Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:12

Blue_Eyes schreef:
Ongeveer wat ik wilde zeggen. Mijn kinderen hebben allebei een jaar BV gehad en ook nu eten we nog gewoon gezond. Natuurlijk mogen ze weleens een snoepje of een paar chipjes, maar zeer met mate. Dus ik vind het artikel wel wat kort door de bocht. Ik snap het punt dat ze wil maken en daar heeft ze gelijk, ik snap ook dat een column scherp en niet te voorzichtig gesteld moet zijn, maar dit stuit me wel een beetje tegen de borst(en :+ ).

Maar zo lees ik het helemaal niet. Het gaat niet om dat bv moeders hun kinderen naderhand met rommel voederen. Het gaat er om dat er geen haan naar kraait als er op een pak snoepjes met een suikerbom een lachend kind staat. Allerlei vettige producten, frisdranken en snoep mag gerust verkocht worden met een lachend gezin met kleine kinderen. Zelfs een kind dat bij de macdonalds een maaltijd besteld op een tv-reclame is alleen maar schattig.
Maar voor poedermelk...daar mag geen lachend kind op want oh jee het zou moeders maar eens laten overwegen voor die optie te kiezen. Moeders die om welke reden dan ook geen bv kunnen of willen geven het gevoel laten geven dat die poedermelk heel slecht is, waarom mag er anders geen blij kind op? Terwijl de reclame met alle andere ongezonde troep wel zeg "vind je kind reuzelekker zo'n tussendoortje, zeker kopen!" .

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:17

Toch is dat niet helemaal waar. De overheid wil bv stimuleren omdat niet iedereen weet dat het de meest gezonde optie is, gezonder dan kv. Van snoep weet iedereen dat het slecht is; een paar jaar geleden was er nog een rel rondom Daphne Deckers die een lolly aanprees als 'gezond want er zit fruit in'. Dus die twee liggen niet helemaal op 1 lijn, de vergelijking gaat hoe dan ook scheef.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:30

En daar ben ik het dan weer niet mee eens: er wordt heel wat gepromoot met gezondheidsvinkjes en misleidende (maar net niet helemaal onware) claims en die zijn wel degelijk bedoeld om in te spelen op onwetendheid over bepaalde zaken.

Wat mij betreft is de omschrijving in de column spot-on. Die tweeledigheid is zeker aanwezig.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:30

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:45

Nikka schreef:
Of er zo'n verschil zit tussen borst en flesvoeding is überhaupt maar de vraag. Onderzoeken op dit gebied zijn helemaal niet zo betrouwbaar.
http://ashatenbroeke.nl/2012/06/22/bors ... t-het-uit/

Ja en ook dat is weer onderuit gehaald.

Hoe dan ook, het moet geen bv of fv vergelijkingstopic worden, dat wilde TS niet door de bv-ers laten gebeuren en laat het nu ook niet door de fv-ers gebeuren.

Ik zou wat dat betreft af willen sluiten met een mooie quote die ik vond:
Citaat:
Ziehier de laatste overeenkomst tussen flesmoeders en borstmoeders: degenen die eigenwijs genoeg zijn
geweest om te kiezen wat bij hen past en daar voor te gaan, ongeacht alle risicopraat, gebrekkige informatie
en ongewenste bemoeienissen van buitenaf, zijn praktisch altijd zeer tevreden met hun keuze.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 22:11

Iris: mooie quote. En dank je wel dat je het topic niet laat verzanden in welles nietes over fv vs bv. Ik wilde het hebben over de druk om bv te geven, niet over studie zus en zo.

Maar ik vind toch ook dat er rond flesvoeding een speciaal soort hypocrisie heerst. Het enige andere product waarvan de overheid vindt dat het zo slecht is voor de volksgezondheid dat de verpakking gereguleerd moet worden zijn. ....sigaretten! Ik wil gerust aannemen dat bv op populatieniveau iets beter is dan fv, maar ik twijfel er sterk aan dat dat effect nog maar in de buurt komt van de gevaren van roken. Toch vindt men het nodig om flessenmoeders met hetzelfde stigma op te zadelen. Waarom?
Er is de laatste tijd veel te doen rond obesitas en diabetes. Er zou een verband zijn met bv. Daar wordt massaal aandacht aan besteed, maar is het niet veel waarschijnlijker dat een kind dik wordt van het eetpatroon dat het aanleert van zijn ouders? Er wordt bedrijven geen strobreed in de weg gelegd om suikers en vetten te promoten als gezond kindervoedsel, maar ach en wee, haal vlug die baby van het pak nutrilon of de Nederlandse volksgezondheid gaat eraan. Dat slaat toch nergens op? !

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:23

Ja daar heb je gelijk in. Pick your battles zeg maar. Maar de voedingsmiddelenlobby schijnt dan ook pittig te zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:10

...er werd al volop flesvoeding gegeven voor de tsunami van obesitas en suikerziekte ons land overspoelde.
Dus.