Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kosseh

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:54

Ja helaas wel :( dat bovenkaak gedaan moet worden is zeker. Onderkaak waarschijnlijk ook..

oo Amerika gaaf, gaaf dat je daar kerst kan vinden.

Eline, fijn dat je het tot nu toe zo goed gaat.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:33

Nog een vraagje voor de mensen met een beugel: Hoe doen jullie dat met tussendoortjes op verplaatsing?

Aangezien je niet altijd je tanden kan poetsen ben ik een beetje op zoek naar dingen die ik wel makkelijk kan eten met mijn beugel, zonder dat er te veel stukjes achter blijven :')

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:16

Ik heb nooit last van stukjes die tussen m'n beugel blijven zitten en ik heb ook nooit een tandenborstel bij me.. Wel een ragertje voor de zekerheid, maar kan me niet herinneren wanneer ik die voor het laatst heb gebruikt (op het tandenpoetsen thuis na). Je wordt er vanzelf handig in door de manier van eten (ik eet zo veel mogelijk met m'n kiezen, brood afbijten bijvoorbeeld ook met m'n kiezen - maar dat doe ik sowieso altijd, vroeger toen ik nog klein was verloor ik tegelijkertijd m'n beide melkvoortanden dus heb het mezelf zo aangeleerd) en stukjes verwijderen met je tong gaat uiteindelijk ook makkelijk. Soms blijft er wel eens wat bij m'n kiezen hangen wat ik niet weg krijg met m'n tong, dan druk ik 'm meestal met een nagel naar boven of beneden. :D

Aan het begin is het wat eng om buitenshuis te eten en heb je het nog niet door wanneer er iets tussen je beugel zit. Wanneer je aan je beugel bent gewend merk je dit wel. Heeft wat tijd nodig. :)

Wat ik je absoluut niet kan aanraden om buitenshuis te eten is spinazie (of gerechten waar spinazie in zit)! Dat blijft echt ooooveral hangen. :')

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:36

En pas ook op met sla en boerenkool 8-)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:21

Hey hoe is het met de beugelbekkies?

Is al weer lagere tijd stil hier.

Mijn operatie staat vast :0. 25 april al. Terwijl ik vorige week nog een begin afspraak had voor eind maart dus dan zou de operatie een stuk later zijn. Maar opeens kon het toch eerder. Schrok er best wel van.
Nu alles zo definitief is.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:34

Spannend Kosseh!
Mijn operaties zijn laatst ook gepland... 1 maart al. 25 februari gaan we alles tot in de details bespreken en moet ik ook langs de anesthesioloog voor een check voor de narcose. Ik ben donderdag langs de ortho geweest en die heeft 5 haakjes op mijn beugel gezet zodat de KC mijn kaak beter/makkelijker in positie kan brengen...
Afbeelding
Boven zitten er totaal 4, de andere 2 kan je net niet zien.

Vind het wel erg spannend worden nu.

De ortho is er gelukkig erg enthousiast over en zei dat het super mooi gaat worden. Ze stond nog net niet in dr handen te klappen. :D

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:21

Spannend hoor die operaties, lijkt me best pittig! Hier gaat het heel goed nog 2 maanden en dan is het verschuiven klaar. Het staat al super recht! Daarna nog een half jaar een bitje om de boel te laten stabiliseren en dan draadje erachter en klaar! *\o/*

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:29

Goed nieuws Yza! Fijn dat het einde in zicht is!!
Ik zit na de operaties waarschijnlijk nog zo'n 6 maanden aan mijn beugel vast. Als de KC het tot op de millimeter nauwkeurig doet dan kan het ook korter zijn - dus daar hoop ik op. :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:26

Ik ben nu al een jaar aan het beugelen. In augustus moeten de boven tanden klaar zijn.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:00

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:32, in het totaal 1 keer bewerkt

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:08

O loes dat is al helemaal snel.
Zijn die haakjes ook voor de elastiekjes om het erna vast te zetten?

Idd hopen dat het tot op de milimeter goed gezet wordt.

Spannend steef. Weet je voor hoe lang je ongeveer een beugel moet?

Ik moet 8 februari om alles door te spreken met KC. En dan in maart nog een afspraak met verpleegkundige van 1,5-2 uur.

Dit was de dag voor dar boven er in ging in april vorig jaar
Afbeelding

Dit is hoe het er vandaag uit ziet
Afbeelding
Als het goed is heb ik na de operatie niet meer zo een gat tussen boven en onder kaak

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:32

Ziet er al goed uit!!
Elastieken? Ik weet van niks... := Als ik de ortho goed heb begrepen zijn ze er alleen om de KC te helpen onder de operaties. Maar misschien dat ik niet helemaal goed heb geluisterd... :o :D

Edith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:25

Ik wil graag meekletsen!! Ik ben 34 jaren jong en krijg 24 feb. mijn allereerste beugel.... spannend hoor!!

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:50

Loes wat heb jij (in vergelijking met mij) de haakjes raar zitten zeg! Kan ook aan de operatie liggen natuurlijk, maar toch. Raar dat je onder in het midden wel een haakje hebt maar boven niet.. De haakjes zitten er niet voor tijdens de operatie, maar voor daarna. Je kaken worden dmv elastieken (die dus aan die haakjes komen te zitten en daarom heen gewikkeld worden) gefixeerd aangezien je kaak na de operatie vast moet staan. Houdt er dus ook rekening mee dat je de eerste paar weken je kiezen niet/amper van elkaar af kunt doen. Welke operatie krijg je als ik vragen mag?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:24

Dyphusion, ik weet 100% zeker dat de orthodontist heeft gezegd dat de haken er zijn voor tijdens de operatie voor als de KC handen tekort heeft (misschien dat ze daarom zo 'raar' zitten? :D). Misschien zullen ze er ook zijn voor daarna, maar dat weet ik niet zeker. Dat stukje zou ik dan gemist moeten hebben. :o

Mijn boven en onderkaak worden geopereerd en misschien nog een kinkorrectie, maar dat was de vorige keer nog niet zeker. Wat er precies gaat gebeuren weet ik ook nog niet, dat gaan we de 25e bespreken. :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:51

Hoi Edith! Neem je een gewone beugel? Ik ben vorig jaar gestart met invisalign gestart. Ook mijn allereerste beugel op 30 jaar :) ben erg blij dat ik ermee gestart ben.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:56

Wat spannend al die operaties! :o

Edith, welkom hier :) Ook spannend zeg je eerste beugel!

Hier zit hij er inmiddels 2 maand op, en wat heb ik me al geërgerd aan dat ding zeg! :D Een draadje prikte de hele tijd in mijn wang, het andere kwam telkens los. Morgen krijg ik eindelijk een wat stijver draadje, dat hopelijk iets beter zal blijven zitten.
Verder ben ik de beugel al helemaal gewend, ik heb er eigenlijk niet zo veel last van met eten :)

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:01

Loes, dat hebben ze bij mij ook gezegd, maar dat bleek dus maar het halve verhaal te zijn. ;) Ik zou het je nog even goed navragen bij de KC als je daar bent de 25e. Ze moeten je kaken namelijk op de een of andere manier onder controle houden, want die mag je na de operatie namelijk een aantal weken niet gebruiken. Ken je de blog cindyskaakoperatie.blogspot.nl? Zij heeft dezelfde operatie gehad als die jij gaat krijgen. Op de foto's na de operatie zie je ook de elastieken die zij heeft gekregen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:09

Ik heb volgensmij al een tijd niet meer gereageerd… Ik heb inmiddels mijn beugel en ze hebben ook al 1 tand getrokken.

Mijn kiezen zaten zo dicht op elkaar dat ze bij 1 kies de “ring” er niet omheen kregen (waar je blokjesdraad aan vast zit). Nu proberen ze mijn tanden dus naar het “gat” van mijn getrokken tand te trekken zodat er wel ruimte ontstaat voor de “ring”. Over 2 weken gaan ze het weer proberen.

Ik heb was alleen gebruikt op het moment dat iets wond was. Ik heb nu nergens meer last van. Behalve bij de getrokken tand want de overbrugging van blokje naar blokje is dermate groot dat het draadje daar steeds in mijn lip snijd. Dat zal pas echt over gaan zodra het gat een stuk kleiner is.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:56

Dyphusion schreef:
Loes, dat hebben ze bij mij ook gezegd, maar dat bleek dus maar het halve verhaal te zijn. ;) Ik zou het je nog even goed navragen bij de KC als je daar bent de 25e. Ze moeten je kaken namelijk op de een of andere manier onder controle houden, want die mag je na de operatie namelijk een aantal weken niet gebruiken. Ken je de blog cindyskaakoperatie.blogspot.nl? Zij heeft dezelfde operatie gehad als die jij gaat krijgen. Op de foto's na de operatie zie je ook de elastieken die zij heeft gekregen.

Ik dacht begrepen te hebben dat ik mijn kaken juist moest gebruiken en zoveel mogelijk proberen om vast voedsel te eten :o?
Ik heb ook een foldertje van de KC meegekregen met dingen die ik bijvoorbeeld zou kunnen eten.
Ochtend: Drinkontbijt / volle yoghurt met vers fruit / brood zonder korst
Middag: Volle yoghurt met vers fruit / brood zonder korst / brood zonder korst met roerei of zachtgekookt ei
Avond: Maaltijdsoep met bijv groente en kip / stamppot met rookworst / zachte vis, aardappelpuree en groente

Die blog kende ik nog niet! Interessant om te lezen, bedankt! :D

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:57

Edith schreef:
Ik wil graag meekletsen!! Ik ben 34 jaren jong en krijg 24 feb. mijn allereerste beugel.... spannend hoor!!

Spannend inderdaad! Enig idee hoe lang je bezig gaat zijn met beugelen?.

Riddershow schreef:
Ik heb volgensmij al een tijd niet meer gereageerd… Ik heb inmiddels mijn beugel en ze hebben ook al 1 tand getrokken.

Mijn kiezen zaten zo dicht op elkaar dat ze bij 1 kies de “ring” er niet omheen kregen (waar je blokjesdraad aan vast zit). Nu proberen ze mijn tanden dus naar het “gat” van mijn getrokken tand te trekken zodat er wel ruimte ontstaat voor de “ring”. Over 2 weken gaan ze het weer proberen.

Ik heb was alleen gebruikt op het moment dat iets wond was. Ik heb nu nergens meer last van. Behalve bij de getrokken tand want de overbrugging van blokje naar blokje is dermate groot dat het draadje daar steeds in mijn lip snijd. Dat zal pas echt over gaan zodra het gat een stuk kleiner is.

Het zal waarschijnlijk niet zo lang duren voordat dat gat dichtgetrokken is! Bij mij moesten er 2 gaten van getrokken kiezen dichtgetrokken worden en dat was al binnen een paar weekjes zo goed als dicht. :j

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:38

_Ekenna schreef:
Dyphusion schreef:

Ik dacht begrepen te hebben dat ik mijn kaken juist moest gebruiken en zoveel mogelijk proberen om vast voedsel te eten :o?
Ik heb ook een foldertje van de KC meegekregen met dingen die ik bijvoorbeeld zou kunnen eten.
Ochtend: Drinkontbijt / volle yoghurt met vers fruit / brood zonder korst
Middag: Volle yoghurt met vers fruit / brood zonder korst / brood zonder korst met roerei of zachtgekookt ei
Avond: Maaltijdsoep met bijv groente en kip / stamppot met rookworst / zachte vis, aardappelpuree en groente

Die blog kende ik nog niet! Interessant om te lezen, bedankt! :D

:wow: :o?
Wat vaag! Ik mocht mijn onderkaak juist totaal niet gebruiken en al helemaal niet kauwen (de eerste 6 weken). Bij mij werd het vergeleken met een gebroken been; dat moet ook genezen en daar kun je ook niet meteen op lopen. Want je kaken worden in feite gewoon gebroken. Ben benieuwd wat het nou uiteindelijk blijkt te zijn na je operatie!

Graag gedaan, ik kreeg hem van de mondhygiënist. Dokter de Jonge is ook degene die mij geopereerd heeft namelijk. Ik moet er wel even bij zeggen dat ik haar een beetje negatief vind en dat zij ook veel last gehad heeft na de operatie en van gevolgen, terwijl ik daar totaal geen last van heb. Laat je daar dus absoluut niet bang door maken!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:04

Ik vond het ook een beetje frappant, maar dacht; de KC zal het wel weten. :D
De 25e toch nog maar even goed navragen.. ben al een lijstje aan het opstellen met vragen, dus die er maar gelijk bij gezet.

Oh gelukkig! Ik werd al een beetje bang van haar verhalen. Als ik het me goed herinner heeft ze 5 weken op de bank geslapen... Ik hoop na uiterlijk een week toch wel weer in m'n bed te kunnen slapen zodat ik een goede nachtrust krijg. De 3e week na de operatie ga ik namelijk gewoon weer werken als het allemaal een beetje mee zit. :=

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:18

Ja dat zou je wel denken. Maar omdat het bij mij zo anders is gegaan gingen mijn oren er een beetje van klapperen haha.

Nee absoluut niet bang zijn hoor! Ik sliep, na 1 nacht in het ziekenhuis, weer meteen in mijn eigen bed (ik heb wel een verstelbare lattenbodem dus ik heb mijn bed wat rechter gezet). Daarnaast heb ik amper tot geen pijn gehad, ging ik vrij snel van 3 na 2 pijnstillers en na 3 weken was ik er volledig vanaf. Ik ging stipt 3 weken na mijn operatie ook weer naar school toe. Na 2 weken gingen mijn elastieken voor het eerst losser dus sinds toen kon ik ook weer meer eten (boterham, spaghetti etc.). Ik denk dat het ook te maken heeft met de manier waarop je de operatie ingaat (ik ging er heel relaxt in en was ook eigenlijk niet bang). Ook alle dingen waar zij last van heeft gehad heb ik tot nu toe nog geen last van gehad en ik zit nu ruim 3 maanden na de operatie. Kanttekening die ik hier wel bij moet plaatsen is dat zij haar bovenkaak + onderkaak + kin gedaan heeft gekregen en ik alleen mijn onderkaak + kin. Ik vraag me echter af of ik meer last had gehad als ik boven ook gedaan had, maar ik denk het niet eerlijk gezegd.

Heb je trouwens al gehoord van de Arnica D6 druppels van A. Vogel om de zwelling tegen te gaan na de operatie?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:30

Oh wat fijn om te lezen! Ik heb geen verstelbare lattenbodem, dus misschien dat ik me kan redden met een hoop kussens in m'n rug. :D
Nee niet van gehoord! Wat zijn dat voor druppels? Hoe gebruik je die? Werkt het echt?

Jij zegt na 3 weken weer naar school te zijn gegaan.. Ik wil dus na 2 weken al gaan werken, gaat dat lukken denk je? Ik werk dan een week op kantoor zodat ik dicht bij huis ben mocht het toch mis gaan, ik ga dan oa de auto's schoonmaken (stofzuigen enzo) en kleding sealen (ik vaccineer kippen en kuikens in binnen- en buitenland en alles moet schoon en gedesinfecteerd zijn en ook zo ook aankomen op het bedrijf).