Zwanger, uitgerekend najaar/herfst 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jasz

Re: Zwanger, uitgerekend najaar/herfst 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:09

Ja CB kan er helemaal wat van. Ik neem hun advies altijd met een grote lading zout. Sommige dingen zijn nuttig, maar ook heel veel niet. Ik denk dat de meeste moeders/ouders echt wel aanvoelen wat werkt en wat niet.

Ja ik had ook liever niet gehoord dat Fedor (m'n zoontje) te groot zou zijn. Gaf me alleen maar onnodig stress, had de inleiding zelfs al gepland staan. Gelukkig was hij er al eerder :D

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:43

Jeukende borsten herken ik heel erg. Gebruik mijn belly balm meer voor mijn borsten dan voor m’n buik :')

Aantal hier gaat al hard! 20+ weken klinkt nog zo ver weg, maar begin herfst is al stuk sneller dan helemaal einde herfst zoals ik zelf ben.

Saar, wat vervelend van je blaasontsteking :( hopelijk ben je er snel vanaf.

Sannens, leuk hè zo’n beweeglijke echo! Hadden wij gisteren ook. En heel geïrriteerd reageren op porren in m’n buik in hoop dat baby bij draaide :')

Loei, je leest zo vaak dat ze bang zijn dat te groot is en uiteindelijk niks aan de hand is. Dus zou het proberen beetje los te laten. Zeker aangezien bevalling zelf nog een heel eind weg is en alles nog zo weer kan veranderen.

Vandaag alle controles gehad voor mezelf, ook met m’n eigen hart nog steeds alles goed!
Nu komende dinsdag nog weer naar UMCG voor reguliere controle bij gynaecoloog en dan ben ik er hopelijk weer een paar weken vanaf. Controle bij verloskundige hier kost me max 1,5 uur inclusief heen en terugreis. Naar UMCG is alleen al 2,5 uur aan reistijd. Elke keer gelijk halve dag aan kwijt.
Weet wel dat het goed en belangrijk is, maar het is nogal veel.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 08:18

Ooh linoleum kan me goed voorstellen dat dat een gegeven moment erg veel is! Ik vond het hier een gegeven moment rond de 11-13 weken al veel met alle controles en andere dingen die je moest regelen.. En dat met het 'standaard' pakket én alles gewoon hier in de buurt... Hopelijk is alles nog in orde en heb je hierna even rust!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:01

Ik klets graag een beetje mee. Ik ben half december uitgerekend van onze eerste.

Gisteren 13 weken echo gekregen en die was net als de NIPT test helemaal goed. Leuke echo wel waarbij je een langere tijd naar de baby mag kijken. Was flink actief en al bezig met smakken/slikken.

Wel nu last van kleine krampjes aan de zijkanten, maar dat schijnt te maken hebben met de ligamenten. Maak mij geen zorgen, heb ze de hele zwangerschap al af en aan en zijn ook niet erger of vaker dan voorheen.

Zijn jullie al gaan babyshoppen? Wat een ellende die babydump zeg. Zo mega groot en echt een moneyfabriek... 30 euro voor een stoffen commode mandje van 10 bij 20cm, haha!

Ook hier flink aan het Vinted shoppen. Zowel voor zwangerschapskleding als voor dekentjes. Leuk pakket van Meyco kunnen scoren met 2 dekentjes, een lakentje en aankleedkussen in dezelfde stijl voor een leuk prijsje. Ledikantje hebben we al, een tweedehands sebra kili met nieuw matrasje zodat het bedje mooi kan meegroeien.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:38

Ik ben niet heel goed in het meepraten merk ik :+
Lees wel lekker alles mee.

In elk geval overal goede berichten!

Hier afgelopen week de 20 weken echo gehad en ook hier alles goed.
Wij hebben bijna alles in huis. Laatste dingen nog..
eerst even een koop stop :')
Ons hele huis staat vol dozen en meubels in verband met de verbouwing van de badkamer. Nog even afzien en dan is het hopelijk met een paar weken klaar!

Hoe we begonnen
Afbeelding

Hoe we er op het moment bij zitten :Y)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onze huidige badkamer gaat de kinderkamer worden.
Wij slapen namelijk zelf ook beneden. Wat de carport was gaat de nieuwe badkamer worden.
Afgelopen weekend de baby meubeltjes geverfd. Dus zodra alles zover is kan het er zo in.

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels bijna 20 week maar ik maak toch elke week even een fotootje om het verschil bij te houden.
Zijn er meer mensen die dit doen?

Afbeelding

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:11

Ik ben ook een beetje stil. Lees wel mee

Fijn alle goede berichten!

Hier ook vinted ontdekt, nu voor de 2e keer wat gekocht. Voornamelijk kleertjes voor de kleine

Box heb ik van marktplaats Inc matrasje, hoeslaken en kleed

Wieg is de familiewieg waar mijn man in gelegen heeft

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:58

Ik lees iedereen altijd enthousiast over Vinted, maar ik kan het echt niet met die app worden :') moet ook zeggen dat ik niet erg vind om veel nieuw te kopen, we hopen dat het meerdere zwangerschappen/kinderen mee gaat. En niet het duurste kopen.

Morgen nog keer naar Groningen en dan ben ik er voor maandje vanaf als goed is. Gelukkig _O-

Wel onze vakantie geboekt voor augustus. Ben niet zo’n vakantie ganger, heb snel heimwee. En normaal ben ik ook van het veel wandelen en actief zijn. Dus nu lekker gekozen voor een midweek Arcen, huisje bij thermen en lekker elke dag ook naar de thermen mogen. Heerlijk relaxen <3 kijk er al helemaal naar uit.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:02

Wij zijn zojuist terug gekomen van vakantie in Canada. Ben vandaag 18 weken en heb igg gewoon net zo veel of meer gewandeld als normaal en niet het idee gehad beperkt te zijn geweest door de zwangerschap.
Sinds een week voel ik de kleine bijna dagelijks even. Je kunt het dan ook al aan de buitenkant voelen!
Wel opgelucht dat ik iets voel want tussen de 14-17 weken helemaal niet het idee gehad dat ik zwanger was…

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:32

Wat fijn dat je er zo weinig last van hebt! Helemaal niks voelen is ook niet fijn, maar geloof dat ik het toch liever heb dan wat ik nu heb.
Was nog aan opbouwen in Corona herstel toen de zwangerschapskwalen begonnen. Nu zijn de duizeligheid en misselijkheid voorbij en vermoeidheid minder, beginnen de bekkenklachten..
Normaal powerlift ik 4x per week fanatiek en wandel ik graag lange afstanden van 20+KM. Maar sinds april niks meer. En mis het gigantisch. Ga woensdag op m’n vrije dag weer een keer rustig sporten, wil dat toch weer gaan oppakken.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 22:41

Zo ja! Ik ben ook jaloers. Gaat voor mij echt niet op ook... := Krijg ook last van m'n buik als ik al 5 minuten een beetje heb gewandeld..

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:31

Ah super fijn dat je zo weinig last hebt!

Ik moet zeggen dat ik ook nog weinig last heb. Einde van de dag wel heel veel last van harde buiken en dat gaat echt pas weg als ik minstens een uur of wat ga zitten/liggen.

Voor wandelen heb ik trouwens een band met klittenband die m'n buik heel goed ondersteund. Zo heb ik de vorige zwangerschap ook nog tot 36 weken in de horeca doorgewerkt.
Ben nu 25 weken en merk dat ik die nu wel weer om moet gaat doen. Lange stukken lopen begint wat lastiger te worden.

Deze heb ik: https://www.prenatal.nl/kleding-voor-mama/zwangerschaps-kleding/buikbanden/carriwell-overbelly-buikband-1075920010.html?dwvar_1075920010_kleurnaam_60=Black&cgid=137#start=1

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:31

Hier nu 15 weken en eindelijk wat minder last van de misselijkheid, alleen nog als het getriggerd wordt door bepaalde geuren. Verder eigenlijk weinig beperkingen; we zijn wel net terug van twee weken vakantie en de warmte kan ik wat minder goed tegen nu. Maar verder kan ik gelukkig nog gewoon rijden en eigenlijk doen wat ik normaal ook doe. We zijn natuurlijk ook nog niet zo ver, maar ik hoop dat ik zo lang mogelijk op deze manier door kan gaan.

Het zal voor mij helaas was langer duren voordat ik wat kan gaan voelen. Mijn baarmoeder ligt achterover gekanteld en de placenta ligt aan de voorkant. Het maakt voor de gezondheid gelukkig niets uit, alleen zorgt het ervoor dat het langer zal duren voordat het kindje te voelen is.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:00

Hier nu 26+1 en bij wandelen met anderen mee krijg ik flinke bandenpijn. Je gaat toch onbewust het tempo van een ander lopen en dat is mij echt te snel nu.

Nu dus nog maar alleen wandelen op mijn eigen tempo. Ik heb ook zo'n klitteband rugband gekocht, dus die ga ik eens gebruiken als ik weer het bos in ga. Ben heel benieuwd of dat echt wat steun geeft.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 07:11

Vervelend al die bandenpijn! Begint hier nu ook, erg vervelend

Fijn zo’n band jasz! Wil er zelf denk ik ook een. Verloskundige raadde het allen niet aan vaak te dragen vanwege je buikspieren die sterker moeten worden. Maar met een staand beroep en nog een baby die ik moet dragen ga ik m misschien voor af en toe in huis halen.

Wat een gaaf die verbouwing marije, hopelijk ben je snel uit de troep!
Ik hou ook buik foto’s bij! Zal de volgende keer even een posten

Ben helaas nog niet af van m’n blaasontsteking. Heb een of andere resistente bacterie dus nu aan de antibiotica en daarna weer een kweek.

Gisteren de 20 weken echo gehad en alles was gelukkig goed. Volgende echo is dan geloof ik pas bij de groei echo.
Hier dus geen grote baby ervaring, de vorige keer juist een groeiachterstand en verminderd vruchtwater dus ben erg benieuwd hoe het deze keer gaat!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 07:24

Wat fijn dat de 20-weken echo goed was.
Wat rot van je blaasontsteking, hoop dat het snel over is!

Ja kan me dat wel voorstellen van zo'n band en je buikspieren. Ik droeg m ook echt pas toen ik het echt niet meer redde zonder en dan ook alleen op m'n werk of bij grote stukken wandelen. Ik heb met die band zelfs nog een dag voor m'n bevalling een uur gelopen en dat is ook wel echt wat waard. Dus is een afweging denk ik.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 07:55

Mijn fysio (die voorheen bekkenfysio is geweest) raadde zo'n band juist aan en ook om er vroeg mee te beginnen als je er baat bij hebt. Wel een vrij dunne (serola) dus niet zo'n heel ding die je hele rug bedekt. Meningen zijn daar dus verschillend over. Ik heb er best veel baat bij gehad tussen week 12 en week 20 ongeveer. Nu draag ik hem weer wat minder. Je hoort zo'n ding trouwens heel laag te dragen, zodat het je bekken bij elkaar houdt. Ik had niet het idee dat het de functie van mijn buikspieren daardoor overnam.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 07:59

Thnx voor jullie tips :D
Ik ga me er even in verdiepen

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:41

Mehhh, merk dat ik er beetje klaar mee ben dat ineens iedereen vraagt hoe het met me gaat. Niet als in de beleefde ‘hoe gaat het?’ Maar het ‘nou, hoe gaat het nu? Nog klachten?’. Dat iedereen ineens als je zwanger bent wil weten hoe beroerd je bent.

En ook dat zoals m’n schoonouders steeds knuffel ofzo willen geven. Ik HAAT knuffelen en hou ook zeker niet van aanrakingen door mensen die ik niet specifiek zelf benader. Zelfs met mijn man doe ik het beperkt en is het daarna klaar en heb ik weer m’n eigen ruimte nodig.

Merk dat het mij vandaag extra bezig houdt en het me triggert. En zal ongetwijfeld nog meer worden. Kijk er echt niet naar uit :(

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:51

Hier ook! Ik werk op een kinderdagverblijf en krijg wel zo'n 5x per dag de vraag hoe het gaat.
Wel aardig bedoel hoor maar, normaal vroeg niemand hoe het ging.

Saaarr wat fijn dat de 20 echo goed was!
Hier gaat wandelen nog heel goed, gelukkig want ik heb 3 honden.
Geen bandenpijn wel Ischias, maar dat is met bukken, aankleden en niet met wandelen.

Hier afgelopen zondag een zelf ingeplande echo gehad was toen 27 weken 2,3 en 4D heel leuk! Het is wel echt een kleine meid als ze zo doorgroeit wordt ze net geen 6 pond.
Niet zorgelijk maar, heb bij de verloskundige aangegeven dat ik dat wel graag beter wil volgen ik heb daar nooit geen echo's meer.
Ze begreep het en krijg binnenkort een extra groei echo.
Ook weer bloed prikken ivm Vitamine D en Rhesus factor.

Afbeelding

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:12

Wat een mooie echo tooske!

Wat naar dat jullie al zo vroeg last hebben van het bekken. Krijgen jullie wel fysiotherapie?
Heb zelf vorig jaar een forse hernia gehad wv geopereerd en merk wel dat ik sinds ik zwanger ben echt om de 4 weken 2 weken lang enorme pijn met uitstraling weer heb. Helaas niets aan te doen. Hopelijk nadien weer over

Wat me nog meer opvalt behoudens “hoe gaat het?” En “laat je buik eens zien!” (Alle dames op het werk..) valt me nog een vraag op die heel vaak gesteld wordt. “Hebben jullie er lang over gedaan?/ was je snel zwanger?”. Echt iedereen van vrienden en collega’s tot kenissen en random patienten die ik niet ken vragen dat binnen 3 vragen. Ik snap niet waar dat vandaan komt :')

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 07:37

Tooske, wat heerlijk dat koppie! En fijn dat je extra groei echo krijgt.

Manon, ook zoiets ja. Eigenlijk vragen ze gewoon hoe vaak je seks hebt gehad? Zo vreemd dat je ineens alles gaat vragen als het om zwangerschap gaat.
Er zijn aantal mensen die ik het met liefde vertel hoor, maar dat zijn ook mensen die normaal oprecht geïnteresseerd zijn in hoe het met me gaat. Maar verder hoe ik het lekker kort en vaag qua antwoord.

Ik ben 2 jaar geleden van paard gevallen en heb mijn stuitje zwaar gekneusd. Heb toen halfjaar niet/nauwelijks kunnen zitten en veel pijn gehad. Blijft gevoelige plek. Maar heb dus ook al die tijd al oefeningen. Die doe ik momenteel weer braaf. Plus nog extra oefeningen van bekkenbodemfysio nu.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:46

Zo die laatste vraag die Linoleum kreeg is wel heel brutaal. Ik heb wel een paar keer de vraag gekregen of het gepland was, maar verwacht dat het komt omdat ik zelf niet zo open ben over het hebben van kinderen en ik 28 ben. Tegenwoordig ligt de leeftijd toch vaak hoger.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:50

Ja mensen gaan opeens van alles vragen. Ik stoor mezelf het meest aan de vragen/opmerkingen over m'n buik. Of ik al bijna uitgerekend ben en als ik dan zeg dat ik nu 25 weken ben een verbaasde "oh". En de chauffeur op m'n werk die letterlijk zei: "Jezus, mag je nog wel werken met zo'n buik?!" Ja, m'n buik is iets groter dan vorige keer. Maar baarmoeder ligt op exact de goede hoogte, dus het is niet alsof ik twee keer zo groot ben. Maar ik ben slank en nu was ik zelfs 7 kilo lichter voor de zwangerschap dan vorige keer, dus zie je het ook extra goed. Vanachter zie je bij mij ook niks en dan voor opeens een buik. Maar merk dat ik echt onzeker word van steeds die vragen en opmerkingen. Alsof ik abnormaal ben ofzo. En bang dat ik zo gigantisch wordt aan het einde dat m'n buik niet meer zo makkelijk terug naar normaal gaat :+ maar volgens m'n vriend valt het echt wel mee gelukkig.

Aan het einde van vorige zwangerschap gingen mensen ook steeds zeggen dat ik echt rust moest pakken in m'n verlof, want daarna kan je nooooooooit meer slapen en rusten. Of mensen die spontaan over hun horror bevalling beginnen. En bedankt hè, ik moet nog :Y) en het is niet alsof je slaap kan opsparen voor later :')

Edit: @juangi: oh echt? Heb dat gelukkig nog nooit gehoord en was 24/25 bij de vorige en nu 26. Vindt dat ook echt brutaal.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 09:19

Ik heb die vraag of het gepland was gelukkig niet echt gehad, maar ik heb sommige mensen wel vragend zien kijken alsof ze het wilde vragen. := Heb toen voordat ze het vroegen al gezegd dat het helaas eerst niet goed was gegaan maar daarna wel. Hadden ze meteen hun antwoord dat het wel gepland was. Ik ben 27.

Ik kreeg in week 21 ongeveer de vraag of ik zeker wist dat het er 1 was en of ik niet zwanger was van een 6-ling.. :x Ik ging meteen allemaal excuses maken waarom ik zo'n grote buik had. Heb ik echt spijt van. Ik hoop dat ik de volgende keer als iemand dat zegt gewoon kan zeggen dat het kwetsend over komt. Verder ook van meerdere gehoord dat ik een flinke buik heb al, maar dat is ook zo... Als mensen het op die manier zeggen zeg ik gewoon dat ik altijd ook al een buik heb gehad en het nu gewoon opvalt in de kleding die ik draag (wat strakkere jurkjes).
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 16-06-22 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:21

Ik merk ook dat mijn emmertje vol loopt wat dat betreft. Dat “aapjes kijken”, über-nieuwsgierigheid naar hoe ziek ik me nog steeds voel en al die vreemde vragen, adviezen, domme opmerkingen over dat ons leven straks totaal voorbij is wanneer de kleine er is, en als kers op de taart de horrorverhalen vind ik ook níet te doen.. waarom doen mensen dat..

De daarbij komende onzekerheid over mijn buik is al helemaal vreselijk. Is ‘ie te groot, te klein, etc etc. Mijn veranderende lichaam vind ik best een dingetje maar ik probeer probeer echt de focus te houden op het positieve: de baby.
Maar sommige opmerkingen van mensen doen echt zeer. Mijn vader kwam weken geleden echt met een juweeltje: “Pas op met aankomen hè, want denk erom: het moet er straks allemaal weer af!”. Toen ben ik echt enorm uit mijn slof geschoten ~~}>
Laatst bijgewerkt door RoWi op 16-06-22 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt