Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:14

Ik heb morgen om 13:00 een afspraak om voor de eerste keer plasma te geven.
Ben.benieuwd :D

Sjisi

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:29

Spannend AfricanLady!

Ik ben vandaag gebeld door de bloedbank. Er was iets fout gegaan bij mijn vorige (derde!!) keuring, ze hadden de testen fout gedaan, dus of ik alsjeblieft nog een keer op keuring wilde.... Donderdag dus voor de vierde keer op keuring, een jaar na mijn eerste keuring en zestien buisjes bloed verder hoop ik dat het nu eindelijk goed gaat..

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:55

Ik mocht niet doneren.
Bloedwaarde was te laag. Ik had 7.2 en moest 7.7 zijn ofzo.
Vorige 8 keren altijd netjes rond de 8.3-8.5 erg jammer dus 3 maanden nu wachten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:53

Zie net iemand voorbij komen die haar stage in België doet en opgeroepen is om direct bloed te komen geven na de aanslagen. Ben benieuwd of we hier in Nederland daar nog wat van gaan merken door extra opgeroepen te worden oid.

Edit: Laat maar, lees net op de site van Sanquin dat België voldoende bloed heeft en Nederland anders kan bij springen met bestaande voorraden, extra doneren hoeft dus niet.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:03

Ja helemaal niet bij stil gestaan maar dat soort dingen heb je inderdaad ook nog verwant aan het bloed geven. Wel erg heftig alles omtrent België.

Heeft hier iemand ook al eerder plasma gedoneerd? Ik mag 9 mei voor het eerst.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:42

@africanlady: moet ook 3 maanden wachten bij een slechte hb waarde? Als dit uit een pretest blijkt, mogen wij ons na enkele weken al terug aanbieden.

Plasmadonatie duurt iets langer dan gewone bloeddonatie. Wanneer je je bloedcellen terug krijgt, zijn deze gemengd met een anti-stollingsmiddel, wat door sommigen "geproefd" wordt of misselijkheid doet ervaren... maar evengoed merk je er niks van

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:57

Ik werd de vorige keer ook voor 4 maanden uit het systeem gehaald.
Nu zijn die voorbij dus heb je gedoneerd. Nog even een bakje koffie en dan weer op de fiets naar huis :)

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:23

Vandaag voor de vierde keer op keuring geweest.. Op het formulier stond dat ik bloedgroep AB+ heb. Heeft iemand van jullie die ook? En zo ja, gaan ze dan liever willen dat ik plasma ga doneren of gewoon bloed?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:02

Ik heb ook AB+ toen ik begon met bloed doneren, kreeg ik per donatie 3x de vraag of ik ook plasma wou geven. Omdat dit voor zo goed als iedereen kan dienen.
Nu geef ik meestal plasma en alleen nog gewoon als het uitkomt met de lokale inzameling. Voor plasma en bloedplaatsjes zijn er maar enkrle centra's in vlaanderen. Terwijl er per dorp vaak bloedineamelingen gebeuren

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:03

Ik kom hier weer even binnenvallen. Ik ben al orgaandonor, maar zit eraan te denken om ook stamceldonor en bloeddonor te worden. Ik vraag me alleen af hoe hard ze bloeddonoren nodig hebben. Ik heb altijd het idee dat er wel genoeg bloed is, maar misschien zit ik daar helemaal naast?
En ik weet niet of het ermee te maken heeft , maar ik heb een hele lage bloeddruk en slik nu ook medicijnen voor mijn migraine die mijn bloeddruk nog meer verlagen. Hier heb ik sowieso al last van (zie vaak zwart enz) maar mag je dan wel bloed geven? Of is dat niet slim?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:36

Als je bloeddruk te laag is op t moment dat je bloed komt geven kan je geweigerd worden.
Ik zou even met jet rode kruis bellen met je vraag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:46

@ snuffie: het lijkt me geen goed plan als je al een lage bloeddruk hebt. losstaand of de medicatie voor je migraine wel toegestaan is.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:28

Oké bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal nog wel even contact met ze opnemen. Maar denk dan dat ik helaas geen bloed kan geven.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:25

Ik heb vandaag voor het eerst bloed gedoneerd :D ben O-negatief dus ze zijn maar al te blij met m'n bloedgroep *\o/*

Tijdens het afnemen niks aan de hand, daarna nog even gezeten aan de tafel maar toen kreeg ik het plotseling heel erg warm terwijl mijn handen ijskoud waren dus even gaan liggen en daarna buiten gezeten met een vrijwilliger daar. Toen naar huis gelopen en nu niks meer aan de hand :D

Bij HB checken een beetje paniek. Bij screening een paar weken geleden was mijn HB 8,4. Nu was het plots 6,7 0.o
Nog twee keer geprikt en toen twee keer achter elkaar 8.1. Niks aan de hand dus :D
Zeker voor herhaling vatbaar dus hoop over +- 3 maanden weer een oproep te krijgen!

Edit: die mensen daar zijn me toch aardig. 'Nog een glaasje water?' 'Hier appelsap.' 'Roze koek kan er ook wel bij.'
Helemaal volgestopt daar :')

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:53

Leuk Kaus! Duurde het doneren lang? Of ging het lekker soepel?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:19

Ging vrij soepel. Moest de hele tijd in zo'n stressballetje knijpen, anders kwam het bloed er te langzaam uit. Maar in totaal duurde het maar 8 minuten :D

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:20

Ik ben al sinds een jaar bloeddonor, aan het begin één keer een oproep gekregen, maar toen kwam ik net uit Roemenië, dus mocht ik niet doneren. Daarna nooit meer een oproep gehad, dus ik heb een paar weken geleden een mail gestuurd, dat ik graag wil doneren binnenkort, maar nog niets terug gehad.
Ik wacht het maar af, hoop dat ik wel snel een keer kan! :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:34

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort plasma donor. Na één keer volbloed te hebben gedoneerd heb ik vandaag voor de tweede keer plasma gedoneerd.

Ik ben donor geworden, omdat ik het al jaren heel belangrijk vind om orgaan donor te zijn. Uiteindelijk wilde ik met mijn sterke gezondheid, wat niet voor iedereen vanzelfsprekend is, al in mijn leven iets kunnen betekenen voor anderen.

Voor mij is het eenvoudig om te doen en lichamelijk ondervind ik er ook geen hinder van. Het geeft me een goed gevoel om met mijn gezondheid iets te kunnen betekenen voor anderen.

Beenmergdonor zie ik om eerlijk te zijn niet zo zitten, omdat je daar echt een aantal dagen ziek van kunt zijn. Dat is iets wat ik niet echt kan gebruiken bij mijn werk als springruiter. Dat zou ook betekenen dat ik net voor een wedstrijd 'nee' zou moeten verkopen en daarmee dus bewust iemand waar ik aan gematcht ben niet kan helpen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 20:12

Maandag weer doneren! :D

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 09:43

oliebol! Ben zojuist afgekeurd bij de keuring. Ijzer veel te laag, snap er niks van! Heb niks anders als normaal gedaan.. baal als een stekker. .

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:07

Dat is balen zeg! Hoeveelste keer doren is dit?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:00

Ik baalde ook enorm :( toen ik werd afgekeurd

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:55

Vandaag zou mijn 4de keer zijn geweest. Heb nooit problemen gehad, niks veranderd niks anders gedaan als normaal. Ik dnap het echt niet!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:58

Heb ze meer malen getest? Bij mijn eerste vingerprik kwam er ook een waarde van rond de 7 uit. Te laag. Tweede en derde keer prikken waren waarden van rond de 8. Gewoon ongelukkig geprikt dus.

Ik ben ongeveer een week de eerste keer doneren ontzettend licht geweest in mijn hoofd. Nu ben ik dat eigenlijk altijd nadat ik ga staan of snel mijn hoofd draai tot me snel ergens aan vast grijpen aan toe. Maar na het doneren had ik dit nog erger.
Zijn dat dingen om mee te nemen om eventueel plasma te gaan doneren ipv bloed of zijn het de standaard 'bijwerkingen' van het doneren?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:09

Kaus schreef:
Ik ben ongeveer een week de eerste keer doneren ontzettend licht geweest in mijn hoofd. Nu ben ik dat eigenlijk altijd nadat ik ga staan of snel mijn hoofd draai tot me snel ergens aan vast grijpen aan toe. Maar na het doneren had ik dit nog erger.
Zijn dat dingen om mee te nemen om eventueel plasma te gaan doneren ipv bloed of zijn het de standaard 'bijwerkingen' van het doneren?

Dat verschilt per persoon. Ik had gelukkig nergens last van na de eerste keer en kon direct weer in de auto stappen. Maar ik ken verhalen van mensen die zelfs flauwvallen, of zich een dag later nog heel de dag slap voelen.

Ik ben na de eerste keer direct plasma geen geven ivm reizen buiten de EU en 'saaie' bloedgroep waarvan ze weinig vol bloed nodig hebben.
Voor mij is er lichamelijk dus geen verschil, maar het schijnt lichamelijk veel minder zwaar te zijn. Je moet wel goed prikbare aderen hebben.