"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:39

Maar als dun persoon die alles kan eten is het ook niet echt super goed om werkelijk álles wat los en vast zit te vreten. Een dun persoon kan net zo goed dichtslibben van binnen dan een gezetter persoon. Een slank iemand hoeft niet persee een gezond lichaam te hebben.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:41

Als ik lees dat de dunne mensen hier van alles eten tot puddingbroodjes en weet ik veel, dan zie je die net zo goed alles vreten in het winkelcentrum.
Het is dus jou gedachte erbij die het veranderd.
En die dikke persoon is niet gezond, maar de dunne persoon met dergelijk eetwijze ook niet, al valt het daar niet bij op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:43

pindakaas is met mate gezond, maar ook wel het meest vette beleg wat je kunt kiezen. Dus in dat opzicht, als je af wil vallen.... :+ Weet ik niet of pindakaas nou echt een goed alternatief zou zijn voor kaas of salami.
Ik denk dat een goede basis zeker belangrijk is en dat het daar wel snel mis gaat :j
Dat weet ik van mezelf ook, want ik zit niet snel vol en eet snel (onbewust) te veel daardoor..

Maar ik denk dat slanke mensen ook nog wel eens het belang van hun metabolisme onderschatten en denken dat alles puur verdienste is van hun eetpatroon (wat bij nader inzien ook niet altijd super gezond blijkt te zijn)... Maakt niet uit verder, maar wel als je op basis daarvan anderen denkt te kunnen veroordelen :j ...

Maargoed, uberhaupt... Andere veroordelen op hoe ze hun leven inrichten, vind ik jammer... Je weet nooit wat voor een pijn, moeite, geluk of weet ik veel wat er achter zit... Dus leven en laten leven.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:46

Er is een heel groot verschil tussen eten en vreten. Ik eet makkelijk een reep chocola weg. Maar dan wel blokje voor blokje. En niet in 2 happen de hele reep weg. Een zak vette patat 's achtend vroeg.... >;)
En er is ook een groot verschil tussen veel eten en niet bewegen en veel eten en veel bewegen.

Als ik niet zoveel eet, blijft er niks van me over. :=

Het is ook bewezen dat goed kauwen en lang over het eten doen er juist voor zorgt dat je niet veel aankomt....
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 31-05-13 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:49

er is ook een verschil tussen je netjes uit en je onfatsoenlijk uiten.

Overigens kan ik hier in het winkelcentrum geen friet kopen om 9, daar is er nog geen 1 open.

Ik mijn omgeving ken ik dikke personen maar heb ze nog nooit in een paar happen alles weg zien duwen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:50

little_king schreef:
Ik mijn omgeving ken ik dikke personen maar heb ze nog nooit in een paar happen alles weg zien duwen.

Ik wel ;) Veel zelfs.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:53

Apart zeg, is dat zo streek gebonden?
Of kijk jij met een heel ander beeld tegen dikkere personen aan en valt het je niet op als een dunner persoon dat ook zou doen? Omdat die dat wel mag?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:56

little_king schreef:
Apart zeg, is dat zo streek gebonden?
Of kijk jij met een heel ander beeld tegen dikkere personen aan en valt het je niet op als een dunner persoon dat ook zou doen? Omdat die dat wel mag?

Een dunner persoon heb ik het inderdaad nog nooit zien doen. Nu neem ikzelf van nature al klein happen. Ben klein. Alles in verhouding :D
Een nee, het is niet streek gebonden. Je ziet het overal.

Het is ook algemeen bekend dat Nederlanders dikker zijn geworden.
Vroeger was maat 38 de meest verkochte broekmaat in winkels. Nu is dat maat 42.

Op zich ook logisch. We bewegen minder. Doen veel meer met de auto. Zitten lang achter de computer of tv kijken op de bank.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:58

Klopt, maar dat heeft niet met grote happen te maken :)
En de mond van een dikker persoon wordt niet groter als die aankomt. Daar past niet ineens meer tegelijk in.
Misschien wordt de mond zelfs wel kleiner door vet in de wangen :P :+
Dus vreet jij misschien wel veel meer tegelijk :P

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:00

Ik denk het wel hoor. Zoals ik al eerder zei.
Het is bewezen dat grote happen nemen en niet goed kauwen bijdraagt in overgewicht. Goed kauwen en langzaam eten is beter voor het lichaam.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:01

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:02

Goed kauwen is beter dat is beter, maar ik geloof niet dat dat obees zijn in de hand werkt. Een paar kilo is wat anders.
Maar een kleine hap kun je ook bijna zo door slikken, dat heeft niets met goed kauwen te maken.
Ik denk dat het eerder met het haastige leven te maken heeft dan met wat anders.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:04

Dat staat er dus ook haastig eten, dus als jij een haastige eter bent ben je net zo slecht als de grote hopen duwer.
Jij eet al veel, dus schrik niet als jij net zo snel verslechterd in je aderen dan die mensen die jij verafschuwt.

HorseTopShop

Ik heb het helemaal niet over Obesitas gehad ;)

Amigo_

Maar misschien is die vrouw net 20 kg afgevallen en wou zich ergens mee trakteren. Je weet de reden niet ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:05

little_king schreef:
Dat staat er dus ook haastig eten, dus als jij een haastige eter bent ben je net zo slecht als de grote hopen duwer.
Jij eet al veel, dus schrik niet als jij net zo snel verslechterd in je aderen dan die mensen die jij verafschuwt.

Ik ben geen haastige eter zoals ik al eerder zei. Ik eet veel op een dag, maar wel op een rustige, normale manier. ;)
Ik moet wel veel eten. Ik verbruik ook heel erg veel :)
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 31-05-13 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:05

Ik heb overgewicht, maar ik eet echt niet de hele dag door. Heeft mijn moeder ook nooit gedaan. Maar mijn schoonmoeder daarintegen wel. Maar die geeft haar schildklier op de schuld :')

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:06

Amigo_ schreef:
Maar misschien is die vrouw net 20 kg afgevallen en wou zich ergens mee trakteren. Je weet de reden niet ;)

Die vrouw was 1 voorbeeld. Je ziet het overal.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:06

"Een veel te dikke vrouw, waggelend over het winkelcentrum"

Dat klinkt toch ernstig als obees, maar je hebt het nooit over obees gehad?

Ik ga mijn paarden maar weer eens pesten.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:07

little_king schreef:

Nee, ik heb het over een veel te dikke vrouw gehad. Obesitas is heel wat anders dan alleen maar overgewicht. Obesitas is een ziekte.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:17

Wat ik al eerder in het topic schreef, het gaat ook om levenswijze (en misschien genen). Met levenswijze bedoel ik niet alleen maar wat je naar binnen propt maar ook wat voor werk je doet e.d. Aan mijn vaderskant zit overgewicht echt wel in de familie. Mijn vader bijvoorbeeld heeft altijd heel fanatiek gesport (op het hoogste niveau zelfs) en trainde 2 a 3 keer per dag, 6 dagen per week. Toch was hij toen al fors. Toen hij stopte met het sporten toen is hij ook heel erg aan gekomen.

Ik ben ook zo iemand die in principe goed moet letten op wat ik eet. Maar toen ik nog bij een bakkerij werkte (en dat was toen lichamelijk echt heel erg pittig) snoepte en proefde ik mij ongans en had ik maat 38. Hierna ben ik kantoorwerk gaan doen. Ik stopte met snoepen en heb vanaf dat moment op ongeveer 1700-1800 calorien op een dag gezeten. Omdat ik in mijn werk niet zoveel meer bewoog (en die 12 uur per dag intensief bewegen echt niet in een uurtje fitness kon stoppen) ben ik naar maat 40 gegaan. Vond ik nog prima want ik was alsnog best tevreden.

Vorig jaar heb ik de kinkhoest gehad. Hierdoor ben ik echt 7-9 maanden uit de running geweest wat betreft energie. Werken deed ik (nog steeds kantoor werk) omdat het belangrijk was, het huishouden ook maar verder had ik letterlijk geen puf meer voor andere dingen behalve af en toe een uurtje paardrijden. Nu heb ik maat 42... Echt niet tof maar ik merk dat het wel lastig is om het er weer af te krijgen. Tot nu toe ben ik voornamelijk bezig geweest weer conditie terug te krijgen maar na die 7-9 maanden, pfff, dat is echt funest voor je lijf!

Afvallen gaat nog niet echt, ondanks dat ik nog steeds op 1700 calorieen zit. Ik weet wel waar het door komt: kantoorbaan waardoor ik alleen savonds extra beweging kan pakken (en trappen lopen op mijn werk, best handig op 8 hoog :). Daarnaast wil ik, nu ik weer energie heb, ook op vrijdag of zaterdag lekker een biertje of wijntje drinken met familie of mijn vriendinnen. Voorlopig houd ik het lekker zo vol maar het soort werk dat je doet kan enorm schelen!

Overigens, dit is geen excuus om wat forser te zijn maar sommige dingen dragen er nu eenmaal niet aan mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:25

huh? Nee hoor, als je overgewicht zo erg is dat het geen overwicht meer heet is het obesitas. Alles vanaf een BMI van 30 is obesitas.
Je kunt het een ziekte noemen, of ernstig overgewicht... Persoonlijk vind ik het altijd heel gek om het een ziekte te noemen. Ik heb (ernstige) obesitas gehad en me geen moment ziek gevoeld daarom :+

Ik kan me niet voorstellen dat iemand met overgewicht ontzettend gaat zitten schokken als er iemand bij is. Mijn ervaring is dat de meeste mensen met overgewicht zich er altijd heel erg bewust van zijn als er iemand op hun neus kijkt en ze zijn aan het eten enzo :+ Mss mannen? Maar vrouwen zijn daar veels te gevoelig voor denk ik.
En verder, wat dan nog... Mensen moeten lekker zelf weten of ze het in 2 happen eten of in 6. Ja, veel kauwen helpt is gezond. Een kop groene thee drinken op een dag ook... Maar je lost er niet een heel volksgezondheidsprobleem mee op :+ . Mss dat er uit onderzoek een significant is gebleken dat mensen die veel kauwen een halve kilo minder wegen dan mensen die niet veel kauwe... Mss zelfs een hele kilo of 2. Maar dan heb je nog niet de oplossing voor obesitas te pakken hoor :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:26

HorseTopShop schreef:
little_king schreef:

Nee, ik heb het over een veel te dikke vrouw gehad. Obesitas is heel wat anders dan alleen maar overgewicht. Obesitas is een ziekte.

Obesitas is geen ziekte :). Obesitas, ofwel zwaarlijvigheid, dikheid of vetzucht, is geen ziekte, maar een staat van je lichaam.
Obesitas heb je, als je een BMI van >30 hebt. Overgewicht is dacht ik tussen 25 en 30. Maar met overgewicht waggel je meestal niet.
Morbide obesitas is een BMI van >40, superobesitas van >50.

Even de feiten op een rijtje :).

Verder kunnen inderdad (zoals little_king zegt) dunne mensen er ook niet uit zien van binnen, door wat ze eten :). Vergelijking met roken: je ziet 't vaak niet van buiten, maar als je dan later de longen ziet..
Ik ben ook niet dik, kan ook flink veel eten, maar ik (probeer in elk geval) er op te letten dat ik niet te veel ongezond eet en veel beweeg.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:07

Het irriteert me inderdaad dat mensen schaamteloos en ongevraagd hun ongezouten kritiek op mijn gewicht durven te geven. Ik was even een beetje dun door omstandigheden (viel nog mee, 53 kilo, 1.67m) en ik moest het van alle kanten horen. Vond dat echt ongepast.

En ja, ik vind slank veel mooier dan spekjes en als je goed beweegt, gezond bent en niet overmatig eet dan zou je geen overgewicht moeten hebben. Ik kan heel slecht tegen al die lijnverhalen en smoesjes en ondertussen gewoon vaak uit eten, snoepen etc. Het ligt allemaal bij jezelf, eigen keuze en mij maakt het niet uit, dus laten we het over iets leuks hebben 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:09

Ik zie ook vaker mensen beschuldigend wijzen naar een stevig of zwaar persoon die 's ochtends al stevig zit te eten. Maar wie weet heeft die persoon wel een vroege ochtendshift gehad en is dit eigenlijk zijn middagmaal? Of heeft die een nachtploeg gehad in een ziekenhuis, en is dit zijn avondsnack?

Dat weet je helemaal niet. Dan vind ik het persoonlijk veel erger om in het ziekenhuis waar ik werk de 1e dagconsultatie in te schrijven voor de tandarts om 8u en haast omver te vallen van de bierwalm.