GUSTIxBILL schreef:Wat jullie meegemaakt hebben is enorm verdrietig, dat wens je niemand, maar dan ook niemand toe.
Echter zijn dit ook dingen die deze mensen uiteindelijk ook zonder Borderline gedaan zouden hebben.
Dus ja, zoals in TS haar geval? Ben ik voor TS blij dat de partner er een punt achter gezet heeft. Deze jongen/man verdient iemand zoals TS niet.
De partners/ouders/vrienden in jullie verhaal ? Zijn die naam nog niet eens waard. Ongeacht of ze therapie willen of niet hebben deze in mijn ogen geen bestaans recht.
Echter, zoals deze met BPS die in dit topic reageren ? Dikke pluim, ze komen er voor uit, werken aan zichzelf en geven hun eigen fouten toe. En om dan sommige zo onbegripvol te zien reageren ? Zo veroordelend zonder open te staan ? Dat verdiend niemand. Ik wil jullie pijn niet dragen als jullie hier zo verbitterd door geraken dat je de positieve verhalen niet kunt zien. En ik wens die personen dan ook heel veel sterkte met het verdriet, angst en woede die ze (begrijpelijk).
Mrt de bovenstaande 2 quotes ben ik het echt niet eens. Ik heb nu meerdere keren gelezen dat de bps niet verantwoordelijk is en dat mensen dat gedrag ook zonder bps gedaan zouden hebben. Ik geloof dat gewoon niet en het kan volgens mij ook niet wetenschappelijk bewezen worden dat dat zo is ( of niet zo is for that matter). Ik vind dat ook te makkelijk eigenlijk. En waar komt dan de diagnose bps vandaan als het negatieve gedrag dat daar vandaan komt er niet aan toegeschreven mag worden? Dan was er ook geen diagnose bps ontstaan lijkt me.
Er zitten twee kanten aan bps. Negatief en positief en dat zie ik ook steeds benoemd worden. Er is VEEL empathie voor de reacties van mensen met ( kenmerken van) bps in dit topic.
En nogmaals: de negatieve ervaringen doen niks af aan de positieve. Ook dat is meermaals benoemd. Maar er zijn nou eenmaal ook negatieve ervaringen en die mogen ook benoemd worden. Niet stigmatiserend bedoeld. Dus als dat niet bij de kenmerken van jouw bps hoort, dan gaat dat niet over jou en slaat het niet op jou. Er zijn heel veel manieren waarop bps zich kan uiten namelijk.
De reactie dat de partner van TS haar niet verdient, wat bedoel je daar mee? Hij verdient haar niet of zij hem niet?