ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:46

Ritalin is zeer zeker wel verslavend voor niet ADHD'ers. Overigens ook voor ADHD'ers mochten zij dit op een verkeerde manier gebruiken (bijvoorbeeld veel te hoge dosis nemen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:41

Janneke2 schreef:
Menino schreef:
(...) omdat ik ook bij mijn standpunt blijf dat niet iedereen met ADD een neurologische stoornis heeft - Daarvoor staat onderzoek nog teveel in kinderschoenen, en de huidige resultaten zijn echt nog niet te vertalen naar ieder individu.-
Dat vind ik ook het kwalijke aan de stoornis zoals 'ie nu is. De diagnosticering is nog te simpel om maar te roepen dat iedereen die positief scoort op ADD een neurologische ziekte heeft (die opgelost MOET worden met medicijnen). Daar zijn aanwijzingen voor, maar tot dusver heeft iemand die positief scoort op AD(H)D gewoon concentratieproblemen zonder dat er uit het diagnose-traject een duidelijke oorzaak voor is gebleken. En de aanwijzingen zijn ervoor dat een grote groep wsl problemen heeft met bepaalde neurotransmitters, bij een kleinere groep hoeft dat dus niet zo te zijn. En 49% is ook een kleinere groep als 51%, maar uiteindelijk alsnog best een grote groep :) ( bij wijze van. Ik weet niet precies uit mijn hoofd bij hoeveel % verband een verschil als significant wordt aangenomen. Maar ik weet wel dat er daarvoor echt geen verband van 90% oid hoeft te zijn)

Bij onderzoek naar evenwicht, "grove" en fijne motoriek komt doorgaans naar voren, dat ADHD.ers hierin een aantoonbare achterstand hebben.
Die goed te verhelpen is.
Maar zaken als lezen, schrijven, rekenen stil zitten en nog zo wel het een en ander vergen een correct werkend evenwichtssysteem. "Is dat er nog niet" - dan is concentratie heel erg moeilijk of vreselijk vermoeiend.

(Vergelijk: ruimte onderzoek. Er zijn proeven gedaan, waarbij men astronauten liet schrijven. Niet per computer, gewoon met het handje. Ze draaien woorden en letters om dat het een "lieve" lust is. - Gewoon, omdat de zwaartekracht ''anders inwerkt'' - zeg maar gerust: ontbreekt. Iets vergelijkbaars hebben kinderen, die nota bene moeten leren schrijven, zonder dat ze een evenwichtssysteem hebben, dat hen ordentelijk kan vertellen wat stabiel voor, achter, etc. is. Die astronauten konden al schrijven, alleen ze kunnen het dus niet, als de zwaartekracht geen stabiliteit geeft.)

En denkbaar: wat de prefrontale cortex "anders" doet met neurotransmitters, heeft een functie.
bewegen is DE manier, om het evenwichtssysteem te trainen. (Het evenwichtssysteem is oa.: het cerebellum dat gegevens moet verzamelen mbt. rek en ontspanning van de verschillende spieren, pezen en gewrichten - dat kan per definitie alleen maar in beweging).
Er is wel bewijs voor deze stelling, maar momenteel alleen anecdotisch bewijs: gebaseerd op kinderen bij wie de problemen/achterstand mbt. evenwicht, "grove" en fijne motoriek zijn opgelost. Bij die kinderen gedraagt de prefrontaalcortex zich volstrekt normaal mbt. dopamine. Voorlopige conclusie, ik vind m solid as a rock, maar nog niet mainstream: "de prefrontaalcortex zegt terecht "ga bewegen!!!"""

interessante benadering inderdaad...

Ritalin schijnt qua chemische verbinding het meeste op coke te lijken. De vrienden die ik ken die wel eens XTC gebruiken en ADD hebben zeggen wel letterlijk dat ze ritalin een soort ' mini - xtc ' vinden. Maar volgens mij lijken alle psychostimulanten wel een beetje op elkaar qua gevoel dat het teweeg brengt... Denk ik, hoor.

Fysiek gezien is ritalin niet verslavend, maar mentaal kan je er natuurlijk wel afhankelijk van worden als je het nodig hebt (of denkt te hebben) om tot prestaties te kunnen komen... Hetzelfde als met wiet.. Men zegt wel dat dat niet (fysiek) verslavend is... Maar de meeste jonge mensen die zich bij een afkick-kliniek melden doen dat omdat ze een wiet-verslaving hebben.. Dus ja. In feite is alles verslavend.

Anoniem

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:41

Ritalin is 4x minder sterk dan cocaïne, maar lijkt daar wel op. Daarnaast heb je natuurlijk lichamelijke en geestelijke verslaving, ik geloof dat je lichamelijk niet aan Ritalin verslaafd kan raken (dwz afkickverschijnselen), maar geestelijk kan zeker wel. :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:11

Hitime schreef:
Ritalin is 4x minder sterk dan cocaïne, maar lijkt daar wel op. Daarnaast heb je natuurlijk lichamelijke en geestelijke verslaving, ik geloof dat je lichamelijk niet aan Ritalin verslaafd kan raken (dwz afkickverschijnselen), maar geestelijk kan zeker wel. :j

Net als dat je geestelijk aan bijna alle rituelen verslaafd kan raken denk ik dan?
Het is dan alleen het idee dat je het zonder niet kan, of is het meer?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:22

Sassol schreef:
Ritalin is zeer zeker wel verslavend voor niet ADHD'ers. Overigens ook voor ADHD'ers mochten zij dit op een verkeerde manier gebruiken (bijvoorbeeld veel te hoge dosis nemen)

Op wat voor manier is het verslavend dan?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:21

Iets is OF wel OF niet verslavend. Soms wel en soms niet dat bestaat niet.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:29

Lichamelijk is het niet verslavend. Je lichaam heeft het dus niet nodig. Soms als je er heel sterk in geloofd dat je het nodig hebt en niet zonder kan, kan er een geestelijk verslaving onstaan. Maar dat zit dan echt tussen je oren. Je lichaam zal er niet op reageren als je er mee zou stoppen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:37

Inderdaad ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:39

Ik doelde ook op lichamelijk, toen ik aangaf dat het niet verslavend is.
Geestelijke afhankelijkheid is iets dat ik persoonlijk bij zowel methylfenidaat (ritalin) als dexamfetamine (het middel dat ik gebruik) overigens niet ervaar of ervaren heb.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:40

Je kan er niet fysiek aan verslaafd raken denk ik, zou ook een beetje gek zijn, want AD(H)D'ers zijn al verslavingsgevoelig. Mentaal kan je er denk ik wel aan verslaafd raken, omdat je denkt dat je het nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Niet-AD(H)D'ers kunnen er denk ik wel fysiek verslaafd aan raken, omdat het op hun een andere werking (meer richting speed/cocaïne) dan bij AD(H)D'ers.

Ik heb vandaag voor het eerst methylfenidaat genomen (ADD'er hier), 2x een halve om op te bouwen. Concentratie was iets beter, iets meer rust in m'n hoofd, maar niet echt dat ik denk 'wow, wat een verschil'. Ik werd er heel druk van en dan ineens heel moe. Spieren voelen ook een beetje raar en trillen een beetje. En man, wat krijg je dorst van dat spul!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:26

Dorst ja je kan de kraan bijna leegdrinken 1 tip neem zuigsnoepjes dat voorkomt het droge gevoel in je mond :j

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:36

Boompje1985 schreef:
Dorst ja je kan de kraan bijna leegdrinken 1 tip neem zuigsnoepjes dat voorkomt het droge gevoel in je mond :j

Thanks voor de tip! Zal het morgen even proberen. Pilletjes zijn nu uitgewerkt, ik heb gelijk een stuk minder dorst (en ben meteen ontiegelijk moe :+)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:40

Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand er aan verslaafd was; integendeel. Je kunt het in weekenden, vakanties en vrije middagen e.d. zo overslaan. Dat vind ik het voordeel van Ritalin tegenover concerta; het is mooier te doseren. Concerta werkt meteen een hele dag.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:10

ik gebruik alleen ritalin in de ochtend en als ik na mijn werk ga, voor de rest niet... en het is niet verslavend.......

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 01:05

Dat cannabis lichamelijk niet verslavend is ben ik het overigens ook niet mee eens. Ik heb mensen echt flink ziek zien worden (overgeven, zweten als een idioot e.d.) bij het stoppen. Die rookten het dan ook wel al jaren.
Hetzelfde voor mensen die ritalin als 'drug' gebruiken. We hebben het dan ook niet over normaal gebruik, netjes verdeelt over de dag.

Dat het niet zo erg is als bij een alcohol (wat zelfs dodelijk kan zijn als je ineens stopt), speed e.d is zeker waar. Maar compleet niet lichamelijk verslavend? Nee hoor.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:07

Ik denk dat het bij ADHD sowieso niet verslavend is als je netjes het aantal en hoe vaak per dag neemt zoals wordt voorgeschreven, ik word ook 2x per jaar gecontroleerd (bloeddruk, hartslag, groei, gewicht e.d).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:21

Sssol, dan ben ik serieus benieuwd naar je bron? Een middel is lichamelijk verslavend als je lichaam er steeds meer van nodig heeft en als je bij het stoppen ervan je lichaam erop reageert door ontwenningsverschijnselen (afkicken) beiden komen niet voor bij Ritalin. Kan me wel indenken dat er een geestelijke verslaving speelt bij misbruik van het middel en dat de gebruiker geestelijk afhankelijk is waardoor het lichamelijke sensaties ervaart bij stoppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:37

Hier de eerste 'ritalin' dag. Ik merk positief verschil.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:05

Hier mijn tweede methylfenidaat dag. 's Ochtends had ik wat last van mijn spieren, heel erg dorst en ik werd ineens zo moe dat ik bijna omviel in supermarkt :+ Na m'n middagpilletje ging het beter, concentratie was beter (heb 3,5 uur achter elkaar literatuuronderzoek naar gistcellen kunnen doen, dus dat zegt wel wat :')). Ik was 's middags ook minder moe. Eetlust is wel veel minder, maar dat vind ik wel fijn, want normaal gesproken denk ik alleen maar de hele dag aan eten :+

Edit: die vermoeidheid komt trouwens niet alleen door de methylfenidaat, maar dat heeft het misschien wel versterkt. Ben namelijk altijd al gigantisch moe (door alle prikkels?)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:17

Ben je moe rond de tijd dat het is uitgewerkt? De rebound kan erg sterk zijn, had ik toen ik nog ritalin slikte ook erg last van. Nu ik concerta slik, minder.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:21

Ik heb het topic niet doorgelezen, maar als ADHD een fictieve ziekteis, hoe komt het dan dat relatin kalmerend werkt en bij niet adhd-mensen opwekkend? Niet mentaal hoor, ik kreeg mijn eerste relatin op 6 jarige leeftijd en mijn ouders deden het gewoon tussen de choco op mijn boterham omdat ik nooit pillen wou nemen. Dus ik wist niet dat ik iets had genomen. En toch was ik de stilste van de klas geworden. De leerkracht zei dan smiddags altijd dat ik goed gewerk had en een snoepje kreek, daar zat dat dan ook in gepropt. Nooit gemerkt tot ik een keer vroeg wat mijn moeder aan het doen was toen ik vroeger op stond en ik haar de pillen in mijn choco zag steken :+

Ik ben er wel na 2 jaar mee gestopt en overgegaan op omega 3-6-9 voor concentratie omdat ik werkelijk een zombie werd van maar 2 halve pilletjes per dag.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:25

EskeGirl schreef:
Ben je moe rond de tijd dat het is uitgewerkt? De rebound kan erg sterk zijn, had ik toen ik nog ritalin slikte ook erg last van. Nu ik concerta slik, minder.

Was zo'n 3 uur nadat ik een half pilletje had genomen, dus zou best de rebound kunnen zijn :j Ik denk dat ik er nog erg aan moet wennen, is natuurlijk ook pas dag 2 vandaag.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:30

Zou het best kunnen zijn :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:11

Mijn zoon heeft na een hele pil van 5 mg geen rebound gehad op dag 1.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:25

Had gister ook geen rebound, ook met 2x 5 mg.