Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 00:05

Even weer wat leven in dit topic plaatsen!
Is er al meer bekend met het paard waar je bij keek, Elanor?

Ik heb vandaag weer (heel slecht) een nieuwe boog aangeschaft: een longbow van berkenhout! Tja, die ontbrak nog aan mijn verzameling! :D
Helaas kwam die zonder pees, want deze is handgemaakt en de pees was helaas niet gemaakt. Dus die wil ik aanschaffen aangezien ik het nog niet aan durf om die zelf te maken! Maar hoe weet ik welke lengte ik moet hebben voor mijn boog?
Het gaat om een behoorlijk lange boog! Namelijk 74,8 inch en 36 pond bij 28 inch uittrekken! :')

Afbeelding

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:19

Ooooh, prachtige boog Ashley!! Dat is een goed cadeau aan jezelf! :D Weet je ook door wie hij is gebouwd?
Ik weet niet precies hoe je goede basis-peeslengte uitkiest, maar wil het wel even aan iemand op mijn vereniging vragen die zelf bogen bouwt. :) Het zal wel iets zijn van ruglengte boog min 3 of 4 inch denk ik. Je zult vanuit die basis dan op zoek moeten naar de "brace height", de ideale afstand tussen de buik van de boog en de pees. Dat betekent de pees wat slagen extra draaien (daardoor wordt hij iets korter) of juist terugdraaien (daardoor wordt hij iets langer) en dan kijken wanneer de pijlvlucht het beste is. Leuk om te doen!

Paard is, na het proefrijden, helaas niet doorgegaan. Onder het zadel was ze toch echt een heel stuk sensibeler dan ik had verwacht en vooral echt nog veel te groen. Aan de ene kant heel leuk, maar ik twijfelde serieus of ik er genoeg kunde voor heb om haar goed te kunnen doorrijden, en of ik daar naast mijn baan ook genoeg tijd voor zou hebben om dat 'relaxt' te kunnen doen. Was dus wel even slikken want het blijft een geweldig paard, maar ben nu toch erg blij dat ik de 'verstandige' keuze heb gemaakt. Besloten om de zoektocht ook even te stoppen - ik mag rijden op de twee paarden van mijn twee stalgenootjes wanneer ik maar wil en dat is voor nu eigenlijk wel even goed zo. :) Maar ik sluit niet uit dat ik over een half jaartje ofzo weer eens serieus ga kijken. ;)

Wat boogschieten betreft genoten van onze Sinterklaas- en Kerstverschieting. Zin in de komende Winter 3D op 17 januari en ik heb me ook ingeschreven voor de 3D bij kasteel Roosendaal, heel benieuwd! Kijken hoe deze het op wedstrijd doen:

Afbeelding

Afbeelding

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:14

Gelukkig nieuwjaar!

Mooie spullen zie ik allemaal weer voorbij komen.

Wij waren na de kerst op het toernooi in Lierop en dat was erg gaaf met de sneeuw *\o/*
1 februari staat Rozendaal op het program en we zijn ook bezig met een wedstrijd in Luxemburg :P maar die zat al aardig vol dus even afwachten hoe of wat.

Ik in Lierop :D
Afbeelding

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:14

Ja, ik heb de boog bij de bouwer zelf gekocht. Een hobbyist die erg graag bogen maakt, maar op een gegeven moment heeft hij iets te veel thuis staan, dus dan verkoopt hij ze maar! :P
Maar als jij het zou willen vragen, dan graag! Ik kwam inderdaad als iets tegen op internet over dat je bij longbows 3 inch van de ruglengte moet afhalen, dus in dat opzicht zitten we gelijk, maar ik durf nog niet zomaar een pees aan te schaffen. Ik zit gelijk te kijken om ergens een cursus pees maken te volgen, want dat lijkt mij wel erg handig! :D

Jammer dat het paard niks is geworden, Elanor! Hoe moeilijk het ook is, je kan dan beter naar je verstand luisteren dan naar je hart! En wie weet wat je nog op je weg tegen komt in de toekomst!

Wauw, mooie foto Timber!! :D

Ylvy

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:48

hele gave boog, mooie kleur ook!

prachtige pijlen joh!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:07

Misschien kunnen jullie mij nog ergens bij helpen...? :o

Ik ben op zoek naar een stuk suède leer dat ik om de boog kan doen op de plek van het handvat. Maar ik ben naar mijn idee al heel het internet af geweest en ik kan echt nergens iets vinden. En dat terwijl meer dan genoeg bogen dat zo mooi hebben!
Heeft iemand enig idee?!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:51

Ik zal het komende vrijdag eens even vragen voor je Ashley. Volgens mij geeft iemand van All In Traditional wel cursussen waarbij je een eigen pees leert te maken. Wil ik ook nog steeds leren trouwens!
Voor suède al gedacht aan de schoenmaker? Misschien heeft die wel wat liggen. Of heb je wellicht een naaiwinkel in buurt? Die hebben soms ook wel wat kunstleer, ik heb daar voor mijn flatbow wat gevonden. Niet echt een lap, maar een soort 'lint' van kunstleer. Werkte ook prima:

Afbeelding

Leuk dat je de boog van de bouwer hebt gekocht, echt een uniek stukje werk heb je dan! :j

Súpergave foto Timbers!! Zal wel koud geweest zijn... :brr: Leuk dat je ook naar Rosendael gaat. :j

Van 't voorjaar zal ik nog eens een meeting aanmaken voor een dagje Arnhem. Als de kans op goed weet wat beter is. ;)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:04

Ik had inderdaad al op de website van All in Traditional gekeken, maar daar stond helaas nog geen cursus pees maken tussen. Maar ik mail ze anders wel een keertje! Op de website van Fairbow had ik wel een cursus pees maken gezien, maar Zwanenburg is helaas nu wat uit te buurt!
Goed idee van een schoenenmaker of naaiwinkel! Daar had ik nog niet aan gedacht!

Ja, een meeting in Arnhem lijkt mij wel weer leuk! :D

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:31

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Wauw gave longbow kwam er voorbij zeg!!

Jammer dat t paard toch niks geworden is Elanor, maar wie weet wat er nog op je pad komt ;)

Timber is in Lierop geweest! Welke dag ben je geweest?
Wij zouden zondag gaan. De rest van de club was zaterdag al geweest en die belde ons 's avonds op dat het een grote blubber was en dat echt 80% al vroegtijdig gestopt was. Zelf twijfelde we al omdat we allebei zaterdag al een halve dag buiten doorgebracht hadden en dat was weinig prettig :') dus uiteindelijk zijn we niet gegaan.
Maar jouw foto is prachtig en dan ziet het er helemaal niet zo verschrikkelijk uit! :D

Hier staat in februari het 3d in Eindhoven in het openlucht museum weer op de planning!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:56

Lijkt me ook gaaf om te doen op m'n paard als ik ooit tijd heb er voor.

Hier "in de buurt" zijn er nog een paar mensen die boogschieten vanaf het paard en zijn regelmatig shows bij evenementen.

Heb hier een tuigpaard staan waar ik het mee wil proberen. Maar voorlopig mag die eerst even uitgroeien want ze is pas 1,5.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:18

@renskep wij waren er alleen zondag :o en dat was super,! Strak blauwe lucht, overal sneeuw en het was wel kkkkkoud :brr: maar in het zonnetje echt lekker. Was wel lastig pijlen zoeken in de sneeuw hahaha en een lastig parcours dus wel wat kwijt en stuk. Maar we hebben echt genoten :j

Als we ons voor de zaterdag hadden opgegeven weet ik niet of we wel waren gegaan....de zondag was echt een top dag. Ski pak aan, muts op en knallen *\o/*

Dit ziet er niet naar uit toch {:)
Afbeelding

Wij waren zelfs van mening dat het mooie winterse landschap een toevoeging was....anders was het een leuk parcours geweest, maar de sneeuw gaf het net wat speciaals <3

Maar inderdaad nogmaals als we zaterdag hadden moeten schieten waren we denk ik thuis gebleven :o

Eindhoven zijn wij 30 november geweest, leuk parcours, niet super moeilijk en veel "kortere" afstanden, maar erg leuk gedaan. Omdat wij de 2e februari al naar Rozendaal gaan, gaan we niet naar Eindhoven in februari.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:24

:~ Gaaf gaaf, dat plaatje weer!
Ja pijlen terugzoeken zal wel een hele klus geweest zijn!

Vanaf het paard schieten staat hier zeker ook nog op de to-do list. Ik denk dat verzorgknolletje er braaf genoeg voor is, die kijkt werkelijk nergens van op. Maar ik zal eerst zelf eens wat beter leren schieten :Y)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:00

@Timbers: Zeker een mooi gezicht. Knap hoe ze altijd creatief gebruik weten te maken van die hoogteverschillen. Aan de sneeuw te zien zal het weer druk zijn geweest in de erwtensoeptent. Misschien kan ik er volgend jaar weer bij zijn.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:14

Beetje laat. Maar ook nog de beste wensen vooriedereen.

Nu ik al die bogen weer voorbij zie komen zou ik hier in de tuin ook alles weer klaar willen maken.
Gaat helaas nog even niet. Maar als het beter weer is zal ik ook weer het schieten oppakken.

En ik zou echt graag weer naar een meeting gaan. Bogen/paarden of iets anders. Het is meestal super gezellig.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:51

Ashley, ik vond dat ik nog meer dan 2 meter van dat 'lint' heb liggen dat ik gebruikt heb voor mijn flatbow. Ik doe er verder niets mee, dus als ik jou er nog blij mee kan maken, geef maar een seintje. Dan stuur ik een meter naar je op. :)

Prachtige foto nog Timbers, mooi stukje optisch bedrog! Dat soort hoogteverschillen vind ik altijd zo leuk! Omhoog lukt het me meestal wel om in te schatten. Naar beneden vind ik vooral vreselijk lastig.

Is ook gaaf om te doen Palousa. Ik zie dat je in Frankrijk woont, dan heb je er vast ook heerlijk de ruimte voor!

Ik nodig je weer uit als ik t.z.t. een meeting aanmaak hor Gothico, leuk als je meewilt. :j

HEERLIJK getraind vanavond. :D Heb los van het boogschieten een paar krachttrainingen gevolgd toegespitst op core-stabiliteit en rugspieren. Tof om nu duidelijk verschil te merken. =:)
Ik hoop dat het komende zaterdag even wat minder hard regent en waait. Anders vliegen mijn lichte pijlen alle kanten op… :P

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:11

Geweldig mooie wedstrijd geschoten gisteren! Waanzinnig geluk gehad met het weer: hele dag zon! Heel tof parcours: van de oude bekende Sneeuwman op 60 meter tot bijzondere nieuwe als een gigantische bewegende draak (kop +20, rest van lijf -20!), en een heel tof 'hunter-verrassingsdoel'. Je begon daarbij achter een net, zodat je niet kon zien wat je te wachten stond. Dan riep je "start!" en had je vervolgens 15 seconden om naar de plok te gaan, door een gat in het net het doel te zoeken en erdoor te schieten. Het was een poema op 25 meter die erg lastig stond tussen de boompjes. Trots op de hit daar! Ook een erg leuke groep, waarvan iedereen ook nog eens prima stond te schieten. Echt een topdag. :)
Als kers op de taart ook nog een beker rijker: eerste plaats bij de dames BHR. Met de ruiterboog. 8-)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:14

Wauw! Klinkt geweldig!
Gefeliciteerd!!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:45

Goed zeg! Gefeliciteerd!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:48

Dat klinkt zeker als een topdag met gave doelen!!
En gefeliciteerd net je beker ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:33

Thanks allemaal! :):)
Was het lint trouwens goed aangekomen Ashley?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:06

Goed Elanor! Gefeliciteerd!

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:28

Gefeliciteerd!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:31

Die is helemaal goed aangekomen! Dank je wel! :D
Ik ben er helaas nog niet aan toe gekomen om het lint er omheen te doen, want ik heb nog al wat problemen met de pees. Ik weet nu hoe lang die moet zijn, maar niemand kan die lengte pees leveren helaas. Nu probeer ik in contact te komen met een Engels traditioneel handboogbedrijf, maar zij hebben helaas nog niet geantwoord...

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:34

Volgens mij staat er een foto waar jij op staat op boogwereld Elanor!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:40

Ik zag 'm ook. Leuk, dat was dus bij de 'verrassings-hunter". :D

Lastig dat die pees niet wil vlotten Ashley! Ik ben het afgelopen vrijdag glad vergeten - maar je kan natuurlijk ook zelf even mailen naar de betreffende verenigingsgenoot van mij (Erwin). Hij maakt op bestelling Vlaamse pezen, 8 euro per stuk zie ik op z'n site: http://www.bthbogen.nl/?page_id=228 Even gewenste lengte en aantal lbs van je boog opgeven. Als je het aardig vraagt wil hij er vast ook wel een serving voor je opzetten! :j