B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:01

Ik heb niet de hele topic gelezen, maar wil mijn eigen ervaring delen.
Begin van 2013 ontzettend moe geweest. Ben naar de iriscopie gegaan, waar de de fysieke en de geestelijke uitputting was geconstateerd.
Ik had volgerns de iriscopieste heel weinig maag enzymen (4 actieve ipv 30 basis..), waardoor ik de voedsel niet goed kon verteren.
Er werd me aangeraden om meer varkens vlees + aardappels te eten.
Door te weinig enzymen in de maag kon ik de groente niet goed verteren , ze waren een belasting/ te zwaar voor mij.
Precies overgestelde wat nu algemeen beweerd wordt.
Verder heeft ze mij de volgende uitgelegd:
door de metabolisme ontstaat aminozuur homocysteine. Dus op een heel naturlijke manier bij ons allemaal.
Een verhoging van de homocysteine in de bloed = moeheid, pijn in de spieren, depresie.
Homocysteine wordt door vitamine B12 onschadelijk gemaakt, afgebroken. (Met mijn simpele woorden, ben geen arts.)
Vit. B12 zit in de vlees, veel vegetartianen hebben een tekort aan vit. B12.
Helaas zelfs een kunstmatige toevoeging van vit.B12 kan niet deze tekort verhelpen. Dat heb ik op internet opgezogd, maar een link naar het onderzoek heb ik nu niet bij de hand.
Deze iriscopieste was als kind heel erg ziek. Artsten in ziekenhuizen konden niets vinden.
Door de wanhoop heeft ze een alternatieve weg gekozen en een iriscopiest heeft haar op het eten van vlees geatendeerd. Ze was van kind af namelijk een overtuigend vegetarieaan. Zelfs bij het vlees zien werd ze bijna onwel. Dat heeft ze in loop van tijd veranderd..en omdat ze langzaam genas heeft ze zelf de iriscopie gaan studeren..
Ik voel me nu ook 100% beter.
Hopelijk kan dit verhaal iemand helpen.
Sorry voor mijn taal, ben van een andere land.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:09

karuna schreef:
Ik heb hydrocobamine weer een andere variant kennelijk en die bevalt goed.

Hydrocobamine is de verkorte (en dus iets makkelijker uit te spreken en te onthouden) naam van de chemische naam hydroxocobalamine. Stof is hetzelfde

(Zoals paracetamol een verkorte vorm is van de chemische naam para-acetylaminofenol.)

Kaygee

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:20

Jirina ik begrijp je tekst niet helemaal maar wil je zeggen dat b12 injecties eigenlijk geen nut hebben? Ik ben geen vegetarier dus daar komt mijn tekort niet vandaan. en sinds ik de injecties krijg voel ik me stukken beter. en voor zover ik weet verhelpen de injecties het tekort niet definitief, maar vult het wel tijdelijk aan. Daarom zit ik er ook levenslang aan vast.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:38

Kaygee- ik weet het niet of de injectie B12 helpen of niet.
In het onderzoek op internet ging het over de "suplementen van vitamine B12", Ik weet niet of hieronder ook de kunstmatige toevoeging dmv injecties vallen.
Waarschijnlijk heeft je tekort aan vit.B12 een andere oorzaak dan bij mij.
De verband tussen "homocysteine en vit.B12" is echter voor iedereen van ons geldig -iedereen heeft metabolisme.
Elk lichaam is uniek en alles heeft verband met alles.
Misschien een alternatieve weg kiezen om de oorzaak van je tekorten kunnen vinden?
Want er is beter om de oorzaak aan te pakken dan de symptomen bestrijden.
Wens je veel sterkte.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:18

Bij mij zit het probleem in mijn maag/darmen dus dan hebben supplementen inderdaad geen zin want die worden niet opgenomen. Vandaar injecties. Ik kwakkel al jaren en ze zijn er eindelijk achter waarom. Door de injecties voel ik me vele malen beter. Dus ik vind het wel prima zo.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 22:07

karuna schreef:
Alleen een wat pijnlijke prikplek met prikken dat is alles.

Waarom prik je of laat je je niet op een andere plek prikken? Je kunt in je bil, in je bovenbeen en bovenarm laten prikken. Als je linker bovenbeen pijnlijk is probeer dan eens in je rechter boven been te prikken. Of een keer ietsje hoger of lager. Er zijn heeel veel prik plekken. Maar ik heb het ook een tijd gehad dat het pijn deed. Toen ben ik in mijn arm gaan prikken en wonder boven wonder nam ik het ook nog beter op terwijl er altijd gezegd word dat de b12 dan minder lang werkt. Kwestie van uitproberen dus. Ik prik nu trouwens weer in mijn bovenbeen omdat ik anders mijn moeder iedere keer moet vragen te helpen. Dat vind ik vervelend.

jirina, de meeste mensen in dit topic hebben niet een b12 te kort omdat ze vegetariër zijn. Bij mij word de b12 niet opgenomen ivm darm problemen. Om een beetje normaal te kunnen functioneren heb ik injecties nodig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 22:14

Ik prik afwisselend zelf en manlief. Ik mag alleen rechterbovenbeen prikken en manlief pakt linker en rechter bil. Dat gaat goed. Armen doe ik niet omdat die plekken al gevoelig zijn oa door een paar oude spierscheuringen. Op mijn rechterbeen heb ik aardig wat ruimte om te prikken. :+ en heb er ook degelijke training voor gehad vanwege de avonex destijds.

Alleen het inspuiten van de vloeistof brand wat en de plek is een uurtje of wat pijnlijk. Maar maakt niet uit wat ik waar prik, onderhuids (bloedverdunners) spierinjectie (b12 en destijds avonex), vingerprik voor bloedsuikercontrole. Of de griepprik laten zetten of bloedprikken. Maakt geen biet uit, de plek doet zeer en of wordt rood en blauw en de vloeistof inspuiten brandt. Ze vermoeden dat mijn huidzenuwen gewoon hysterisch reageren op indringers :') . Ben daar na jaren wel aan gewend en neem ik voor lief. Hoort kennelijk bij me.

En goed dat ik het topic lees. Ik moest van de week alweer prikken :oo Was het alweer straal vergeten. Snel spul klaar gaan zetten. :))

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:24

Ik vind bil zo eng om daar te laten prikken. Heb altijd geleerd dat dat geen voorkeur heeft omdat er zo veel zenuwen lopen. Hoor wel van veel mensen dat het de minst pijnlijke plek is.

Moet zeggen dat mijn collega vorige keer in mijn bovenarm geprikt heeft, dat vond ik echt drama. Mijn hele arm ging branden.. en afgelopen donderdag prikte mijn andere collega mij in mijn been. Die was te voorzichtig en deed volgens mij wel 2 minuten over het inspuiten. Had daarna niet het branderige gevoel wat ik normaal wel heb. Maar ging bijna van mn graadje van het idee dat die naald zo lang in mn been zat.

Lastig als je zo lang en rotgevoel blijft houden ongeacht waar of wat je prikt. Maar weegt denk niet op tegen de ongemakken van het tekort?

Ik heb er trouwens echt respect voor dat jullie zelf kunnen prikken! Verstand op 0 en spuiten maar gaat er bij mij echt niet in :o

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 02:21

Bij mij wordt in mijn bil geprikt en het heeft echt nog nooit pijn gedaan

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 10:59

Vervelend karuna :(:) bij mij heeft het prikken ook een tijd zeer gedaan, ik keek er toen iedere keer weer tegen op om te prikken.

Kaygee, van wie heb je geleerd dat prikken in bil geen voorkeur heeft? De meeste dokters en artsen prikken juist in je bil, is minder pijnlijk voor de patiënt en de b12 schijnt beter op te nemen. Dat heeft echt hun voorkeur, er word amper in de arm geprikt en soms in het bovenbeen als de patiënt dat als voorkeur heeft. Als je arm begon te branden (en tintelen?) dan heeft de naald niet goed gezeten. Ik heb dat ook 1x gehad. Ging helemaal door tot mijn hand. Snel eruit gehaald en opnieuw gezet. Ik heb dat ook wel eens als ik in mijn boven been prik. Dan haal ik hem eruit en zet ik hem opnieuw.

Zelf leren prikken is heel handig en makkelijk. Je kunt zelf weten wanneer het weer tijd is voor een injectie en hoeft er de deur niet voor uit. Ik was iedere keer zo bang/nerveus (en benauwd) met de injecties. Zelfs een keer bijna flauw gevallen. Zelf prikken vind ik veel minder eng. Waarschijnlijk omdat ik dan alles zelf in de hand heb en ik er alle rust en tijd voor kan nemen. Maar je moet idd wel even leren je verstand op nul te zetten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:29

Zelf prikken is niet leuk maar minder erg dan dat anderen het doen. Ik ben vrij bang voor naalden. Maar het moet. Avonex moest je zelf doen. Geleerd met de hand maar ook met een autoinjector. Dat is nog veel enger, dan weet je dat je op de knop dust en er een enge naald uitschiet. De bloedverdunners moest ik zelf leren verplicht omdat het twee keer per dag moest gebeuren. Heb de eerste keren in. Het ziekenhuis echt uren met die naald in mijn handen gezeten omdat ik niet durfde te prikken. Maar na 3 dagen ging het al beter.

Ik kan ook bij mezelf niet snel prikken maar tergend langzaam de naald erin. Dat durf ik wel, neem daar ook de tijd voor. Gewoon verstand op nul en heel goed been ontspannen.

Gister alleen een bloedbad. Naald zat netjes in de spier, opzuigen met vacuum dus geen bloedvat aangeprikt leek maar toen de naald eruit kwam. Ahum. Maar snel een doekje en washandje van manlief gevraagd voor het hele bed onderzat. Is nu een fraaie blauwe plek, kennelijk toch net een ader geschampt denk ik. :+

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:32

O, dat gebeurt mij ook wel eens. Of dat je door een ader heen prikt. Ik prik ook veel liever zelf en heb daar ook nooit moeite mee gehad. Ik prik overigens ook wegens opnameproblemen.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:57

Ik zit elke week een paar keer lang :( bij de huisarts te wachten. Ik ben verpleegkundige, heb veel mensen geprikt maar bij mezelf...eng. Toch vind ik dat ik het moet gaan doen, veel makkelijker uiteindelijk
Waar prik je precies in je bovenbeen? De grote spier aan de voorkant?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:21

Glossi ik ben verpleegkundige :) dus heb dat tijdens mijn opleiding geleerd. Misschien dat degene die in mijn bovenarm prikte te snel in spoot? Ging niet tintelen.

Buitenste bovenste quadrant tokedri?

Ik vind IM al verschrikkelijk om bij patiënten te prikken, dus laat staan bij mezelf. Subcutaan in bv mijn buik zou ik geen moeite mee hebben. Maar het idee en de uitvoering van IM :n gelukkig altijd veel vrijwilligers om me heen die willen prikken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:26

Tokedri bil is bovenste buitenste bilquadrant.

Mijn bovenbeen is driekhoek met mijn handen maken tussen rechter heupbot uitsteeksel (rechter duim) hand maximaal strekken waarbij wijsvinger naar beneden wijst. Linkerhand wijsvinger vlak boven bovenpunt knieschijf hand strekken met duim naar boven. Daardoor wordt er een ruitvorm ongeveer gevormd door de twee handen. In dat midden gebied daarvan mag ik prikken ongeveer. Ook meer aan de zijkant dan voorkant dus. Anders heb je last van zenuwen, bot, aderen of een te gespannen spier met grotere kans op last na het prikken. Bij mijn omvang zal bot niet het grootste probleem zijn maar magere mensen hebben die kans wel. Vandaar de punt van het heupbot en de knieschijf aanwijzen met je vingers.

Bovenarm zou zijn buitenkant van de buitenste armspier. Onderhuids is twee rechthoeken links en rechts van de navel en dezelfde plekken die ook voor de spier bedoelt zijn.

Ik prik een ander gemakkelijker. Heb het voor knollie ook moeten leren zowel in de bil, de hals als de borst. Dat is veel zwaarder werken vooral omdat de naalden veel langer zijn en de huid dikker. Ik heb daarbij geleerd of met spuit en al of eerst de naald en dan de spuit erop zetten. Dat is voor mijn gevoel lomp geweld gebruiken om de naald erin te krijgen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:06

Na een hele tijd (half jaar denk ik) om de 14 dagen te hebben geprikt, wil ik nu overstappen naar een wekelijkse injectie. Ik heb toch heel vaak het idee dat ik het de laatste 2 tot 3 dagen niet red. Vooral de afgelopen keer niet. Dan dit maar eens proberen. Het is wel lastig om te bepalen wat waar nu precies door komt; ik ben ook nog aan het instellen met thyrax (trage schildklier). Vorige week was ik zo moe dat ik me ziek heb gemeld op mijn werk, veel geslapen. Niet dat dat helpt, maar ik had het idee dat het nodig was. Op den duur is de maat ook een beetje vol. Herkenbaar denk ik?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:12

karuna schreef:
Tokedri bil is bovenste buitenste bilquadrant.

Mijn bovenbeen is driekhoek met mijn handen maken tussen rechter heupbot uitsteeksel (rechter duim) hand maximaal strekken waarbij wijsvinger naar beneden wijst. Linkerhand wijsvinger vlak boven bovenpunt knieschijf hand strekken met duim naar boven. Daardoor wordt er een ruitvorm ongeveer gevormd door de twee handen. In dat midden gebied daarvan mag ik prikken ongeveer. Ook meer aan de zijkant dan voorkant dus. Anders heb je last van zenuwen, bot, aderen of een te gespannen spier met grotere kans op last na het prikken. Bij mijn omvang zal bot niet het grootste probleem zijn maar magere mensen hebben die kans wel. Vandaar de punt van het heupbot en de knieschijf aanwijzen met je vingers.

Bovenarm zou zijn buitenkant van de buitenste armspier. Onderhuids is twee rechthoeken links en rechts van de navel en dezelfde plekken die ook voor de spier bedoelt zijn.

Ik prik een ander gemakkelijker. Heb het voor knollie ook moeten leren zowel in de bil, de hals als de borst. Dat is veel zwaarder werken vooral omdat de naalden veel langer zijn en de huid dikker. Ik heb daarbij geleerd of met spuit en al of eerst de naald en dan de spuit erop zetten. Dat is voor mijn gevoel lomp geweld gebruiken om de naald erin te krijgen.

Heel duidelijk uitgelegd, dank je wel. Nu nog durven whaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:27

Grlmbb. Ik loop alweer tijdje met vermoeidheid klachten. En na lang zeuren ben ik eindelijk op vitamine d getest. Heb dus waarde van 29. Maar volgens mijn internist stelde het niks voor. Kwam door tijd van het jaar. Want het was meer een peuter ziekte.

Helaas had hij mijn moeder aan de telefoon. Die zelf ook een vitamine d te kort heeft (waarde van 12) en zij krijgt dus wel vitamine d pillen. Dus ze heeft het voor elkaar gekregen dat ik voor een half jaar pilleb kreeg. Maar hoef daarna niet terug te komen. Dus mijn moeder gaat het met haar internist er over hebben. En kijken wat die zegt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:32

Love_western: je kunt vitamine D ook gewoon bij de drogist halen. De Tuinen heeft van die parels, daar zit een flinke dosis in. (Nadeel is natuurlijk dat je dan niet heel erg veel monitoring hebt door een arts, maar je kunt ook gewoon over een tijdje een hertest aanvragen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:42

Shadow0 schreef:
Love_western: je kunt vitamine D ook gewoon bij de drogist halen. De Tuinen heeft van die parels, daar zit een flinke dosis in. (Nadeel is natuurlijk dat je dan niet heel erg veel monitoring hebt door een arts, maar je kunt ook gewoon over een tijdje een hertest aanvragen.)

Heb nu voor een half jaar al pillen. Maar blijf liever onder controle bij een arts.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:44

Vandaag ga ik echt bestellen in Duitsland had nog een doosje liggen.
Mocht er iemand mee willen doen pb me ff ik ga rond 4uur bestellen.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:29

Herkennen jullie paniek gevoelens? Ik heb het altijd wel een beetje gehad maar niet dat het me beperkte. Nu heb ik 12 injecties gehad en voel me 3 dagen compleet gejaagd, gestresst, angstig echt bizar. Alsof alles uit balans is

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:47

Ik heb het inderdaad ook heel erg sinds dat het hele gedoe met tekort begonnen is. Inmiddels is het na bijna een jaar wel een stuk beter, maar de paniek is 100x zo snel aanwezig dan in het verleden helaas...

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:39

Dat had ik heel erg, maar sinds ik met spuiten ben begonnen (bijna) niet meer. Als er te lang tussen 2 spuiten zit krijg ik het weer.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:49

Pff ik voel me kl () te... Moest eigenlijk vrijdag al prikken, maar kwam er s avonds er achter dat mijn spuiten op zijn :(
Naalden etc heb ik nog genoeg, maarja heb daar weinig aan nu...

Morgen dus naar de apotheek om nieuwe te halen.

Glossie: Beetje late reactie op je vraag over of ik al ergens anders geprobeerd heb, sorry! Ik heb op alle mogelijke plekken geprikt, maar alleen linkerbovenbeen lukt redelijk -O-