3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:37

Dreamy schreef:
Even egopost;
Net bij de sportschool even gewogen & ik zit met kleding en schoenen aan gelukkig nog onder de 80kg (ben 1.73)
Morgen "officiele" metingen op zo'n apparaat (dat van vandaag was maar voor mijn "profiel"), dus ben benieuwd :+
Maar ben al zo blij dat ik nog onder dat stomme getal zit!

Zou je echt niet zeggen! Wat is je doel?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:39

Ziet er goed uit hoor dreamy!

Sinds ik bezig ben met afvallen kan ik eigenlijk niet meer genieten vaan een treatday, telkens ga ik toch rekenen en denken hoe zonde het eigenlijk is van de moeite :') mis het onbezorgd schransen soms wel haha. Mijn treatdays bestaan uit teveel alcohol/wijn/bier, op een of andere manier voelt dat minder erg terwijl dat wel erger is :')

Travellust

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:42

Ik heb dat ook hoor, totaal geen trek/zin in "ongezonde" dingen. Ik drink liever ook een wijntje of biertje met dat mooie weer :)

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:43

Ik heb vandaag een treatday gemaakt, vind ik.. Als ik mezelf dat verbied wanneer ik een eetbui voel opkomen komt ie later 2x zo hard aan....
Zorg wel altijd dat ik netjes me eiwitten heb :))

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:44

Hoi Imandra en Fatcat!

Uhu Imre!!! Ik denk dat ie 9 dollar oid per maand kost, maar er is een gratis trial voor zeven dagen. Ik doe normaal niet aan betalende apps, maar wou hem toch eens uittesten, en vind het echt héél goed. Je vult je gegevens in, over welke fitness tools je beschikt, en dan kan je kiezen: of je doet gewoon een workout dat zich op een targetzone richt, of je workout wordt samengesteld als deel van een programma. Ik doe nu 'slim 60': 6 workouts per week: 2x20 min. front, 2x20 min. back, 2x20 min. cardio. Ik had even gespiekt en het is écht een andere workout telkens, heerlijk. De warming up en cooldown zijn ook iets langer, heel aangenaam zo. De intensiteit is ook echt PITTIG! Ik had intermediate gekozen, en ben echt trillerig naar het einde toe, zelfs al is het zo kort.

Over treatdays: ik eet liever gewoon wat meer / wat meer vette dingen dan echt snoep etc. Maar zo nu en dan wat chippies of chocola lust ik ook wel hoor haha. Ik heb sowieso wel meer hartige trek.

Jaimy, dat los je mooi op zo!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:46

Kan er iemand een goeie weegschaal aanraden? Zo 1 waar je ook je water en vet % kan zien. Ik denk dat die van mij kapot is.....of hoop ik - want ik zie al 3weken exact hetzelfde gewicht!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:17

@Fatcat: Ik heb zelf een medisana weegschaal, máár hou er wel rekening mee dat dit soort weegschalen qua vetpercentage etc. nogal onbetrouwbaar zijn. Het is leuk, maar niet betrouwbaar :). Dus hou je er niet aan vast ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:27

Ik heb er ook een van medisana maar zou het waterpercentage en vetpercentage echt niet serieus nemen. Dat kan zo'n weegschaal niet aflezen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:33

Bedankt. Hoe onbetrouwbaar is de vet percentage? Als je der 2 keer na elkaar op gaat, geeft die dan dezelfde waarden aan?

Die van mij dus niet, kan wel 1% verschil in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:34

Echt heel onbetrouwbaar. Een weegschaal kan dat gewoon niet meten als je er alleen op gaat staan. De enige manier waarop je vetpercentage echt kan meten is door het met een huidplooitest te meten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:35

En volgens mij is die zelfs maar matig betrouwbaar, dacht ik dat Sec ooit zei :). Maar wel betrouwbaarder dan een weegschaal idd.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:41

Die van mij klopt iig voor geen meter, die geeft van alles aan tussen de 20% en 50% :+

Op de sportschool hebben ze zo'n ding dat je met je handen moet vasthouden. Vast ook niet heel betrouwbaar, maar die is wel redelijk stabiel in wat ie aangeeft iig. Laat t meten omdat t bij mn pakket hoort, en vind t dan wel grappig om te zien wat eruit komt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:52

Mijn post van destijds ff opgehaald:

Citaat:
Een Bio-impedantie apparaat (zo heet zo’n apparaat) is per definitie een apparaat waarvan je de uitslag met heel veel zorgvuldigheid moet behandelen. En de apparaten van de gemiddelde sportschool zijn gewoon echt niet betrouwbaar en de omstandigheden maken het nog veel onbetrouwbaarder.

Voor de mensen die dat interessant vinden een uitgebreide uitleg, zo niet scroll rustig door ;) Ik zet het even in een quotevenstertje voor de leesbaarheid van deze post. Korte samenvatting staat er onder.

Citaat:
Een weegschaal is heel betrouwbaar om iemands gewicht te bepalen (namelijk direct, je meet letterlijk wat je wil weten, hoeveel kilo iemand of iets weegt), alleen om vetverlies te meten is het wat minder betrouwbaar (want je weet niet WAAROM het gewicht stijgt of daalt).

Een bio-impedantie apparaat meet dubbel indirect je vetmassa. Dat betekend dat je 2x gebruik maakt van een standaard aanname. Een beetje ingewikkeld, maar je kunt het zo zien:
- Een meting waarbij je wil weten hoeveel vet iemand heeft, je vervolgens de persoon open snijdt en al het vet dat er in zit op een weegschaal legt. Je meet zo precies nauwkeurig hoeveel vet iemand heeft. Je kan eigenlijk nergens onnauwkeurig worden dus het meest betrouwbare wat er is. Alleen de praktische kant is een beetje moeilijk….
- Dan kun je kiezen om iemand onder een meetapparaat te leggen (DEXA-meting), hiermee kun je onderscheid maken tussen alle soorten lichaamsweefsel en dan kun je dus de hoeveelheid vet via dat apparaat meten. Je meet dus indirect (via een apparaat), maar wel direct wat je wil weten (de hoeveelheid vet). Erg betrouwbaar dus, maar ook erg duur. De enige onnauwkeurigheid is of het apparaat nauwkeurig is.
- Vervolgens kun je kiezen om te meten hoeveel weerstand iemand heeft. Vet geleidt beter dan spier, dus hierdoor kun je onderscheid maken. Je krijgt dan een stroomweerstand terug en die gooi je nog eens in een formule om van die weerstand de vetmassa te maken. Je meet dus ten eerste via een apparaat niet direct wat je wil weten en gebruikt een formule om dat te verbouwen tot wat je wel wil weten (dubbel indirect) Allereerst is er een onnauwkeurigheid van het apparaat en daarna nog onnauwkeurigheid van een formule (een formule is altijd gebaseerd op de standaard persoon en dus niet per individu aan te passen. Bovendien zijn er diverse formules voor diverse doelgroepen maar vaak gebruiken deze goedkope apparaten 1 standaard formule waarvan vaak niet eens bekend is welke dat is en dus of hij wel juist is).

Een huidplooimeting bestaat ook uit dubbel indirect (eerst bepaal je met een apparaat een waarde (namelijk de huiddikte) en dat gooi je vervolgens in een formule die vetmassa meet).

Tot zover de meetmethode: die is dubbel indirect en dus al redelijk onbetrouwbaar. Dan moet je nog gaan kijken naar de onnauwkeurigheden in de methode.
Bij een weegschaal zijn die redelijk simpel: de weegschaal moet op een vaste ondergrond staan, je weegt met zo min mogelijk lichamelijke variabelen (lege maag, lege blaas, op een vast moment van de dag enz.) Als je in de sportschool op de weegschaal gaat staan voldoe je vaak niet aan die variabelen (net na het eten, na het sporten, net een flesje water op enz.) maar omdat het redelijk direct is kun je die onnauwkeurigheden zelf redelijk wegstrepen (ik woog hetzelfde, maar ik had net een flesje water op dus ik ben denk ik iets lichter geworden enz.)

Bij bio-impedantie wordt het al een stuk ingewikkelder doordat er nog een formule achter zit en we het vaak ingewikkeld vinden wat we nu aan het meten zijn. Daardoor zijn we sneller geneigd om de waarde te geloven en kunnen we de onnauwkeurigheden minder makkelijk wegstrepen. Bovendien worden ze door de formule die er aan gekoppeld is nog eens extra onnauwkeurig (je gaat de formule namelijk met verkeerde getallen invullen!)
Eisen waar je aan moet voldoen voor bio-impedantie is allereerst hetzelfde als bij wegen (zelfde moment van de dag, lege maag, lege blaas enz.) en daarnaast is het ook belangrijk om je vocht goed verdeeld te hebben in je lichaam, omdat je stroomgeleiding gaat meten. Dus om een goede meting te doen moet je eigenlijk eerst 15 minuutjes plat gaan liggen zodat vocht op de juiste plaatsen zit.

Nog een laatste probleem: sportscholen gebruiken weegschalen of eventueel een weegschaal icm een handapparaat. Stroom zoekt de kortste weg, wat betekend dat de weegschaal meet van linkervoet naar rechtervoet en het handapparaat de kortste weg van linkerhand naar rechterhand. Je buik wordt dus volledig overgeslagen. Als je een appelfiguur hebt is dat heel gunstig, voor een zandloper zal de waarde bijna altijd (veel) te hoog uitvallen.

Wil je goede bio-impedantie doen heb je een duur apparaat nodig met sensor op 1 hand en 1 voet (dan meet je namelijk de afstand van hand naar voet dus je hele lichaam) die geen formule hanteert maar je gewoon de ruwe waardes geeft die vervolgens ZELF in een formule zet (dan kun je namelijk de juiste formule kiezen voor die persoon ipv een standaard formule). Dit zijn apparaten van meer dan 4000euro en worden niet gebruikt in de sportschool. Daarnaast moet je voldoen aan de randvoorwaardes, wat vrijwel nooit gebeurt in de sportschool.

Korte samenvatting voor de mensen die dit niet interessant vinden: Bio-impedantie is van zichzelf al een vrij onbetrouwbare methode die je heel zorgvuldig moet intepreteren. Alleen al je vochtverdeling kan zorgen dat de waarde van bio-impedantie volledig afwijkt. Daarnaast meten goedkope apparaten niet je volledige lichaam waardoor je lichaamsbouw kan zorgen voor een waarde die totaal onjuist is. Leuk om op de lange termijn je veranderingen te zien, maar niet geschikt om per keer conclusies aan te hangen.
Meld dit bericht

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:54

Bedankt voor de uitleg! dan maar meten met meetlint!

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:06

Laura82 schreef:
Die van mij klopt iig voor geen meter, die geeft van alles aan tussen de 20% en 50% :+

Op de sportschool hebben ze zo'n ding dat je met je handen moet vasthouden. Vast ook niet heel betrouwbaar, maar die is wel redelijk stabiel in wat ie aangeeft iig. Laat t meten omdat t bij mn pakket hoort, en vind t dan wel grappig om te zien wat eruit komt.

Ja, zo eentje hebben wij inderdaad ook. Ik hoorde dat wanneer je veel warer hebt gedronken, het apparaat het als vet ziet.
Ik weet niet of het klopt, maar dat ga ik deze maand uittesten. Ik heb een meting op maandagavond, maar laat me ook op vrijdagochtend meten bij binnenkomst (dan alleen koffie en kwark op).

Gisteravond toch geen avocado toetje genomen. Een vriendin vroeg me mee wandelen in het park, rondje (8km) park is het niet geworden, volgens mij nog geen eens een kwart maar wel met een chocokoekje en cappuccino tussendoor.

Mijn lijstje van vandaag;
O; 160 griekse yoghurt met kaneel
T; (na het sporten) Een gevulde omelet a'la D.Schippers met een sjalot, cherry tomaten en spinazie (de rest had ik niet in huis)
L; avocado kaas tosti
T; 2 rijstwafels met pindakaas 100% of de havermout choco koekjes die ik heb gepland om nog te bakken
A; 300 gr snijbonen, 80 gr krieltjes en tartaar met curry
T; appel en ananas

Ofzoiets, mijn tussengerechten zijn nog niet zeker, straks in ieder geval ananas, nu ik het typ krijg ik er trek in;)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:09

Ah, zie nu de post van sec staan, ik heb het meetlint nog niet gepakt, omdat ik niet goed weet hoe en waar te meten. Maar ik ga zo een poging wagen

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:13

Meetlint blijf ik ook lastig vinden, als ik 3 keer meet heb ik ook 3x wat anders :+ Vind het lastig om precies op dezelfde plek te meten. Maar goed, meet nu wel 1x per maand met meetlint op, als er genoeg af gaat zie je dat tocht wel terug. En verder maar gewoon in de spiegel en naar mn kleding kijken.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:20

IMANDRA schreef:
@Paulina: je lijstje ziet er heel mager uit, ik zou wel wat meer eten en inderdaad kcal tellen en afwegen. Net zo weinig eten dat je denk dat je erop kan functioneren wil niet zeggen dat je ook genoeg eet ;). Zelfde geldt voor Eline. En Yenta.

Zojuist geteld. Ik kom rond de 1850 uit. Niet heel erg mager lijkt me ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:24

Hoe heb je dat precies uitgerekend dan? Want dingen als een kop tomatensoep en een warme salade met asperges klinken toch wel behoorlijk mager, niet als meer dan 400 kcal per maaltijd in ieder geval. Misschien een tip om je lijstjes wat uitgebreider te posten, met de exacte ingrediënten en de kcal per maaltijd erbij. Dan is het in ieder geval een stuk makkelijker om er tips en adviezen over te geven :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 14:25

Paulina schreef:
IMANDRA schreef:
@Paulina: je lijstje ziet er heel mager uit, ik zou wel wat meer eten en inderdaad kcal tellen en afwegen. Net zo weinig eten dat je denk dat je erop kan functioneren wil niet zeggen dat je ook genoeg eet ;). Zelfde geldt voor Eline. En Yenta.

Zojuist geteld. Ik kom rond de 1850 uit. Niet heel erg mager lijkt me ;)

Ah oké, daarom zei ik ook 'het ziet er mager uit' en niet 'het is mager'. Zonder hoeveelheden is het altijd lastig. Zoals Emma al zegt ^^!

Ik ben mijn meetlint kwijt! Het moet hier ergens liggen maar waar.. :=

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:30

Laura, dat is goed om te horen. Even kijken wat ik terug krijg van de belasting en misschien kan ik er dan ook wel een aanschaffen :D

Meten moet ik ook maar eens proberen, heb nog wel ergens een gewoon of een Ikea meetlint liggen :')

Ben best wel tevreden over mijn lijstje van gisteren
O: kleine ei muffin met spinazie en spek erin
T: 125g Griekse yoghurt
L: Hot italian worst met kikkererwten en spinazie
T: Energie reep & rauwkost
A: Quinoa salade met zoete aardappel, kip en nog wat groente (huisgenootje had gekookt <3 )
T: Handvol nootjes
T: Popcorn & kleine cola light bij de film (WW is echt een aanrader!)

B: 1 uur dressuur gereden & 2x 0.5 uur achter een ontsnapte pony aangezeten (klein ding kan zelf een halster afdoen als ie aan twee kanten vaststaat op de poetsplaats.. >;)

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:05

Lijstje ging gister goed.... tot dat ik de eigenaar van de paarden die ik train terug met de Vw reden vanaf de posbank rond 1930

O: 3 eieren omelet met paprika, glas melk
L: 125 gram zalm, zoete aardappel friet en gegrilde courgette met paprika (was mijn idee omdat ik tot laat ging rijden lunch en diner om te draaien)
T:/
A: broodje kebab |o
Viel anders wel allemaal net binnen mijn kcal maar toch
Beweging: 6000 stappen 2 uur intensief paardrijden met +/- 12 km galop en rest draven.

Vandaag weer een minder dagje... Want er was iemand jarig op school en kon de mini appelflap niet weerstaan

O: 150 gr kwark met 1 appel en wat kaneel en een glas melk
T; mini appelflappen
L: 300 gr wortels 30 gram ongezouten cashewnoten
A: rijst met kip en wortel, snijbonen en champigons
T: waarschijnlijk alcohol :+
B: weinig, lange dag op school
1000 kcal ongeveer. Wil balansen voor het weekend

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:25

Dreamy wat fijn om onder de 80 te zitten (ik zit er net boven en wil graag naar de 70 toe)

FatCat, dit heb ik de afgelopen 5 jaar geprobeerd en ik kom nog steeds niet van mijn eetbuien af. Als ik ze inplan dan geeft mij dat toch een rot gevoel en kan ik niet ophouden met nadenken over teveel calorieën.

In mijn ervaring voel ik het aankomen, ga ik plannen en voel mij daarna erg rot. Ik heb voor mijzelf besloten dat ik dus alles mag hebben (geen restricties op eet en drink gebied) alleen dus niet meer mag losgaan in mijn eentje. Ik moet zeggen dit geeft innerlijke rust dat ik weet dat ik nooit meer kan bingen in mijn eentje, maar dat ik alle lekkere dingen wel gewoon mag hebben, wanneer de gelegenheid er is.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:44

Ik heb MFP voor vandaag helemaal ingevuld, is beetje anders geworden dan gepland.
O: 200 gr magere kokoskwark, 200 gr optimel vanille yoghurt, 35 gr weetabix
T: Plak bananenbrood, 200 gr aardbeien
L: Doperwtensoep, meergranenbol met kipfilet, basilicummayo en rauwkost
T: Banaan, kiwi gold
A: Kom tomatensoep, 100 gr stokbrood, cherrytomaatjes en komkommer
T: glas droge witte wijn

1778 kcal, khd 264g (wist het ergens wel maar schrok toch wel een beetje, weer beter opletten dus!), vet 69g, eiwit 79g.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 15:55

lovelys schreef:
Dreamy wat fijn om onder de 80 te zitten (ik zit er net boven en wil graag naar de 70 toe)

FatCat, dit heb ik de afgelopen 5 jaar geprobeerd en ik kom nog steeds niet van mijn eetbuien af. Als ik ze inplan dan geeft mij dat toch een rot gevoel en kan ik niet ophouden met nadenken over teveel calorieën.

In mijn ervaring voel ik het aankomen, ga ik plannen en voel mij daarna erg rot. Ik heb voor mijzelf besloten dat ik dus alles mag hebben (geen restricties op eet en drink gebied) alleen dus niet meer mag losgaan in mijn eentje. Ik moet zeggen dit geeft innerlijke rust dat ik weet dat ik nooit meer kan bingen in mijn eentje, maar dat ik alle lekkere dingen wel gewoon mag hebben, wanneer de gelegenheid er is.

Op welke dingen binge je graag? Want afvallen draait om een kcal tekort, niet zozeer om bepaalde producten uit je eetpatroon te bannen. Als jij bijv. binged op chips, dan plan je een (paar) keer per week een bakje chips in, zodat het binnen je kcal past, maar je het toch mag hebben. En dan bijv. op zaterdag of zondag een treatday waarop je 's avonds bijv. frietjes met een snack mag eten.
Zoiets heeft mij heel erg geholpen in het begin, toen had ik daar ook last van!