acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:14

Geen idee. Vind dit een rare wending in het verhaal. Wellicht kan je het topic temmen & zijn de mods het met je eens. Zo niet, zou ik graag weer ontopic gaan.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:18

Doubtless schreef:
Geen idee. Vind dit een rare wending in het verhaal. Wellicht kan je het topic temmen & zijn de mods het met je eens. Zo niet, zou ik graag weer ontopic gaan.

Begin dan eens zelf.

Het gaat al 30 pagina's over beide kanten en jij hebt het maar over 1 kant.

Daarbij nogmaals: waarom moet jij perse je mening bij iemand anders ventileren. Je schiet er niks mee op. Die personen veranderen pas als zij dit ZELF willen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:23

Citaat:
Waarom accepteren we al die zwaarlijvigheid en bijkomende ziektekosten.

Dit was de stelling van TS. Bijkomende ziektekosten hoort bij de verzorgingsstaat, daar ben ik een voorstander van dus dat is inclusief ziektekosten voor overgewicht. Ik denk wel dat er eerder ingegrepen kan/moet worden, maar dat is wel lastig als er een taboe rust op het onderwerp. Kosten als een maagband of maagverkleining kunnen denk ik gereduceerd worden wanneer mensen eerder goed geïnformeerd zijn over voeding, leren gezond te koken en beginnen met intensief bewegen. Fysieke beperkingen en medicatie daar gelaten. Ondervoeding is wat mij betreft hetzelfde verhaal: anorexia patiënten welke opgenomen worden in het ziekenhuis omdat ze 35 kg wegen zouden mijn inziens ook eerder behandeld kunnen worden als mensen (ouders?) de tekenen eerder herkennen, beter ondersteund worden van buitenaf (GGD?) en de patiënt mentale hulp krijgt (psych?) om het zelfbeeld en de gedachtegang te verbeteren.

Ik vraag me af in hoeverre de mensen waar we het over hebben zelf zwaarlijvigheid of ondervoeding accepteren.

En wat betreft jouw vraag, pure eerlijke interesse: Waarom roept commentaar over dit onderwerp juist weerstand op, terwijl dat bij andere uiterlijke kenmerken niet zo is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:24

Als iemand zijn mening aan mij opdringt over mijn gewicht. Dan zal diegene een heel groot probleem hebben.

Ik zit niet op dat gezeur te wachten. Mijn leven en mijn lichaam. En momenteel ben ik gelukkig met hoe ik er uit zie. Train veel met de hond. Loop elke dag minimaal 2 uur. Dus waarom ik niet afval? Geen idee. Boeit mij ook weinig.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:27

Oke als ik betaal voor overgewicht? Wanneer is iets overgewicht?

Gaan we dat dan ook doen met ondergewicht extra voor laten betalen ? Want ook deze liggen meer in het zh?

En drugsgebruikers dan? En gevaarlijke sporten?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:28

Ik zeg toch dat ik voorstander ben dan de verzorgingsstaat := Ik heb het helemaal niet over extra laten betalen, ik zeg alleen dat sommige dingen mijn inziens voorkomen kunnen worden. Met behulp van voorzieningen geregeld door de staat/verzekering.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 23-02-15 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:29

En niet alleen dit uiterlijke kenmerk roept weerstand op.

Ik vind dat je moet leven en laten leven. Verbeter de wereld en begin bij jezelf

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:31

Wanneer iemand tijdens het shoppen tegen je zegt: "Nee die gele staat minder goed dan die blauwe, in die blauwe komen je ogen zo mooi uit!" roept dit bij jou een vergelijkbare weerstand op?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:32

Nee, want het is niet mijn schuld en ik word er niet om veroordeeld dat het ene me beter staat dan het andere

lijkt me logisch toch?
Laatst bijgewerkt door Qimm op 23-02-15 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:33

Ik heb toch niet gezegd dat alle uiterlijke dingen weerstand oproepen?

Dus nee dat roept geen weerstand op. Maar andere uiterlijke dingen wel degelijk.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:38

toch vind ik het nog steeds een boeiend topic.

Ik las hier iemand zeggen, ik zit nooit vol en heb altijd honger.. Ik vind dat echt bizar en vraag mij echt af hoe dat verschil tussen mensen komt.

Als ik kijk naar mijzelf. Ik eet omdat het "moet" niet omdat ik er van geniet of naar uit kijk. Als ik kijk naar mijn zus, die kan zich in de ochtend al verheugen op haar avond eten en wanneer een collega een dropje aanbied is het altijd ja.

Het 1 is niet beter dan het ander, begrijp me niet verkeerd :) Maar hoe ik in "eten" sta maakt wel dat op gewicht blijven simpel is. En hoe bijv mijn zus er tegen overstaat het veel lastiger is.

Vraag me serieus af hoe die verschillen komen. Wel weet ik dat je verslaafd kan zijn aan eten. Iemand had het hier over "Als iemand na weken lang strak lijnen zich zelf wilt belonen met bijv chocola moet diegene dat zelf weten". En ja, ieder moet het voor zich weten maar slim is het niet. Je voedt namelijk weer je verslaving. Zelfde als ik 4 weken gestopt ben met roken en als beloning mijzelf 1 hijsje gun. Dan is mijn verslaving weer gevoed en de kans op een terug val vergroot.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:38

Doubtless schreef:
Wanneer iemand tijdens het shoppen tegen je zegt: "Nee die gele staat minder goed dan die blauwe, in die blauwe komen je ogen zo mooi uit!" roept dit bij jou een vergelijkbare weerstand op?

Wel als dat iemand is waar ik niks mee te maken heb. Als ik met iemand samen ben en hem/haar of de verkoper om advies vraag - prima. En in sommige situaties, als iemand aangeeft open te staan voor kritiek (bv door het met de verkoper te bespreken) dan kan het soms ok zijn om daar als buitenstaander op in te gaan... Maar als ik alleen zou zijn, en iemand zou zich daar zomaar mee bemoeien, dan zou ook dat mij een flink gevoel van onvrijheid geven.

Heel veel complimentjes zijn, hoe goed bedoeld ook, namelijk wel een bevestiging van het idee dat je er leuk uit moet zien - en dat iemand uit het niets zijn maatstaf kan pakken, en jou daar langs kan leggen. Dat is iets dat ik zelf niet snel zal doen en ook niet zonder meer op prijs stel.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:39

Quera: ik probeer het alleen maar te begrijpen he. Als jij posts die inhoudelijk weinig duidelijk maken plaatst, kan ik alleen maar raden met wat je precies bedoeld. Dus nee, dat heb je niet gezegd, maar wat wil je wel concreet zeggen?

Qimm: Ik begrijp dat als je er zelf geen invloed op uit kunt oefenen het erg confronterend en pijnlijk is. Voor jou is dat wellicht logisch, maar dat zijn geen factoren waar ik heel bewust rekening mee houd. Dom misschien. Ik probeer meer inzicht te krijgen in dit onderwerp door dit topic, want voor mij is het dus allemaal niet zo vanzelfsprekend...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:42

Shadow0 schreef:
Heel veel complimentjes zijn, hoe goed bedoeld ook, namelijk wel een bevestiging van het idee dat je er leuk uit moet zien - en dat iemand uit het niets zijn maatstaf kan pakken, en jou daar langs kan leggen. Dat is iets dat ik zelf niet snel zal doen en ook niet zonder meer op prijs stel.

Ik denk dat dit een hele mooie en waardevolle verwoording van je punt is :j Misschien weer een hele domme vraag/opmerking, maar ik ben heel benieuwd hoe jij dan in nieuwe ontmoetingen staat. Ben je echt in staat om daar helemaal blanco in te gaan? En vorm je je mening dan enkel en alleen op basis van mentale kenmerken?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:45

Ik vind het maar ongezellig als niemand iets over een ander mag zeggen (mits goed bedoeld uiteraard). Dan komt iedereen nogal in zijn eigen bubbel. Ik ben dus zelf te dun, en soms zeggen mensen 'jeetje, jij bent wel heel dun. Eet je wel goed?' Zolang ze het accepteren als ik 'ja' zeg vind ik het allemaal prima. Wat ik vervelender vind is als ze zeggen 'is dat alles wat je neemt? Er kan nog wel meer bij...'. Dat doe ik met een grapje af. Echt vervelend vind ik het als ze dingen zeggen als 'ga je straks naar de wc om het allemaal uit te kotsen?' Afhankelijk van mijn dag doe ik dat met een grapje af of word ik pissig. Maar in ieder geval heb ik dan mijn mening over die persoon voorlopig wel klaar.

Meestal, als je dat soort dingen met een grapje af doet, wordt de sfeer er een stuk leuker van. Niet er altijd vanuit gaan dat de ander het kwaad bedoeld. Als ik een taartje weiger zeg ik vaak 'Nee, ik doe aan de lijn! Ben veel te dik!' en dan wijs ik op mijn niet-aanwezige buik. Dan is het ook meteen over.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:47

Doubtless schreef:
Citaat:

Dit was de stelling van TS. Bijkomende ziektekosten hoort bij de verzorgingsstaat, daar ben ik een voorstander van dus dat is inclusief ziektekosten voor overgewicht. Ik denk wel dat er eerder ingegrepen kan/moet worden, maar dat is wel lastig als er een taboe rust op het onderwerp. Kosten als een maagband of maagverkleining kunnen denk ik gereduceerd worden wanneer mensen eerder goed geïnformeerd zijn over voeding, leren gezond te koken en beginnen met intensief bewegen. Fysieke beperkingen en medicatie daar gelaten. Ondervoeding is wat mij betreft hetzelfde verhaal: anorexia patiënten welke opgenomen worden in het ziekenhuis omdat ze 35 kg wegen zouden mijn inziens ook eerder behandeld kunnen worden als mensen (ouders?) de tekenen eerder herkennen, beter ondersteund worden van buitenaf (GGD?) en de patiënt mentale hulp krijgt (psych?) om het zelfbeeld en de gedachtegang te verbeteren.

Ik vraag me af in hoeverre de mensen waar we het over hebben zelf zwaarlijvigheid of ondervoeding accepteren.

En wat betreft jouw vraag, pure eerlijke interesse: Waarom roept commentaar over dit onderwerp juist weerstand op, terwijl dat bij andere uiterlijke kenmerken niet zo is?

Jij gaat er in je laatste alinea al vanuit dat dit alleen met dit onderwerp is. Dit kun je niet weten... Aangezien het topic alleen over het gewicht gaat en niet over andere dingen.

Maar ik irriteer me ook aan mensen die de mening uiten over kleding van onbekende mensen of tattoos of piercings of kapsels.

Waarom zou je die mening moeten uiten? Om zelf te laten zien wat jij wel beter of goed kan? Waarom moet ie een ander misschien een klote gevoel geven? On jezelf beter te laten voelen?

Ik heb het hier over je mening uiten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:51

Niet alleen mentale kenmerken, maar ik reageer vaak op iemands uitstraling, echtheid (in hoeverre iemand naar z'n eigen maatstaf leeft bv), energie. Mijn mening is vaak ook minder een oordeel in de zin van 'leuk' of 'niet leuk' maar meer 'wat maakt die persoon tot wie die is.'

Maar tegelijkertijd: ik zou niet durven beweren dat ik er immuun voor ben - dergelijke zaken (vaak vooroordelen) zitten heel diep in je onderbewuste. Ik probeer dat om te buigen, ik ben dus ook bewust begonnen met de gewoonte van beoordelen afleren en vaak uberhaupt niet afvragen wat ik ergens van vind als het niet mijn zaak is, maar daarin ben ik uiteraard niet perfect :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:54

quera schreef:
Oke als ik betaal voor overgewicht? Wanneer is iets overgewicht?

Gaan we dat dan ook doen met ondergewicht extra voor laten betalen ? Want ook deze liggen meer in het zh?

En drugsgebruikers dan? En gevaarlijke sporten?

Allemaal niet goed te controleren. Tenzij het bijvoorbeeld gebaseerd wordt op deelname aan KNHS wedstrijden. Maar de recreatieruiter die zonder cap in het bos rijdt blijft dan bespaard.

Is het dan ook egoïstisch om zo'n gevaarlijke sport uit te oefenen die de verzorgingsstaat veel geld gaan kosten? Ja dat is het.

Ik denk dat het antwoord hetzelfde is als op de stelling
Citaat:

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:58

quera schreef:
Waarom zou je die mening moeten uiten? Om zelf te laten zien wat jij wel beter of goed kan? Waarom moet ie een ander misschien een klote gevoel geven? On jezelf beter te laten voelen?

Wat een negativiteit. Je kunt ook je mening ventileren omdat je ervan overtuigd bent dat het beter kan en je denkt die persoon te kunnen helpen. Of omdat je je zorgen maakt om iemand. Of misschien omdat je denkt dat diegene zich helemaal niet bewust is van waar 'ie mee bezig is.

Shadow0 schreef:
Niet alleen mentale kenmerken, maar ik reageer vaak op iemands uitstraling, echtheid (in hoeverre iemand naar z'n eigen maatstaf leeft bv), energie. Mijn mening is vaak ook minder een oordeel in de zin van 'leuk' of 'niet leuk' maar meer 'wat maakt die persoon tot wie die is.'

Maar tegelijkertijd: ik zou niet durven beweren dat ik er immuun voor ben - dergelijke zaken (vaak vooroordelen) zitten heel diep in je onderbewuste. Ik probeer dat om te buigen, ik ben dus ook bewust begonnen met de gewoonte van beoordelen afleren en vaak uberhaupt niet afvragen wat ik ergens van vind als het niet mijn zaak is, maar daarin ben ik uiteraard niet perfect :)

Echtheid en energie vind ik wel mooie eigenschappen om 'na te gaan'. Je leert nog eens wat zo :D Fijn dat je de moeite neemt om het duidelijk uit te leggen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:59

Als ik je niet goed ken heb ik geen behoefte aan dat soort meningen.

Echte vrienden weten hoe ik over iets denk en of ik daar een mening van Eem ander van nodig heb of niet

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:01

Dan is het aan jou om aan te geven dat je daar geen behoefte aan hebt toch? Je komt dagelijks tientallen dingen/situaties en honderden producten tegen waar je geen behoefte aan hebt, daar zeg je ook bewust/onbewust nee tegen. Iedereen zal tegenwoordig maar bij voorbaat z'n mond nergens meer over open trekken omdat er misschien wel iemand is die geen behoefte heeft om dat onderwerp te bespreken, goed bedoeld of niet. Wellicht lees ik het anders dan bedoeld, maar ik vind jou standpunt zoals het op mij overkomt echt niet realistisch...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:04

Maar waarom moet ik op iets antwoorden waar ik sowieso al geen behoefte aan heb. Waarom moet je ongeoorloofd je mening vertellen?

Ik ken mensen die hebben gezegd dat ze er geen behoefte aan hadden maar toch nog elke keer die mening krijgen. Maar het wel raar vinden dat ze een grote mond krijgen. 'Want het is toch goed bedoeld' ?
Laatst bijgewerkt door quera op 23-02-15 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:05

Doubtless schreef:
Dan is het aan jou om aan te geven dat je daar geen behoefte aan hebt toch? Je komt dagelijks tientallen dingen/situaties en honderden producten tegen waar je geen behoefte aan hebt, daar zeg je ook bewust/onbewust nee tegen. Iedereen zal tegenwoordig maar bij voorbaat z'n mond nergens meer over open trekken omdat er misschien wel iemand is die geen behoefte heeft om dat onderwerp te bespreken, goed bedoeld of niet. Wellicht lees ik het anders dan bedoeld, maar ik vind jou standpunt zoals het op mij overkomt echt niet realistisch...

Die behoefte om je mond open te trekken ligt bij jou, het is jouw behoefte, en wellicht helemaal niet de behoefte van de persoon waar je het tegen zegt. Blijkbaar voel jij ergens in jou de behoefte om (ongetwijfeld goedbedoeld!) verandering/sturing aan te brengen in het levenspatroon van anderen. Ik kan me dit ook goed voorstellen na aanleiding van de heftige dingen die je hier eerder schreef. Maar dat is echt jouw eigen behoefte/projectie van de dingen die jij hebt meegemaakt, en niet die van degene tegen wie je het hebt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:07

Sunrise_ schreef:
Doubtless schreef:

Die behoefte om je mond open te trekken ligt bij jou, het is jouw behoefte, en wellicht helemaal niet de behoefte van de persoon waar je het tegen zegt. Blijkbaar voel jij ergens in jou de behoefte om (ongetwijfeld goedbedoeld!) verandering/sturing aan te brengen in het levenspatroon van anderen. Ik kan me dit ook goed voorstellen na aanleiding van de heftige dingen die je hier eerder schreef. Maar dat is echt jouw eigen behoefte/projectie van de dingen die jij hebt meegemaakt, en niet die van degene tegen wie je het hebt.

Zo duidelijk kreeg ik m niet maar zo bedoelde ik m

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:08

Maar dan kan de ontvanger dat toch aangeven? Je kan toch niet verwachten dat iedereen zich afzijdig houdt en nooit meer iets persoonlijks deelt omdat jij daar niet op zit te wachten?

Misschien niet het juiste voorbeeld, maar op stallen zie ik dit ook veel. Een ruiter is goedbedoeld maar verkeerd bezig met zijn/haar paard en een stalgenoot kan hulp bieden en geeft ongevraagd tips. Dan is het toch aan de ruiter om te bepalen wat hij/zij hiermee doet. Dan kan je toch gewoon bedanken voor de interesse en de wijze raad maar aangeven dat je het liever op je eigen manier doet? Je kunt dan toch ook blij zijn dat je mensen in je omgeving hebt die er iets om geven...

Keer op keer tegen iemand met een slechte knie zeggen dat 'ie moet gaan hardlopen is vreselijk irritant, dat begrijp ik. Maar als jij met 30 kg overgewicht aan je 3e stuk taart zit, neem je het iemand dan echt kwalijk als 'ie gewoon vraagt of je dat wel moet doen? (ik heb het dus niet over opmerkingen als; nou we kunnen wel zien waar je die pens vandaan hebt).