Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:43

Ik sta er ook van te kijken dat iedereen hier 10 km loopt.
Tot 3 weken terug had ik nog de grootste moeite met 3 :'). Morgenavond willen wij wel de 5km gaan proberen aangezien we met ons schema weer een beetje langer moeten rennen en deze route daar net iets te kort voor is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:46

Ik loop dan ook alweer jaren hard. Met tussenpozen, dat dan wel ;) Toen ik begon was het echt van lantaarnpaal naar lantaarnpaal hoor :)

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:54

Toen ik begon met hardlopen vorig jaar kon ik geen eens een km wat ik ook probeerde en hoelang ik ook trainde... zelfs na 3 mnd kon ik het niet dus verbaas me nu ook heel erg dat ik in 2 weken 4 km kan halen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:58

Ik loop nu drie en half jaar en in oktober mijn 2e halve marathon, dus ik moet wel wat afstanden lopen. Zondag veluwezoomtrail 15km, zie ik wel wat tegenop ivm het weer :\

Ik weet nog dat ik voor het eerst 8km liep, toen stond ik al versteld van mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:17

Ahh okee dat verklaard veel! Rennen jullie trouwens met hartslagband?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:47

@Lauraa, die 10 km hoeft niet noodzakelijk hoor, ik ben ervan overtuigd dat 2 à 3x per week een halfuurtje hardlopen gezonder is dan langere afstanden. Alleen is het in groep soms lastig om eerder af te slaan als je net lekker in gesprek bent :) .

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:50

Als ik voor mezelf spreek, ik ben nu ruim 2 maanden aan het hardlopen, max 2x per week, meestal kom ik hier wel aan maar niet altijd. Gisteren dus de 5 km in een half uur, maar lang niet altijd gaat het zo goed hoor, ik merk dat het enorm wisselt. Qua conditie gaat het wel goed, ik ben tijdens of aan het einde niet buiten adem ofzo, alleen eigenlijk is mijn probleem steken in m'n zij, als die weg zouden zijn en blijven denk ik dat ik wel met 2 maanden aan de 10 km moet komen maarja het gaat dus een beetje up and down. Ik hoop dat als ik zo doorga dat uiteindelijk minder wordt en stabieler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:56

Ik heb dat ook als ik binnen 1 uur na het eten ga rennen. Nu eet ik meestal tot 2 uur voor het rennen niks meer. Afgelopen weekend vroeg in de ochtend gaan rennen en een half uur van te voren nog een droge cracker gegeten, maar zelfs daar had ik last van.
Voor de rest heeft het geloof ik ook met je ademhaling te maken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:21

@Saskiakefie, 5 km in een half uur is 10 km/u, voor een beginner is dat al een pittig tempo hoor. De meeste beginners lopen zo rond de 8,5 km/u. Maar kan idd met eten te maken hebben, die steken zouden de dikke darm zijn, en niet met milt te maken hebben.

Vanavond trouwens voor de tweede keer lactaattest afgelegd. Ging best lekker ondanks de temperatuur van +25°. Omslagpunt ongeveer gelijk gebleven (van 169 naar 170), maar wel bij een hogere snelheid (vroeger rond de 11,5 km/u, nu aan 12,2). Binnen een tiental dagen krijg ik een loopschema met voedingsadvies, en tegelijk start ik dan in een nieuwe job met iets andere uren, dan ben ik de woensdagnamiddag vrij en heb ik de keuze uit 2 clubs waar ik die dag intervaltraining kan doen.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 04:05

Mijn hardloopsnelheid is inderdaad ong 8.5. Ik ben ooit harder begonnen maar dat hield ik nog geen km vol, toen snelheid drastisch omlaag gegooid en kon ineens 4 km volhouden. Langzamerhand is mijn snelheid onbewust steeds sneller geworden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:59

De afstand is in principe gewoon een kwestie van goed opbouwen. Ik heb net binnen een jaar nadat ik was begonnen een halve marathon gelopen. Nu loop ik trainingen tussen de 7-15 km en ligt de focus op het verbeteren van mijn pr op de 5 en 10 km.

Supervixen dat zal idd wel pittig worden zondag, het gaat een warme dag worden. Succes alvast! Goed drinken en op jezelf passen.

Hwn lekker dat je sneller bent gaan lopen en alvast succes met je nieuwe job!

Ik heb dinsdag een rondje van ruim 7km gerend, misschien vandaag nog even maar ik denk dat ik geen tijd heb. Zaterdag waarschijnlijk 5km wedstrijd lopen. Hopelijk kan ik mijn PR verbeteren :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:13

ach, en zo loop je een halve marathon en zo loop je helemaal niet. Wat ik daarmee zeggen wil, is dat je je niet moet ophangen aan wat een ander doet. vind je het leuk, boek je progressie? dan is het goed toch!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:18

Dat sowieso. Ik heb begin 2015 mijn eerste halve gelopen. Daarna helemaal klaar met de lange afstand en vorig jaar begon het weer wat te kriebelen. Dus ja, zo kan het ook.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:34

hwn schreef:
@Saskiakefie, 5 km in een half uur is 10 km/u, voor een beginner is dat al een pittig tempo hoor. De meeste beginners lopen zo rond de 8,5 km/u. Maar kan idd met eten te maken hebben, die steken zouden de dikke darm zijn, en niet met milt te maken hebben.

Vanavond trouwens voor de tweede keer lactaattest afgelegd. Ging best lekker ondanks de temperatuur van +25°. Omslagpunt ongeveer gelijk gebleven (van 169 naar 170), maar wel bij een hogere snelheid (vroeger rond de 11,5 km/u, nu aan 12,2). Binnen een tiental dagen krijg ik een loopschema met voedingsadvies, en tegelijk start ik dan in een nieuwe job met iets andere uren, dan ben ik de woensdagnamiddag vrij en heb ik de keuze uit 2 clubs waar ik die dag intervaltraining kan doen.

Ik wil ook zo graag eens zo'n maximale inspanningstest doen, lijkt me zo handig om echt gericht te kunnen trainen! :) Ik leer erover op de universiteit en ik vind het zo interessant :D Helaas is het blijkbaar heel duur als je het 'zomaar' doet, zonder medische reden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:28

Benangelique nog steeds last van blessureleed? :\

Winged ik heb dat ook een beetje, vond het best ver en kost ook veel tijd om naar toe te trainen. Daarnaast ben ik nog steeds onder de indruk van de eindtijd die ik heb gelopen, dat zie ik mezelf nog niet zo snel verbeteren haha. Maar komt vast wel weer een keer.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:40

het blijkt een stressfractuur in mijn heup te zijn Daan! het komende half jaar ben ik nog niet aan het hardlopen iig...

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:34

Oh wat balen BA :\

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:51

Jemig dat is echt kl*te zeg! :(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:54

TrIjNiE__ schreef:
Ik wil ook zo graag eens zo'n maximale inspanningstest doen, lijkt me zo handig om echt gericht te kunnen trainen! :) Ik leer erover op de universiteit en ik vind het zo interessant :D Helaas is het blijkbaar heel duur als je het 'zomaar' doet, zonder medische reden.

Ik weet niet of zo'n lactaattest hetzelfde is als een maximale inspanningstest, jij hebt het over zo'n zuurstoftest zeker (VO2-max)? Goedkoop is die lactaattest niet, maar in groep valt het best mee. Mijn eerste test kostte 50 euro voor de test alleen, nu kom ik (bij een andere trainer, Smart-Sport) wel een pak duurder uit: 150 euro, maar dat is met lactaattest, trainingsschema (10 weken dacht ik) en sportvoedingsadvies. Zonder het voedingsadvies is het bij deze 75 euro (test + schema), dus vind ik wel meevallen. Hij komt trouwens binnenkort ook naar Antwerpen (21/06 en 04/07 zie ik).

@Benangelique, ai, vervelend! Vorig jaar had ik zogezegd ook een stressfractuur, in mijn voet, maar gelukkig was de diagnose fout. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:08

Jemig benangelique. Weet je ook wanneer je die opgelopen hebt?
Ik mis je bijdragen wel. We liepen zo mooi gelijk op.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:18

benangelique schreef:
het blijkt een stressfractuur in mijn heup te zijn Daan! het komende half jaar ben ik nog niet aan het hardlopen iig...

Sterkte! Dat is heel erg balen zeg.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:36

_lauraaa_ schreef:
Ahh okee dat verklaard veel! Rennen jullie trouwens met hartslagband?

Ik train meestal niet echt gericht op hartslag, maar liep vroeger met hartslagband, nu met sporthorloge met polsmeting. Denk dat ik, als ik mijn trainingsschema krijg, wel meer binnen bepaalde hartslagzones zal moeten lopen, al valt dat soms moeilijk als je met een groep meeloopt.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:33

hwn schreef:
TrIjNiE__ schreef:

Ik weet niet of zo'n lactaattest hetzelfde is als een maximale inspanningstest, jij hebt het over zo'n zuurstoftest zeker (VO2-max)? Goedkoop is die lactaattest niet, maar in groep valt het best mee. Mijn eerste test kostte 50 euro voor de test alleen, nu kom ik (bij een andere trainer, Smart-Sport) wel een pak duurder uit: 150 euro, maar dat is met lactaattest, trainingsschema (10 weken dacht ik) en sportvoedingsadvies. Zonder het voedingsadvies is het bij deze 75 euro (test + schema), dus vind ik wel meevallen. Hij komt trouwens binnenkort ook naar Antwerpen (21/06 en 04/07 zie ik).

@Benangelique, ai, vervelend! Vorig jaar had ik zogezegd ook een stressfractuur, in mijn voet, maar gelukkig was de diagnose fout. :)

Maximale inspanningstest is inderdaad ook met VO2max, en evt. ECG :) Lijkt me wel eens leuk om te weten hoe ver ik sta en hoe ik het maximale uit mezelf kan halen :) Maar de prijzen vallen inderdaad mee, maar waarschijnlijk met spirometrie erbij veel duurder... (en als ik het doe dan doe ik het liever ineens helemaal goed :D )

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:50

Hoi medehardlopers!

Ik loop nu zo'n 3 maanden hard.
Heb goede schoenen met speciale zooltjes , maar ik blijf af en toe last hebben van mijn achillespees aan de linkervoet.
Iemand ideeën om dit tegen te gaan?
Misschien intapen Ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:38

Oei dat is naar benangelique. Sterkte ermee!!