Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:18

Na 8 maanden vooruit schuiven, vond ik dat het toch echt voor het einde van dit jaar moest gebeuren. Vorige week dus eindelijk de afspraak gemaakt en vandaag moest ik er dus aan geloven. Ik ben net weer terug. Het wachten in de wachtkamer was nog het ergste en het hele uitstrijkje ging gelukkig vlot. Nu 3/4 weken wachten op de uitslag! Kan ik voorlopig weer rustig slapen...

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:45

Vandaag de uitslag gekregen van het weefsel wat ze tijdens de lisexcisie hebben weggehaald.
Van alle voorgaande dingen was ik niet zenuwachtig of iets, maar voor vandaag...jemig! heb wel 4 nachtmerries gehad met alle dingen die maar fout zouden kunnen zijn,
alle rampscenario's zijn gepasseerd.

*\o/* GELUKKIG was dat allemaal maar een nachtmerrie :) . Wat ze al wisten was dat het CIN3 is, en als het goed is hebben ze tot nu toe alles weggehaald.
Over 3 maanden me eerste controle uitstrijkje. Ik blijf sowieso 2 jaar onder controle staan, pas na 3 goede uitstrijkjes ben ik voorlopig van ze af. Dan ga ik gewoon in het traject van de bevolkingsonderzoek. Ikke= best wel blij :D

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:01

Hier krijgen we pas een uitnodiging vanaf 30 jaar. Maar ik ga direct zodra ik hem binnen krijg! (zus had een slechte uitstrijk)

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:17

dat is hier ook zo hoor(op je 30e uitnodiging), heel NL

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:15

Fijn voor je, Knuffelpoesz. En nu op naar een mooie PAP1 over 3 maanden ;-).

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:28

ik word komend jaar 30.

ik ga liever niet.. maar ja.. tandarts haat ik al(of kapper..) maar ga altijd wel. zeker de gezondheisdsdingen.

wat doe je kwa voorbereiding..
douchen/wassen doe ik elke dag ook daaronder.
ik scheer bijv. soms alleen de bikini lijn,.. de rest echt niet..

lucky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:40

ik ben 37 en had ook nog nooit een uitstrijkje laten doen.
toen ik 30 was geworden was ik net verhuist en had nog geen ha
en zo ging het ook met 35 jaar weer net verhuist.
tot eind vorig jaar, toen er bij een kennis baarmoederhalskanker was geconstateerd.
Toch schoof ik het steeds voor uit.
tot maand geleden toen ik toch bij de ha was, heb ik gelijk een afspraak gemaakt. de week er op kon ik terecht viel erg mee het uitstrijkje
en de uitslag was ook goed. nu weer over 5 jaar

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:19

*negeert de grote rode en zwarte letters*

Excuus dat ik dit topic omhoog haal maar ik heb de brief ook gekregen aangezien ik 30 ben geworden maar ik durf niet. :o
Ik weet dat de HA vaker uitstrijkjes maakt en dus wel vaker vrouwen met de benen wijd ziet maar toch vind ik het dood eng.

Ik moet eigenlijk wel van mijzelf want mijn moeder had ook ook kankercellen in haar baarmoeder en ik ben als de dood dat ik het ook ga krijgen. :\ (moeder is overleden aan complicaties van een operatie om haar baarmoeder eruit te halen ivm die cellen)

En ik wil sowieso niet alleen...ik heb positieve verhalen nodig mensen. :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:23

Waarom vind je het eng Bella?

Ik heb er al een stuk of 4 gehad en heb eigenlijk alleen maar positieve verhalen.
Dus vertel en ik zal je geruststellen. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:29

Zie PB Iris. :')

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:39

ik heb nog een jaar.. maar net als bellatrix wil ik wel.. maat zal het flink uitstellen..
heb ook net een nieuwe huisarts.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:41

Heb dezelfde HA al mijn hele leven...maar toch...met mijn benen wijd voor hem? :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:46

De kans is ook groot dat de HA assistente het doet.
Het is al met al een 'ingreepje' dat nog geen 5 minuten duurt.
Bij mij laatst bij de gyn duurde het nog geen minuut overigens. :+

Voor de eendenbek hoef je niet 'bang' te zijn, ze spreiden m niet om alles goed te hoeven te bekijken, maar puur functioneel zodat het wattenstaafje enkel de cellen van je baarmoedermond opneemt. Als je het staafje er zo in zou steken dan komen er ook allerlei andere cellen op en kunnen ze het mogelijk niet goed beoordelen.

Het gaat als volgt:
- Jij komt binnen (en kan evt om een kleinere eendenbek vragen!)
- HA of ass maakt spullen klaar, jij ontbloot onderlijf
- HA of ass doet eendenbek erin (nog dicht en dan issie ongeveer zo groot als 2 vingers)
- Doet eendenbek een heel klein beetje open
- Pakt staafje en wrijft over baarmoedermond
- Haalt alles er weer uit.
- Klaar.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:53

ik hoef dan nog een uitstrijkje maar heb 1 febr wel een echoscopie staan bij de gyn
dit omdat wij op den duur kinderen willen en ik niet zonder de pil kan, want menstruatie zonder de pil is niet uit te houden (hevige krampen, hevig bloedverlies) en de gemeenschap gaat niet goed.
vindt het ook wel spannend

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:54

Een echo gaat wrs inwendig. Weet je al hoe dat gaat?
Of zal ik daar ook een kleine gebruiksaanwijzing bij geven? :+

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:06

ik heb iets gelezen daar over, maar dat zou minder erg moeten zijn als een eendenbek toch?
heb met beide nog geen ervaring

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:12

In vergelijking met een uitstrijkje gaat het eigenlijk precies hetzelfde, alleen is in dit geval de eendenbek vervangen voor een 'echostaaf' waar een condoom met glijmiddel overheen zit. Ding is echt heel smal zie: http://static.skynetblogs.be/media/1501 ... 90e774.jpg (alleen dat eerste stukje gaat naar binnen, rest is het handvat)

En dan gaan ze op het scherm kijken naar jouw eierstokken en baarmoeder. En oké ze zitten inderdaad met hun hand 'tussen je benen' maar alleen maar geconcentreerd naar het beeldscherm aan het staren.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:14

ja ik vindt het dood eng, maar heb toch de stap gezet om het te doen.. anders kom je nooit ergens
heb gelukkig een vrouwelijke, heb ik speciaal om gevraagd, wou absoluut geen man
en het scheelt, mag mooi om 8.15 's ochtends

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:30

Ik heb van de week een thuistest binnen gekregen, vorige keer niet laten testen omdat ik net zwanger was op dat moment. Doordat ik toen de test heb afgezegd ben ik ingeloot voor een experiment om thuis te testen. Probeer nu weer zwanger te worden (goed ge-timed :D ) dus hoop dat ik nu weer niet hoef te testen want dat zou betekenen dat ik weer zwanger ben. Zo niet, dan mag ik over een ruime week zelf de thuistest doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:31

Iris, je hebt PB. Dit ga ik niet openbaar zetten namelijk. :')

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:44

rachel_j schreef:
naar aanleiding van dit topic ben ik toch eens na gaan denken en eea op gaan zoeken op internet.
ik heb namelijk sinds minimaal een half jaar (ik denk eigenlijk zelfs kort tegen een jaar ) dat er na de geslachtsgemeenschap wat bloed bij zit , minimaal , en ook de dag erna een klein beetje.(t kleurt licht roze zeg maar) sinds n maand of 2/3 is daar buikpijn bij gekomen, niet tijdens maar pas ongeveer 2 uur later, tot gemiddeld de volgende ochtend, vergelijk het maar met een soort menstruatiepijn.
beetje mn kop in het zand gestoken onder het mom van ; och dat trekt wel bij.
maar nu ik eea heb opgezocht en hier heb gelezen moet ik accepteren dat het niet normaal is, en dat het wel degelijk een teken is dat er iets niet in orde is het daar beneden.
eigenlijk heb ik al langere tijd het gevoel dat het mis is , maar ben bang voor de bevestiging.
maar nu heb ik het uiteindelijk aan manlief toegegeven, en hem de internet info laten lezen, en as dinsdag maak ik een afspraak met mn huisarts voor een gesprek, en dan zal ik dus ook aandringen op een uitstrijkje/onderzoek. het uitstrijkje zal mn 2e worden(ben 33) en daar vrees ik niet voor, maar wel voor dat kleine stemmetje in me.....

goed dat je naar de huisarts ga!
denk niet dat je moet aandringen op een uitstrijkje hoor, dat zal het eerste zijn wat hij gaat doen hoor.
bloedverlies of pijn na het vrijen hoort iig niet, het kan gewoon een vleesboompje zijn, het kan ook iets anders zijn, maar het hoeft echt niet ernstig te zijn ;) sterkte!

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:45

Anne_mieke88 schreef:
Ik heb hier ook even paar vehalen gelezen, ik ben pas 23. Maar zal ik nog 7 jaar wachten of zeggen julloe dat het goed is om nu al te gaan. Ik ben sexueel actief en ze zeggen dat het dan verstandig is om te gaan. Maargoed ik ga liever niet dan wel.

nee hoor, heeft eigenlijk geen zin om nu al te gaan.
vanaf je 30e is vroeg genoeg.
tenzij je klachten hebt, dan moet je natuurlijk wel gaan, maar anders niet ;)

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:49

CD28 schreef:
Ik schop dit topic maar eens omhoog...

Deze week de uitslag gekregen dat er afwijkende cellen zijn gevonden bij mij. Nu moet ik over een half jaar terug komen voor een nieuw onderzoek. Jeetje, ik maak me al hartstikke veel zorgen. In dit topic lees ik best veel ervaringen van mensen die ook een hogere PAP hadden. Eigenlijk schrik ik er een beetje van hoe vaak het voor komt... Of het een PAP2 of PAP3 is maakte volgens de assistente niets uit. Het kunnen net zo goed gewoon ontstekingscellen zijn. 5 jaar geleden was er niets aan de hand, toen had ik PAP1.

Iemand tips hoe je omgaat met dit nieuws.. en hoe zorg ik dat het niet mijn hele denken gaat beïnvloeden. Over een paar weken ga ik trouwen en in plaats van te genieten van die laatste weken voorbereiding zit ik nu in de stress...

welke pap had je?
je moet je niet druk maken, onrustige cellen kan best van bv een vaginale schimmelinfectie zijn en hoe dank ook moet je
6mnd afwachten om te kijken of het lichaam die cellen zelf weer kan opruimen en dan zal je gewoon een pap 1 hebben ;)

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:54

dakpan schreef:
Bij mij was het uitstrijkje ook 2x niet goed. Allebei de keren 3a. Volgende week moet ik naar de gyn voor verder onderzoek. Het half jaar wachten vond ik gekmakend, het bleef in mijn gedachten terug komen.

Nu wil ik volgende week vragen of het geen optie is om heel de baarmoeder maar weg te laten halen, ik weet toch al heel wat jaren heel erg zeker dat ik geen kinderen wil, dus meerwaarde heeft het 'ding' voor mij niet. Heeft iemand daar ervaring mee, die daar over wil vertellen?

het is een geen kwestie van even weghalen he, het is wel echt een hele operatie, die zwaarder is dan je denkt
en je kan ook klachten krijgen

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:59

Zooist schreef:
Cookies schreef:
Ik heb een pakket thuis gekregen, dan mag ik het zelf doen en opsturen. Nog meer mensen zoiets gehad?

Hoe ben je daar aan gekomen? Ik las op internet dat dat voor mensen uit 1976 was.
Dat wil ik ook wel, maar verder kon ik er geen info over vinden.

Edit, kwam daarna je link tegen, moet maar verhuizen naar een andere provincie.

_O- ben benieuwd hoe je het voorelkaar krijgt zelf bij je baarmoedermond te komen!