ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:16

vuurneon schreef:
Voor even dan... Donorlong gaat niet erg lang mee helaas. Dacht jaartje of 10? T is tijd rekken.

Wat wil je daarmee zeggen? Er zijn zat mensen die in 10 jaar tijd heel veel goede dingen stand brengen.
Het is tijd rekken als er geen uitzicht is op een beter leven.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:17

Het is extra tijd, die je gegund is, waarin je kan genieten van je gezin, je leven, er nog kunnen zijn voor anderen die van je houden. Je beleeft alles veel intenser, en ik spreek uit ervaring (als dochter van een inmiddels overleden getransplanteerde).

Shoran123

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:18

Ja, al een paar jaar. Heb op mijn 15e donorformulier ingevuld, nog geen moment spijt van gehad. Wil alleen mijn hoornvliezen niet afstaan...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:19

En dat is ook super dan mensen zo mogelijk (kans op afstoten blijft helaas nog hoog) iets langer kunnen genieten van elkaar.

Maar ik begrijp prima dat er mensen zijn die liever niets aanstaan. Mijn moeder is ook geen donor en wil dat ook absoluut niet worden en ik ga haar ook niet overtuigen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-10-12 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:20

Ayasha schreef:
:) "doorslaan" ja ergens voelt het voor mij ook wel zo. Niet dat ik vind dat donors allemaal in een gesticht thuis horen. Maar wel in de zin van "dat het wat te ver gaat".. Maar ook ik kan dat niet uit leggen zonder heel veel mensen op hun tenen te trappen. En bokt heeft niet graag als je op tenen trapt dusja..

Aangezien ik een "nieuwe "lever heb en een kunstheup, beide zaken waar jij zo tegen bent, voel ik me nu geroepen om te zeggen, dat ik niet op mijn tenen getrapt ben, als iemand een andere mening heeft. Wél vind ik het flauw het nu als argument te gebruiken dat je het niet uit kunt leggen zonder mensen op hun tenen te trappen. Is je woordenschat dan zo mager?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:28

Kijk eens in de spiegel. Vind je het nodig om persoonlijk te worden? :)
Jouw reactie bewijst juist dat het niet slim zou zijn om te zeggen wat ik er echt van denk.

Edit; dikke dt fout :oo
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-10-12 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:29

Had vandaag trouwens een SE nederlands examen over Donor systemen, in Belgie is het zoveel beter geregeld met het geen-bezwaar systeem.... Waarom doet onze overheid er zo weinig aan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:29

Ayas, ben we benieuwd hoe jij er over denkt.
Ik vind dat je dat best hier gewoon kunt plaatsen. Zo lang je respectvol probeert te blijven en niemand persoonlijk noemt. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:30

GewoonNoor schreef:
Had vandaag trouwens een SE nederlands examen over Donor systemen, in Belgie is het zoveel beter geregeld met het geen-bezwaar systeem.... Waarom doet onze overheid er zo weinig aan?

Omdat dit een uiterst gevoelige ethische kwestie is, ze zijn er al jaren mee bezig maar je zit altijd vast aan de ethische kwestie en dat is echt ongelooflijk moeilijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:31

Ik denk dat men het toch wel persoonlijk zal nemen zoals Ersina heel mooi toont. :) Ik heb haar naam nooit genoemd, toch voelt ze zich persoonlijk aangesproken. :)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:34

Ayasha schreef:
Kijk eens in de spiegel. Vindt je het nodig om persoonlijk te worden? :)
Jouw reactie bewijst juist dat het niet slim zou zijn om te zeggen wat ik er echt van denk.

Ja, ik vind het nodig om persoonlijk te worden, om te laten blijken dat je echt wel mag zeggen wat je vind.
Dit is tenslotte een discussieforum.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:35

Daarmee bewijs je júist dat dat niet gezegd mag worden. Immers die waaraan gesleuteld is voelen zich persoonlijk aangesproken terwijl dat helemaal niet de bedoeling is.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:42

Naath86 schreef:
Mijn moeder was idd ook hersendood, maar mijn moeder werd door apparatuur in leven gehouden en het was er duidelijk van af te zien dat mijn moeder het heel zwaar had om dit vol te houden. Het was niet eerlijk geweest om haar al die tijd in leven te houden en het was nog maar de vraag of ze aan de apparatuur al die tijd kon volhouden om geopereerd te worden. Moet je zo iemand dan laten leven voor iemands anders leven?? Dat kan je een dierbare niet aan doen, hoe goed je ook weet dat iemand anders haar organen heel goed kan gebruiken. Mijn moeder was hier ook zeker voorstander van geweest, maar in deze situatie was het gewoon onmogelijk.

De vraag of iemand donor is, komt volgens mij ook echt op het laatste moment als de artsen zeker weet dat iemand overlijdt en dat maakt het zo moeilijk. Er moet nog zoveel onderzocht worden wil je werkelijk donor zijn. Mijn moeder was daarentegen wel een ideale kandidaat, ze is overleden aan een hersenbloeding, maar al haar organen werkten nog uitstekend!
Het klopt dat de patiënten al bekend zijn, maar het matchen van kandidaten nam ook nog een aantal uren in beslag is ons verteld. Bij elkaar kon het 12 uur langer duren voordat ze uiteindelijk zou overlijden en dat was niet eerlijk tegenover haar!

Iemand die hersendood is, heeft het niet zwaar :) Het is hooguit zwaar voor de familie (jou dus) om aan te zien. Iemand die hersendood is heeft geen bewustzijn, registreert niets, en 'vecht' dus ook niet.

Ik weet eigenlijk niet of ik donor ben. Jaren geleden wel een formulier ontvangen (toen ik 16? 18? werd) maar geen idee meer of ik dat heb ingevuld. Voor de zekerheid alsnog maar als donor aanmelden denk ik. Genoeg automobilisten die hard hun best doen om mij van mn scooter te rijden 8-)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:42

Ayasha schreef:
Daarmee bewijs je júist dat dat niet gezegd mag worden. Immers die waaraan gesleuteld is voelen zich persoonlijk aangesproken terwijl dat helemaal niet de bedoeling is.

Ik denk dat je mij niet helemaal (of helemaal niet ) begrijpt. Het kan gebeuren (zoals nu) dat in een discussie iemand zich heel erg aangesproken voelt , omdat het onderwerp heel erg bij die lezer past. Als iemand, zoals jij, dan een geheel andere mening heeft, dan wil ik juist dat je die mening uitdiept. Het met elkaar eens worden hoeft nooit, elkaar begrijpen is erg prettig.
Als jij taal gebruikt die bijvoorbeeld stoort, is er niets mis mee om daar iets van te zeggen. Het ligt dan aan jou, of je er iets aan doet.
De discussie over wél of niet orgaandonor worden gaat natuurlijk niet over ons twee. Maar soms is duidelijkheid wel gewenst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:43

LHO schreef:
Iemand die hersendood is, heeft het niet zwaar :) Het is hooguit zwaar voor de familie (jou dus) om aan te zien. Iemand die hersendood is heeft geen bewustzijn, registreert niets, en 'vecht' dus ook niet.

Ik weet eigenlijk niet of ik donor ben. Jaren geleden wel een formulier ontvangen (toen ik 16? 18? werd) maar geen idee meer of ik dat heb ingevuld. Voor de zekerheid alsnog maar als donor aanmelden denk ik. Genoeg automobilisten die hard hun best doen om mij van mn scooter te rijden 8-)

Ben je het al geweest?

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:45

Ayasha schreef:
Ik denk dat men het toch wel persoonlijk zal nemen zoals Ersina heel mooi toont. :) Ik heb haar naam nooit genoemd, toch voelt ze zich persoonlijk aangesproken. :)

Omdat zij leeft met dank aan donors. En jij gunt haar dat niet; je rot na je dood liever weg dan dat je er zo'n 10 levens mee kan redden (2x nieren, lever, hart, longen, huid, hoornvlies, noem maar op!).

Ik kan mij voorstellen dat iemand zich aangevallen voelt omdat mensen aangeven liever volledig te ontbinden dan dat ze een beetje van hun overschot gebruiken om levens te redden :)

LHO

Ayasha schreef:
LHO schreef:

Ben je het al geweest?

Hersendood of donor?

vuurneon

LHO;Met hoornvlies red ik in principe geen leven ;) zonder zicht is leven nog steeds mogelijk.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:48

vuurneon schreef:
LHO;Met hoornvlies red ik in principe geen leven ;) zonder zicht is leven nog steeds mogelijk.

Dat klopt, maar je staat natuurlijk niet alleen je hoornvlies af. Er valt zoveel meer te 'oogsten', en 1 donor redt gewoon meerdere levens, en verbeterd de levenskwaliteit van nog veel meer mensen. Terwijl je er zelf toch niet meer bent.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:49

LHO schreef:
vuurneon schreef:

Dat klopt, maar je staat natuurlijk niet alleen je hoornvlies af. Er valt zoveel meer te 'oogsten', en 1 donor redt gewoon meerdere levens, en verbeterd de levenskwaliteit van nog veel meer mensen. Terwijl je er zelf toch niet meer bent.

Je mag gelukkig zelf kiezen wat je laat 'oogsten" :) dus dat kan ook best alleen hoornvlies zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:50

Ze mogen me tzt helemaal leeg plukken. En vervolgens gebruiken als oefenmateriaal voor de jonge dokters van de toekomst die onze kinderen weer gaan redden (ik doneer mijn lichaam aan de wetenschap). Ben ik in elk geval een keer nuttig geweest voor onze samenleving!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:51

Ersina schreef:
Ayasha schreef:

Ik denk dat je mij niet helemaal (of helemaal niet ) begrijpt. Het kan gebeuren (zoals nu) dat in een discussie iemand zich heel erg aangesproken voelt , omdat het onderwerp heel erg bij die lezer past. Als iemand, zoals jij, dan een geheel andere mening heeft, dan wil ik juist dat je die mening uitdiept. Het met elkaar eens worden hoeft nooit, elkaar begrijpen is erg prettig.
Als jij taal gebruikt die bijvoorbeeld stoort, is er niets mis mee om daar iets van te zeggen. Het ligt dan aan jou, of je er iets aan doet.
De discussie over wél of niet orgaandonor worden gaat natuurlijk niet over ons twee. Maar soms is duidelijkheid wel gewenst.

Ik vind elke vorm van dergelijke levensreddende operaties er over. Niet omdat ik mensen niet gun om te leven of omdat ik niet begrijp hoe beangstigend het kan zijn om te weten dat je dood zal gaan maar omdat ik me af vraag hoe ver je er in mag gaan. Alles wat leeft, sterft.. Da's de cyclus van het leven. In hoeverre mogen we die verstoren?
In geval van een kunstheup, red je niemands leven maar veraangenaam je het. Je haalt pijn weg want verder is de persoon nog vitaal en kan die nog zelfstandig leven. Maar wanneer organen het op geven, misschien is het dan gewoon jouw tijd, tijd om te gaan.
Dit heb ik niet enkel met organen vervangen maar bv ook met in vitro en dergelijke technieken.
Als het niet 'ment to be' is... Moeten we ons daar dan niet bij neer kunnen leggen? Hoe ver mag je gaan in het redden van een leven?
En ja, ik heb het al eens gezegd in dit topic, ook de operatie die bij mij gedaan is, vind ik te ver gegaan. Misschien was het gewoon "mijn tijd" en wie zijn die dokters eigenlijk om te bepalen dat het nog niet zo is? Zij hebben natuurlijk een eed af gelegd dus ik neem hen niets kwalijk maar de technieken.. Tsja...
Opnieuw wil ik benadrukken, ik ben blij voor zij die er nog 10 jaar langer door kunnen leven of die een beter leven kunnen leiden. Maar desalniettemin ben ik sceptisch tov de technieken.

LHO: hersendood. En jij legt me woorden in de mond. Ik zeg NERGENS dat ik het haar niet gun. Zo wel, quote me dan maar.

dovish

vuurneon schreef:
Voor even dan... Donorlong gaat niet erg lang mee helaas. Dacht jaartje of 10? T is tijd rekken.

En tien jaar kan heel veel betekenis hebben! Ik heb een hartziekte waarmee ik op termijn ook waarschijnlijk 'ooit' een nieuw hart nodig heb. Dat kan over een jaar zijn, of over 30 jaar. Ik zou dus maar wát blij zijn met tien jaar extra, zéker als ik nog jong zou zijn! (Mijn zoontje is nu een half jaar, zou hem liever 20 zien worden dan 10 bijvoorbeeld!)

'natuurlijk' ben ik zelf ook donor. Dat was ik al voor ik ziek werd, waarschijnlijk kunnen ze nu niet zo heel veel meer van me gebruiken, maar toch, al is het maar mijn hoornvlies.

vuurneon

troi schreef:
Ze mogen me tzt helemaal leeg plukken. En vervolgens gebruiken als oefenmateriaal voor de jonge dokters van de toekomst die onze kinderen weer gaan redden (ik doneer mijn lichaam aan de wetenschap). Ben ik in elk geval een keer nuttig geweest voor onze samenleving!

Sta je al op de wachtlijst dan? Want de meeste ziekenhuizen hoeven geen aanvoer meer van lichamen voor donatie aan de wetenschap. Veel meer aanbod dan vraag.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:54

Ondanks mijn auto-immuunziekte en medicijn gebruik ben ik donor, nou ja als donorgeregistreerd dan. Vanaf mijn 12e heb ik al een codicil op zak.
Tot mijn verbazing blijk je ondanks ziekte en medicijnen toch geschikt te zijn als orgaan en/of weefsel donor.

Aangezien ik er geen problemen mee heb om gecremeerd te worden, mogen ze van mij alles gebruiken wat ze denken te kunnen gebruiken. Dan is bruikbaar materiaal vernietigen gewoonweg zonde.

Cheveyo heeft enkele van haar organen afgestaan, ik geloof dat er twee of drie mensen meegeholpen zijn.
En dat is toch een prettig idee.
Cheveyo lag er zo mooi bij in de kist, je kon echt niet zien dat ze bij haar organen uitgenomen hebben.

Edit: Cheveyo had een hartafwijking en slikte de nodige medicatie voor haar hart en bloeddruk.

Ik vind het erg belangrijk om als donor geregistreerd te staan omdat van alle geregistreerden mensen, maar een klein deel werkelijk als donor dient.
Omdat je voor orgaandonatie op de IC dient te overlijden. Hoeveel mensen komen wel niet elders te overlijden terwijl ze zich als donor hebben laten registreren, maar dus niet meer bruikbaar zijn.

Als jij in geval van leven en dood zou willen ontvangen, moet je op voorhand ook bereid zijn zelf te donoren.

Donoren voor wetenschappelijk onderzoek zijn er al in overvloed. Veel artsen en verplegend personeel laten zich na hun dood gebruiken als snijmateriaal. Tenminste dat werd mij verteld door een patholoog die een lezing gaf bij mijn patiëntenvereniging.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 25-10-12 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt