Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:59

Renee1991 schreef:
Indi_Vito heb je wel eens geprobeerd om meer noten, bonen, etc te eten? Met name bonen vullen meer voor langere tijd en zorgen dat de goede voedingsstoffen op worden genomen en de minder goede minder/niet.
Ik at een hele tijd een grote gevulde salade 's middags. Zijn weinig kcal maar daar kun je je helemaal vol aan eten. Met noten moet je qua kcal natuurlijk wel een beetje oppassen.

Hier lekker de buiten krachttraining erop zitten. Havermout met lijnzaad, bosvruchten uit de diepvries en alpro soja met een paar cashewnoten achter de kiezen, ik kan er weer tegenaan :):)

Lekker bezig!!
Ik houd ook echt van salades <3

MarlindeRooz

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:11

Ik walg van salades. Maar ik vind koude maaltijden sowieso niet lekker. :=

Dus ik at net als lunch + ontbijt wat geroosterde liefde en passie spelt brood met avocado en zout/peper/knoflook. <3

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:43

Salades hou ik ook wel van, maar niet iedere dag. Ik eet nu 4 sesamcrackers (ga overstappen naar volkoren wanneer deze op zijn) met cottagecheese en daarop dan komkommer, tomaat, of een plakje kipfilet. Soms de plantaardige versie van De Vegetarishce Slager, maar dat is zo duur...

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:00

Hier ook niet echt fan van salades. Vind het ook al snel te veel moeite als je er echt wat lekkers van wil maken, en zit er ook nooit echt lang vol van. Gooi het dan liever op een wrap en pas de rest van mijn dag daarop aan.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:17

Ik houd wel heel erg van salades maar vind de variatie erg lastig en vooral de dressingen vind ik snel eentonig worden.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:28

Ik maak trouwens wel vaak een salade "erbij". Maar dan doe ik gewoon simpel een mix van rucola en andere sla soorten met wat feta, komkommer en een zelfgemaakte knoflook dressing. Of nog simpeler; verse spinazie met cherrytomaatjes en balsamicoazijn.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 15:40

Oh ik snij er echt allerlei groente doorheen, net wat we hebben liggen. En dan wat pitten en zaden er doorheen.

Nu even vakkundig alle kerstpakket snaaierij de deur uit aan het werken. Lijkt me beter dan dat het in mijn giechel verdwijnt :+

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:52

Ik krijg dus nooit genoeg van die zakjes dressing poeder die je aanlengt met water en olie. De tuinkruiden variant vind ik heerlijk, die kan ik zonder sla zelfs eten. :') Maar ja, die olie maakt het dan weer wat minder gezond.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:44

Ik probeer vooral extra groenten te eten door middel van een smoothie oid. Ook snack ik graag worteltjes of paprika (met hummus). Ook heb je best lekkere groente spreads of maak ik geroosterde paprika-feta spread voor op crackers.

Hier loopt het allemaal wel prima! Vandaag weer op de fiets naar het station ipv met de bus. Qua eten ook prima, probeer vooral minder te snoepen!

Voel me wel wat minder fit door de booster, dat extra rondje wandelen komt morgen wel weer.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:25

Ik heb wat hulp nodig bij het bedenken van een 'eet' schema. Hopelijk hebben jullie tips!

Mijn dagschema op een werkdag:
5:15 op.
Tussen 6:15 en 6:45 ontbijt.
Eerste pauze: of om 10:10 of 10:30, duurt 20 min.
Tweede pauze: of om 12:10 of om 13:00, duurt 30 min.
Klaar: rond 15:20 of 16:10 meestal.

Wat eet ik nu:

Ochtend:
2 boterhammen, 250 gram kwart en een glas water.

Eerste pauze:
Fruitreep, pakje crackers, plastic bekertje water.

Tweede pauze:
2 boterhammen met of kaas of ander beleg.
Plastic bekertje water.

En meestal daarna tot het avond eten niks, tussen half zes en 18 uur.
En dan gaat het fout, ik krijg zo'n honger dat ik van alles ga eten wat los en vast zit.

Na het avondeten heb ik zelden meer trek. Dan heb ik geen snoepzin of iets.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:36

hoe actief ben je op een dag?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:49

Lieke schreef:

Ik werk in het onderwijs dus niet echt actief.
Volgens de foodapp zou ik, als ik 1 kilo per week wil afvallen, zo'n 1366 kcal moeten eten maar ik moet mij even opnieuw wegen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:51

Dan zou ik nog iets in de middag rond 14.50-15.00 plannen
Banaan of stuk fruit of cracker met iets

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:43

Amandavd schreef:
Lieke schreef:

Volgens de foodapp zou ik, als ik 1 kilo per week wil afvallen, zo'n 1366 kcal moeten eten maar ik moet mij even opnieuw wegen.

Hoe heb je dat berekend? Want dat lijkt mij heel heel heel weinig voor een dag. Weet niet of dat conform myfitnesspall is? Want die zitten altijd veel te laag

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:49

Amandavd schreef:
Lieke schreef:

Dat lijkt me niet reëel. Bereken eens fatsoenlijk je BMR en dan eens kijken naar je beweging. Zeker als je 35 kilo af moet/wil vallen is 1366 echt eetstoornis-laag. Dat houd je ook nog vol.

Vb: mijn verbruik ligt gemiddeld tussen de 2200-2400 kcal per dag. Dus ik moet ongeveer 1800-2000 kcal eten en dan sterf ik niet van de honger en val ik langzaam af. Dat heeft meer zin dan jezelf 3 weken uithongeren en dan die kilo’s er direct aanvreten.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:52

Wat gaat dit topic hard! Hou het haast niet bij ..
Even reactie op de slaatjes;;
Wij zijn gek van slaatjes! En eten eigenlijk 2x per dag een "slaatje" als basis voor lunch en avondeten.

Hier een handige richtlijn;;
1* Basis:
snijbiet, rucola, rode kool, spinazie, ...
2* Nog meer groentjes:
Broccoli, paprika sperziebonen, ui, bietjes, ...
3* volkorengraan of peulvruchten:
Kidney bonen, volkoren rijst, spelt, endamame (soja), linzen, ...
4* vis/vlees/vega:
Haloumi, tofu, kipfilet, ei, makreel, ...
5* dressing of topping:
Advocado, pompoenpitten, noten, zaden, dressing, ...
6* kies een extra:
Alfalfa/luzerne, augurk, olijven, zongedroogde tomaat, granaatappel, .....

Dressing kan je op allerlei manieren maken.
Wissel met de basis;
Olie, yoghurt, zure room, ...
Voeg dan wat anders toe;
Kruiden (curry, thijm, oregano, Chili, ..), mosterd, balsamico, wijnazijn, sesamolie, ...
Ik gebruik ipv zout vaak vissaus bvb
Ook kan je gewoon cottage cheese gebruiken of een spread maken met bvb tofu of kikkererwten.

Wij hebben een nieuwe favoriete salade gevonden :+
Rode kool, witte kool en wortel geraspt als basis.
Daar dan nog appel of walnoten of sesamzaad bij en dan een dressing met mosterd of balsamico.
Laats met pindadressing gemaakt! Oh man wat lekker!
** ongesuikerde pindakaas, kokosroom, chilivlokjes en vissaus
Je kan eindeloos variëren.

Ook rauwe bloemkool of brocolli salade is heerlijk! Met bvb zure room, sjalotje en Chili of appel en rozijnen. Vaak ook met sojabonen (edamame) of linzen bvb.

Wij eten er vaak bulgur, volkoren couscous, gekookte spelt of geroosterde groenten bij (ovengebakken zoete aardappel, pastinaak, bloemkool, courgette, ..)
En dan iets extra (tofu, haloumi, kip, ..)

Gisteren ook rode kool taart gemaakt.
Rode kool aanstoven met rode ui en tijm, daar kunnen spekjes bij of tofu bvb, afblussen met balsamico. Daarna in de oven in bladerdeeg bvb met walnoten eroverheen mmmmmm dit dan met bovenstaande bloemkoolsalade met zure room of gewoon een schep zure room.

Supersnel en lui lunchidee::
Advocado, kersttomaatjes, lenteui en mozarella. Beetje peper en 1min in de magnetron en echt overheerlijk! Zit ik ook lekker lang vol van altijd. Handje noten eventueel erbij of bvb granen moest je nog honger hebben.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 04-01-22 19:14, in het totaal 8 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:53

Mijn BMR was 1300. Zo gek is dat toch niet? Je moet wel echt minder calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt natuurlijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:10

Suzanne F. schreef:
Mijn BMR was 1300. Zo gek is dat toch niet? Je moet wel echt minder calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt natuurlijk.

BMR = als je absoluut helemaal niks doet.

Dus met een normale dag zit je al snel op de 1700-2000 kcal verbranding. Dus als je wat extra beweegt en rond de 1600/1700 eet dan val je af zonder enorm jezelf uit te hongeren.

En hoe zwaarder je bent hoe hoger je BMR. Vriendin van me is 120+ kilo en haar verbranding per dag ligt veeeel hoger dan die van mij. Zeker rond de 2600 kcal. Terwijl ze minder beweegt dan ik en ook 5 cm kleiner is.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:17

Mijn BMR zou ook rond de 2000 kcal moeten liggen. Met bvb 1800kcal zit ik ruim vol, maar omdat ik nu nog te weinig beweeg en ook ineens heel weinig ben gaan bewegen, merk ik daar nog niet veel van. (Van fysiek zwaar werk naar vnl zittend werk). Bij de oude job viel ik dus wel netjes af op deze manier, maar niet te snel.
Mijn doel is dus nu 1800kcal (al tel ik niet specifiek kcal) en dan meer gaan bewegen buiten werk om. Normaal zou ik dan dus traag maar gestaag moeten afvallen.
(Zit nu al zo een 2maand op hetzelfde gewicht na omschakeling job)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:26

MarlindeRooz schreef:
Amandavd schreef:

Dat lijkt me niet reëel. Bereken eens fatsoenlijk je BMR en dan eens kijken naar je beweging. Zeker als je 35 kilo af moet/wil vallen is 1366 echt eetstoornis-laag. Dat houd je ook nog vol.

Vb: mijn verbruik ligt gemiddeld tussen de 2200-2400 kcal per dag. Dus ik moet ongeveer 1800-2000 kcal eten en dan sterf ik niet van de honger en val ik langzaam af. Dat heeft meer zin dan jezelf 3 weken uithongeren en dan die kilo’s er direct aanvreten.

Ik heb het met de Foodapp berekent, zou niet weten hoe ik dat zelf moet doen. Dit is dan gebaseerd op 1 kilo per week afvallen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:34

Amandavd schreef:
Ik heb het met de Foodapp berekent, zou niet weten hoe ik dat zelf moet doen. Dit is dan gebaseerd op 1 kilo per week afvallen.

Zo raar is dat niet hoor. Met 1800kcal had ik aangekomen. Ik moest zonder sporten 1250kcal per dag eten om in een week 500gr af te vallen zonder hongergevoel te hebben. En dan hebben we het niet over normale beweging zoals naar de winkel gaan maar echt minimaal 2 uur per dag stevig wandelen. Dus of dat een normaal aantal is, hangt echt af van je beweging, lengte en huidige gewicht.

Onder de 1250kcal ga je inderdaad crashen en kun je niet goed meer functioneren dus dat is voor wie dan ook echt een ondergrens.

Mocht je er behoefte aan hebben, dan kan ik in het boek wel even kijken op hoeveel kcal je uit zou komen. Stuur maar een pbtje dan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:40

Maar 1 kilo per week is ook heel veel. Ongeveer een halve kilo per week als streven wordt meestal aangeraden als ‘gezond afvallen’.
Rond de 1800 kcal klinkt ook realistischer.

Qua menu zou ik zeggen.
Echt fruit of groente ipv fruitreep, cracker even goed kijken of die ook voedingswaarden bieden.
En dan direct na het werk 2 boterhammen met mager beleg (liefst wel iets met eiwit) en evt nog wat tomaatjes/paprika. Echt goed vullen dus zonder bergen kcal naar binnen te werken. Je menu lijkt nu wat karig qua voedingsstoffen en kcal, dus snap wel dat je trek krijgt.
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 04-01-22 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:42

Lieke schreef:
Maar 1 kilo per week is ook heel veel. Ongeveer een halve kilo per week als streven wordt meestal aangeraden als ‘gezond afvallen’.
Rond de 1800 kcal klinkt ook realistischer.

1 kilo is ook veel inderdaad maar kan wel als je veel kwijt moet. Ik wilde 5kg kwijt en haalde makkelijk die 500gr zonder honger te hebben. Wilde alleen zeggen dat het aantal kcal echt niet direct crashen en uithongeren hoeft te zijn. Het juiste aantal ligt aan meerdere factoren.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:52

1 kg kan ook idd wel. Maar 1300 is echt heel weinig. Zeker als je valkuil is dat je gaat snaaien omdat je honger hebt. Dan denk ik dat het slimmer is om eerst wat meer te gaan eten en vooral dingen die goed voeden en kijken of je dat snaaien kan minderen. Als je daarmee dan wel afvalt (maar langzaam), kun je dat waarschijnlijk lang volhouden.

Maar uiteindelijk is er niet 1 methode die werkt, maar moet je uitvinden wat goed bij je past.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:13

Ohh jongens, ik merk dat ik gewoon boos word van die apps die aanraden om 1200-1300 kcal per dag te eten, doe even. Dat lukt je misschien voor een week of twee, waarna je waarschijnlijk weer helemaal terugvalt in je oude patroon. Ga alsjeblieft voor een gezonder aantal kcal en kijk vooral naar wát je binnen krijgt, en hoe je gezonde gewoontes in kan bouwen in je leefstijl. Lees je in, doe kennis op over voeding en wat het met je lichaam doet in plaats van af te gaan op wat een app zegt die helemaal geen idee heeft hoe jouw lichaam er verder uit ziet, en hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt.

Zo laag in kcal gaan zitten vraagt gewoon om een jo-jo effect.