Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:42

@ Janneke: als de depressie veroorzaakt is door uitputting, moet/mag je dan toegeven aan de moeheid?
Er staat op zoveel websites en in zoveel hulpboeken dat je actief moet blijven, moet gaan sporten (in één boek staat zelfs "4x per week tot je goed zweet") en dat een middagdutje not done is.

Als ik 1 stal heb uitgemest ben ik vaak alweer moe en voel ik mijn spieren aan alle kanten.
Zelfs breien kan ik niet te lang doen, want zelfs dat werkt door in mijn spieren (vooral in de rug, die doen dan ontzettend zeer, enige dat dan helpt is een hele milde massage met tijgerbalsem).

Als men depressief is en de hele dag in bed wilt blijven liggen, moet men daar dan aan toegeven? Dat lijkt me ook niet goed voor de stemming toch? Of komt het daarna vanzelf weer goed? Heeft het brein/lichaam die passiviteit dan gewoon nodig?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:50

Mij is geleerd dat je naar je lichaam moet luisteren, rust pakken dus.
Bij voorkeur wel wat zonneschijn meepakken en een ritme houden maar als je moe bent vooral toegeven. Nu moet ik zelf wel onderscheid maken tussen mentale en fysieke vermoeidheid. Als ik fysiek moe ben mag ik een middagdutje doen, als ik dat doe terwijl ik mentaal moe ben slaap ik 's nachts niet meer.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:49

Er zijn verschillende aspecten, denk ik, Laetitia.
Allereerst zijn er verschillende 'soorten' depressie (bv seizoensgebonden depressie, reactieve, niet-reactieve depressie enz enz). Het stereotiepe beeld van een depressief iemand is inderdaad iemand die zijn/haar bed niet meer uitkomt bij wijze van spreken , maar niet iedereen die depressief is, heeft de neiging om ganse dagen in bed te blijven liggen.
Sommige mensen worden daarom geactiveerd daar waar anderen eerder afgeremd worden en aangespoord worden om rust te nemen.
Wat Azmay zegt, vind ik bovendien ook niet onbelangrijk: onderscheid tussen mentale en fysieke vermoeidheid. Als je fysiek vermoeid bent is er zeker niets mis met rusten, bij mentale vermoeidheid kan het net helpen om even iets actievers te doen zodat je je aandacht op iets anders kan richten en ook fysiek moe raakt.
Daarnaast: als je overdag veel slaapt, kan je slaap-waakritme verstoord raken, evenals je structuur. Het kan dan zijn dat je overdag zo moe bent dat je overdag de ganse dag in je bed ligt en slaapt of wil slapen en je 's nachts niet meer kan slapen.
Er is niets mis met een middagdutje denk ik. Maar het kan wel helpen om dit te beperken in tijd.

Ik denk dat je het persoon per persoon moet bekijken wat de beste aanpak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:04

Dat denk ik ook.
Ik weet bijvoorbeeld van mezelf dat mijn stemming alleen maar slechter wordt wanneer ik toegeef aan mijn gebrek aan energie en in bed blijf liggen en dan kom ik in een vicieuze cirkel terecht.

Echter is het wel belangrijk dat ik soms eens op de bank ga liggen om een serie te kijken. Dat heb ik de laatste tijd een beetje nagelaten...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:45

laetitia schreef:
@ Janneke: als de depressie veroorzaakt is door uitputting, moet/mag je dan toegeven aan de moeheid?

...over woorden valt altijd te debatteren (wat is precies 'toegeven aan'?) en een complicatie is dat weinigen een echte lichamelijke diagnose hebben gekregen (de dsm is gedrag, psychologie, en nog een klein beetje 'de schildklier moet goed werken') -
maar ja, het is belangrijk om je lichaam te laten herstellen. Liefst onder begeleiding van iemand die hier verstand van heeft, bijvoorbeeld een orthomoleculaire arts.
Citaat:
Er staat op zoveel websites en in zoveel hulpboeken dat je actief moet blijven, moet gaan sporten (in één boek staat zelfs "4x per week tot je goed zweet") en dat een middagdutje not done is.

Het eerste advies is zo gek nog niet, het 2e is kolder.
Actief blijven, dwz dat doen wat je kunt zonder te forceren, vooral blijven doen.
Er is iets dat heet running therapy - sommigen moeten dit opbouwen vänaf om de dag drie minuten wandelen...
Wat je beter niet moet doen, is 'snachts gaan leven, maar 'smiddags slapen 'het zij zo'. Dat hoort tot het normale menselijke patroon, alleen is bij de ziekte depressie je normale dag/nacht ritme afwezig, zet dus wel de wekker. (En ik doe het 'swinters liever niet - de dagen zijn al zo kort...)
Citaat:
Als ik 1 stal heb uitgemest ben ik vaak alweer moe en voel ik mijn spieren aan alle kanten.
Zelfs breien kan ik niet te lang doen, want zelfs dat werkt door in mijn spieren (vooral in de rug, die doen dan ontzettend zeer, enige dat dan helpt is een hele milde massage met tijgerbalsem).

....dat gaat mij toch wel in de oren klinken als forceren...!
Dingen als bewegen en buitenlucht zijn goed, lekker op stal zijn doet altijd deugd, maar respecteer je grenzen.
Citaat:
Als men depressief is en de hele dag in bed wilt blijven liggen, moet men daar dan aan toegeven? Dat lijkt me ook niet goed voor de stemming toch? Of komt het daarna vanzelf weer goed? Heeft het brein/lichaam die passiviteit dan gewoon nodig?

Ik ben geen pleitbezorger van hele dag op bed.
Maar depressie is wel omschreven als een soort noodrem: wie te lang te veel stress heeft meegemaakt, wordt "gestopt". Een tijd minder doen is bij uitputting alleen maar heel erg verstandig. En als gezegd begeleiding om je lichaam te laten herstellen van de uitputting. En daarna bijvoorbeeld bij de psycholoog de trauma's verwerken, of nagaan 'waarom heb ik me zo vreselijk op laten jagen?'

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:16

Weer bijgelezen... en globaal reagerend op vragen

Hier ook een familie lid dat depressief is, namelijk mijn moeder, en dat was een tijd terug echt enorm problematisch. Als je allebei zeer snel door je brandlont heen bent en niets kan hebben en moe raakt etc is het best moeilijk om een goede omgang te vinden

Ik vind de winter ingaan voor mn gevoel ook nog steeds te zwaar om te zeggen dat het geen invloed heeft. Ik ga morgen trouwens wel bloed prikken om te kijken of mijn behoefte aan zo veel slaap niet iets lichamelijks heeft. Misschien vitamine D ook eens proberen.

Over het chronische in bed blijven... Denk dat dat inderdaad zo enorm persoonsgebonden is. Denk dat als je het kan opbrengen om iets te gaan doen dat dat beter is dan extra gaan slapen, maar denk ook dat als je dat echt niet kan opbrengen dat je dat helemaal niet moet forceren want dat werkt alleen maar a-productief.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:05

Ben er een weekendje leuke dingen wezen doen en merk dat ik gelijk weer iets beter in me vel zit dan dat ik steeds alleen ben en toe geef aan moe zijn en even gaat liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 01:30

Toch maar bestellen dan, zo'n lamp!

Bandaag met vriend een dag weggeweest, onze eerste echte 'date'! Hoewel het erg fijn en leuk was voelde ik me wel heel vlak en somber.. erg naar.. ik weet hoe leuk ik het heb gehad maar voel er niks van terug.. pfff :/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 03:25

Iedereen wederom heel veel sterkte. Ik probeer wel steeds bij te lezen, maar jullie gaan flink hard!
Ik vind het wel een interessante vraag of je mag toegeven aan uitputting wanneer dat een veroorzaker van je depressie is. Ik ben niet helemaal depressief te noemen, maar doordat ik zo gigantisch slecht slaap (max 2 uur per nacht) zie ik het soms ook niet meer zitten en dan ga je je wel depressief voelen. Volgens mijn dokter moet ik daarom ook proberen om overdag wat te slapen. Ik wilde dat in eerste instantie juist niet omdat je slaapritme dan helemaal naar de knoppen is, maar inmiddels zitten we op een punt dat het ritme niet eens meer zo belangrijk is.

Ik heb een doorverwijzing voor het Slaap en Waakcentrum gekregen. Maar ik kan pas 19 december terecht :=

Vorige week zijn we een weekeindje naar de Ardennen geweest. Het was een heerlijk hotel (B&B) en de omgeving was prachtig, maar we zijn een dag eerder naar huis gegaan omdat ik het echt niet meer trok -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:03

Dat is balen cayenne. Maar goed dat je voor jezelf hebt gekozen.
Ik slaap okk veel en zou eigenlijk meer lichamelijk bezig moeten zijn , maar die drempel over is zo moeilijk. Maar zaterdag wel weer de bevestiging gehad, il voelde me down en moe en toen gingen we paintballen. Ik vond het superleuk en die adrenaline deed een hoop goeds, voelde me daarna veel beter.
Nu maar iedere week paintballen dan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:48

Voor slecht slapen: ik zweeeer echt nu bij het droomsap van de dromenwinkel! Wauw ik slaap binnen een half uur steevast door tot de volgende ochtend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:06

Ik zweer bij de bodyscan van Mindfullness. Geen problemen meer met inslapen, zelfs als mijn hoofd ramvol zit met allerlei onnodige gedachtes die juist op DAT moment nagegaan moeten worden :P

Ik ben vanmorgen bij de psycholoog geweest. Wat fijn om bij een vrije psycholoog te komen die niet werkt volgens een door de organisatie vastgelegd patroon of werkwijze. Ik vond het verfrissend en ze was erg prettig in de omgang.
Het behandelplan wordt uitgebreid: EMDR, Pessotherapie en cognitieve mindfulness. Uitgebreid dus, maar ik denk wel goed. Helaas start pesso pas in februari, en mindfulness kan ik evt ergens anders doen. EMDR intake is over 2 weken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:09

Droomsap heb ik al geprobeerd, maar had helaas geen enkel effect :n

Joolien, wat fijn dat je je verhaal goed kwijt kunt bij je psycholoog. Ik heb iedere maandag een afspraak bij haar en ben daarna helemaal bekaf, maar ze snapt me zo goed! Het voelt dan echt alsof ik hard aan mezelf werk (wat ook zo is natuurlijk).
Wat is pessotherapie? :o? Ik las pesto-therapie :')

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:13

Ik val even binnen, kan ik iemand misschien PB'en met mijn verhaal? Ik twijfel waar ik 'tussen val' met wat ik voel op het moment.
Maar zet dit liever niet openbaar i.v.m. meelezers..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:21

Cayenne schreef:

Joolien, wat fijn dat je je verhaal goed kwijt kunt bij je psycholoog. Ik heb iedere maandag een afspraak bij haar en ben daarna helemaal bekaf, maar ze snapt me zo goed! Het voelt dan echt alsof ik hard aan mezelf werk (wat ook zo is natuurlijk).

Citaat:
esso-psychotherapie is een lichaamsgerichte vorm van psychotherapie. Meestal wordt pesso-psychotherapie in groepssessies aangeboden. Soms kunnen elementen van de therapie ook in individuele of partner-relatie behandeling aan bod komen.

Pesso-psychotherapie biedt de mogelijkheid de lichamelijke informatie aan te spreken en de betekenis ervan bewust te worden. Dit heeft positief effect op de oorspronkelijke klacht en draagt bij tot verbetering van het functioneren in het dagelijkse leven in bredere zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:34

wat fijn Jolien! Fijn dat je extra therapie krijgt en in ieder geval vooruit kan kijken!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:26

@ Cayenne: niet slapen kan je inderdaad een stuk labieler maken. Je kan steeds minder aan. Dus goed advies om slaap te pakken wanneer je kan :j.
Is dat het Slaap- en Waakcentrum in Ede?
Kan het zijn dat je lichaam nog zo in de adrenaline stand-zit dat het niet tot ontspanning kan komen? Al zou dat met slaapmedicatie toch wel moeten verbeteren, maar dat helpt bij jou niet las ik...

Joolien, super dat het klikt en dat je aanvullende therapie krijgt +:)+ . Blijf je dan nog bij de andere therapie?

Pimaude: is je vriend lief voor je? Begrijpt hij het een beetje? Dat vlak zijn is zo naar he, alsof de tijd stilstaat en je niets voelt. Niets komt echt binnen.

Ik sta zelf altijd voor 09.30 uur op, om inderdaad nog daglicht te vangen (al is het vandaag erg grijs), maar om 22.00 uur ben ik dan ook wel echt toe aan mijn bed.
Mentaal ga ik steeds beter, maar krijg steeds meer klachten die wat op Fybromyalgie lijken. Gister voelde ik me goed, vrij rustig aan gedaan (dacht ik). Dus alleen 25 minuten het huis afgestofd en 10 minuten bladeren geharkt. Vandaag overal pijn in spieren en weefsels: nek, rug, onderrug, buik, ribben.
Heb wat informatie over de aandoening opgezocht (omdat het steeds erger wordt) en het kan dus worden veroorzaakt door medicijngebruik. De chemicaliën verzuren het bloed en daardoor kan dus een verzuring van je spieren en bindweefsel ontstaan.
Dat kan verklaren dat ik steeds zoveel lichaamspijn heb na inspanning (een bosrit, longeren, breien).

Souvlaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:03

Guess_NH schreef:
Mijn moeder is ook depressief. Zit nu sinds 2 weken aan de anti depressieve. Papa heeft een burn out en ik loop er dan ook nog met depressie PTSS en borderline. Gezellige boel dus..

Gisteren zijn met partner en ik uit elkaar gegaan, toch erg onverwacht maar wel als 'vrienden'. Donderdag lagen we nog in een hotel. Ook onverwachts maar so vertrouwd. Beide flink gejankt, zijn zo op van alle problemen maar we houden zoveel van elkaar. Dat ik me afvroeg waarom we uit elkaar zijn. Hopelijk vinden we elkaar terug want we houden wel minimaal contact en gaan nog eens samen sporten oid.
Gisteren ook eerste therapie gehad voor de abortus verwerking. Was heel fijn.
Maar ben wel bang, abortus verwerking en relatie kapot. Alles komt tegelijk ;(

Jeetje dat is een hoop bij elkaar inderdaad :(:)
Krijg je goede hulp en heb je vrienden / familie waarmee je kan praten?

Souvlaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:05

pimaude schreef:
Toch maar bestellen dan, zo'n lamp!

Bandaag met vriend een dag weggeweest, onze eerste echte 'date'! Hoewel het erg fijn en leuk was voelde ik me wel heel vlak en somber.. erg naar.. ik weet hoe leuk ik het heb gehad maar voel er niks van terug.. pfff :/

Herkenbaar dat onderstaande, kunnen waarderen dat iemand samen iets met jou wilt doen en lief voor je is maar ondertussen voelde ik mij ook schuldig tegenover mijn vriend, dat ik zo "ongezellig" was :(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:35

@ Leatitia: heb je een ligbad?
Tegen verzuring valt veel te doen, ook tegen de medicijnen in.
Verder is fybromyalgie vaak een optelsom waar uitputting in voorkomt, een minder ideale darmflora en een laag gehalte aan serotonine.
Logisch dat het vaak samen voorkomt.
Maar er is veel tegen te doen, dus als het een beetje meezit, kun je de verdere ontwikkeling stoppen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:47

Heel veel sterkte Guess! Dat is nogal wat bij elkaar :\
Laetitia, dat klinkt ook heftig. Ik zou er alleen niet te veel over opzoeken zonder dat je een definitieve diagnose hebt. Je maakt jezelf dan alleen maar gek en klachten van fybromyalgie kunnen ook heel algemeen klinken.
Of heb ik er overheen gelezen en is er al een diagnose?

Ik ben vandaag weer naar de bedrijfsarts geweest. Nu helemaal kapot want ik ben iedere keer verschrikkelijk zenuwachtig en ik heb vannacht nog geen uur geslapen. Ik probeer overdag zo min mogelijk te slapen en hoop dat ik vanavond volledig uitgeput eindelijk eens omval :=

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:55

Joolien schreef:
Ik zweer bij de bodyscan van Mindfullness. Geen problemen meer met inslapen, zelfs als mijn hoofd ramvol zit met allerlei onnodige gedachtes die juist op DAT moment nagegaan moeten worden :P

Ik ben vanmorgen bij de psycholoog geweest. Wat fijn om bij een vrije psycholoog te komen die niet werkt volgens een door de organisatie vastgelegd patroon of werkwijze. Ik vond het verfrissend en ze was erg prettig in de omgang.
Het behandelplan wordt uitgebreid: EMDR, Pessotherapie en cognitieve mindfulness. Uitgebreid dus, maar ik denk wel goed. Helaas start pesso pas in februari, en mindfulness kan ik evt ergens anders doen. EMDR intake is over 2 weken.

ik gebruik headspace, maar het helpt ook om men hoofd leeg te maken.

Wat goed dat het je een goed gevoel gaf, hopelijk eens je bezig bent blijft dit zo!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:31

Ga heel hard voor je duimen dat je vannacht als een blok in slaap valt Cayenne. Was de bedrijfsarts aardig?

Heb een ligbad:j. Ik ga morgen natriumcarbonaat bestellen. Ben benieuwd :)

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:48

Cayenne schreef:
Ik ben vandaag weer naar de bedrijfsarts geweest. Nu helemaal kapot want ik ben iedere keer verschrikkelijk zenuwachtig en ik heb vannacht nog geen uur geslapen. Ik probeer overdag zo min mogelijk te slapen en hoop dat ik vanavond volledig uitgeput eindelijk eens omval :=

Ik begrijp dat je overdag slapen graag wil vermijden. Anderzijds denk ik dat op dot moment slapen belangrijker is dan een dag-nachtritme. Zo weinig slaap is ook echt niet gezond.... dus als je overdag kan slapen zou ik dat toch proberen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:12

Sicayes schreef:
Ik val even binnen, kan ik iemand misschien PB'en met mijn verhaal? Ik twijfel waar ik 'tussen val' met wat ik voel op het moment.
Maar zet dit liever niet openbaar i.v.m. meelezers..

Tuurlijk! Altijd

Cayenne schreef:

Ik doe het ook altijd heel goed op pesto therapie haha

Poeh vandaag een ruzie gehad met een vriendin maar t luchtte wel op zeg! Hadden blijkbaar allebei al maanden of iig weken irritaties en precies dezelfde frustraties zonder dat we dat ooit hadden uitgesproken :P
Vonden allebei dat de ander afstandelijk deed. Wel een productieve ruzie dan iig. Ben er wel moe van