Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:38

Nou ik zou graag wat minder vaak mijn haar willen wassen. Deels om besparende redenen, deels omdat het wellicht beter voor mijn haar is. Maar ik die graag verschillende dingen met mijn haar, dan eens stijlen en dan eens krullen of bijvoorbeeld opsteken. En daarbij komen stylingproducten zoals mousse en haarlak. Dat was ik er normaal gesproken na een paar dagen weer uit, vroeg me alleen of dat wanneer je geen of minder shampoo gebruikt anders zou werken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:12

Mousse en haarlak kan je er volgens mij gewoon uitwassen met water.
Maar als je zonder shampoo wilt wassen omdat het beter is voor je haren heeft het nog steeds niet zoveel zin als je het krult of stijlt. :P

Mousse of haarlak zal wel meevallen, maar zo'n tang. :')

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:49

Is dit voor jullie misschien herkenbaar:
Sinds ik ben gestopt met wassen in juni heb ik last van haarpijn als ik mijn haar vast doe wat hoger op mijn hoofd.
Nu was ik na 3 maanden begonnen met chagrin valley zeep en spoelen met natuurazijn, maar dat was ik op een gegeven moment toch zat en nu gebruik ik alweer even weleda.. Weet nog niet wat ik ervan vind maar me collega zegt dat me haar er nu goed uitziet. Maar ik wil van mijn haarpijn af, vroeg had ik daar nooit last van. Iemand een idee of ervaring?

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:04

Heb je heel dik haar? Ik heb namelijk, ook al was ik het weer met shampoo, nog steeds last ervan als ik mijn haar los doe na een hoge staart. Ik zou niet weten waar het van komt, maar probeer zo weinig mogelijk een staart te dragen.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:22

Suliko schreef:
Mousse en haarlak kan je er volgens mij gewoon uitwassen met water.
Maar als je zonder shampoo wilt wassen omdat het beter is voor je haren heeft het nog steeds niet zoveel zin als je het krult of stijlt. :P

Mousse of haarlak zal wel meevallen, maar zo'n tang. :')

Mousse of haarlak is ook schadelijk voor je haar. Ook hier zit rotzooi in (alcohol, siliconen e.d.)
Het gaat er natuurlijk om hoe ver je wil gaan. Het is natuurlijk al een hele verbetering voor je haar als je stopt met verhitten.

@ Josien_, kijk eens naar de curly girl methode, hierin wordt precies uitgelegd wat schadelijk is voor je haar. Ookal heb je geen krullen, denk dat het voor iedereen wel handig is om te weten wat er precies schadelijk is.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:40

Ik was dit topic eventjes kwijt. Af en toe wel eens mee gelezen, maar ik zit er nu toch aan te denken om het zelf ook te proberen.
Dinsdag weer eens naar de kapper geweest en daar kwam het ook nog ter sprake, dat ik mijn haar nu een stuk minder vaak was (zo om de 5, 6 dagen) dan een tijd geleden (iedere dag). Dus ik noemde dat sommige mensen hun haar helemaal niet wassen. Waarop zij vertelde dat haar baas een keer iemands haar bij een grote show moest doen en diegene had de mooiste krullen die hij ooit had gezien. Die bleek zijn haar ook niet te wassen.

Dat heeft mij opnieuw aan het denken gezet en nadat ik laatst een blog las waarin iemand heel enthousiast was over het alleen wassen met water, durf ik het ook wat beter aan. Helemaal nu ik bijna 2 maanden even vooral thuis zit.

Zitten er nog veel mensen in dit topic die nog altijd hun haar alleen wassen met water?
En mensen die net als ik ook rond deze periode willen beginnen? Dan kunnen we elkaar misschien een beetje motiveren om door te gaan als we er geen zin meer in hebben :P

Ik denk dat ik morgen maar even 2 borstels (1 om te gebruiken voor het douchen en 1 erna) met echte haren ga halen. En misschien ook maar iets van een badmuts, zodat m'n haar niet met iedere douchebeurt nat wordt.

Eergister is het dus voor het laatst gewassen bij de kapper en er zijn haarproducten in gesmeerd. Gister heb ik het met douchen wel nat gemaakt (zoals ik eigenlijk altijd doe) en er daarna zelf weer een overload aan haarproducten in gesmeerd/gespoten. Vanochtend met douchen eens niet nat laten worden en ik draag het nu al de hele dag in een staart. Ik twijfel een beetje of het niet een beter begin is om het eerst niet nog even een laatste keer goed te wassen en er daarna niks meer in te smeren en het vervolgens alleen met water te gaan wassen..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:02

Ik, en ik ben nog steeds heel tevreden. Meeste mensen vinden mijn haar erg mooi. Ik doe er ook echt niks bijzonders mee. Gewoon kammen met een echte kam of borstel na het water spoelen en meer niet.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:24

ik wil het eigelijk ook wel proberen. krijg je in de eerste periode niet heel erg jeuk?

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:52

Ik heb sinds mei mijn haar niet meer gewassen met shampoo, jeuk had ik wel wat inderdaad, maar niet ondraaglijk vond ik.
Ik ben nog steeds zoekend, omdat het met alleen water (en soms spoelen met appelazijn) nog steeds vettig eruit blijft zien. De structuur vind ik heel fijn, en de onderkant is mooi en niet pluizig, maar rondom m'n hoofdhuid vind ik het tocht te vettig ogen.

Momenteel was ik zo'n 1x per week mijn haar met een klein beetje douchegel uit de natuurwinkel, merk pure oid? Had opgezocht dat de verschillen tussen shampoo en douchegel eigenlijk maar heel klein zijn. Wat er allemaal wel of niet inzit zou ik niet precies weten, maar dit lijkt nu wel redelijk te werken. Het heeft nog steeds veel meer structuur dan met shampoo, maar 't ziet er mooier uit op m'n hoofdhuid. Wel merk ik meteen dat ik het moeilijker kan door kammen, wanneer het wat vettiger is kost dat geen enkele moeite ;)

Ik heb geen last trouwens met sporten, ik heb haast dagelijks een cap op m'n hoofd, maar ik heb niet het idee dat het daar viezig van wordt eigenlijk.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:05

Hebben jullie toevallig ook voor- en nafoto's van jullie haar?

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:34

fleur_yen schreef:
Ik heb sinds mei mijn haar niet meer gewassen met shampoo, jeuk had ik wel wat inderdaad, maar niet ondraaglijk vond ik.
Ik ben nog steeds zoekend, omdat het met alleen water (en soms spoelen met appelazijn) nog steeds vettig eruit blijft zien. De structuur vind ik heel fijn, en de onderkant is mooi en niet pluizig, maar rondom m'n hoofdhuid vind ik het tocht te vettig ogen.

Momenteel was ik zo'n 1x per week mijn haar met een klein beetje douchegel uit de natuurwinkel, merk pure oid? Had opgezocht dat de verschillen tussen shampoo en douchegel eigenlijk maar heel klein zijn. Wat er allemaal wel of niet inzit zou ik niet precies weten, maar dit lijkt nu wel redelijk te werken. Het heeft nog steeds veel meer structuur dan met shampoo, maar 't ziet er mooier uit op m'n hoofdhuid. Wel merk ik meteen dat ik het moeilijker kan door kammen, wanneer het wat vettiger is kost dat geen enkele moeite ;)

Ik heb geen last trouwens met sporten, ik heb haast dagelijks een cap op m'n hoofd, maar ik heb niet het idee dat het daar viezig van wordt eigenlijk.

Ik heb precies hetzelfde probleem! Boven op mijn hoofd is het nog wat vettig, maar voor de rest heel mooi. Ik durf het nu alleen niet los te dragen, omdat het dus zo vettig is. Ik was het nu denk 3 maanden niet meer, maar ook nog steeds last van jeuk. Als ik het goed blijft borstelen heb ik er minder last van, maar vooral wanneer ik uit de douche kom (en het dus, al dan niet nat haar, beetje broeierig is).

Gebruiken jullie nog speciale borstels en waarom? Ik lees iets van borstels met echte haren.

Ik denk dat ik een poging ga doen met het sprayen met azijn en water!

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:36

Maaikevdk schreef:
Heb je heel dik haar? Ik heb namelijk, ook al was ik het weer met shampoo, nog steeds last ervan als ik mijn haar los doe na een hoge staart. Ik zou niet weten waar het van komt, maar probeer zo weinig mogelijk een staart te dragen.

Nee ik heb niet extreem dik haar..
Oké maar had jij het ervoor dan ook niet toen je zeg maar nog niet gestopt was?

Mzorro: als je je haar inderdaad alleen met water wat moet je echt die borstel gebruiken met echt haar! Dat verdeeld t vet over je hoofd. Hielp bij mij in ieder geval erg goed, je moet ze wel regelmatig schoonmaken.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:50

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe meiden met krullend haar het doen?
Normaal liet ik mijn haar iedere keer onder de douche ook gewoon nat worden (en waste het om de 5 à 6 dagen dus met shampoo) en daarna kon ik het nog leuk in model brengen. Als ik een borstel door mijn droge haar haal, ziet het er daarna echt niet uit.

Borstelen jullie je haar iedere dag zodat het vet verdeeld wordt over je hele haar? Als je steil haar hebt, lijkt me dat heel makkelijk, maar als ik dat dus doe, loop ik daarna met een pluizig, suf kapsel rond.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:21

Owja is jullie kam of borstel nu ook zo snel vies? Het lijkt soms wel alsof mijn haar stof aantrekt. -O-

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:46

RiannaB schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe meiden met krullend haar het doen?
Normaal liet ik mijn haar iedere keer onder de douche ook gewoon nat worden (en waste het om de 5 à 6 dagen dus met shampoo) en daarna kon ik het nog leuk in model brengen. Als ik een borstel door mijn droge haar haal, ziet het er daarna echt niet uit.

Borstelen jullie je haar iedere dag zodat het vet verdeeld wordt over je hele haar? Als je steil haar hebt, lijkt me dat heel makkelijk, maar als ik dat dus doe, loop ik daarna met een pluizig, suf kapsel rond.

Ik ben nu al een aantal maanden met de curly girl methode aan het wassen. Ik doe mijn hoofdhuid insmeren met conditioner van Davine omdat ik een erg droge huid heb wat schilfers en jeuk tot gevolg heeft. Ik doe dit ongeveer om de dag omdat de bovenkant echt vies uit ziet. 1x per week smeer ik de conditioner door mijn hele haar en borstel ik het uit. Het is namelijk heel slecht voor je haar om het op een andere manier te doen.
Zelf ben ik ook nog even zoekende hoe ik van die vieze look afkom.

Voor mensen die voor en na foto's willen even de curly girl method before and after google. Mijn telefoon werkt even niet mee om de link te kopiëren. Een van de eerste resultaten is een topic, daar staan veel foto's in.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:55

Bedankt voor je reactie. Ik ga eens zoeken op de curly girl methode.

Al hoop ik eigenlijk zonder haarproducten te kunnen. Wellicht alleen wat conditioner in de punten.

Ik heb ondertussen al wat voor- en nafoto's van krullend haar gevonden op Pinterest en dat ziet er veelbelovend uit!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:35

Saaarr schreef:
Maaikevdk schreef:

Nee ik heb niet extreem dik haar..
Oké maar had jij het ervoor dan ook niet toen je zeg maar nog niet gestopt was?

Ik heb er altijd wel last van gehad, maar toen extreem veel. Dat ik echt met hoofdpijn rondliep.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:49

Vorige week dinsdag is mijn haar het laatst met shampoo gewassen. Ondertussen ben ik de eerste week prima door gekomen. Door het in een hoge staart/knot te dragen viel de vettigheid gister en eergister niet eens zo op. En ik draag mijn haar nooit naar achter in een knot, maar mijn vriend vindt het zelfs leuk staan :P

Ik heb mijn haar net voor het eerst met water gewassen volgens de methode die op de blog in de openingspost staat. En zelf ben ik er iets van af geweken. Ik heb het zo gedaan:
- Haar borstelen met een gewone borstel (om door de klitten te komen)
- Hoofdhuid uitgebreid masseren
- Haar vanaf de aanzet goed doorborstelen met een borstel met echt haar
- Hoofdhuid onder de douche masseren onder goed warm/heet water
- Haar vervolgens uitspoelen met koud water
- Na het douchen met een gewone borstel de klitten eruit borstelen
- En ten slotte globaal met een borstel met echt haar vanaf de aanzet m'n haar doorborstelen.

Het is nu langzaam aan de lucht aan het drogen, maar ik zie wel al dat het haar bij de aanzet minder vet is dan toen ik onder de douche stapte *\o/* Heel blij mee, want ik was bang dat het 'wassen' met water niet zoveel zou veranderen voor de vettigheid. Ik ben benieuwd hoe het verder opdroogt..

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:17

magda_90 schreef:
Owja is jullie kam of borstel nu ook zo snel vies? Het lijkt soms wel alsof mijn haar stof aantrekt. -O-

Jaaa! Maar ik heb het idee dat dat door wat vettigheid uit mijn haar komt, daar lijkt het in ieder geval op. Maar verder geen vieze dingen in mijn haar.

Ik heb van de week met wat zijn gewassen en het lijkt te werken! Alleen nu wel droge huid en vooral pluizig haar als ik het borstel. Iemand die iets van kokosolie of iets anders als conditioner gebruikt of zodat het niet gaat pluizen?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:19

Hoi, ik had een tijdje terug ook gereageerd in dit topic en ik gebruik nu shampoo van 'de Tuinen'. Op het moment gebruik ik die heel erg naar muntstinkende van Dr. Organic. Maar ik ben eigenlijk nog op zoek naar een anti-roos shampoo daarvandaan, sinds dat ik nog steeds roos heb. Mijn kapster vond mijn haar er heel goed uit zien, zaten de laatste keer eigenlijk geen dode punten meer aan. Ik was t nog altijd 3 keer per week. Ik gebruik nog steeds 'gewone' conditioner van schwarzkopf dacht ik, die is wel zonder siliconen trouwens.

Dus mijn haar krijgt nu deze behandeling:
-Klein beetje anti-roos shampoo op de plaatsen waar nodig
-Gewone hoeveelheid natuurlijke shampoo
-Conditioner in de punten

Ik zou de bovenste twee het liefste willen samen voegen.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:11

Oke, ik zit nu aan het eind van week 2 en mijn haar is nu echt heel vet. Het door borstelen heeft geen zin en dat maakt alleen maar dat het er nog viezer uit ziet. Ik moet vandaag wel de deur uit (onder andere een Bokt meeting met mensen die ik nog nooit eerder heb gezien :P), dus ik schaam me wel een beetje.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:16

Wassen met appelazijn? Dit haalt wel wat vettigheid weg.

En anders misschien met een oerzeepje (bestaat enkel uit natuurlijke oliën), ik had zelf sowieso geen zin om door de vetperiode heen te gaan, dus ben het gewoon heel erg gaan oprekken het wassen. En gebruikte voor het wassen enkel een oerzeepje, uiteindelijk kon ik 2 maanden zonder mijn haar te wassen en inmiddels wordt mijn haar nog steeds nauwelijks vet.

Ja, inmiddels, want sinds ik dreads heb moet ik af en toe mijn haar wel wassen omdat dreads juist droog moeten blijven om mooi strak te worden. Dus nu was ik 1 keer in de 2 weken mijn haar met groene zeep. :')
Echt meekletsen kan ik dus niet meer. Al is groene zeep nog altijd niet zo chemisch als standaard shampoo. :D :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:55

MZorro schreef:
magda_90 schreef:

Jaaa! Maar ik heb het idee dat dat door wat vettigheid uit mijn haar komt, daar lijkt het in ieder geval op. Maar verder geen vieze dingen in mijn haar.

Ik heb van de week met wat zijn gewassen en het lijkt te werken! Alleen nu wel droge huid en vooral pluizig haar als ik het borstel. Iemand die iets van kokosolie of iets anders als conditioner gebruikt of zodat het niet gaat pluizen?

Ik ben erop gaan letten, zodra ik statisch haar heb, zit mijn borstel onder de stof wat erg vettig aanvoelt. Niet statisch? Dan heb ik een schone borstel.
De pest is alleen dat ik verschrikkelijk statistisch ben momenteel. :+

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:08

Suliko schreef:
Wassen met appelazijn? Dit haalt wel wat vettigheid weg.

En anders misschien met een oerzeepje (bestaat enkel uit natuurlijke oliën), ik had zelf sowieso geen zin om door de vetperiode heen te gaan, dus ben het gewoon heel erg gaan oprekken het wassen. En gebruikte voor het wassen enkel een oerzeepje, uiteindelijk kon ik 2 maanden zonder mijn haar te wassen en inmiddels wordt mijn haar nog steeds nauwelijks vet.

Ja, inmiddels, want sinds ik dreads heb moet ik af en toe mijn haar wel wassen omdat dreads juist droog moeten blijven om mooi strak te worden. Dus nu was ik 1 keer in de 2 weken mijn haar met groene zeep. :')
Echt meekletsen kan ik dus niet meer. Al is groene zeep nog altijd niet zo chemisch als standaard shampoo. :D :+

Ja, alleen ik wil eigenlijk helemaal niets meer in m'n haar smeren. Ik hoop de wen-periode van m'n haar geeoon door te komen met alleen het gebruik van/wassen met water :Y) Eigenlijk moet ik dan ook niet over vet haar klagen zeker he.. :P

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:12

RiannaB: baking soda gebruiken?