onschuldig in de tijd van Sonja Bakker, want weinig vet. Naar de huidige inzichten is het eigenlijk niet geschikt als je wil afvallen, vooral snelle suikers, bloedsuiker piek, maar totaal geen gezonde voedingsstoffen en vezels.
Als je toch voor een zoete versnapering wil kiezen is bijvoorbeeld een plak volkoren ontbijtkoek met minder suiker een betere optie. Geeft veel meer verzadiging dus minder snel snaaidrang.

Zelf kies in vaak voor een volkoren cracker met humus en evt. een hardgekookt ei erop ter overbrugging tot het avondeten.

Vandaag heb ik de langverwachte spuit ontstekingsremmer in mijn rug gekregen. Dexametason, bijwerking versterkte eetlust. Dus nu maar even extra goed aan mijn eetlijst houden.
Ik kreeg me van die arts toch een preek over overgewicht. die heb ik gelijk lik op stuk gegeven dat ik al bijna 25 kg kwijt ben sinds januari.
Met opstaan van de tafel kreeg ik een compliment over mijn sterke beenspieren en dat ze kom zien dat ik op de goede weg ben. Hij kwam wel binnen dus,

Goed dat je de arts even tegengas heb gegeven, iedereen weet dat overgewicht slecht is maar je hoef niet lomp te doen. Ik weet niet of de dexamethason eenmalig was maar mocht je dit vaker krijgen weeg erg goed af of het voordeel tegen de nadelen opweegt. Naast de iets versterkte etenslust(die duurt overigens heel kort) is het vooral een enorme opdonder voor je hypofyse en bijnieren.. het zorgt voor tijdelijke extreme dip cortisol en die stijgt daarna weer hard. Door het harde stijgen kan je de dag tot week erna een roodgloeiend gezicht krijgen/opvliegers/extreem opvliegerig gedrag/hartkloppingen/misselijk/raar gevoel tong en nog meer hormonale klachten. Ik ben jaren terug begonnen met die injecties en uiteindelijk op dexamethason combi product gekomen. Het is als het werkt een paardenmiddel maar je kan er echt heel veel nare klachten van krijgen. Ik hoop uiteraard dat je nu geholpen ben en je klachten voor lange tijd uit blijven en je dus niet te veel negatieve effecten er van zal ondervinden. Die prikken worden altijd als heel onschuldig 'aangeboden' maar zijn het echt niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 21:22

Vandaag een dag waarbij ik totaal geen honger had. Dus qua afvallen een goede dag maar niet gezond gegeten dus. Wel een keer fijn om niet altijd honger te hebben. Dat maakt het een stuk makkelijker.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 22:07

@thirza ik weet van de risico’s van dexa, dit was in principe eenmalig, met maximaal 1 herhaling als er wel effect is maar nog niet optimaal. Bij geen of afdoende effect volgt geen herhaling.
Niets doen is geen optie, nu loop ik maximaal 15 minuten zonder pijn. Dat is behoorlijk invaliderend en in ben pas 55.
Enige andere optie is opereren/vastzetten wervels en dat doen ze liever niet voor ik blijvend op gewicht ben en nog fitter/sterker ben zodat de revalidatie sneller en met meer effect verloopt.

Ik heb een keer eerder dexametason in hoge dosis in een spier gekregen. Dat was voor hoogteziekte met hersenzwelling en dus mogelijk levensreddend.

Gisteren ook leuke plannen. Mijn doel paardrijden is weer een stap dichterbij. Ik kan af en toe op een door mij gefokt paard rijden. Die staat nu bij een vriendin die ook mijn oude merrie in bruikleen heeft. Ik had hem 5 jaar niet gezien, maar de chemie was niet weg, hij kroop bijna in mijn broekzak. Had hem wel in de achterbak mee willen nemen, maar ja ik heb zijn halfzus bijna zadelmak en die is ook zo leuk.

Zie ook mijn geslonken onderkin :+

Groninger Meester, 6 jaar en geschat 1.65 en 700 kg

Afbeelding

Afbeelding

Oke ook even zijn zusje , maatje kleiner want pony vader. 1,55 en 525 kg. Dat is wel een extra motivatie om door te zetten tot onder de 80 kg

Afbeelding

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:31

Knappe dieren Tiwi! Hopelijk gaat je doel snel lukken :D

Ik merk dat weekenden mij nog wel eens in de weg zitten qua eten. Wat eten en gezelligheid etc... Maargoed, weer met goede moed verder deze week. Vanavond kippenboomstammetje met zoete aardappel en broccoli op het menu. Vandaag een paprika en wortels mee als snack op het werk en vanavond nog trainen. Die laatste 3 kilo kosten toch net wat meer moeite -O-

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 18:31

Ik ben er weer een beetje, ik heb heel veel bijwerking van de dexa gehad. Een nacht niet geslapen en een opvlieger van 36 uur achter elkaar. Heb dus vrijdag ook niet gesport.
Zaterdag rustig een beetje met mijn pony gewerkt. Zondag nog een dag rust en vandaag weer gesport en daarna ook nog pony gelongeerd voor het te warm werd.

Geen eetbui krijgen is nog lastig en de eerste nacht ben ik naar beneden gegaan voor een cracker met humus. Dat op tijd wat eten werkt dus om niet op een later moment een eetbui te krijgen.
Dus ja eet iets vaker een gezond tussendoortje. Gelukkig kom ik om in de komkommers uit mijn tuin.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:32

Dat afvallen moeite kost en calorieën tellen niet leuk is of lastig vol te houden is wel herkenbaar.
Ik heb daar ook al jaren moeite mee, want dat ene snacke 's avonds of die keer lekker eten bestellen gaat het verschil toch niet maken? Nouja, wel dus als het een beetje vaak voor komt :Y) .

Hier gaat het afvallen erg langzaam omdat ik hier dus moeite mee heb. Maar ook ik heb door het tellen van calorieën een paar aanpassingen kunnen maken die mijn eetpatroon niet enorm veranderen, maar wel zorgen dat ik minder binnen krijg.
Ik ben pas een paar kilo afgevallen, maar ik zit wel veel beter in mijn vel en heb wel het idee dat ik verandering in mijn lichaam zie.

Duurzaam afvallen kost veel tijd, maar is een stuk gezonder en leuker dan een crashdieet.

Vervelend dat je zo'n last had van de bijwerkingen Tiwi, maar gelukkig ben je er weer een beetje.

@Winged; Herkenbaar hoor die weekenden! Gezelligheid en sociale dingen worden toch vaak gecombineerd met ongezond eten.
Oef, ja die laatste kilo's zijn pittig!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:03

Fijn dat je beter in je vel zit @Josien, ondanks dat het maar een paar kilo is. Die paar kilo kunnen echt wel verschil maken :j

Hier zie ik ook weer wat resultaat van mijn focus van de afgelopen weken. Vanochtend eindelijk weer op het gewicht van voor mijn vakantie begin juni :') nu zorgen dat ik dit vasthou en mogelijk nog een beetje doorzet. Er mag nog wel een beetje meer af.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:26

Klinkt goed Josien! En inderdaad.. rustig afvallen..

Musli: dat is altijd fijn! En met wat focus komt het vast goed.

Hier begint de 3kg die ik er af wil hebben voor 10 augustus (vakantie) in beeld te komen. Nog een halve kilo te gaan. Het gaat momenteel traag, maar ik merk wel dat mn broeken losser zitten. De vakantie is een actieve vakantie, dus ik hoop daar in iedergeval niet aan te komen in gewicht. In september nog weer een weekje weg, dan hoop ik er nog 2 af te hebben.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:45

wat goed dat iedereen weer de draad aan het oppakken is. Vanwege persoonlijke redenen minder gesport en weinig energie uberhaupt gehad om iets te doen. Dus de 2 kg die er weer aanzat is er nu gelukkig weer af. Dus nu kunnen we weer vooruit kijken :)

Ik heb laatste tijd veel last van opgeblazen gevoel (komt ook door de zooi die we hebben gegeten, veel buiten de deur, etc). Maar wil testen door iedere ochtend een lepel chiazaad in water de drinken om wat meer vezels binnen te krijgen. Hopelijk brengt dat mijn buik wat tot rust

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:21

Ik ging qua bijhouden en afvallen heel lekker, maar merk dat als ik niet lekker in mijn vel zit, ik het laat schieten. Zo ook deze week. Heb een nare week op werk (druk, onderbezetting, veel stress) en laat het nu voor een weekje schieten.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:28

Knuffel @Wiwabalia! Pak het straks gewoon weer op. Als het oppakken maar langer duurt dan de dip dan kom je er wel ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 20:54

Ik vecht nog steeds tegen de dexa-vreetbuien, nadeel dat de spuit langwerkend is. Heb maar wat verstandige tussendoortjes ingeslagen, maar lastig is het wel om steeds mijn verstand te laten winnen van mijn trek.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:37

Dat is wel echt heel lastig tiwi, hoelang is zo n spuit werkzaam?
Hopelijk is het met verstandige tussendoortjes een beetje te doen.

Hier vandaag een leuk moment ik paste kleding waarvan ik niet dacht dat ik het zou passen, eigenlijk ben ik nog verbaasd haha. Ik kom van broekmaat 48 en paste nu 42, ik verwachtte 44 dus dat was erg leuk in het pashokje haha.

Ik hou niet zo van shoppen, ook niet toen ik geen overgewicht had maar ik merk wel dat ik nu ik weer meer dingen pas het wel echt weer leuker is.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 22:09

Wat een leuke opsteker bcd!
Ik kan weer in mijn rijbroeken maat 46, dat betekent dat ik mijn grootste broeken al niet meer aan hoef. Nou ja misschien in de winter met een thermolegging eronder.

Die spuit werkt in mijn rug zo’n 6 weken dus ga ervan uit dat het ook zo lang in mijn systeem komt.
Vanavond naast mijn maaltijdsalade (courgette, kip, pesto, tomaat, pasta)een extra stukje zalm erbij gedaan, dus extra veel eiwit en eindelijk een tevreden gevoel zonder honger.