Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Besje

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:55

Ik heb met onze tweede ook (veilig) samen geslapen… scheelt echt zoveel in nachtrust!

Nu is ze 14 maanden en slaapt in haar eigen bed, in haar eigen bed… bij mij in bed wilde ze enkel spelen snachts…

Ik probeer nu de borstvoeding af te bouwen, maar savonds wil ze echt enkel aan de borst in slaap vallen, wil geen tut… als ze gaat logeren wil ze wel haar tut en slaapt ze makkelijk in… dan voelt het voor mij zo erg als falen als moeder…

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:02

Besje schreef:
Ik heb met onze tweede ook (veilig) samen geslapen… scheelt echt zoveel in nachtrust!

Nu is ze 14 maanden en slaapt in haar eigen bed, in haar eigen bed… bij mij in bed wilde ze enkel spelen snachts…

Ik probeer nu de borstvoeding af te bouwen, maar savonds wil ze echt enkel aan de borst in slaap vallen, wil geen tut… als ze gaat logeren wil ze wel haar tut en slaapt ze makkelijk in… dan voelt het voor mij zo erg als falen als moeder…

Ik haak hier even op in als dat mag… Waarom voelt het als falen voor je? Het lijkt mij juist een groot compliment als ze jou nodig heeft om in slaap te vallen! Die kleintjes moeten al zo veel in die grote boze buitenwereld, ze voelt zich veilig bij jou en heeft je nodig.
Ik zou zeggen geniet er van! :) Al voelt het soms alsof je geen kant op kan en ze afhankelijk van je is. Dat ze het uit logeren wel kan toont juist aan dat je het heel goed hebt gedaan, ze kàn zelf in slaap vallen alleen als jij er bent wil ze graag mama in de buurt <3

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:10

Thx Kwal <3

Het is vooral erg vermoeiend, mijn man krijgt haar ook niet stil als ik thuis ben. In combinatie met een puberale peuter van 3,5 >;) is het soms allemaal een beetje te veel… als ik haar snachts zit te voeden zou ik zo een potje kunnen janken uit onmacht en vermoeidheid :x

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:42

Heel herkenbaar, alleen dan niet aan de borst (helaas niet gelukt ivm heftige nabloeding en een hongerige tweeling) maar ik herken de onmacht. Ik ben vaak alleen, nu is het beter omdat de jongens wat ouder zijn maar het kan heel beklemmend voelen dat je altijd beschikbaar moet zijn voor je kleintje… Ik huilde ook vaak genoeg, emoties zijn er om te uiten :)
Het is misschien niet volledig borstvoeding gerelateerd maar toen de jongens heel slecht sliepen en veel huilden in de nacht, heb ik me ingeschreven voor een mini cursus ‘slaap vanuit verbinding’ via de mail. Hierdoor kon ik beter inzien dat het eigenlijk een heel groot compliment is dat ze je nodig hebben. Is van ‘Liefde van een moeder’. Aanrader :)

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:32

Hier hebben we jaren op een veilige manier met eerst 1 dan 2 en uiteindelijk 3 dochters in een familiebed geslapen.
Met de juiste voorzorgen kan dit prima.

En als tip voor de cosleeper: leg je baby op een fleece en gebruik deze om je baby naar je toe te trekken en terug in de cosleeper te schuiven, zo worden ze niet wakker van op een koude plek gerold te worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 12:33

Goede tip idd. Ik kroop altijd zelf er bij in de cosleeper :D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:04

Wij hebben (nog) geen ruimte voor een co-sleeper. Best onhandig omdat we er nu iedere keer uit moeten. In ons nieuwe huis genoeg ruimte dus mocjt het ons gegeven zijn is dat iets voor baby nr. 2 :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:06

secricible schreef:
Goede tip idd. Ik kroop altijd zelf er bij in de cosleeper :D

Ook gezellig!

Nu ie wat ouder is (4mnd) slapen we ook vaak samen na de borstvoeding, daarvoor vond ik het nog wat te eng zo klein. Ledikant wel op de kamer erbij dus maar enkele stappen.

Hier dus ook borstweigeren, wat een drama. ‘S nachts gaat gelukkig nog goed maar overdag is ie er helemaal vanaf. Hoop dat we het wel weer op de rit krijgen want dit kost ons beide zo veel energie, bah -O-

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:10

Ik kan heel moeilijk slapen met kinderen bij me dus hier na een maand of 4-5 naar de eigen kamer. Even vermoeiend als je er 6 keer uit moet per nacht, maar ok. Vaak dan wel samen in slaap dutten. Nu moet ik 1-2 keer, dan blijf ik meestal op de rand van t bed zitten want hij is met 5-10 minuten klaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:53

Ik vind dat knap hoor dat samen slapen. Was ook mijn ideaal. Maar ik kon niet slapen met die geluiden naast me. Ik heb me echt verbaasd over hoeveel herrie zo'n klein mensje kan maken tijdens het slapen. Ik maakte mezelf helemaal gek doordat ik niet kon slapen ( heeft ook te maken met mijn bevalling plus nare nasleep) tot ik bedacht he, ze hoeft niet bij ons op de kamer. Dat gaf mij veel meer rust. Ze heeft trouwens tot ruim 9 maanden nachtvoedingen gehad. Toen is mijn man 1 keer met haar naar het CB geweest die hebben geadviseerd om haar eens te laten liggen. Dat heeft hij prompt uitgeprobeerd tijdens mijn slaapdienst, en daarna is ze nooit meer in de nacht om een voeding gekomen. Was dus blijkbaar meer mijn gewoonte dan dat ze het nog echt nodig had.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:00

SusanH schreef:
Ik vind dat knap hoor dat samen slapen. Was ook mijn ideaal. Maar ik kon niet slapen met die geluiden naast me. Ik heb me echt verbaasd over hoeveel herrie zo'n klein mensje kan maken tijdens het slapen. Ik maakte mezelf helemaal gek doordat ik niet kon slapen ( heeft ook te maken met mijn bevalling plus nare nasleep) tot ik bedacht he, ze hoeft niet bij ons op de kamer. Dat gaf mij veel meer rust. Ze heeft trouwens tot ruim 9 maanden nachtvoedingen gehad. Toen is mijn man 1 keer met haar naar het CB geweest die hebben geadviseerd om haar eens te laten liggen. Dat heeft hij prompt uitgeprobeerd tijdens mijn slaapdienst, en daarna is ze nooit meer in de nacht om een voeding gekomen. Was dus blijkbaar meer mijn gewoonte dan dat ze het nog echt nodig had.

Was hier hetzelfde :j bij ieder geluidje in de nacht pakte ik haar. Tot vriendlief de babyfoon een keer op zijn zachtst had gezet en ik die nacht gewoon doorsliep. Als ze echt huilen, hoor je het wel. Ik word nu niet meer van ieder geluidje wakker waardoor we beide beter slapen :)

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 15:06

Bij elkaar op de kamer slapen heeft voordelen maar een uitgeslapen mama heeft misschien nog wel meer voordelen :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 15:47

Ik sliep beter met mijn dochter naast me. Kon lekker blijven liggen en sliep zo weer verder na de voeding.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 15:51

Hier ook een co-sleeper, wel 1 met het matrasje ter hoogte van ons matras, volgens mij raden ze dat tegenwoordig ook weer af. Knalde vannacht heel hard met m'n knie tegen de rand van de co-sleeper. M'n meisje schrok zich rot en schreeuwde het uit. Maar op dat ene incident na vind ik het heerlijk en gezellig zo naast me. Al denk ik dat ze misschien wel langer zou doorslapen. Ze begint rond 4/5u een beetje te morren en mijn borsten staan dan zo op klappen dat ik haar maar naar me toe trek om te voeden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 20:09

Wel fijn om even wat ervaringen mbt samen slapen te lezen!

8 maanden is ze nu en bedje staat pal naast ons bed, zodat ik ze gewoon maar hoef op te tillen om te voeden.

Maar ze drinkt nog elke nacht rond 3 uur... soms nog een keer extra heb dan geen idee hoe laat het is.
Het wordt echt vermoeiend vind ik :(

Met mijn eerste kind vond ik het minder zwaar maar nu ben ik gewoon echt moe aan het worden.

Misschien toch maar naar haar eigen kamer verhuizen? Zodat je inderdaad niet vanaf de eerste zucht wakker wordt?

Anderzijds zou ik haar ook gewoon missen denk ik :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 20:32

Volgens mij hoort het ook bij het moederschap hoor, niet meer doorslapen. Voor ik moeder werd kon ik tot 11.00 uitslapen en hoefde ik er nooit uit 's nachts. Maar nu standaard 1 keer ( en op de camping vaak 2 keer) eruit voor toiletbezoek. Uitslapen kan ik ook niet meer. Iig niet meer zoals vroeger.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 20:44

Nou inderdaad, wij waren een nachtje weg zonder kind en ik word gewoon om 8 uur wakker met het idee dat het 11 uur is omdat ik de kleine niet heb gehoord _O-
Uitslapen is verleden tijd :O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 20:50

Dat klopt zeker :') na 6 jaar moederschap zou ik ook niet meer kunnen uitslapen of wat dan ook. Dus daar zit ik niet zo mee gelukkig :)

Maar - en dat is in een borstvoedingtopic misschien lastig toegeven :D - het nachtvoeden wordt gewoon echt lastig. Ik voel me dan heel naar tijdens zo'n voeding, voel een soort van kriebels, steekjes etc. Dit had ik met mijn eerste totaal niet. Ik zet momenteel nog door omdat ik het haar zo hard gun, maar toegegeven, ik droom van een baby die eens langer dan 3 , 4 uur na elkaar zou slapen :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 21:02

Amcm Google eens op nursing agitation. Is het dar niet? Dat had ik bij mijn eerste heel erg snachts

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 21:03

Ik persoonlijk vond nachtvoedingen sowieso maar niets 8-) .
Biologisch gezien is het normaal dat een baby/kind tot 3 jaar (kan minder he) s'nachts nog een voeding vraagt, ze groeien ook verschrikkelijk hard die eerste jaren, maar ik had er niet echt dat geromantiseerde gevoel bij en bij nr drie was het echt een opgave geworden.
Wat mij deed doorzetten is dat ikzelf soms wakker word van de honger en als ik dan niets eet krijg ik nachtmerries, dus ik vond het ergens normaal dat als mijn dochters wakker werden met honger dat ik ze dan toch maar eten gaf :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 21:20

Ja dat lijkt het wel te zijn, nursing agitation! Tenenkrommend gevoel is nog de beste omschrijving op één van die sites, want mijn tenen gaan letterlijk krommen dan..

Hoe heb je dit opgelost?
Had je dit enkel 's nachts of altijd?

Ik vind het ook zeker oké dat ze 's nachts voeding nodig hebben tot een jaar of 3. Dus ik blijf gewoon doorgaan :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 21:31

Ik ben gestopt -O- door de NA bleef mijn TSR uit, baby werd steeds onrustiger en agressiever aan de borst en dat triggerde extra. Toen ben ik de avondvoeding kv gaan geven zodat ik in de nacht flinke stuwing had en de tsr sneller kwam en dat was het begin van het einde. Zoon was toen 9mnd.
Ik zou ook echt niet weten wat je er tegen kan doen, ik was echt in staat hem van me af te trekken en in bed te gooien.

Ik had het alleen snachts. Achteraf had ik gewoon in de nacht een flesje afgekolfde melk moeten geven, maar dat is nu.
Wat bij mij ook hielp was met mijn hand tussen mijn borsten krabbelen, of op een andere plek, en me daar op focussen, maar pffff ik vond het echt heftig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 21:33

secricible schreef:
Ik ben gestopt -O- door de NA bleef mijn TSR uit, baby werd steeds onrustiger en agressiever aan de borst en dat triggerde extra. Toen ben ik de avondvoeding kv gaan geven zodat ik in de nacht flinke stuwing had en de tsr sneller kwam en dat was het begin van het einde. Zoon was toen 9mnd.
Ik zou ook echt niet weten wat je er tegen kan doen, ik was echt in staat hem van me af te trekken en in bed te gooien.

Ik had het alleen snachts. Achteraf had ik gewoon in de nacht een flesje afgekolfde melk moeten geven, maar dat is nu.
Wat bij mij ook hielp was met mijn hand tussen mijn borsten krabbelen, of op een andere plek, en me daar op focussen, maar pffff ik vond het echt heftig

Je hebt je best gedaan, het gaat mentaal misschien even vervelend zijn, maar onthoud dat je je best hebt gedaan! Achteraf is het makkelijk met oplossingen te komen :*

Ik heb de oudste met 13 maanden en de jongste met 11 maanden een slaaptraining gegeven wat nachtvoedingen betreft :Y) Ik was beide keren weer zwanger en had de slaap echt hard nodig. Mijn zoontje heeft 1 nacht een uur gehuild (hij sliep tot 21 maanden oud bij ons op de kamer, dus huilde niet alleen), 2e nacht 20 minuten en 3e nacht pruttelen en toen was het klaar. Dochterlief was hardnekkiger, die heb ik 4 nachten laten huilen en mijn man reageerde in zijn slaap door te gaan murmelen, waardoor ze bleef huilen. Ik heb mijn man voor een week naar de logeerkamer gestuurd en na die week was het klaar. Nu slaapt ze 's nachts goed door en wordt ze wel eens wakker als wij uit bed gaan, maar dan is het een korte knuffel en kus en dan gaat ze zelf alweer liggen.

Wát een verademing is dat zeg, zelf weer extra te slapen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 21:44

Ojee, dat moet echt lastig voor je geweest zijn :( ik herken het gevoel echt zo goed, gelukkig is dit nog niet elke nacht. Maar vandaar dus het gevoel van apart slapen. Maar wellicht wil ze dan nog net zo vaak drinken :)

Stom eigenlijk, ben je door alle moeilijkheden van BV heen en krijg je dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 21:46

En inderdaad je hebt je best gedaan, 9 maanden is ook gewoon een mooie, lange tijd vind ik zelf :)