Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 08:46

pien_2010 schreef:
Ik ken genoeg ongevacineerden maar zonder uitzondering zijn ze allemaal heel erg voorzichtig. Dus het is niet zo zwart wit dat je iedereen op de grote hoop kunt gooien als zijnde gevaarlijk.

Dat klopt Pien, ik ken ze ook maar het trieste is dat mensen nog zo voorzichtig kunnen zijn, ze lopen het een keer op. Alleen moeten ze dat gestroomlijnd doen zodat de zorg het aankan.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:26

Toch wel bijzonder dat dit topic zou moeten gaan over hoe om te gaan met Corona zonder vaccinatie en dat er pagina's vol met berichten staan waarom er toch echt gevaccineerd moet worden. Daar zijn toch massa's andere topics voor?

BigOne

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:29

Misschien omdat de conclusie is dat zonder vaccineren dit een nog grotere ramp word dan het de laatste anderhalf jaar al is geweest?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:31

Maaike_Indy schreef:
Toch wel bijzonder dat dit topic zou moeten gaan over hoe om te gaan met Corona zonder vaccinatie en dat er pagina's vol met berichten staan waarom er toch echt gevaccineerd moet worden. Daar zijn toch massa's andere topics voor?

Kom eens met goede argumenten hoe we dan wel met Corona om moeten gaan, als we niet vaccineren?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:35

Dat er vooral gereageerd wordt met toch vaccineren is waarschijnlijk ook gedeeltelijk omdat er geen echte alternatieven aangedragen worden. Want dat was ook de vraag van het topic.

Rond laten razen maar wel de ongevaccineerden toegang tot het ziekenhuis blijven geven is geen echt alternatief, want dan komen we in diepzwart terecht.

Ik heb al een aantal keer gevraagd hoeveel procent van de overheidsuitgaven naar de zorg zouden moeten gaan als de schuld bij de bezuinigingen daar wordt gelegd, maar ook daar komt geen antwoord op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:36

Maaike_Indy schreef:

Ik heb inderdaad nog niet dé oplossing gehoord / gelezen..

Dus, als er niet gevaccineerd wordt, hóe komen we dan van Corona af?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:38

bigone schreef:
Misschien omdat de conclusie is dat zonder vaccineren dit een nog grotere ramp word dan het de laatste anderhalf jaar al is geweest?

Maar daar zijn toch tientallen andere topics voor. Ieder topic lijkt overgenomen te worden door degenen die enkel vaccineren als enige oplossing zien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:41

Maaike_Indy schreef:
Maar daar zijn toch tientallen andere topics voor. Ieder topic lijkt overgenomen te worden door degenen die enkel vaccineren als enige oplossing zien.

.. maar wat is dan de andere oplossing?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:48

Cer schreef:
Maaike_Indy schreef:

Nú, met de meerderheid al lang en breed gevaccineerd, natuurlijke weerstand opbouwen en niet eindeloos herhaald vaccineren :)*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:50

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:56

Huertecilla schreef:
Nú, met de meerderheid al lang en breed gevaccineerd, natuurlijke weerstand opbouwen en niet eindeloos herhaald vaccineren :)*

Wat doe je dan met de mensen die nu nog in het ziekenhuis en op de IC terecht komen.. de meesten niet gevaccineerd... ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:57

Cer schreef:
Maaike_Indy schreef:

Ik heb inderdaad nog niet dé oplossing gehoord / gelezen..

Dus, als er niet gevaccineerd wordt, hóe komen we dan van Corona af?

Complete lockdown over de hele wereld, aantal maanden echt alles plat , ook werk.
En dan nog, er zullen er altijd wat zijn die besmet raken en na een paar maanden begint de hele riedel weer opnieuw, jaar na jaar na jaar. En bedenk even dat hier de pleuris al uitbrak omdat ze niet na negenen naar hun paard mochten , dan heb je pas echt een probleem .

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 10:12

Huertecilla schreef:

Ten koste van reguliere zorg en operaties? Laat die IC de komende maanden / jaren maar lekker vol blijven, laat de zorg maar opschalen en dus óók de kosten van de zorgverzekering (en dan vet gaan lopen te klagen dat alles zo duur is) en laat al dat zorgpersoneel zich maar een burnout werken.

Dus, dit lijkt mij op zijn zachtst gezegd geen werkbare oplossing omdat er op korte termijn teveel uitstel van reguliere zorg en teveel druk op het toch al overwerkte, uitgebluste zorgpersoneel tegenover staat.

Imandra had hem al gedeeld maar hier: https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-da ... ten-op-ics een vrij korte podcast over waarom die Coronapatienten op de IC nou eigenlijk zo'n groot probleem zijn en wat de gevolgen zijn voor andere patienten die de IC nodig hebben (bijvoorbeeld om te herstellen van een zware operatie). Hier wordt ook ingegaan op hoe weinig er draagvlak is onder personeel om op te schalen en op de problematiek - 1 IC Coronapatient ligt er vaak twee tot drie weken waardoor soms tot 15 reguliere IC bedden die maar 1 dag nodig zijn niet gebruikt kunnen worden.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 10:24

Cer schreef:
Maaike_Indy schreef:

Ik heb al eens een poging gedaan in dit topic. Daar werden korte metten mee gemaakt, en hup de vaccinatie werd weer als enigste oplossing aangedragen waarna de discussie pagina's doorging over vaccineren. Dat nodigt mij niet direct meer uit om een bijdrage in dit topic te doen.

Ik hoef echt mijn gelijk niet te halen, en denk ook niet dat mijn ideeën de heilige graal zijn maar de continue mantra van "vaccinatie is de enigste oplossing" en het daardoor volledig offtopic gaan is jammer, vind ik.
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 27-10-21 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 10:27

Maaike_Indy schreef:
Ik heb al eens een poging gedaan in dit topic.

ik weet niet meer wat dat was, wat was dat dan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 10:28

Maaike_Indy schreef:
Cer schreef:

Ik heb al eens een poging gedaan in dit topic. Daar werden korte metten mee gemaakt, en hup de vaccinatie werd weer als enigste oplossing aangedragen waarna de discussie pagina's doorging over vaccineren. Dat nodigt mij niet direct meer uit om een bijdrage in dit topic te doen.

Ik hoef echt mijn gelijk niet te halen, en denk ook niet dat mijn ideeën de heilige graal zijn maar de continue mantra van "vaccinatie is de enigste oplossing" en het volledig offtopic gaan is jammer, vind ik.

Doe nog eens een poging, zou ik zeggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 10:32

Maaike_Indy schreef:

Jouw oplossing is prima maar werkt niet binnen vier weken. Dat de zorg veranderen moet is wel duidelijk.
Alleen is dat een kwestie van jaren en we hebben nu een probleem.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 10:34

bigone schreef:
Maaike_Indy schreef:

Jouw oplossing is prima maar werkt niet binnen vier weken. Dat de zorg veranderen moet is wel duidelijk.
Alleen is dat een kwestie van jaren en we hebben nu een probleem.

Ja, dat steekt mij een beetje. Inmiddels zijn we 2 jaar verder, maar er is nog geen enkel plan hoe we de zorg beter kunnen inrichten om komende pandemieën op te vangen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 10:37

Maaike_Indy schreef:

Ik zie dat jij in Roemenië woont.
Daar was de situatie begin oktober niet best, begrijp ik.
Vooral door de lage vaccinatiegraad.

https://nos.nl/l/2400037

Wat vind je daar dan van?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 10:52

bigone schreef:
pien_2010 schreef:
Ik ken genoeg ongevacineerden maar zonder uitzondering zijn ze allemaal heel erg voorzichtig. Dus het is niet zo zwart wit dat je iedereen op de grote hoop kunt gooien als zijnde gevaarlijk.

Dat klopt Pien, ik ken ze ook maar het trieste is dat mensen nog zo voorzichtig kunnen zijn, ze lopen het een keer op. Alleen moeten ze dat gestroomlijnd doen zodat de zorg het aankan.

Niet iedereen loopt het op. Ken genoeg mensen waarvan partner positief ziek op bed lag en zelf hadden ze nergens last van en of negatief getest.

Zelf ben ik er wel gevoelig voor. 2 x corona gehad, vriend beide keren nergens last van.

Daarom heb ik mij wel laten vaccineren en hij niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 10:54

pien_2010 schreef:

Nou, die ik ken lopen ongevaccineerd met grote demonstraties mee en gaan met een fake QR code op vakantie.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:03

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... e-zorg.htm

Als men het probleem bij de bron wil aanpakken..in 2003 was het al duidelijk waar het probleem lag voor de toekomst.namelijk het tekort aan zorgpersoneel.

Maar vorig jaar rond deze tijd zei ene Gommers nog: nee we moeten geen extra mensen opleiden voor de zorg, stel dat die zich gaan vervelen..

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:10

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:13

Misschien moeten ze dan die opleiding goedkoper maken en het loon aantrekkelijker maken.
Nederland wordt steeds dikker en zieker, alleen het aantal chronisch zieken is al schrikbarend hoog.
Investeren in de zorg voor de lange termijn in plaats van korte termijn, meer voorlichting op de (basis)scholen over een gezonde levensstijl.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:16

Matheno schreef:
Ja, dat steekt mij een beetje. Inmiddels zijn we 2 jaar verder, maar er is nog geen enkel plan hoe we de zorg beter kunnen inrichten om komende pandemieën op te vangen.

Komt dat misschien omdat we midden in een pandemie zitten en alle zeilen moeten bijzetten om alles in de lucht te houden? Dat is meestal niet het ultieme moment om rustig te gaan brainstormen over toekomstvisies.

Er is nog geen rustig moment geweest om dit soort grote vraagstukken op tafel te leggen in de afgelopen twee jaar. We hebben nu een acuut probleem, het lijkt me handig dat we die eerst aanpakken. Als je huis in brand staat dan ga je ook eerst blussen in plaats van bekenden waar je in de toekomst je brandmelders op gaat hangen.