Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Evamarie schreef:Of iemand gewoon in zijn waarde laten. Respect tonen voor een mening van 1 ieder. Zou een mooi begin zijn toch
Elisa2 schreef:Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen. Oftewel, dat niet de hele wereld op zijn tenen moet gaan lopen omdat 1 persoon anders de hele tijd gekwetst is. (waarmee ik niet zeg dat het niet fijn is als je er rekening mee kunt/ wilt houden) Het hoeft alleen niet allemaal van 1 kant te komen.
VuurVleugels schreef:Evamarie schreef:Of iemand gewoon in zijn waarde laten. Respect tonen voor een mening van 1 ieder. Zou een mooi begin zijn toch
Zeg, dit is gewoon een hypocriete zienswijze. Iemand niet met diens voornaamwoorden aan willen spreken omdat het niet in je straatje past is géén voorbeeld van mensen in hun waarde laten en respect tonen. (weet dat dit niet jouw uitspraken waren, maar alsnog).
Respect.works.both.ways.
Evamarie schreef:VuurVleugels schreef:
Zeg, dit is gewoon een hypocriete zienswijze. Iemand niet met diens voornaamwoorden aan willen spreken omdat het niet in je straatje past is géén voorbeeld van mensen in hun waarde laten en respect tonen. (weet dat dit niet jouw uitspraken waren, maar alsnog).
Respect.works.both.ways.
O nu ben ik ineens de pineut. Waar heb ik gezegd dat ik dat niet doe?
Evamarie schreef:VuurVleugels schreef:
Respect.works.both.ways.
Elisa2 schreef:Joh dit heb ik toch allang toegelicht?
En nee, ik heb niet gezegd dat ik het teveel moeite vind maar dat ik niet alles kan onthouden en het ook lastig vindt waar ik goed aan doe soms.
VuurVleugels schreef:Elisa2 schreef:Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen. Oftewel, dat niet de hele wereld op zijn tenen moet gaan lopen omdat 1 persoon anders de hele tijd gekwetst is. (waarmee ik niet zeg dat het niet fijn is als je er rekening mee kunt/ wilt houden) Het hoeft alleen niet allemaal van 1 kant te komen.
...?
Elisa2 schreef:Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen. Oftewel, dat niet de hele wereld op zijn tenen moet gaan lopen omdat 1 persoon anders de hele tijd gekwetst is. (waarmee ik niet zeg dat het niet fijn is als je er rekening mee kunt/ wilt houden) Het hoeft alleen niet allemaal van 1 kant te komen.
VuurVleugels schreef:Elisa2 schreef:Joh dit heb ik toch allang toegelicht?
En nee, ik heb niet gezegd dat ik het teveel moeite vind maar dat ik niet alles kan onthouden en het ook lastig vindt waar ik goed aan doe soms.
En als je het dáár nou bij zou laten, zou ik daar persoonlijk een hoop begrip voor op kunnen brengen. Helaas gaan je uitspraken verder, en daar reageer ik dan ook op.
ikkedus schreef:Ik heb anders nergens een echt direct onrespectvolle post van Elisa2 gezien. Ze zegt steeds hetzelfde en ik heb dat geïnterpreteerd hoe zij reageert op mensen die ze niet kent en wil kunnen aanspreken met hij/ zij.
Ik ben het daar mee eens. Het merendeel van de mensen is een hij of zij en een klein deel niet en dat is dus niet altijd goed genoeg zichtbaar voor een eerste interpretatie en om nou aan iedereen die ik ontmoet als eerste vraag te stellen met welk voornaamwoord ze willen worden aangesproken gaat me persoonlijk te ver. Mochten deze personen er dan prijs op stellen om met een ander voornaamwoord te worden aangesproken, dan kan dat worden aangegeven en zal ik daar rekening mee proberen te houden. Elisa2 beweert volgens mij ook niks anders dan dat.
In dit topic zijn er een aantal mensen die mij laten zien dat er geen nuance mag zitten in het gendervraagstuk dat hier wordt besproken. Dat gaat vind ik dus erg ver. De post van Urbanus bijv. Is daar een mooi voorbeeld van. Het onderwerp raakt je Urbanus en dat siert je, maar je toont in mijn ogen wel aan dat er dus te weinig nuance zit in de volledig accepterende kant van de maatschappij ( in zijn algemeen omschreven, maar niet iedereen omvattend) en de middenmoot die ook ruimte wil om dingen op zijn eigen manier wil doen in deze. En dat sluit helemaal niet uit dat die groep ook gewoon op een respectvolle manier met genderzaken om kan gaan en zal gaan.
VuurVleugels schreef:Evamarie schreef:
Ik heb er nog expliciet bijgezet dat het niet jouw woorden waren. Maar ik richtte hem op jou omdat jij op de bres sprong voor iets wat ik en héél veel anderen met mij als intolerantie zie. Dus ja, dan reageer ik op jou ja.
Ik heb je ook hele zinnige dingen zien zeggen in de discussie dus niks 'pineut'. Als je wat zegt kun je reactie verwachten.
ikkedus schreef:Ik heb anders nergens een echt direct onrespectvolle post van Elisa2 gezien. Ze zegt steeds hetzelfde en ik heb dat geïnterpreteerd hoe zij reageert op mensen die ze niet kent en wil kunnen aanspreken met hij/ zij.
Ik ben het daar mee eens. Het merendeel van de mensen is een hij of zij en een klein deel niet en dat is dus niet altijd goed genoeg zichtbaar voor een eerste interpretatie en om nou aan iedereen die ik ontmoet als eerste vraag te stellen met welk voornaamwoord ze willen worden aangesproken gaat me persoonlijk te ver. Mochten deze personen er dan prijs op stellen om met een ander voornaamwoord te worden aangesproken, dan kan dat worden aangegeven en zal ik daar rekening mee proberen te houden. Elisa2 beweert volgens mij ook niks anders dan dat.
In dit topic zijn er een aantal mensen die mij laten zien dat er geen nuance mag zitten in het gendervraagstuk dat hier wordt besproken. Dat gaat vind ik dus erg ver. De post van Urbanus bijv. waarin wordt gesteld dat iemand bloedend naar huis gaat oid is daar een mooi voorbeeld van.
Het onderwerp raakt je Urbanus en dat siert je, maar je toont in mijn ogen wel aan dat er dus te weinig nuance zit in de volledig accepterende kant van de maatschappij ( in zijn algemeen omschreven, maar niet iedereen omvattend) en de middenmoot die ook ruimte wil om dingen op zijn eigen manier wil doen in deze. En dat sluit helemaal niet uit dat die groep ook gewoon op een respectvolle manier met genderzaken om kan gaan en zal gaan. De hardcore tegengroep benoem ik om overduidelijke redenen hier niet. Lijkt me niet nodig.
ikkedus schreef:Ik De post van Urbanus bijv. waarin wordt gesteld dat iemand bloedend naar huis gaat oid is daar een mooi voorbeeld van.
Het onderwerp raakt je Urbanus en dat siert je, maar je toont in mijn ogen wel aan dat er dus te weinig nuance zit in de volledig accepterende kant van de maatschappij ( in zijn algemeen omschreven, maar niet iedereen omvattend) en de middenmoot die ook ruimte wil om dingen op zijn eigen manier wil doen in deze. En dat sluit helemaal niet uit dat die groep ook gewoon op een respectvolle manier met genderzaken om kan gaan en zal gaan. De hardcore tegengroep benoem ik om overduidelijke redenen hier niet. Lijkt me niet nodig.
Urbanus schreef:ikkedus schreef:Ik De post van Urbanus bijv. waarin wordt gesteld dat iemand bloedend naar huis gaat oid is daar een mooi voorbeeld van.
Ach, prima. Ik vind dat iedereen mag vinden wat hij of zij wil, maar je hoeft het gewoon niet uit te spreken.
Als jij dat ongenuanceerd vindt, be my guest.
Mentaal bloedend betekent natuurlijk niet dat hij daadwerkelijk bloedde. Moet ik het verschil tussen letterlijk en figuurlijk uitleggen?
pien_2010 schreef:Dat doe ik ook. Ik heb ooit een vriendengroep van mijn zoon gehad en een gast zat voortdurend vervelende rascistische opmerkingen te maken, zogenaamde grappen echt walchelijk gewoon. En wat de andere vrienden inclusief mijn zoon en ik ook deden om hem op te laten houden (niemand vond het leuk integendeel), hij ging maar door.
Totdat ik het zat was en zei dat dit de laatste rascistische "mop" cq opmerking was want dat bij nog één keer hij kon vertrekken. Waarop hij zei dat hij geen auto had. Ik had al uitgezocht dat er nog kaartjes vrij waren en de trein rond 18.30 naar Parijs vertrok, dus dat hem gezegd.
We hadden niemand op dat moment op het terrein, die bruin of zwart was maar dat maakte het voor niemand minder walchelijk.
Loop ik dus met "het stoom uit mijn oren" naar binnen hoor ik mijn zoon en vrienden zeggen dat ik altijd uitvoer wat ik zeg en dat hij echt moet vertrekken.Toen was het klaar en gelukkig ging die gast die niet in de fijne groep paste zelf weg na paar dagen.
Avalanche schreef:Het "acceptatie moet van beide kanten komen" vind ik zo bijzonder. Cis mensen zijn altijd al geaccepteerd. Je bent altijd al aangesproken met de voornaamwoorden die bij jou horen, ook door trans mensen.