Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:02

Hoe ik me voel als jullie dit zo zeggen, ik weet dat het niet goed is maar wil het niet toegeven
..
Mijn moeder weet niet dat ik hier zo mee bezig ben..

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:07

SindyKaya schreef:
Mijn moeder weet niet dat ik hier zo mee bezig ben..

Ze heeft blijkbaar toch iets opgemerkt, aangezien ze je zei dat je te licht wordt. Maar ik snap wel dat het moeilijk is om hiermee naar je moeder te gaan, dan wordt er direct meer gelet op je eetpatroon thuis.

Is er niemand anders met wie je kan praten? Iemand die je vertrouwt?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:14

Ja, mijn vriendin..
Maar ik heb geen idee hoe ik het haar moet zeggen..

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:21

Zou je niet durven een brief schrijven of een berichtje sturen? Of haar vooraf laten weten dat je graag over iets wil praten, dan is het minder moeilijk om erover te beginnen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:41

Heel goed dat je er serieus over nadenkt! :j
Weet je, het aan iemand vertellen is moeilijk. Dat sowieso. Je schaamt je misschien, bent bang dat je je aanstelt, durft niet goed. Een briefje schrijven is inderdaad het gemakkelijkst, dan hoef je op het moment zelf niet zo te zoeken naar woorden.

En als je het heel eng vindt het te vertellen aan iemand die je kent, zou je ook naar de huisarts kunnen gaan. Die mag niks aan je ouders vertellen en kan je bovendien ook nog verder helpen.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:42

Hoi, ik meld me (spijtig genoeg) ook. Ik vecht al een half jaar tegen boulimia.
Voorheen wist ik niet dat ik een eetstoornis had, want ik dacht altijd dat enkel magere mensen een es konden hebben.
Ik heb overigens altijd een gezond gewicht. Ik ging naar een psycholoog voor mijn angstgevoelens die escaleerden maar daar gaf ik ook aan dat ik rommelde met eten om een gevoel van controle te hebben en mezelf te kunnen 'straffen' als er wat mis liep.

Ik weet niet of het al gezegd is maar proud2bme.nl is een erg fijne site voor mensen met een eetstoornis! Zeker de moeite waard :)

Veel sterkte iedereen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:20

Sorry Swanheart, ik heb je bericht gemist. Hoe gaat het nu? En aanstellen? Nee hoor!

Dianta, dapper dat je mee komt praten.

SindyKaya, dat gaat zeker niet de goede kant op... Probeer op tijd met iemand te gaan praten hierover.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:24

SaZ schreef:
Ik heb me aangemeld bij PsyQ, hebben jullie daar ervaring mee? Heb donderdag een telefonische mini-intake gehad en heb eind juli mijn eerste intake gesprek daar. Tot die tijd weet ik gewoon niet zo goed waar ik aan toe ben en welke behandeling ze willen dat ik ga volgen. Dat maakt me nogal onrustig :=

xSwanHeart, ik heb NAO, neigend naar boulimia (*slik*, vind het nog steeds heel moeilijk om dat zo over mezelf te zeggen en het bij de naam te noemen :=)

Als ik vragen mag, wat heeft bij jullie ervoor gezorgd dat je uiteindelijk de stap hebt gezet om hulp te zoeken? :)
En nog een vraag; hebben jullie ook problemen met slapen? Vroeger sliep ik gewoon hele nachten door, maar nu lig ik iedere nacht wel een (paar) uur wakker en/of ben ik steeds heel vroeg wakker. Vandaag wilde ik uitslapen, maar ik was om 5.30 uur al klaarwakker en kon niet meer slapen :+

Knap dat je je aangemeld hebt!

Ik heb niet zelf de stap gezet om hulp te zoeken. Ik moest helaas met een RM opgenomen worden in een kliniek. Na 2 jaar wel zelf gekozen voor hulp bij Human Concern. Ik was er echt aan toe om aan m'n eetstoornis te gaan werken.

En moeite met slapen hoort helaas bij een eetstoornis en is voor mij dan ook zeker herkenbaar. Ik ben nu genezen van m'n eetstoornis, maar kon toen ook slecht slapen inderdaad.

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:16

Dianta en SindyKaya, wat goed dat jullie je hier melden! Proud2Bme vind ik inderdaad een fijne site :j
SindyKaya, zoals al gezegd; misschien is er iemand anders die je in vertrouwen kunt nemen? Misschien scheelt het wat als je er niet meer helemaal alleen voor hoeft te staan :(:)

Hmm, dan ligt het slechte slapen dus niet per se aan mij, maar kan het er dus gewoon 'bij horen' :)

Blegh, na een fijne dag voel ik me nu eventjes ellendig -O- Vanmiddag als cadeautje wezen high tea'en, wat op zich heel erg leuk was en waar ik ook echt van kon genieten :j Daarna kwam er ook nog een vriendin langs met taart en toen is het flink fout gegaan hier -O-

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:19

Wat jammer meid! Niet meer terugkijken en weer verder gaan :(:)

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:27

Hier iemand die overmatig eet bij stress/om je beter te voelen. Zo ben ik afgelopen anderhalf jaar 15kg verdikt. Niet zo gezond. Voel het ook, het is gewoon zwaar om met zoveel extra gewicht rond te lopen.
Ik weet niet goed hoe ik hiermee moet stoppen, maar gezien ik 70kg naderde (en ik ben klein, dus dit is best veel!!) ben ik dringend op de noodrem moeten gaan staan. Meer beginnen sporten, auto af en toe buiten laten staan, wat gezonder eten en ipv chocolade of chips te vreten ben ik op fruit overgeschakeld. Nu toch al de 62kg gehaald. Heb wel de indruk dat ik hier wat op blijf hangen nu want ik krijg mezelf niet zover om eten echt compleet (niet eten he, maar het overmatig eten bij stress) af te schaffen :(
Zo vb laatste dagen heb ik zoooveel stress en slechte dingen moeten slikken, dat ik zowat non-stop heb zitten eten en weer ongetwijfeld een paar kg zwaarder ben (niet op weegschaal durven gaan staan). Pff :(

Veel moed aan al wie hier aan het afvallen/verdikken is. Super dat jullie erover praten, al is het vb "maar" hier op bokt!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:05

Wat lastig FjordHorse! Hoe komt het dat je zoveel stress hebt?

Aangezien je eetgedrag zeer sterk stress-gerelateerd is zal je misschien baat hebben bij één of andere vorm van stresscoaching?

Ik vind het in elk geval al goed dat je probeert fruit te eten! Helpt het niet om afleiding te zoeken waardoor je de kans niet krijgt om te eten? Op de momenten dat ik het moeilijk had om van de snacks af te blijven ging ik vaak naar de bibliotheek om te leren of ging ik naar stal, dan bleef ik weg tot etenstijd zodat ik geen kans meer had om te snoepen :)

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:50

Tja, stress/slecht voelen gaat allemaal wat samen. Mijn leven is momenteel gewoon zo enorm f*ked up, dat ik gewoon niet meer weet waar ik moet gaan,staan of lopen. En dit is voorbije jaren gewoon nog verergerd en ja, dat weegt dan wel even door. Dus daarmee dat ik mijn toevlucht heb gezocht in eten. Ik probeer mijn leven wat op orde te krijgen, maar dan krijg ik niets dan tegenwerkingen van mijn omgeving en dat is zoeits vreet gewoon aan me. Ik heb onlangs vb de grote stap gezet van mijn ex aan de deur te zetten, dat is al een stap vooruit maar ja.. het blijft wel echt enorm moeilijk hoor, zeker omdat hij nu een prima rol van stalker/leven-zuurmaker heeft ingenomen. Maar ik ben nog steeds blij met mijn beslissing. Dus dat is al 1 stap in de goede richting.. maar dan zijn er nog zooooo ongelooflijk veel dingen die niet nog niet goed zitten en nog zooveel moeilijke beslissingen die ik moet nemen.. Pff :( Ik ben trots op mezelf dat ik nu na jaren het heft in eigen handen heb durven nemen en eindelijk voor mezelf ben beginnen opkomen (of beter gezegd: dat ik dingen ging doen voor mezelf ipv mezelf weg te cijferen om goed te doen voor anderen ten koste van jezelf). Daar ben ik trots op maar ik ben er echt nog niet en het is zooo moeilijk :'(

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:01

Dat is ook moeilijk, FjordHorse. Helaas gaat veranderen niet in 1x. Accepteer dat je soms een stap terug zet om daarna weer vooruit te kunnen. En als het je niet alleen lukt zou ik toch hulp zoeken. Denk dat dat sowieso niet overbodig is als je je zo ontzettend rot voelt. Sterkte!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:04

Ik heb met mijn vriendin gepraat een ze schrok er wel heel erg van.. Maar ik merk nu wel dat ik echt veel aan haar heb.. Ze steunt me ook erg goes.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:06

Dat is fijn SindyKaya!

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:59

SaZ dankje! hopelijk heb je toch een beetje kunnen genieten van de high tea! Soms moet je jezelf iets gunnen! :)

Broccoli, wat lief dat je hier in het topic blijft rondhangen :) Terwijl je al genezen bent van een eetstoornis, wat goed zeg! Zo'n 'succesverhalen' geven me een enorme boost om nog harder te vechten. Soms denk ik dat het nooit meer beter wordt maar er zijn al zoveel mensen die genezen van een es.

Wat goed SyndyKaya! Ga je nog verder stappen ondernemen? Wat is de reden achter je es? Voel je je alleen, onzeker, ..? Je hoeft hier niet op te antwoorden hoor ;) Je hebt al een grote stap gezet!

FjordHorse, ik herken de emo eetbuien.. Dat is dan ook meestal de oorzaak van mijn eetbuien want verder is mijn eetschema goed. Ik krijg begeleiding bij een diëtiste. Kan je misschien alternatieven opschrijven voor je eetbuien? Bijvoorbeeld een heerlijk warm bad, een maskertje, even gaan liggen op je bed, yoga, tv kijken, wandelen, ... Iets leuks en even lief zijn voor jezelf want dat zijn meestal de momenten dat je die liefde het hardste nodig hebt. Je kan na een eetbui ook opschrijven wat je voelde, waarom heb je die eetbui gehad. Soms kan een trigger systematisch terugkomen, dan kan je er in ieder geval al rekening mee houden. Bij mij zijn bijvoorbeeld vrijdagavonden echt heel moeilijk: vrijdag is een stressdag op het werk, we eten 's middags samen een broodje, ik ben moe van een hele week te werken, ...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:02

Even een egopost, hoor. Hoewel ik maar zelden iets over mezelf kwijt wil hier, nu toch even om iedereen een hart onder de riem te steken.

Ik heb best even een kloteperiode nu. Rotsituatie, ik faal keihard en heb spijt van bepaalde keuzes. Dit had ooit garant gestaan voor een terugval. Alles om die gevoelens te verdringen. En nu? Ik huil, ik ben boos en teleurgesteld..maar ik denk er geen seconde aan om minder te eten. Letterlijk: pas nu ik dit topic lees realiseer ik me dat ik er geen moment aan heb gedacht. ;)

Het kan. Genezen, loslaten. :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:20

Dianta ... Ik voel me erg onzeker ja.. Er is veel ruzie thuis en dat maakt me ook onzeker..

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:10

SaZ schreef:
Als ik vragen mag, wat heeft bij jullie ervoor gezorgd dat je uiteindelijk de stap hebt gezet om hulp te zoeken? :)
En nog een vraag; hebben jullie ook problemen met slapen? Vroeger sliep ik gewoon hele nachten door, maar nu lig ik iedere nacht wel een (paar) uur wakker en/of ben ik steeds heel vroeg wakker. Vandaag wilde ik uitslapen, maar ik was om 5.30 uur al klaarwakker en kon niet meer slapen :+

Hulp heb ik nog steeds niet. Ik durf die stap niet te maken, en daarbij is het financiele plaatje gewoon niet rond :n
Slapen gaat bij mij ook heeeeeel slecht de laatste tijd. Vooral het in slaap komen gaat niet. (Slapen verder wel, maar dan het liefst midden op de dag.) Het is niet zo zeer dat ik een verstoord ritme heb, want ik ben 's avonds echt wel moe, maar slapen lukt echt niet. Net als opstaan, dat wordt ook steeds meer een worsteling.

Met mij gaat het qua eten de laatste tijd weer aardig, maar ik heb het idee dat hoe beter het met eten gaat, hoe slechter het verder met mij gaat. Ik heb al langer (sinds mijn 13e, gok ik zo) last van (zelf-gediagnosticeerde) depressies, en nu mijn eten goed gaat, voel ik mezelf gewoon wegglijden. Niks is meer leuk, uit bed komen is zwaar, ik heb het gevoel dat ik iedereen tot last ben... En er gaan veel te vaak gedachtes over dood zijn en de heerlijke rust die dat met zich meebrengt door mijn hoofd. Mijn vriend zegt ook dat mijn 'sparkle' weg is :(
Zou dat iets met elkaar te maken kunnen hebben? Dat mijn es bvb een coping mechanism is voor die depressieve buien?

@Dani: Lekker bezig zeg! :) Fijn dat het met jou zo goed gaat, en dat het dus toch kan! Dat geeft de burger moed! :)

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:19

Wat goed dat je het je vriendin hebt verteld, SindyKaya! Echt super!

Dianta, die vrijdagavonden zijn heel herkenbaar := Hier is vrijdagavond ook dramatisch :(
De high tea was erg leuk en ik heb er ook oprecht van kunnen genieten :j

Wat goed dat je echt helemaal genezen bent, DaniBanani! Echt super!

Vervelend dat je ook last hebt van slaapproblemen, Swanheart! Ik heb zelf juist meer problemen met doorslapen en ik ben vaak erg vroeg wakker (half vijf is geen uitzondering :+)
Die depressie klinkt niet goed hoor, Swanheart! Ga alsjeblieft hulp zoeken, om nog erger te voorkomen! Ik lees al even mee, en dit gaat echt de verkeerde kant op :(:)
Wat het financiële plaatje betreft; kun je misschien je ouders of iemand anders om hulp vragen? Jouw gezondheid is veel meer waard dan die euro's!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:52

DaniBanani schreef:
Even een egopost, hoor. Hoewel ik maar zelden iets over mezelf kwijt wil hier, nu toch even om iedereen een hart onder de riem te steken.

Ik heb best even een kloteperiode nu. Rotsituatie, ik faal keihard en heb spijt van bepaalde keuzes. Dit had ooit garant gestaan voor een terugval. Alles om die gevoelens te verdringen. En nu? Ik huil, ik ben boos en teleurgesteld..maar ik denk er geen seconde aan om minder te eten. Letterlijk: pas nu ik dit topic lees realiseer ik me dat ik er geen moment aan heb gedacht. ;)

Het kan. Genezen, loslaten. :)

:(:) Sterkte lieve Daan. :(:)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:56

xSwanHeart schreef:
SaZ schreef:

Hulp heb ik nog steeds niet. Ik durf die stap niet te maken, en daarbij is het financiele plaatje gewoon niet rond :n
Slapen gaat bij mij ook heeeeeel slecht de laatste tijd. Vooral het in slaap komen gaat niet. (Slapen verder wel, maar dan het liefst midden op de dag.) Het is niet zo zeer dat ik een verstoord ritme heb, want ik ben 's avonds echt wel moe, maar slapen lukt echt niet. Net als opstaan, dat wordt ook steeds meer een worsteling.

Met mij gaat het qua eten de laatste tijd weer aardig, maar ik heb het idee dat hoe beter het met eten gaat, hoe slechter het verder met mij gaat. Ik heb al langer (sinds mijn 13e, gok ik zo) last van (zelf-gediagnosticeerde) depressies, en nu mijn eten goed gaat, voel ik mezelf gewoon wegglijden. Niks is meer leuk, uit bed komen is zwaar, ik heb het gevoel dat ik iedereen tot last ben... En er gaan veel te vaak gedachtes over dood zijn en de heerlijke rust die dat met zich meebrengt door mijn hoofd. Mijn vriend zegt ook dat mijn 'sparkle' weg is :(
Zou dat iets met elkaar te maken kunnen hebben? Dat mijn es bvb een coping mechanism is voor die depressieve buien?

@Dani: Lekker bezig zeg! :) Fijn dat het met jou zo goed gaat, en dat het dus toch kan! Dat geeft de burger moed! :)

Zeker dat dat kan! Maar om daar achter te komen 'moet' je toch echt hulp gaan zoeken. Dat gun ik je ook. Heb je al nagevraagd wbt de financiën? Sterkte!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:57

God, wat erg. Doordat je zegt dat je min of meer genezen bent lees ik helemaal over je rotsituatie heen! Ook ik wens je natuurlijk heel veel sterkte en hoop dat je er goed doorkomt! :(:)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:20

Goed van je SindyKaya! Ik ben blij dat ze je zo steunt!

En DaniBanani, ik ben blij dat je ondanks je rotsituatie toch niet terug vlucht in die eetstoornis. Ik hoop wel dat het gauw beter gaat natuurlijk, veel sterkte in elk geval!

SwanHeart, volgens mij heb je echt nood aan hulp! Zeker gezien je zegt dat je naast je eetstoornis ook last hebt van depressieve perioden. Dat je eetstoornis een coping-mechanisme is kan zeker kloppen, door veel met je eetpatroon bezig te zijn kan je de depressieve gedachten (tijdelijk) verdringen. Maar een blijvende oplossing is het ook niet, want zodra je probeert je eetpatroon terug op de rails te krijgen gaat het weer slechter met je depressie.
Het slaapprobleem herken ik ook, helaas neem ik daarvoor al een hele tijd slaapmedicatie. Dat wou ik eigenlijk liever niet, maar zonder is gewoon niet doenbaar. Ik heb al mijn hele leven last van slaapproblemen maar sinds mijn eetstoornis is het nog veel erger geworden :\