Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:13

Oh wauw :')

Ik heb m nu ingebracht, moet nog ongesteld worden maar dat gaat vannacht of morgen gebeuren.. En wauw, hij ging er nu meteen echt super soepeltjes in! Terwijl dit pas mijn tweede week in gebruik is.. _/-\o_

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:18

hahahaha ik doe dat dus als hij niet thuis is

ben mijn melunacup nog nooit kwijt geweest in al die jaren dat ik hem gebruik hoor :)

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:24

Joanieke schreef:
Verkeerd vouwen (al verschillende vouw technieken geprobeerd? Zelfs de richting van de vouw kan uitmaken, bij mij in ieder gevel wel..)/te gespannen (zeker als je het 30 minuten achter elkaar probeerd)

Etc.. :)

Ja heb filmpjes erbij gehad met verschillende vouwen haha. Ik denk dat ik maar even mailtje stuur naar klantenservice met de vraag of ze me misschien kunnen helpen. Heb echt geprobeerd te ontspannen, was zelfs een tip om dan heel langzaam 'oooooo' te zeggen :P Misschien heb ik indd wel niet een goed passende ofzo. Had niet het idee dat ik extra smal was daaronder ofzo :')

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:04

Ik denk dat het echt wel ff zoeken kan zijn naar de passende cup..
Ik vind het ook nog best een geklieder, zelfs met de goede cup, maar ik bloed gewoon zoveel en hard, dat het denk ik geeneens lekkage is maar gewoon alweer nieuwe bloed
. Een cup vangt natuurlijk alleen maar op ipv absorberen dus allicht dat het meer troep geeft.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 02:26

Ik ben erachter dat ik toch echt de short moet hebben denk ik. Inbrengen lukt wel maar tot een bepaalde lengte en dan is het STOP en kan die ook niet verder

M'n BM zakt dus toch verder dan ik dacht. Nu de short bestellen en proberen voor volgende maand...

Lijkt me nogsteeds erg fijn als die past haha

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:15

Welke cup raden jullie mij aan? Heb een heel 'makkelijke' ingang die alles tolereert. Ik verwacht dat stevig of zacht niks uit gaat maken (ik voel het toch niet). Mijn cervix zit hoog, ik kan 'm niet aanraken met mijn vinger (zelfs niet met een nepnagel er aan :') ). Ben trouwens 22 en geen kinderen :P
Ik zat te denken aan de divacup?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:48

_Mirjam schreef:
Riddershow schreef:
Ik ben er laatste menstruatie achter gekomen dat mijn BMM lager zit dan verwacht. En dat ik hem de vorige keren waarschijnlijk ernaast geplaatst heb. Nu kon ik hem er heel mooi omheen plaatsen en lekte dan ook helemaal niet. Alleen dat knopje moet er wel af.

Zie het plaatje hierboven, een cup hoort helemaal niet zo ver te zitten dat hij om je baarmoedermond geplaatst wordt. Het is geen pessarium ;)

Weet niet waarom je mij quote :o want ik deed hem dus eerst altijd te hoog en kwam er achter dat hij dus lager moest. Waarbij ik hem dus net onder/om de bmm kan doen en dan steekt hij net niet/wel uit. Dus dan is het alleen nog het bolletje weghalen...

Ware het niet dat ik het vermoeden heb dat manlief mijn cup heeft weggegooid. Ik was hondsziek (buikgriep) toen ik klaar was met mijn periode en had hem even (netjes schoongemaakt ) weg gelegd om later te steriliseren en op te ruimen als ik me wat fitter voelde. Maar kan hem dus niet vinden. 8)7

Nu moet ik dus een nieuwe kopen, maar twijfel welke... denk dat ik nu de femmecup ga proberen.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:52

Dan heb ik je vorige berichtje verkeerd geïnterpreteerd, ik snap je bericht nu na de uitleg wel, sorry ;)

Oeps, handig mannen hihi.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:48

Vandaag een high tea gehad met een groep vriendinnen van mijn schoonzusje en toen bracht ik mijn nieuwe badkamer kastje ter sprake en het ieniemienie plekje wat ik nog maar nodig heb voor mijn maandelijkse periode...
Sommige (zelfs één die kraamverzorgster is) wisten niet van het bestaan. Maar één dame gebruikte al zes jaar een cup! Erg toevallig. Zij zweert er ook bij.
Gelijk de link van cc maar doorgestuurd...
We mogen wel commissie gaan vragen _O-

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:03

Ik vind het eigenlijk erg jammer dat er nog steeds bergen reclame zijn voor tampons, maandverband en inlegkruisjes... en nooit voor cups. Waardoor heel veel meiden/vrouwen dus niet eens van het bestaan afweten. Ik hoorde er voor het eerst van toen ik ging zoeken voor een oplossing voor het zwemmen (ik kan niet tegen tampons).

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:08

Er is aan maandverband en tampons veel meer geld te verdienen: elke maand weer een pakje of twee.
Terwijl je met 1 menstruatie cup een jaar of vijf zeker voorzien bent.
Dus fabrikanten hebben er geen voordeel bij om cups te verkopen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:22

dat is inderdaad jammer. En met de pil net zo hoor.
Heb hier nu wel al cup reclame adds gehad :P

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:24

Over maandverband en tampons gesproken... wat doe je met wat je nog in huis hebt?

Ik heb nu sinds twee periodes een cup en ben super tevreden! Maar wat nu met de rest? Kan ik daar nog iemand blij mee maken denken jullie - of toch maar zelf opgebruiken? Weggooien vind ik ook weer zo wat... Gaat een beetje in tegen de minder-afval bedoeling van de cup :') Iemand een geniale tip?

Edit: zit natuurlijk nog netjes in de verpakking.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:28

Als de verpakking nog dicht is: misschien naar een voedselbank/Leger des Heils brengen? Geopende verpakking wordt lastig, misschien familie of vriendinnen die niet aan de cup zijn?

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:36

Voor mij is het toch niks...
Ik verhaal zo erg dat ik dat ding er niet in krijg...
Ik maak m'n stripjes op en dan ga ik naar de huisarts voor een spiraaltje zodat die verdraaide pijn ophoudt :(

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:52

Ik gebruik al jaren een cup en ik heb nog steeds wat maandverband en tampons liggen. Met een vakantie was ik toch erg blij dat ik iets anders bij me had, iedere keer weer improviseren met een waterflesje in een wc-hokje op de camping werd ik niet zo blij van.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:36

Foaly, ja daar ik ook aan te denken, maar ben niet zeker of ze dat aan willen nemen :o

Manou, tja dat is ook een goed punt! Al ga ik misschien liever twee keer per dag douchen ;-)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:39

Manou schreef:
Ik gebruik al jaren een cup en ik heb nog steeds wat maandverband en tampons liggen. Met een vakantie was ik toch erg blij dat ik iets anders bij me had, iedere keer weer improviseren met een waterflesje in een wc-hokje op de camping werd ik niet zo blij van.

Ben nu ineens weer zo blij met onze caravan :x
Maar dat is zeker wel een dingetje wat me op het werk ook moeite kost, ik heb maar twee eindpunten met fontein... Dat is behoorlijk kliederen dan :( desalniettemin zet ik maar door het went allicht en anders babydoekjes mee ofzo?!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:41

CharIsabella schreef:
Ik maak m'n stripjes op en dan ga ik naar de huisarts voor een spiraaltje zodat die verdraaide pijn ophoudt :(

Dat is echt oefenen hoor, beetje glijmiddel kan misschien helpen?

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:44

corine1981 schreef:
CharIsabella schreef:

Dat is echt oefenen hoor, beetje glijmiddel kan misschien helpen?

Nee ik bedoelde verkrampen :') autocorrect :+
Nee volgens mijn arts die ik vrijdagavond had bij de huisartsenpost, kan ik echt beter voor een spiraaltje gaan ook omdat ik over de vloer kruip van de pijn (en botbreuken doen geen zeer)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:15

Kende de arts überhaupt het fenomeen menstruatiecup? Want dat is al uniek volgens mij.
Ik ben ook normaal van het over de grond kruipen, zo'n twee dagen lang en dat is na mijn zwangerschappen sowieso minder, maar met cup gewoon weg... Ik voel het opkomen de eerste dag, doe de cup in en geen last meer...
Dus hoop voor jou dat je het allicht ooit kunt proberen.

Ik vraag me af wat er zo fijn Is aan een spiraal? Kunnen ze die wel plaatsen wanneer je zo verkrampt?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:18

corine1981 schreef:
Kende de arts überhaupt het fenomeen menstruatiecup? Want dat is al uniek volgens mij.
Ik ben ook normaal van het over de grond kruipen, zo'n twee dagen lang en dat is na mijn zwangerschappen sowieso minder, maar met cup gewoon weg... Ik voel het opkomen de eerste dag, doe de cup in en geen last meer...
Dus hoop voor jou dat je het allicht ooit kunt proberen.

Ik vraag me af wat er zo fijn Is aan een spiraal? Kunnen ze die wel plaatsen wanneer je zo verkrampt?

Ik vraag me dat inderdaad ook een beetje af.. Plus daarnaast hoor ik van meerdere kanten dat meiden achteraf toch niet zo blij waren met hun spiraal, maar goed, dat kan natuurlijk ook overal aan liggen. :') Ik durf een spiraal laten zetten bij mij echt niet aan, ben te bang dat ik het dan ook niet fijn vind en dat ik dan ga lopen stressen omdat ik dan meteen wil dat die eruit word gehaald.. -O-

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:53

Ik heb 5jr een Mirena gehad en ben 5jr niet ongesteld geweest *D
Maar dat geldt niet voor iedereen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:57

Ik ben ooit aan de pil gegaan wegens de ernstige buikpijn. Zo erg dat mijn pa eens op zaterdagmiddag de huisarts heeft laten komen, die man had mij uberhaubt nog nooit gezien voor mijn 16e dus wij waren bepaald geen huisarts types!

Nu ben ik moe van al die hormoonshit (mirena, been there done that, inzetten was een hel en 3 maanden later weer laten verwijderen) en slik ik niets meer.

Maar als gevolg: elke maand 1 dag (eerste dag) buikpijn waar ik niet mee kan functioneren. Mijn redding is de speciale nurofen femina 400 mg. Vraag me niet hoe het werkt, maar het werkt. Ik pak er twee en anderhalf uur later 'doe' ik het weer en kan ik weer functioneren. De overige 2/3 dagen slik ik er 's morgens eentje en heb vervolgens nergens meer last van.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:01

Ik had ook altijd veel last tijdens en voor mijn menstuatie, ook met de pil. Nu ben ik daar een tijd geleden mee gestopt omdat ik geen hormonen meer wil slikken. Daarna was het helemaal een drama. Ik gebruik nu vrouwenmantelcapsules van Vitotaal en dat is echt zo'n verschil! Ik hoef zelfs geen pijnstillers meer te nemen.

Naar aanleiding van dit topic ook een cup aangeschaft. Als je het plaatsen eenmaal door hebt is het enorm fijn :j Veel minder irritatie van mijn huid. Erg tevreden tot nu toe!