Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 20:49

Magrathea schreef:
Daar heb je gelijk in. Echter zijn er ook een hoop dingen die we wél weten. Mede door de gruwelijke experimenten die in de tweede wereldoorlog en daarvoor zijn uitgevoerd weten we dat eens doorgesneden / afgestorven / ernstig beschadigde hersendelen niet meer herstellen. Gewoon, niet.
Wat wél kan is dat bepaalde delen van de hersenen functies overnemen: zo heb ik eens gelezen over een man die niet meer kon praten na een hersenbloeding maar dit uiteindelijk toch weer heeft geleerd via zingen (omdat dat in een ander deel van de hersenen gecoordineerd wordt). Erg bijzonder :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 20:53

Het lijkt mij alleen onzin. Je handelen heeft consequenties, en die zijn echt. Jouw keuze heeft invloed op het leven van anderen. Doen alsof je daar niet verantwoordelijk voor bent vind ik gemakzuchtig. Dan krijg je inderdaad een situatie waarin je alleen maar kijkt naar het belang van jou en je directe gezin, en lekker pech voor de mensen die niet je directe familie zijn. Da's egoisme verpakt in een sausje waardoor je het geen egoisme hoeft te noemen.
Maar het geeft ook een onhoudbare samenleving.

(En... een beetje egoisme heb je nodig om te blijven bestaan. Dat is het punt niet. Maar doen alsof de consequenties voor anderen jouw zaak niet zijn, da's flauw.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:01

Wat jij zegt is onzin Shadow. Je kunt iemand die geen donor wil zijn niet verantwoordelijk stellen voor de dood van iemand die slechte organen heeft.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:07

Shadow0 schreef:
Het lijkt mij alleen onzin. Je handelen heeft consequenties, en die zijn echt. Jouw keuze heeft invloed op het leven van anderen. Doen alsof je daar niet verantwoordelijk voor bent vind ik gemakzuchtig. Dan krijg je inderdaad een situatie waarin je alleen maar kijkt naar het belang van jou en je directe gezin, en lekker pech voor de mensen die niet je directe familie zijn. Da's egoisme verpakt in een sausje waardoor je het geen egoisme hoeft te noemen.
Maar het geeft ook een onhoudbare samenleving.

(En... een beetje egoisme heb je nodig om te blijven bestaan. Dat is het punt niet. Maar doen alsof de consequenties voor anderen jouw zaak niet zijn, da's flauw.)

Het gaat om de woorden “niet gunnen” en iemand iets “ontnemen” als je geen donor bent.
Feit is gewoon dat het ontvangen van een orgaan geen recht is, maar een voorrecht.

Stel iemand die jij niet kent benadert jou voor één van je nieren.
Die persoon heeft dat nodig om te kunnen leven en jij bent de perfecte match.
Jij hebt toch geen 2 nieren nodig, dus heb je er één over en die persoon heeft toch ook recht op een gezond en gelukkig leven?

Gun jij het die persoon niet ook een beter leven?
Ben jij egoïstisch als je nee zegt?
Ben jij als perfecte match verantwoordelijk voor het leven van die ander?
Is het ook niet “egoïsme verpakt in een sausje” als je daar nee tegen zegt, omdat die persoon toevallig geen directe familie, vriend of bekende is? (Om even jouw woorden te gebruiken)

Kijk ik snap dat dit even anders voelt, omdat jij als donor dan nog leeft, maar het feit is dat die zieke persoon nou eenmaal geen recht heeft op jouw nier, hoe goed de match ook zou kunnen zijn. Feit is ook dat het jou niet egoïstisch maakt als jij eventueel andere belangen en overwegingen (wat die ook mogen zijn) voorop stelt aan het belang van die persoon.
Dat is ondanks dat je ook die persoon een gelukkig en gezond leven gunt, alleen niet met jouw nier. Die keuze om wel of niet te doneren is jouw recht, voor de zieke is het een voorrecht om jouw nier te mogen ontvangen, geen recht en het maakt jou niet egoïstisch als jij daar niet voor zou kiezen.

En doe je het in die situatie geheel vrijwillig wel, dan is dat alleen maar mooi.

Zo denk ik over orgaandonatie, het is een keuze die je maakt en jouw keuze moet vrij gemaakt kunnen worden, zonder dat je veroordeelt wordt op wat je een ander wel of niet gunt en welk voorrecht je hen ontzegt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:23

Daphara schreef:
Het gaat om de woorden “niet gunnen” en iemand iets “ontnemen” als je geen donor bent.
Feit is gewoon dat het ontvangen van een orgaan geen recht is, maar een voorrecht.

Ik vond het 'niet gunnen' in elk geval wel passend voor de achteloosheid waarmee er gedacht wordt over de ontvangers van een donororgaan.

Uiteindelijk hebben we namelijk allemaal heel veel voorrechten ontvangen, anders zaten we niet hier. Dan alleen te focussen op je eigen idee en gevoel en gezin, zonder na te willen denken over wat het voor anderen betekent, dan vind ik 'niet gunnen' best een prima omschrijving. 'Ontnemen' niet zozeer, dat zou namelijk gaan om iets actief weg te nemen. Dat is niet aan de orde.

Citaat:
Stel iemand die jij niet kent benadert jou voor ëén van je nieren. Die persoon heeft dat nodig om te kunnen leven. Jij hebt toch geen 2 nieren nodig, dus heb je er één over en die persoon heeft toch ook recht op een gezond en gelukkig leven?

Gun jij het die persoon niet ook een beter leven?
Ben jij egoïstisch als je nee zegt?
Ben jij als match verantwoordelijk voor het leven van die ander?

Alle makkelijke antwoorden daarop zijn fout. Als je denkt dat dat een kwestie van een simpel ja of nee is, dan vind ik dat gemakzuchtig.

Als iemand dat aan mij zou vragen zou ik me in elk geval heeeel bewust zijn van het conflict dat dat oproept.

Citaat:
Is het ook niet egoïsme verpakt in een sausje als je daar nee tegen zegt, omdat die persoon geen directe familie, vriend of bekende is?

Dat ligt eraan hoe je nee zegt. Je kunt dat doen door te erkennen dat het een egoistische keuze is, en je bewust zijn van de spanningen die het oproept. Dan is het dus geen verpakt maar openlijk egoisme. En dat is ook niet bedoeld als oordeel: het is een keuze die je maakt, voor jezelf, met erkenning van de negatieve gevolgen voor een ander.

Mijn bezwaar is het ontlopen van dat dilemma door te doen alsof het helemaal niet bestaat, en dat het in alle gevallen prima is om nee te zeggen zonder ook maar iets van de gevolgen zelfs maar te overwegen.

Citaat:
Zo denk ik over orgaandonatie, het is een keuze die je maakt en jouw keuze moet vrij gemaakt kunnen worden, zonder dat je veroordeelt wordt op wat je een ander wel of niet gunt en welk voorrecht je hen ontzegt.

Sowieso is er geen enkele reden waarom je andermans keuzes niet zou beoordelen (en in bepaalde gevallen veroordelen.) Dat is natuurlijk wel heel fijn, als niemand mag benoemen welke gevolgen je handelen kan hebben, maar zo werkt het in elk geval niet, in geen enkel idee van vrijheid.

sneeuwpop

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:29

Wat is er maar d met egoïsme?
Je kunt pas goed voor een ander zorgen als je goed voor jezelf zorgt...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:32

Je hebt beide nodig. Goed voor jezelf zorgen, maar ook erkennen dat we een samenleving zijn waarin je handelen dus ook gevolgen heeft voor anderen. Geen van beide is altijd goed of altijd fout.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:51

Hoe kom je erbij Shadow, dat er achteloos gedacht wordt over de ontvangers van een donororgaan??
Dat heb ik nou in dit hele topic nog niet één keer voorbij zien komen :?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:53

Daphara schreef:
Zo kun je ook redeneren over arme kindjes in Afrika, blijkbaar zijn mijn financiële behoeften ook belangrijker dan arme kindjes in Afrika een beter leven gunnen en doordat ik niet elke maand een substantieel deel van mijn salaris afsta, ontneem ik hen de kans op een beter leven!

Heck, ik kan dat zelfs toepassen op mijn paard, er was laatst iemand die vroeg of zijn zoontje op mijn paard mocht rijden/zitten, daar zou hij zo blij van worden. Ik heb nee gezegd, blijkbaar had ik een ander belang en ontnam ik dat kind een geluksmoment.

Of, zouden we allemaal eens moeten ophouden te oordelen over wat je door jouw acties en keuzes mogelijk een ander ontneemt?

Als iemand orgaan donor wil zijn is dat prima, als iemand geld aan arme landen doneert is dat prima, als iemand een ander een geluksmoment geeft door die op haar paard te laten rijden, prima!

Maar nee zeggen in dergelijke situaties ontneemt niemand iets, ze hebben er namelijk simpelweg geen recht op.

Het is een voorrecht voor een ziek persoon om een een orgaan te mogen ontvangen, maar het is geen recht en als je dat orgaan niet ontvangt, omdat iemand bijvoorbeeld “nee” zegt is jou niets ontnomen, het was namelijk al niet van jou om mee te beginnen!

We maken de hele dag inderdaad de hele dag door van dat soort beslissingen :j

We kopen dat goedkope shirtje ondanks de slechte arbeidsomstandigheden van degene die het gemaakt heeft. We willen goedkoop voedsel etc.,etc.

Je weegt af wat voor jou welke prioriteit het zwaarste weegt.
Maakt het geen slechte beslissing.

Het woord gunnen an sich is alleen een loze of beter gezegd lege kreet als er geen daden tegenover staan. Het klinkt natuurlijk erg correct maar de inhoud is loos.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:04

Overigens praat ik niet over egoïsme! ;) Maar wel over de consequenties van een:nee.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:09

Shadow0 schreef:
Je hebt beide nodig. Goed voor jezelf zorgen, maar ook erkennen dat we een samenleving zijn waarin je handelen dus ook gevolgen heeft voor anderen. Geen van beide is altijd goed of altijd fout.

Je noemt anderen egoistisch, maar je bent zelf arrogant in je stelling dat mensen makkelijk zijn met keuzes over het leven van andere mensen.
Je hebt het misschien zelf niet door, maar imo maak je met jouw manier van discussieren veel meer kapot dan dat je mensen helpt. Een beetje mensen die anderen keuzes maken op een heel heftig onderwerp egoistisch noemen. Je neemt afscheid van dierbaren of overlijdt zelf (waar veel mensen al liever niet bij nadenken) en dan moet je iets doen wat toch onbekend en spannend voelt. Daar zijn helemaal geen makkelijke antwoorden op.
Dat je dat alleen al denkt, zegt imo meer over jezelf en je superieur voelen dan over die ander.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:34

Een orgaanontvanger (en dus de familie “ook”) is de rest van zijn/haar leven onder controle van verschillende artsen met vele onderzoeken. Elke controle blijft toch spannend.
Dagelijks veel pillen, zeker de eerste jaren heel heftig: ziek of zelfs alleen maar verkouden -> niet welkom! Je doet alles om maar geen afstootreactie te krijgen.
Dagelijks wordt je eraan herinnert dat je eigen lijf je in de steek gelaten heeft en dat je hulp van een ander nodig had om nu te kunnen blijven leven.
Laat staan de operatie zelf. Lang en intens, dagen op de IC, lange herstelperiode. Een ritssluiting vanaf je ribbenkast tot je schaambeen....

Dankbaar: zeer zeker
Nog eens doen: ja dat denk ik wel
Rozengeur&maneschijn: zeker niet
Egoïstisch: ik denk niet dat dat een juiste term is...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:33

pmarena schreef:
_Lorette_ schreef:
De kans dat een persoon met 'geen bezwaar' stiekem op geen enkele manier de gevolgen van zijn keuze had kunnen overzien door een beperking/wilsonbekwaamheid, is klein.

...

Er wordt alles aan gedaan om mensen een bewuste keuze te laten maken.

Vind je dat echt? Ik vind dat het behoorlijk ontbreekt aan het stukje "wat voor traject staat je als donor te wachten". Dat kan je wel vinden maar daar moet je zelf naar op zoek. De actieve informatieverstrekking dat is zover ik tegenkom, een verzameling van jubelverhalen over hoe blijde donoren (natuurlijk!) zijn.

Ik vind dat een 1-zijdig verhaal. Hoeveel mensen die JA zeggen beseffen er überhaupt dat dat hun lichaam nog leeft? Als je al ziet hoeveel mensen hier van schrikken....

Ofwel hoeveel mensen die geeneens een bijzondere beperking hebben, overzien nu eigenlijk volledig hun JA of geen bezwaar? Kijk naar het verhaal van die mevrouw Anjo, zij en haar man werkten al hartstikke lang in die orgaandonatie-omgeving, en zelfs zij was zich niet bewust van de gevolgen van hun keuze...

Ik snap dat het fijn is als er zoveel mogelijk organen beschikbaar komen. Dat gun je de mensen die het nodig hebben ook :j Maar die organen krijgen van mensen / families die helemaal niet beseft hebben waar ze JA op zeiden.... dat zou niet moeten gebeuren vind ik.

Nee, je hebt gelijk wat betreft mijn quote 'er wordt alles aan gedaan...'. Er wordt niet álles aan gedaan. Ik heb dat ook onhandig geformuleerd. Het is meer dat mensen gestimuleerd worden om een keuze te maken, wat automatisch betekent dat er meer over nagedacht wordt en meer mensen informatie zoeken over dit onderwerp.

Er zijn veel spookverhalen, veel nepverhalen en een paar kritische/negatieve verhalen. Juist die verhalen blijven hangen. Zo werkt dat met nieuws. Ik snap dat er daarom juist positieve tegenhangers worden verspreid door de overheid. Ik vind de informatie eenvoudig genoeg te vinden. Hoewel ik de nare artikelen ook lees, de filmpjes over vervelende verhalen ook kijk en ik meerdere malen een transplantatie heb gezien, zit ik er niet helemaal op te wachten om die informatie min of meer gedwongen te ontvangen via een campagnes. Voor wie er behoefte aan heeft, moet het wel beschikbaar zijn. Overigens zou ik er wel voor zijn om concreter te benoemen wat de familie kan verwachten zodra er wordt besloten om over te gaan tot orgaantransplantatie. Dit impliceert dat de familie zeggenschap heeft, maar dat is natuurlijk slechts in enkele gevallen zo. In mijn geval zou er gewoon getransplanteerd worden, of de nabestaanden dat willen of niet. Ik denk niet dat ze aannemelijk kunnen maken dat ik het niet gewild zou hebben.

Ik denk dat de mensen die een dergelijke staat van het lichaam nog zien als 'leven' minder hoge eisen stellen aan de kwaliteit van leven dan ik en dat ze er wellicht geen juist beeld van hebben. Op dit moment zijn medici niet in staat om een hersendode persoon weer bij te brengen, welke activiteiten en processen er dan ook nog gemeten mogen worden.

Ik spreek voor mijzelf natuurlijk, maar ik zou het afschuwelijk vinden als iemand mij in een dergelijke staat zou willen houden of mij zeer zwaar gehandicapt verder liet 'leven' als de dood ook een optie was. Mijn vader was hier zeer stellig in en ik was voor hem opgelucht dat hij ook is overleden, toen bleek dat de hersenschade zeer groot was. Op het moment was ik niet helemaal helder, maar wij hebben de donorprocedure totaal niet als onplezierig ervaren. Hij stond niet geregistreerd, dus bij ons kwam het gesprek met de vraag ook.

Voor mij is het geen probleem als iemand het een naar idee vindt om organen af te staan en om daarom NEE te kiezen. Ik heb er wel wat moeite mee als mensen wel willen ontvangen, maar niet willen geven. Ik vind de nieuwe wet geweldig, omdat het veel meer triggert tot nadenken over de keuze dan de oude wet, wat de uitkomsten ook mogen zijn. Ik begrijp de bezwaren niet. Wil je niet, dan kies je nee. Weet je niet niet, dan laat je de keuze over aan een ander en zie je het wel zitten, dan kies je ja. Niemand wordt ergens toe gedwongen. Niet eens tot het vastleggen van de keuze. En daarbij wordt er binnen realistische kaders geprobeerd om mensen te beschermen die zich onvoldoende bewust waren van ofwel hun keuze, ofwel hun 'geen bezwaar', door wilsonbekwame mensen alleen te laten doneren als de wettelijke vertegenwoordiger de keuze bevestigd of door de familie de kans te geven om aan te laten tonen dat de keuze van de patiënt niet juist was.

Zelf ben ik erg pro orgaandonatie, maar ik heb er echt geen problemen mee als iemand het niet wil. Zo heb ik in een vorige post ook uitgebreid beschreven hoe mooi ik jouw gedeelde video vond. Een heel helder verhaal dat een andere kant laat zien van orgaantransplantatie. Echter wel een kant die vrijwel niemand zo zal meemaken, omdat zij ervoor koos om het hele proces van onderzoeken en transplantatie bij te wonen. Ik begrijp meteen hoe vreselijk het moet zijn geweest om te zien, maar dat is voor mij een gewone operatie ook en ik zou er altijd voor kiezen om mij als nabestaande die beelden te besparen. Zij heeft ervoor gekozen om dit wel te doen en schrok van de impact ervan. Ik proef meer spijt van die ervaring (het bijwonen van) dan dat ik er een goed argument uithaal tégen de nieuwe donorwet.

Een zijstraatje, maar toch: ik ben benieuwd hoe dat 'leven' van een hersendood verklaarde persoon wordt gezien als je dat aandraagt als een argument tegen donatie. Wat zou je verwachten van de artsen in een dergelijk geval?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:02

Bedankt voor je nette reactie +:)+

Ik vond het filmpje van mevrouw Anjo eigenlijk wel een goed argument tegen de nieuwe donorwet, de zinnen waarmee ze haar verhaal afsluit leggen dat goed uit :)

Ik begrijp ook heel goed dat ze niet van de zijde van haar man heeft geweken. Dat is volgens mij dat stukje "in voor- en tegenspoed" er voor elkaar zijn, en elkaar bijstaan. Dat je het beter niet kan zien zodat dergelijke beelden niet op je netvlies komen te staan dat is inderdaad zo. Maar ik zou het voor mezelf ook struisvogelpolitiek vinden want het lichaam van je partner wordt toch op dezelfde manier "onteerd" en mijn indruk is dat ze ook daarvan spijt heeft, dat ze heeft toegestaan dat haar man op deze manier zijn laatste dag(en) heeft moeten doorbrengen. Niet alleen voor haar en haar kinderen, maar ook voor de man zelf. Zo'n "dit heeft hij niet verdient" gevoel.

Ik kan dat heel goed begrijpen :(:)

Iemand als een plantje in leven houden dat zou mijn keuze ook niet zijn trouwens. Maar familie even minimaal een dag geven om de situatie te laten landen en rustig afscheid te laten nemen van hun dierbare die plotseling omver gemaaid werd, dat lijkt me voor veel families toch van onschatbare waarde.

En natuurlijk zijn er situaties waarbij je die kans ook helemaal niet hebt. Maar dat doet er niet toe als je in een situatie komt waar je wèl "zelf" de stekker er uit kan trekken: dan heb je met DIE situatie te dealen en kan ik me voorstellen dat alles eerst de tijd moet krijgen om te landen zodat je er als familie echt achter staat dat er niks meer is.

Daarbij zijn er natuurlijk ook zat situaties waarbij mensen ontzettend slecht liggen, en als ze tijd krijgen, er toch herstel plaats gaat vinden. Mensen die dood gaan als ze niet aan de beademing liggen, maar na bvb. 2 weken voldoende hersteld zijn om weer zelf te kunnen ademen. Ik denk dat veel mensen in eerste instantie toch hopen dat er nog zo'n kans op herstel mogelijk is en dat er geen sprake is van hersendood maar een heel diep coma o.i.d.

Dat het ècht niet meer kan herstellen, dat besef moet toch de tijd krijgen om te landen, kan ik me voorstellen :(:)

_Lorette_ schreef:
Er zijn veel spookverhalen, veel nepverhalen en een paar kritische/negatieve verhalen. Juist die verhalen blijven hangen. Zo werkt dat met nieuws. Ik snap dat er daarom juist positieve tegenhangers worden verspreid door de overheid.

Ik denk overigens wel dat dit net andersom werkt. Doordat de overheid informatie over bepaalde onderwerpen zeer eenzijdig en sturend naar buiten brengt (wat op zich ook best te begrijpen valt gezien hun doel), dat daardoor mensen de behoefte voelen om de andere kant van het verhaal ook naar buiten te brengen.

Wat mij betreft roept de overheid dit over zichzelf af.
En dan kan de informatie vanuit de andere kant wat uit de hand gaan lopen omdat mensen elkaar steeds gekker maken.

Zou de overheid zèlf een realistisch beeld schetsen van wat nu precies de voor- en nadelen van iets zijn, vooral ook voor het individu, dan zou er geen hele tegenbeweging op gang hoeven te komen om allerlei ontbrekende informatie de wereld in te slingeren.

Hoe meer de overheid pusht met eenzijdige informatie, hoe meer de samenleving met hele andere ervaringen, terug duwt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:28

Lorette, wat een goede post. Ik hoop dat iedereen die hier meeleest/discussieert jouw post zorgvuldig leest +:)+

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:33

Wat mij nogal tegen de borst stuit aan deze wet is dat er van een prachtige gift (Wat een donororgaan natuurlijk is) een recht wordt gemaakt. Je moet actief bezwaar maken anders worden je organen je afhandig gemaakt. Wat is het volgende? Iedereen verplicht een nier afstaan want je hebt er toch 2?

Ik was altijd geregistreerd als je omdat ik een ander een leven gunde met onderdelen die ik niet meer nodig had.
Door de discussie die de nieuwe wet op gang heeft gebracht heb ik mij meer in de procedure verdiept en heb mij als nee geregistreerd.
Er is te weinig bekend over het begrip hersendood en ik wil niet vastgebonden in een OK met eventueel veel pijn sterven.

Doneren hoop ik bij leven en uit vrije wil te doen. Ik ben enkele jaren geregistreerd als stamceldonor en hoop dit ooit te mogen doneren.
Bloed geven ga ik na mijn zwangerschap doen en wie weet kan ik ooit een nier of een stuk lever afstaan.

Hopelijk ontwikkelt de medische wetenschap zich snel en worden er kunstorganen uitgevonden zodat deze draconische wetten overbodig worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:36

Je hebt echt wel een dag, en het feit dat iemand aan machines ligt maakt alleen maar dat je dat hebt, normaal zou je dat niet eens hebben, dus hoe kun je dan het hebben over te kort de tijd hebben? Je hebt langer dan wie dan ook.
En hoe kun je tegen een wet zijn op grond van iemand die het niet prettig vond, of op grond van je eigen idee van niet prettig vinden? Er is toch een nee keuze?
De wet op zich maakt niet dat je het door moet maken....

Je zit je te verzetten tegen de overheid op niks af. Het heeft niets met donorschap te maken, want daarin veranderd niks. Je bent donor of niet.
Informatie is voor iedereen gewoon te vinden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:42

pmarena schreef:
Hoe meer de overheid pusht met eenzijdige informatie, hoe meer de samenleving met hele andere ervaringen, terug duwt.

Jouw visie staat niet gelijk met die van de samenleving. Dat wil zeggen: een hoop mensen zien de overheidsinformatie niet als eenzijdig. Hebben ook niet massaal 'hele andere ervaringen'.

En voor wie het niet wil, is er de keuze om nee te laten registreren. Het feit dat je je nee moet registreren betekent niet dat jou daarmee je keuzevrijheid ontnomen wordt. Als je stelt dat de volgende stap dan wel zou kunnen zijn dat je verplicht bij leven een orgaan zou moeten afstaan, heb je er m.i. weinig van begrepen en ben je bezig met irrationele bangmakerij (danneke80).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:49

danneke80 schreef:
Wat mij nogal tegen de borst stuit aan deze wet is dat er van een prachtige gift (Wat een donororgaan natuurlijk is) een recht wordt gemaakt. Je moet actief bezwaar maken anders worden je organen je afhandig gemaakt. Wat is het volgende? Iedereen verplicht een nier afstaan want je hebt er toch 2?

Je kunt nog steeds nee zeggen. Helemaal als je zo fel tegen bent lijkt me dat een kleine moeite.
Daarbij gaat het niet om iedereen. De kans dat je er mee te maken krijgt is vrijwel nihil.
Het zijn heel specifieke omstandigheden waarin iemand geschikt is om wat af te staan bij dood.
Er zijn nog geen 1500 transplantaties en dat is inclusief organen van levende personen, per jaar. Op miljoenen mensen.

Het opt out systeem bestaat al jaren in andere landen en is nergens een probleem.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:58

Irrationele bangmakerij mag jij vinden. Niemand had echter verwacht dat deze wet erdoor zou komen, onder andere vanwege het verbod op schending van de lichamelijke integriteit. En toch is het gebeurd.

En ja, ik heb mij afgemeld. Na mij eerst in het onderwerp verdiept te hebben. (Want dat vind ik wel belangrijk). Ik denk echter dat er veel mensen minder adequaat daarin zijn of er simpelweg niet over willen nadenken.

Of h eet opt out systeem elders een probleem is weet ik niet. Overal zul je voor en tegenstanders hebben.

En of ik als ontvanger blij zou zijn met een dergelijk systeem vraag ik mij ook af. Als je weet dat iemand bewust donor is geweest lijkt mij een stuk fijner dan wanneer ik mij dat zou gaan afvragen.

Als iemand geen keuze heeft gemaakt is dat vaak omdat hij/zij er niet over uit is, anders had die persoon zich wel actief aangemeld. (Net als bloed-, stamcel, sperma en allerlei andere donoren.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:12

Volgens mij is het probleem juist dat er veel mensen zijn/waren die niet tegen orgaandonatie zijn/waren, maar die zich niet registreren als donor. Anders was een dergelijke wetswijziging niet nodig geweest.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:34

danneke80, de lichamelijke integriteit wordt door de orgaandonorwet niet geschonden. Nogmaals: je hebt keuzevrijheid.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:13

Er is anders nogal wat debat geweest over de lichamelijke integriteit. En terecht. Als ik naar die filmpjes kijk over uitname dan vind ik dat erg heftig.
Als mijn familie deze keuze zelf heeft gemaakt (en sommigen hebben dat), dan zou ik er vrede mee hebben. Is het vanwege het geen keuze vastleggen, dan zou ik hier grote moeite mee hebben. Het is niet niks, het is het lichaam van je familielid wat helemaal opengesneden wordt.

@Lorette: waar baseer je op dat veel niet kiezers geen bezwaar hebben? Is daar dan onderzoek naar gedaan?
Ik ken wel niet kiezers, maar die hebben over het algemeen niet gekozen wegens gebrek aan kennis of omdat ze bang waren dat er niet genoeg moeite gedaan zou worden als ze zich als donor zouden registreren.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:18

Ja, daar is onderzoek naar gedaan. Dat was juist de achterliggende reden. Er zijn helaas redelijk wat donoren geweest die vanwege de nieuwe wet hun keuze hebben omgezet naar nee. Dat is niet het gewenste effect, maar zolang er méér mensen hun keuze vastleggen, is het sowieso positief (dan hoef je het je niet meer af te vragen).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:32

danneke80 schreef:

Dit is dus niet waar :z
Er worden je nooit zomaar organen afhandig gemaakt. Als je niks hebt aangeven heb je geen bezwaar gemaakt en als je dan geschikt wordt bevonden als donor bespreken ze dit met je nabestaanden.
Ze leggen je dan echt niet zomaar op de operatietafel om je organen eruit te halen...:n