Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:38

onpaard schreef:
Tuurlijk kan je in gesprek gaan met je huisarts. Ik kreeg voor 3 maanden een stootkuur, 25.000ie per week.

Daar zat bij mij geen vitamine K2 bij, misschien is dat niet heel best eigenlijk achteraf gezien.

Als je 3000ie per dag slikt kom je op 21000ie uit. Ik denk niet dat een stootkuur beter is.

Heb je alleen een te laag vitamine D of nog meer tekorten?

Oh en hielp die stootkuur bij jou? En voel jij je alweer beter? Nee precies dan kan ik die 3000 IE sowieso blijven nemen. Zover ik weet alleen vitamine D maar B12 was ook niet betrouwbaar maar de klachten die ik heb komen wel overeen met de symptomen van van vitamine D tekort.

Bommeltje_

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:31

De huisarts heeft mij nu toch eenmalig een stootkuur van 100.000 IE voorgeschreven en daarna wekelijks 5600 IE wat vinden jullie hiervan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:56

Bommeltje_ schreef:
De huisarts heeft mij nu toch eenmalig een stootkuur van 100.000 IE voorgeschreven en daarna wekelijks 5600 IE wat vinden jullie hiervan?

Stootkuur kan. Maar nogmaals niet iedereen kan een stootkuur verdragen.
Daarna 1 maal per week 5600 ie is veel te weinig. Je gebruikt 1000 - 4000 ie per dag !

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:57

Maris schreef:
Bommeltje_ schreef:

Stootkuur kan. Maar nogmaals niet iedereen kan een stootkuur verdragen.
Daarna 1 maal per week 5600 ie is veel te weinig. Je gebruikt 1000 - 4000 ie per dag !

Ja dat dacht ik ook al ik denk dat ik daarna maar wat meer blijf gebruiken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:06

Dagelijks slikken geeft volgens mij het beste resultaat

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:15

Charaz schreef:
Dagelijks slikken geeft volgens mij het beste resultaat

Ja precies dat blijf ik na die kuur ook zeker doen, maar als dat het even op kan krikken ik ben aan het afstuderen en functioneer nu gewoon helemaal niet op het moment door deze klachten dus ik ga wel voor die boost eenmalig.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:48

ik slik dagelijks 5000ie in combinatie met K2. En daarbij 2x per week spuit ik B12. Ik kwam ruim 2 jaar terug van 17 en zit nu op 151 (2 week terug), tussendoor een keer in de zomer laten prikken en toen 100. Stootkuur werkte niet, ja voor even. Minderen met iets resulteert gelijk in hoofdpijn, vermoeidheid en zere spieren. Dus we gaan mooi door zoals we nu gaan.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:43

Ik heb gister een stootkuur van 100.000 IE gekregen en merkte het direct. Nu vraag ik mij af kan ik vanaf maandag gewoon weer doorgan met de 3000 IE? De huisarts heeft mij 5600 IE per week meegegeven maar dat lijkt mij niet voldoende om op peil te houden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:02

Bommeltje_ schreef:
Ik heb gister een stootkuur van 100.000 IE gekregen en merkte het direct. Nu vraag ik mij af kan ik vanaf maandag gewoon weer doorgan met de 3000 IE? De huisarts heeft mij 5600 IE per week meegegeven maar dat lijkt mij niet voldoende om op peil te houden.

Ooh je bent wel heel onzeker he ? Ik zag je in de facebook groep ook voorbij komen ( geloof ik ). Dan kan je daar ook lezen dat de meeste mensen daar 5000 ie per dag innemen. En ja, dat kan ook na een stootkuur. Maar anders wacht je even tot de stootkuur een eind verminderd is qua werking. DAg 1= 100.000, dag 2 = 50.000, dag 3 is 25000 etc. Dus op dag 7 ofzo zit je al weer op die 3000 ie wat je lichaam krijgt per dag. Dus als je dan op dag 8 3000 gaat slikken blijft je lichaam dagelijks die 3000 aangevuld krijgen.
Maar , om je een idee te geven, er zijn dus ook echt mensen die 10.000 ie innemen per dag. Of, veel in het buitenland, wel 25.000 per dag of nog meer.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:22

Maris schreef:
Bommeltje_ schreef:

Ooh je bent wel heel onzeker he ? Ik zag je in de facebook groep ook voorbij komen ( geloof ik ). Dan kan je daar ook lezen dat de meeste mensen daar 5000 ie per dag innemen. En ja, dat kan ook na een stootkuur. Maar anders wacht je even tot de stootkuur een eind verminderd is qua werking. DAg 1= 100.000, dag 2 = 50.000, dag 3 is 25000 etc. Dus op dag 7 ofzo zit je al weer op die 3000 ie wat je lichaam krijgt per dag. Dus als je dan op dag 8 3000 gaat slikken blijft je lichaam dagelijks die 3000 aangevuld krijgen.
Maar , om je een idee te geven, er zijn dus ook echt mensen die 10.000 ie innemen per dag. Of, veel in het buitenland, wel 25.000 per dag of nog meer.

Dankje voor de duidelijke uitleg. Dit wist ik nog niet de huisarts had dit niet verteld. Ik heb ook een schildklier aandoening en vind het inderdaad wel spannend om van alles in te nemen. Maar jou bericht is een duidelijke uitleg dankje daar kan ik wat mee :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:25

Graag gedaan hoor.
Ik weet alleen niet uit mijn hoofd of je vitamine D3 kan innemen gelijk met schildklier medicijnen. Misschien moet daar een paar uur tussen zitten. Maar dat kan je vast zo vinden in de facebook groep.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 08:36

Ben nu van de 5600 IE per week naar de 25.000 IE per week gegaan. Over 5 weken weer bloedprikken.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 14:48

Ik kan me ook melden.
Vorig jaar juli heb ik een ongeluk gehad waarbij ik mijn dijbeen heb gebroken en ik geopereerd ben om te breuk te fixeren. Tijdens de operatie ben ik 1,5 L bloed verloren, waardoor ik met een flinke anemie naar huis ben gegaan.
In september 2021 heeft mijn huisarts een vrij uitgebreid bloedonderzoek aangevraagd, hierbij werden waardes gecheckt die van belang zijn voor de aanmaak van rode bloedcellen en hemoglobine en ook waardes die belangrijk zijn voor botheling. Hierbij hoorde o.a. een bepaling van mijn vitamine D waarde. In september had ik een vitamine D gehalte van 36 mol/L, wat vrij laag is. Ik ben toen vitamine D gaan supplementeren met 20 ug/dag (800 IE/dag).
Begin april heb ik het nog eens laten checken, omdat ik graag wilde weten of mijn vitamine D gehalte weer een beetje op peil zou zijn. Tot mijn verbazing was het niet gestegen, maar zelfs gezakt tot 24 mol/L.
Ik heb een recept gekregen voor 5600 IE/capsule, die ik 2x per week moet nemen voor 3 maanden lang. Na de kuur zal ik het nog eens laten prikken en dan zal ik wel zien of het heeft geholpen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:58

leintje_ schreef:
Ik kan me ook melden.
Vorig jaar juli heb ik een ongeluk gehad waarbij ik mijn dijbeen heb gebroken en ik geopereerd ben om te breuk te fixeren. Tijdens de operatie ben ik 1,5 L bloed verloren, waardoor ik met een flinke anemie naar huis ben gegaan.
In september 2021 heeft mijn huisarts een vrij uitgebreid bloedonderzoek aangevraagd, hierbij werden waardes gecheckt die van belang zijn voor de aanmaak van rode bloedcellen en hemoglobine en ook waardes die belangrijk zijn voor botheling. Hierbij hoorde o.a. een bepaling van mijn vitamine D waarde. In september had ik een vitamine D gehalte van 36 mol/L, wat vrij laag is. Ik ben toen vitamine D gaan supplementeren met 20 ug/dag (800 IE/dag).
Begin april heb ik het nog eens laten checken, omdat ik graag wilde weten of mijn vitamine D gehalte weer een beetje op peil zou zijn. Tot mijn verbazing was het niet gestegen, maar zelfs gezakt tot 24 mol/L.
Ik heb een recept gekregen voor 5600 IE/capsule, die ik 2x per week moet nemen voor 3 maanden lang. Na de kuur zal ik het nog eens laten prikken en dan zal ik wel zien of het heeft geholpen.

Niet gek hoor dat je vitamine D gedaald is in de winter. Je nam wel 800 ie in, maar dat is echt te weinig om een tekort aan te vullen. Je gebruikt tussen de 2000- 4000 ie D3 per dag, dus voor aanvullen heb je dan nog meer nodig. Plus dat je in de winter geen vitamine D3 uit de zon krijgt.
In de facebookgroep van D3 adviseren ze om elke dag 5000 ie in te nemen ( plus vitamine K2 en magnesium voor betere opname ).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:12

Vind 24 nog meevallen. :o

Donderdag nog ingenomen en nu alweer snel geïrriteerd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 12:54

Marcella schreef:
Vind 24 nog meevallen. :o

Donderdag nog ingenomen en nu alweer snel geïrriteerd.

Niet alles hoeft op de weegschaal lijkt me.

Voor de een is 12 acceptabel, voor de ander 73 nog niet eens. Je kan niet oordelen over het welbevinden van een ander.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:58

Ik kan me ook melden met vita-D te kort en waar nog niet zoveel voor wil helpen. Had gehoopt dat het zonnige weer net nog een beetje extra zou geven, maar helaas.

Volgende week maar weer eens bloedprikken.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:20

Hier gisteren uitslag gekregen van bloedonderzoek, en blijkbaar is mijn vitamine D iets aan de lage kant. Ik slik al dagelijks 1000 IE en mijn vitamine D is 45. Moet ik hier wat mee?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:33

Isabel schreef:
Hier gisteren uitslag gekregen van bloedonderzoek, en blijkbaar is mijn vitamine D iets aan de lage kant. Ik slik al dagelijks 1000 IE en mijn vitamine D is 45. Moet ik hier wat mee?

Heb je klachten ? Orthomoleculair gezien zit je beste boven een waarde van 100 nmol. Is jouw waarde ook in nmol ( in Nederland vaak wel. Belgie vaak ng ) ?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:00

Voor iedereen met wat meer ervaring, vraagje.

In december was mijn waarde 29 nou heb ik afgelopen maandag weer geprikt en nu was mijn waarde 55.
Het is wel mooi wat omhoog gegaan, maarja het is ook hartje zomer met veel zon.

De assistente gaf aan dat het nu goed is, maar ik twijfel…..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:05

Zerena schreef:
Voor iedereen met wat meer ervaring, vraagje.

In december was mijn waarde 29 nou heb ik afgelopen maandag weer geprikt en nu was mijn waarde 55.
Het is wel mooi wat omhoog gegaan, maarja het is ook hartje zomer met veel zon.

De assistente gaf aan dat het nu goed is, maar ik twijfel…..

Zoals ik hierboven ook schrijf : orthomoleculaire artsen en therapeuten zien het liefste een waarde boven de 100 nmol ( 40 ng ).

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 07:20

Hier is vitamine d, b en ijzer niet oké ( heb morgen afspraak met de dokter).
D kan ik zelf wel weer bijslikken.. ivm vakantie wil ik morgen even snel wat kopen welke is wel oké en goed te krijgen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:36

Muze schreef:
Hier is vitamine d, b en ijzer niet oké ( heb morgen afspraak met de dokter).
D kan ik zelf wel weer bijslikken.. ivm vakantie wil ik morgen even snel wat kopen welke is wel oké en goed te krijgen?

Wat zijn je waardes?

Als alle 3 niet niet ok zijn dan heb je waarschijnlijk een opname probleem in je darm. Of veganist / slecht eetpatroon?

Ik gebruik zelf vit d van lucovitaal. Te koop bij kruidvat. heel vaak 1+1 gratis.
Ik slik 5000ie per dag. + vit k2 van lucovitaal en magnesium citraat.

Deze combinatie is belangrijk en zou ik je aanraden te nemen. Alleen vit d heeft niet veel nut. Vit d en magnesium hebben elkaar nodig en verbruiken elkaar.
Vit k2 zorgt ervoor dat de calcium op de juist plekken terecht komt en goed opgenomen word. Het zorgt dat het bijv in je botten, tanden enz terecht komt en voorkomt dat het in je aderen neerslaat/hecht en daar voor verkalking gaat zorgen.

Je kan je vraag ook stellen op de Facebook site: Vit d en k2 tekort
Hier zit ook een orthomoleculair arts die adviezen geeft. Ze kunnen ook uitrekenen hoeveel je met je huidige waarde dagelijks moet nemen om het weer op peil te krijgen en te houden.
Moet minimaal 80 zijn en liefste tussen de 100 en 150. Je huisarts zal het hier waarschijnlijk niet mee eens zijn en rond de 50 prima vinden...

De orthomoleculair arts van die fb pagina koopt ook regelmatig een voorraad vit d+k2 in. Een potje met vit d 5000 ie en k2 in 1 pil en genoeg voor een heel jaar.

Ijzer kan je ook zelf al innemen door juiste voedingsmiddelen en bijv roosvicee ferro en een ijzerdrank van de drogist.
Heb ik zelf toen ook genomen en dat werkte 10x beter dan de ferro pillen vannde huisarts...
Ben even de naam kwijt van dat drankje. Dacht iets van flora....dix,?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:02

Heb nu 60.
B12 wordt verder onderzocht.
Had eerder 30 en ben toen fanatiek gaan slikken en toen kwam ik rond de 130 uit.
Maar nu dus weer helemaal gezakt

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:24

Ijzertekort heb ik ook gehad. Er is nieuw onderzoek gedaan naar ijzeropname en daaruit is geconcludeerd dat als je ijzerpillen neemt je dit het beste 2x per week kan doen. Ik slikte eerst 4 tabletten per dag en toen bleef mn ijzer laag. Nu slik ik 1 tablet op woensdag en zaterdag en mu is mijn ijzer prima.

https://www.radboudumc.nl/nieuws/2015/b ... de-ontdekt