leintje_ schreef:Ik kan me ook melden.
Vorig jaar juli heb ik een ongeluk gehad waarbij ik mijn dijbeen heb gebroken en ik geopereerd ben om te breuk te fixeren. Tijdens de operatie ben ik 1,5 L bloed verloren, waardoor ik met een flinke anemie naar huis ben gegaan.
In september 2021 heeft mijn huisarts een vrij uitgebreid bloedonderzoek aangevraagd, hierbij werden waardes gecheckt die van belang zijn voor de aanmaak van rode bloedcellen en hemoglobine en ook waardes die belangrijk zijn voor botheling. Hierbij hoorde o.a. een bepaling van mijn vitamine D waarde. In september had ik een vitamine D gehalte van 36 mol/L, wat vrij laag is. Ik ben toen vitamine D gaan supplementeren met 20 ug/dag (800 IE/dag).
Begin april heb ik het nog eens laten checken, omdat ik graag wilde weten of mijn vitamine D gehalte weer een beetje op peil zou zijn. Tot mijn verbazing was het niet gestegen, maar zelfs gezakt tot 24 mol/L.
Ik heb een recept gekregen voor 5600 IE/capsule, die ik 2x per week moet nemen voor 3 maanden lang. Na de kuur zal ik het nog eens laten prikken en dan zal ik wel zien of het heeft geholpen.
Niet gek hoor dat je vitamine D gedaald is in de winter. Je nam wel 800 ie in, maar dat is echt te weinig om een tekort aan te vullen. Je gebruikt tussen de 2000- 4000 ie D3 per dag, dus voor aanvullen heb je dan nog meer nodig. Plus dat je in de winter geen vitamine D3 uit de zon krijgt.
In de facebookgroep van D3 adviseren ze om elke dag 5000 ie in te nemen ( plus vitamine K2 en magnesium voor betere opname ).