Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Doubtless schreef:Geen idee. Vind dit een rare wending in het verhaal. Wellicht kan je het topic temmen & zijn de mods het met je eens. Zo niet, zou ik graag weer ontopic gaan.
Citaat:Waarom accepteren we al die zwaarlijvigheid en bijkomende ziektekosten.
Ik heb het helemaal niet over extra laten betalen, ik zeg alleen dat sommige dingen mijn inziens voorkomen kunnen worden. Met behulp van voorzieningen geregeld door de staat/verzekering.
Maar hoe ik in "eten" sta maakt wel dat op gewicht blijven simpel is. En hoe bijv mijn zus er tegen overstaat het veel lastiger is.Doubtless schreef:Wanneer iemand tijdens het shoppen tegen je zegt: "Nee die gele staat minder goed dan die blauwe, in die blauwe komen je ogen zo mooi uit!" roept dit bij jou een vergelijkbare weerstand op?
Shadow0 schreef:Heel veel complimentjes zijn, hoe goed bedoeld ook, namelijk wel een bevestiging van het idee dat je er leuk uit moet zien - en dat iemand uit het niets zijn maatstaf kan pakken, en jou daar langs kan leggen. Dat is iets dat ik zelf niet snel zal doen en ook niet zonder meer op prijs stel.
Misschien weer een hele domme vraag/opmerking, maar ik ben heel benieuwd hoe jij dan in nieuwe ontmoetingen staat. Ben je echt in staat om daar helemaal blanco in te gaan? En vorm je je mening dan enkel en alleen op basis van mentale kenmerken? Doubtless schreef:Citaat:Waarom accepteren we al die zwaarlijvigheid en bijkomende ziektekosten.
Dit was de stelling van TS. Bijkomende ziektekosten hoort bij de verzorgingsstaat, daar ben ik een voorstander van dus dat is inclusief ziektekosten voor overgewicht. Ik denk wel dat er eerder ingegrepen kan/moet worden, maar dat is wel lastig als er een taboe rust op het onderwerp. Kosten als een maagband of maagverkleining kunnen denk ik gereduceerd worden wanneer mensen eerder goed geïnformeerd zijn over voeding, leren gezond te koken en beginnen met intensief bewegen. Fysieke beperkingen en medicatie daar gelaten. Ondervoeding is wat mij betreft hetzelfde verhaal: anorexia patiënten welke opgenomen worden in het ziekenhuis omdat ze 35 kg wegen zouden mijn inziens ook eerder behandeld kunnen worden als mensen (ouders?) de tekenen eerder herkennen, beter ondersteund worden van buitenaf (GGD?) en de patiënt mentale hulp krijgt (psych?) om het zelfbeeld en de gedachtegang te verbeteren.
Ik vraag me af in hoeverre de mensen waar we het over hebben zelf zwaarlijvigheid of ondervoeding accepteren.
En wat betreft jouw vraag, pure eerlijke interesse: Waarom roept commentaar over dit onderwerp juist weerstand op, terwijl dat bij andere uiterlijke kenmerken niet zo is?
quera schreef:Oke als ik betaal voor overgewicht? Wanneer is iets overgewicht?
Gaan we dat dan ook doen met ondergewicht extra voor laten betalen ? Want ook deze liggen meer in het zh?
En drugsgebruikers dan? En gevaarlijke sporten?
Citaat:Waarom accepteren we al die zwaarlijvigheid en bijkomende ziektekosten.
quera schreef:Waarom zou je die mening moeten uiten? Om zelf te laten zien wat jij wel beter of goed kan? Waarom moet ie een ander misschien een klote gevoel geven? On jezelf beter te laten voelen?
Shadow0 schreef:Niet alleen mentale kenmerken, maar ik reageer vaak op iemands uitstraling, echtheid (in hoeverre iemand naar z'n eigen maatstaf leeft bv), energie. Mijn mening is vaak ook minder een oordeel in de zin van 'leuk' of 'niet leuk' maar meer 'wat maakt die persoon tot wie die is.'
Maar tegelijkertijd: ik zou niet durven beweren dat ik er immuun voor ben - dergelijke zaken (vaak vooroordelen) zitten heel diep in je onderbewuste. Ik probeer dat om te buigen, ik ben dus ook bewust begonnen met de gewoonte van beoordelen afleren en vaak uberhaupt niet afvragen wat ik ergens van vind als het niet mijn zaak is, maar daarin ben ik uiteraard niet perfect
Fijn dat je de moeite neemt om het duidelijk uit te leggen. Doubtless schreef:Dan is het aan jou om aan te geven dat je daar geen behoefte aan hebt toch? Je komt dagelijks tientallen dingen/situaties en honderden producten tegen waar je geen behoefte aan hebt, daar zeg je ook bewust/onbewust nee tegen. Iedereen zal tegenwoordig maar bij voorbaat z'n mond nergens meer over open trekken omdat er misschien wel iemand is die geen behoefte heeft om dat onderwerp te bespreken, goed bedoeld of niet. Wellicht lees ik het anders dan bedoeld, maar ik vind jou standpunt zoals het op mij overkomt echt niet realistisch...
Sunrise_ schreef:Doubtless schreef:Dan is het aan jou om aan te geven dat je daar geen behoefte aan hebt toch? Je komt dagelijks tientallen dingen/situaties en honderden producten tegen waar je geen behoefte aan hebt, daar zeg je ook bewust/onbewust nee tegen. Iedereen zal tegenwoordig maar bij voorbaat z'n mond nergens meer over open trekken omdat er misschien wel iemand is die geen behoefte heeft om dat onderwerp te bespreken, goed bedoeld of niet. Wellicht lees ik het anders dan bedoeld, maar ik vind jou standpunt zoals het op mij overkomt echt niet realistisch...
Die behoefte om je mond open te trekken ligt bij jou, het is jouw behoefte, en wellicht helemaal niet de behoefte van de persoon waar je het tegen zegt. Blijkbaar voel jij ergens in jou de behoefte om (ongetwijfeld goedbedoeld!) verandering/sturing aan te brengen in het levenspatroon van anderen. Ik kan me dit ook goed voorstellen na aanleiding van de heftige dingen die je hier eerder schreef. Maar dat is echt jouw eigen behoefte/projectie van de dingen die jij hebt meegemaakt, en niet die van degene tegen wie je het hebt.