Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:05

Kuggur schreef:
Wel, in jouw ogen zal dat altijd het geval zijn, dus die toevoeging is onnodig; je vind het dus altijd onacceptabel.

Dan kunnen veehouders het dus nooit goed doen; iedere houding van slacht- en nutsdieren is dan onethisch.

Hier uit volgt dan dat alle gedomesticeerde dieren in principe geeuthenaseerd moeten worden. Dit is in lijn met de ideologie van PETA.

Ook betekent het dat je "zielige" livestream filmpjes dus slechts propaganda zijn; óók de mensen die het wél goed voor elkaar hebben wat betreft dierenwelzijn in hun bedrijven zijn in de ogen van je organisatie niet te tolereren.

Stelde je deze vraag nou uit interesse, of alleen maar om te veroordelen? Ik vermoed het laatste, dat doe je namelijk constant :).

Je doet voor de rest aannames die niet op mijn uitspraken gebaseerd zijn. :evaw:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:09

Goed gezegd Kuggur. En als je dus met een groep bent die vindt dat anderen iets doen wat niet mag, dan mag je zelf je eigen wetten maken en bestaande wetten overtreden.
Ik ben ook wel benieuwd hoe we al die groenten gaan bemesten, alleen maar kunstmest?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:11

Bemesten met de vele poep die hier gepraat wordt :D :)*
Laatst bijgewerkt door xMercury op 29-05-16 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:13

Puur uit interesse. Wanneer je vegetarier of veganist bent zou je:

- een dier eten dat een natuurlijke dood is gestorven?
- zou je een dier eten wanneer dat het enige zou zijn wat je nog in leven zou houden? Niet eten betekent sterven in deze.

(heb net de film 'Alive' weer eens gezien. Het waargebeurde verhaal van een vliegtuig dat neerstort in de Andes. De overlevenden hebben dit alleen kunnen overleven door de overblijfselen van hun medereizigers op te eten)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:29

maaikemuis schreef:

- zou je een dier eten wanneer dat het enige zou zijn wat je nog in leven zou houden? Niet eten betekent sterven in deze.

(heb net de film 'Alive' weer eens gezien. Het waargebeurde verhaal van een vliegtuig dat neerstort in de Andes. De overlevenden hebben dit alleen kunnen overleven door de overblijfselen van hun medereizigers op te eten)

- Nee, ik heb geen vleescravings. Echter, het morele bezwaar tegen vlees eten gaat hier natuurlijk niet op, mits het dier in volledige vrijheid heeft geleefd.
- Ja, in het onwaarschijnlijke geval dat ik in een dergelijke situatie beland zou ik mezelf redden (net zoals ik waarschijnlijk dezelfde keuze zou maken om mijn medereizigers op te eten als de overlevenden uit die film).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:31

maaikemuis schreef:

- Nee, zou zelf geen dier eten dat een natuurlijke dood is gestorven, maar zie daar voor een ander niet per semorele bezwaren tegen, in die zin dat het een dier geen kwaad doet. Zo was er iemand die beweerde alleen vlees te eten dat hij via 'dumpsterdiven' had gevonden. Op zich draag je daarmee niet bij aan het doden van dieren. Alleen zie ik voor mijzelf niet in waarom ik dood dier zou eten als ik ook zonder kan. Het voelt voor mij heel 'vreemd', net zo vreemd als bijvoorbeeld een dood huisdier (ook van een ander) opeten, of een overleden mens (ook een diersoort?).

- Als het nodig is om te overleven, en het enige alternatief is sterven, denk ik dat de overlevingsdrang sterker is dan morele bezwaren. Maar, heel eerlijk, ik zou niet weten in welke situatie een dier het enige zou kunnen zijn wat mij in leven zou houden. Hoe en waarvan leeft dat dier dan en hoe is het daar in die situatie terecht gekomen en hoe zou ik in zo'n situatie terecht komen }:0 ?

Maar wat dacht jij dan van deze vraag aan de 'vleeseters' ;) ?
- Als jij leefde op een plek waar je een praktisch ongelimiteerde bron had aan groenten, fruit, noten, peulvruchten, zaden en andere gezonde plantaardige voedselbronnen waar je goed gezond op kan overleven... en je wéét dat dieren vaak een lijdensweg moeten ondergaan maar zelfs als ze dat niet doen, alsnog onnodig moeten sterven voor het produceren van een stukje vlees wat je niet nodig hebt als voedselbron voor een gezond leven, zou je dan alsnog deze dieren voor jou laten sterven en eten?

Het verschil met jouw vraag en mijn vraag, is dat jouw situatie niet zeer waarschijnlijk is, dus dat ik waarschijnlijk nooit voor die keuze kom te staan. De situatie die ik schets is echter de situatie waarin jij en ik ons momenteel bevinden, en de keuze waar jij en ik dagelijks voor staan.

Je kan zelf kiezen welke vraag je dan belangrijker vind om over na te denken en te beantwoorden :)
(Vrij vertaald van Andrew Kirschner)

dromertje2

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:35

Ik kan daar zonder probleem ja op antwoorden. Anders zou ik nu geen vlees eten :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:37

Ha je reageert weer, leuk! :) Had je ook nog nagedacht over de vraag van de vitamines uit vlees? Daar ben ik echt heel nieuwsgierig naar.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:45

Ben er altijd geweest, maar een mens heeft nog wat meer te doen dan alleen op bokt zitten.

Die vraag heb ik al beantwoord.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:47

Grappig om te zien trouwens hoe er bij sommige vleeseters de houding bestaat van 'ik hoef me nergens voor te verantwoorden', terwijl ze vervolgens op hoge toon verantwoording eisen van alles wat een vega doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:48

chanel1985 schreef:

Nee hoor, even teruggezocht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:50

269_life schreef:
Stelde je deze vraag nou uit interesse, of alleen maar om te veroordelen? Ik vermoed het laatste, dat doe je namelijk constant :).

Je doet voor de rest aannames die niet op mijn uitspraken gebaseerd zijn. :evaw:

Haha, die is schattig, jammeren over "veroordeeld" worden, uit jouw mond _O- .

In feite probeerde ik alleen conclusies te trekken over je standpunt. Uiteraard ga ik ervan uit dat als die incorrect zijn je ze wel zou corrigeren.

Maar de snaren die ik schijn te hebben getroffen zijn daar geloof ik wat te gevoelig voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:52

Kuggur schreef:
Uiteraard ga ik ervan uit dat als die incorrect zijn je ze wel zou corrigeren.

Dan kunnen we met z'n allen wel bezig blijven, met de aannames en invullingen die jij ongegrond voor een ander doet zeg :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:55

Gegrond, het is direct gebaseert op wat de betreffende poster zelf zegt. Wel lief dat je het voor hem opneemt trouwens.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:56

NikkiDeKerf schreef:
chanel1985 schreef:

Nee hoor, even teruggezocht.

jawel hoor, heb het zelf al gevonden :D Zal een tip geven: p 25 :j

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 00:06

@Nikki, wanneer er niets anders is dan planten, vruchten en zaden dan zal dat mijn dieet zijn. Maar wanneer ik ook nadere opties heb, dan zal ik deze ook eten.

Mijn vraag was puur uit interesse om te kijken hoever de morele bezwaren zouden gaan. Blijkbaar niet genoeg om ervoor te sterven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 00:15

Magrathea schreef:
Maartje1990 schreef:
Margaretha: waarom moet jij jouw manier van eten opdringen aan "ons/mij"? Ik doe dat toch ook niet bij jou?

Sorry, wat? Ik sta toch niet naast je computer een bakje tofu in je gezicht te duwen, of wel? :')

Nee even serieus, wij zijn allebei naar dit topic gekomen om te discussieren over veganisme. Mijn mening is dat veganisme vet tof is en ik verdedig die dus (dat is wat je doet in een discussie) en ik probeer daarmee anderen te overtuigen van deze mening (dat is ook een doel van een discussie). En ja, natuurlijk vind ik mijn levenskeuze beter dan iemand die wel vlees eet - immers, anders zou ik zelf vlees eten, toch :') Ik zie zo gauw niet hoe ik iemand iets aan het opdringen ben.

Ik weet niet of je de OP gelezsn hebt maar die gaat over extremisten tussen de veganisten ;)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 06:50

maaikemuis schreef:
@Nikki, wanneer er niets anders is dan planten, vruchten en zaden dan zal dat mijn dieet zijn. Maar wanneer ik ook nadere opties heb, dan zal ik deze ook eten.

Mijn vraag was puur uit interesse om te kijken hoever de morele bezwaren zouden gaan. Blijkbaar niet genoeg om ervoor te sterven.

En jij hebt er dus blijkbaar geen bezwaar tegen om ervoor te betalen om anderen voor jouw plezier (want smaak) te laten sterven? :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:09

Die dieren worden als voedsel gebruikt, dus niet voor plezier ;)

Mijn paard wordt voor mijn plezier gebruikt ja :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:47

NikkiDeKerf schreef:
Zo was er iemand die beweerde alleen vlees te eten dat hij via 'dumpsterdiven' had gevonden. Op zich draag je daarmee niet bij aan het doden van dieren.

Dat doe je wel, alleen ben je dan te beroerd om voor sluitingstijd door de voordeur de supermarkt binnen te lopen.

Die biefstuk is ook gewoon geslacht voordat je hem uit de container haalt. Verschil is nu alleen dat je je gratis (nog veel goedkoper dus dan de verfoeide 'kiloknallers') en op valse gronden moreel beter kunt voelen dan een ander. Gelukkig weet je wel zeker dat een boer geen cent van jou zal besteden aan een fatsoenlijke behandeling van zijn dieren.

Dan kun je beter zoals een (vegetarische) vriend van mij een versdode das van de weg halen en die goed klaarmaken. Dan draag je niet bij aan het doden van dieren (als je hem niet eerst zelf hebt aangereden uiteraard) en kun je oprecht zeggen dat je ervoor hebt gezorgd dat het dier 'niet voor niets is gestorven'. Daar denkt die kraai die een nest vol hongerige jongen heeft zitten en zich nu een heerlijk maal door de snavel geboord ziet overigens heel anders over.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:55

Maartje1990 schreef:
Die dieren worden als voedsel gebruikt, dus niet voor plezier ;)

Mijn paard wordt voor mijn plezier gebruikt ja :)

Voedsel wat je niet nodig hebt, omdat je de voedingsstoffen makkelijk uit ander voedsel kan halen. De enige reden dat je het zou eten is omdat he het lekker vindt, dus plezier.

:)

Zit dat feit je zo dwars, Maartje? ;-)
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 30-05-16 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:55

Ik zag hier trouwens meermaals het argument voorbij komen dat vegextremisme te rechtvaardigen is omdat we het vrouwenkiesrecht ook niet te danken hebben aan rustig afwachten, maar dat slaat natuurlijk nergens op.

Ja, vrouwen hebben (vreedzaam!) geprotesteerd, maar bij mijn weten hebben ze destijds geen stembureaus overvallen, geen kiezers gemolesteerd, geen voorzitters van stembureaus of burgemeesters 's nachts bezocht, of hun voertuigen of bedrijven verbrand, of hun kinderen lastig gevallen, geen transporten met stembiljetten geblokkeerd, geen stembiljetten vrijgelaten in de natuur...
Maar misschien heb ik dat helemaal verkeerd begrepen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:59

En hoe zat dat ookalweer met de afschaffing van de slavernij?

Wat je zegt is overigens niet waar. Vrouwenkiesrecht werd als voorbeeld gebruikt om aan te tonen dat het argument 'we eten al 1000en jaren vlees' (dus het moet wel goed zijn) een onzinargument was.
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 30-05-16 08:02, in het totaal 2 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:02

269_life schreef:
En jij hebt er dus blijkbaar geen bezwaar tegen om ervoor te betalen om anderen voor jouw plezier (want smaak) te laten sterven? :)

AndereN?
Nee, ik heb liever dat er geen mensen doodgaan bij de productie van mijn voedsel.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:04

oomens schreef:
269_life schreef:

AndereN?
Nee, ik heb liever dat er geen mensen doodgaan bij de productie van mijn voedsel.

Dat anderen slaat uiteraard op dieren, gekkie :).