Minimalisme

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:25

8nnemiek schreef:
Vreselijk ja.. En het stomme was ook nog eens dat er nauwelijks met dat speelgoed gespeeld werd. Het overgrote deel stond elke week gewoon nog op dezelfde plek. De kinderen hadden hun favoriete prulletjes waarmee gespeeld werd en de rest stond alleen stof te vangen.

Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat kinderen slechter spelen in een drukke/overvolle plek en als er teveel speelgoed ligt. Dan is het ook nog het type speelgoed bepalend of er lang of kort mee gespeeld wordt.
Dat is als ouder dus ook een reden om het speelgoed en de kamer(s) onder controle te houden.

Hier ben ik nog op zoek naar het juiste systeem/methode om een paar dingen op te bergen. Gaat dan om spellen en klei/verf/strijkkralen ed die ze nog niet zelf mogen pakken (omdat het dan overal komt te liggen), maar het in een dichte kast hebben liggen zorgt ervoor dat het te weinig gevraagd wordt. Uit het oog /uit het hart. Maar alles in het zicht wil ik ook niet, dus ben daar nog even mee aan het puzzelen.
Mogelijk wordt het makkelijker als ze ouder worden en ze het wel zelf mogen/kunnen pakken, nu zijn ze 4 en 2 jaar (tweeling) oud.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:52


Esther_

Berichten: 4000
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:24

Mijn minimaliseer actie van vandaag was het uitschrijven van allerlei nieuwsbrieven.
Ik laat me niet zo vaak verleiden, maar merk bij een nieuwsbrief waarin bijv. staat “ dit weekend gratis verzenden” dat ik toch ga nadenken of ik iets nodig heb :( .

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:09

Esther_ schreef:
Mijn minimaliseer actie van vandaag was het uitschrijven van allerlei nieuwsbrieven.
Ik laat me niet zo vaak verleiden, maar merk bij een nieuwsbrief waarin bijv. staat “ dit weekend gratis verzenden” dat ik toch ga nadenken of ik iets nodig heb :( .

Goed dat je het zegt, ik moet dat ook weer gaan doen. Na de feestdagen en wat online aankopen krijg ik ook weer teveel nieuwsbrieven in mijn inbox, wat ook gewoon irritant is om weg te gooien steeds.

Denice, ik het ze al in containertjes voor mijn eigen gemak, maar nu liggen ze in een dichte kast (waardoor ik en de kinderen er minder snel aan denken) en eigenlijk wil ik ze ook niet zichtbaar op een plank. Mogelijk dat ik er eerst een rotatie systeem mee ga doen, een klein deel op de plank om te zien of dat bevalt.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:13

Snap ik helemaal, als ze hier de kasten opentrekken dan herinneren ze ineens alles wat ze hebben en beginnen ze overal even aan :')

TurdusMerula

Berichten: 23919
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:18

Wat kun je tegenwoordig met een oude mobiele telefoons?
Vaak heb je wel goede doel dingen waar je ze kunt inleveren, maar het is nogal veranderd allemaal en ik woon ook niet in de stad oid.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:24

Ik gebruik hier een oude mobiel als camera.

Alfred cam app er op en werkt perfect.

Dat mobieltje had een batterij die het nog maar 10 minuten deed.
Maar aan de lader als camera gaat goed.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30292
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:26

TurdusMerula schreef:
Wat kun je tegenwoordig met een oude mobiele telefoons?
Vaak heb je wel goede doel dingen waar je ze kunt inleveren, maar het is nogal veranderd allemaal en ik woon ook niet in de stad oid.


https://www.t-mobile.nl/blog/oude-telefoon-inleveren/

Vrij compleet en actueel overzicht.

TurdusMerula

Berichten: 23919
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:37

Thanks! Ik had toch beter zelf moeten zoeken blijkbaar sorry

Schuur_

Berichten: 4939
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:11

Toevallig moest ik gisteren nog aan dit topic denken en heb ik weer een boost gekregen voor wat op te ruimen.

Bij Nespresso een aanbieding als je koffie besteld kreeg je 4 Origin kopjes erbij. Supermooi dus ik was al aan het bestellen (voor het bedrijf) zodat ik de kopjes kon inpikken maar ineens bedacht ik me dat ik al 2 kopjes die ik superfijn vindt voor dagelijks gebruik en dat ik een set heb met koppen en bordjes dat bij mijn (tegenwoordig) enige servies hoort.

En dat ik in de garage in een verhuisdoos nog een complete View serie van nespresso heb staan die ik toch nooit gebruik. Dus in plaats van kopjes bij ga ik er maar proberen te verkopen of vragen in mijn omgeving of iemand ze wilt.

Noeps
Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:40

Oja, freebies bij bestellingen, ik hou daar meestal ook niet van. Laatst zat er 1 latte macchiato-glas bij een koffiebestelling. Ten eerste heb ik daar al fijne glazen voor, ten tweede was hij lelijk en ten derde was het er ook maar één en dan heb je gelijk zo'n weesglas in de kast. Die is dus linea recta naar de kringloop gegaan.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:48

Oh ja, dat is zo'n ergernis! Ik bestel soms wat bij Nedlandic, die hebben er een handje van (los van de waardeloze manier van leveren :') ) om bij élke bestelling een dikke catalogus, een pen en een kladblokje te duwen. Echt, irritatie ten top! _O-

IRL kun je dat soort dingen weigeren (nee, ik weet dat het gratis is maar ik hoef het echt niet!). Bij online bestellen is dat veel lastiger merk ik.

Noeps
Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:54

Ja, ik noteer vaak wel dat ik geen pennen/whatever hoef, maar dat wordt zelden gehoor aan gegeven.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:00

Laatst kreeg ik bij de kapper een kaars :7 ingepakt in plastic zooi. Ze vonden het volgens mij onbegrijpelijk dat ik dat ding niet wilde }>

Schuur, goed dat je halverwege jezelf toch herpakte, dat is altijd knap vind ik.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:24

Noeps schreef:
Oja, freebies bij bestellingen, ik hou daar meestal ook niet van. Laatst zat er 1 latte macchiato-glas bij een koffiebestelling. Ten eerste heb ik daar al fijne glazen voor, ten tweede was hij lelijk en ten derde was het er ook maar één en dan heb je gelijk zo'n weesglas in de kast. Die is dus linea recta naar de kringloop gegaan.

Ja, dat denk ik ook wel eens, geef dan 2 glazen weg, dan kan men er wat mee.

Bij Kramer krijg je bij elke bestelling steeds weer een catalogus er bij, ook als je aangeeft dat het niet hoeft. Ik vind 1 leuk, maar hoef er geen 2,3 of 4.
Gratis pennen, leuk, maar ik heb al zo veel gratis pennen dat ik voor de komende 20 jaar nog wel genoeg heb. Je zou eigenlijk aan moeten kunnen vinken of je wel of geen 'kado' wilt. Dan kunnen de mensen die het wel leuk vinden het alsnog krijgen, maar hoef je het niet, dan krijg je ook niets.

Een gratis kaars vind ik nog wel leuk. Die brand je weer op. Een gratis kopje of vaasje van de Chinees hoef ik dan weer niet. Of de zoveelste kalender. Maar een gratis shampoo, creme, of wat dan ook vind ik wel weer leuk. Bruikbaar vs een sta in de weg.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:00

Nutteloze zooi van webwinkels krijgen, ik ken het ook te goed. Een bepaalde webshop zond telkens zaken zoals een sleutelhanger, een strandbal, waardeloze nagellak, .. :') .

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:33

Esther_ schreef:
Mijn minimaliseer actie van vandaag was het uitschrijven van allerlei nieuwsbrieven.
Ik laat me niet zo vaak verleiden, maar merk bij een nieuwsbrief waarin bijv. staat “ dit weekend gratis verzenden” dat ik toch ga nadenken of ik iets nodig heb :( .

Ik heb me al voor behoorlijk wat nieuwsbrieven afgemeld, daarnaast ook de groepen en bedrijven doorgenomen die ik op Facebook volg en dat met de helft teruggebracht. Op Instagram ook behoorlijk wat bedrijven/winkels ontvolgd.

Esther_

Berichten: 4000
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:57

Goed bezig cobiie! Op Facebook en IG volg ik gelukkig weinig winkels, dus dat scheelt prikkels.
Is er op Facebook een makkelijke manier om te zien welke bedrijven je volgt?

Vandaag begonnen met alle bloempotten en vazen te verzamelen om daarna uit te zoeken. Ik krijg nogal eens planten/bloemen als cadeau, vaak incl. pot of vaasje en zo loopt het aantal toch weer ongemerkt op.

Saul

Berichten: 9675
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:14

Idd goed bezig!

Oh die vazen en potjes. Echt de hel.
De meeste die ik bij de planten of bloemen krijg vind ik ook geen eens mooi :=

Hebben jullie tips voor oude zilveren sieraden?
Ik heb nog zo veel liggen. En daar komt ie. Mijn guilty kant. Ik kan het niet weg doen.. mede vanwege de waarde financieel als emotioneel :=
Liefst zou ik het om laten smelten ofzo en er iets moois van laten maken. Maarja ..

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:22

Die sierraden zou ik lekker laten liggen ergens of ga er mee naar juwelier en kijk wat het waard is (inkoop). Waarde zit ook deels in het werk, niet in de zilverwaarde an sich (zo 22 euro/ounce = 31.1 gram). Laten omsmelten kan daarmee makkelijk flink meer kosten dan verkopen en iets leuks uitzoeken met de opbrengst.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 00:13

Saul schreef:
Idd goed bezig!

Oh die vazen en potjes. Echt de hel.
De meeste die ik bij de planten of bloemen krijg vind ik ook geen eens mooi :=

Hebben jullie tips voor oude zilveren sieraden?
Ik heb nog zo veel liggen. En daar komt ie. Mijn guilty kant. Ik kan het niet weg doen.. mede vanwege de waarde financieel als emotioneel :=
Liefst zou ik het om laten smelten ofzo en er iets moois van laten maken. Maarja ..

Mijn ervaring is dat zilverwerk wel ingekocht wordt maar niet gemakkelijk gebruikt kan worden om iets nieuws van te laten maken. Heeft te maken met de samenstelling die wisselend is of zoiets. Ik herinner me het niet goed meer. Met goud is dat in ieder geval anders.

Ik had ook oud zilverwerk liggen. Ik heb het mooiste uitgezocht en aan de muur gehangen. In dit geval een heel elegant vleesvorkje. Hangt tussen de schilderijen en staat echt tof. De rest heb ik of verkocht aan juwelier of laten opknappen en dat bewaar ik. In mijn geval een ring en een bedelarmbandje. Zijn weer mooi schoon en liggen in een 'herinneringen doos'. Zo heel af en toe pak ik die doos en bekijk ik wat er in zit en denk ik aan de personen die dit droegen. Doordat het niet een hele stapel is maar echt alleen items waar ik waarde aan hecht is het voor mijn geen rommel meer.

Wennii

Berichten: 2313
Geregistreerd: 29-04-09

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:45

Oh ik zie dit topic nu pas weer (lang geleden al eens tegengekomen, maar toen had ik er nog niet zoveel mee) leuk!

Sinds ik heel veel thuis zat tijdens de corona tijd en er een baby en een verhuizing aan zat te komen, is mijn interesse gewekt in ontspullen, minimaliseren en organizen. Ik heb ADHD en ik heb hier intussen zoveel voordelen van gehad (minder 'troep' maakt dat alles ook een vast plek kan hebben) dat ik steeds opnieuw weer ruimtes aanpak, of dat nou een kamer is of een kastje. Niet dagelijks omdat dat niet nodig is, maar eens in de zoveel tijd ga ik weer opnieuw lekker aan de gang en er gaan eigenlijk altijd ook weer spullen weg. Nieuwe spullen komen er weinig voor in de plaats (tegenwoordig ga ik ook meer voor duurzaam en goede kwaliteit dus koop niet zomaar meer iets) dus uiteindelijk ben ik denk ik wel een keer klaar :) Maar de kids groeien nog en er is nog een baby onderweg dus ontgroeide spulletjes kan ik toch nog wel een tijd mee vooruit haha.

Over het algemeen ben ik meer een meelezer dan een reageerder, maar misschien dat ik best wel eens iets roep tussendoor :) Stipje is in ieder geval gezet!

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:50

Ik heb gisteren bij de Action een stapel Curver vershouddozen gekocht. Ik was het zo zat dat altijd een hoop pakjes en zakjes los in de keukenlade liggen. Dus nu is het plan om alles netjes te sorteren, al het droge spul in de dozen, en hopelijk blijft het dan netjes opgeruimd :D

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:35

8nnemiek schreef:
Ik heb gisteren bij de Action een stapel Curver vershouddozen gekocht. Ik was het zo zat dat altijd een hoop pakjes en zakjes los in de keukenlade liggen. Dus nu is het plan om alles netjes te sorteren, al het droge spul in de dozen, en hopelijk blijft het dan netjes opgeruimd :D

Dat scheelt vaak enorm.

Hier heb ik wat "oude" klusjes gedaan waarvan de benodigde spullen er al lagend. Dat scheelt rondslingerende spullen en irritatie dat die projecten nog steeds niet gedaan waren.

Achteraf was het veel minder werk dan ik vooraf had ingeschat en baal ik dat ik het zolang had uitgesteld.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 08:42

1 doos met glazen is gisteren weggegaan. Ook de doos met vogels.