Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:29

Ik ben nieuw in de bv, en in dit topic.
Mijn zoontje is nu 12 dagen oud, en ook ik geef bv.
Ik voelde me de eerste dagen ontzettend onzeker, mijn mannetje was erg veel afgevallen en wilde maar niet aankomen.
Maar gelukkig gaat het nu wel goed, zo was hij afgelopen donderdag gewogen, en gister weer en is in die 4 dagen 150 gram aangekomen, waardoor hij boven zijn geboortegwicht zit. :D (wat voel ik me trots!).

Nu heb ik alleen last van vermoeidheid, duizelingen (niet heel ernstig, wel vervelend). Meer mensen die dat kennen? Kan dat door de bv komen?
Ik eet als een tierelier (voor mijn doen) en slik al sinds het begin van de zwangerschap multivitmanine met ijzer bij (slik ze op aanraden van het ziekenhuis door). (ik ga er wel gewoon mee naar de ha, maar daar moet ik nog tot maandag op wachten).

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:50

Ik herken dat niet zo als iets dat door de BV komt, maar eerder door de bevalling. :)
Hier is dat vanzelf weer over gegaan. Vergeet niet dat een bevalling een grote impact op je lichaam heeft.

Goed trouwens dat je BV geeft! En idd hoe trots kun je zijn he, als je kindje goed groeit op jóu melk! :)
Proficiat met de geboorte van je zoontje, trouwens.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:56

Equidea: welkom en gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje! Ik herken die duizelingen niet, vermoeidheid wel. Dat hoort erbij als je net bevallen bent en er 1 of meer keer per nacht uit moet voor je kleintje. Ook wordt je moe door al die hormonen die zich weer wat meer gaan normaliseren.

Ik ben nog niet bezig met bijvoeding, ik wil echt proberen 6 maanden exclusief bv te gaan geven. Idd wat Cyntje zegt, eten kunnen ze nog hun hele leven.

Hier alles prima. Kolven op het werk gaat helemaal super nu, ik kolf met gemak 1 voeding uit 1 borst nu en ben daar heel blij mee, omdat ik ook 1 borst voed. In het begin moest ik echt 2 borsten kolven en haalde ik het krap aan, nu gaat het bijna moeiteloos.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:20

Hey Equi, tof dat je je hier ook meldt :D

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:37

Het was heel erg raar om bewust de laatste voeding te geven maar ik heb gelukkig niet hoeven huilen.
Ik had zondag nog een paar minuutjes gefilmd en wat foto's gemaakt dus een mooie herinnering.
Vanmorgen de eerste fles was ook vreemd. Milan lijkt er geen problemen mee te hebben dus dat is wel fijn.
Hij is alleen gewend om na het avondeten een paar minuutjes te drinken en dan te gaan slapen. Hoe krijg ik dat eruit? Ik heb hem vanavond maar een klein flesje van 90 ml gemaakt en dat was goed want toen is hij lekker gaan slapen.

Equida, ik herken het want ik had dat ook. Heb je veel bloed verloren tijdens de bevalling? Ik namelijk wel en ik heb een half jaar lang 2 ijzertabletten per dag moeten slikken. Nu was mijn HB gehalte halverwege de zwangerschap al veel te laag (5,3 en moet eigenlijk 7,5 - 8 zijn) en na de bevalling 4,6.

Bijvoeden ben ik begonnen met 5 maanden. Wij zijn begonnen met banaan omdat dat niet zo'n hele sterke smaak heeft. Daarna worteltjes, boontjes etc. Milan lust alles! Met 7 maanden zijn we overgegaan op de rapley methode en dat doen we nu nog steeds.

Dit is nu ongeveer ons schema (met flessen nu dus ipv BV):

7:00 fles 150+5 en plakje ontbijtkoek
9:30 fruit
12:00 fles 180+6 en boterham
15:00 koekje en danoontje
17:30 groente
18:30 nu dus nog dat kleine flesje van 90+3 maar dit wil ik er binnenkort uitlaten en hem gewoon wat sap geven.
22:00 papfles van 200 cc

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:44

equi, gefeliciteerd me je mannetje! hoe heet hij?
ik heb me niet slap of duizelig gevoeld en herken het dan ook niet. lijkt mij meer met de bevalling te maken hebben dan met de borstvoeding.

ninita, wat een emotioneel afscheid zo joh. heel goed dat je dat zo bewust hebt gedaan, het is toch ook heel wat!
ik had ernstig met mezelf afgesproken na mijn vakantie (nu dus) al wat bv te vervangen voor fv ivm mijn werk over 5 weken, maar keerde daar al eerder van terug, doel was 6 maanden exclusief bv en dan volledig afbouwen en stoppen. nu wil ik gewoon doorgaan, minimaal 2x per dag en verder zien we wel :+

tessa pakte vanmiddag haar fles probleemloos bij me!!!!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:26

Equi: welkom! Heb je je HB al laten prikken? Bij mij was dit ook erg laag na de bevalling (ks) Heb een flesje Floradix gebruikt om weer aan te sterken. Voel me nu al weer een stuk beter.

Ninita: mooi hoe je de BV periode hebt afgesloten.

BA: fijn dat Tessa de fles weer pakte!

Hier: vandaag op 1 voeding na alle voedingen met tepelhoedje gedaan. Was wel even fijn, stuk minder pijnlijk :D Jinte heeft vandaag wel veel last van kramp, maar denk dat dit meer met het eten van gister te maken heeft (kip madras)
Morgenmiddag half 3 komt de mevrouw van LLL! Hoop dat ze me kan helpen en anders voorlopig toch maar weer met hoedje voeden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:27

infacol kan je kleintje erg goed helpen bij krampjes. heb bij tessa heel wat van dat spul gebruikt!

hopen dat de dame van de LLL je idd kan helpen. nathalie heeft ook lang met hoedje gevoed en is nu over op 'bloot'.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:27

gisteren trouwens iets verkeerds gedaan met kolven, mijn hele rechtertepelhof is direct naast de tepel kapot. PIJN!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:50

Equidea schreef:
Ik ben nieuw in de bv, en in dit topic.
Mijn zoontje is nu 12 dagen oud, en ook ik geef bv.
Ik voelde me de eerste dagen ontzettend onzeker, mijn mannetje was erg veel afgevallen en wilde maar niet aankomen.
Maar gelukkig gaat het nu wel goed, zo was hij afgelopen donderdag gewogen, en gister weer en is in die 4 dagen 150 gram aangekomen, waardoor hij boven zijn geboortegwicht zit. :D (wat voel ik me trots!).

Nu heb ik alleen last van vermoeidheid, duizelingen (niet heel ernstig, wel vervelend). Meer mensen die dat kennen? Kan dat door de bv komen?
Ik eet als een tierelier (voor mijn doen) en slik al sinds het begin van de zwangerschap multivitmanine met ijzer bij (slik ze op aanraden van het ziekenhuis door). (ik ga er wel gewoon mee naar de ha, maar daar moet ik nog tot maandag op wachten).

Lijkt me niet van de bv komen, misschien tekort aan ijzer?
Het kan ook komen door weinig slaap of veel spanning en stress.
Gewoon even lekker rustig aan doen en je helemaal op je kleintje richten, vraag of je moeder of zus je elke dag een uurtje helpt in huis, dat geeft jou al een hoop meer rust.

Hoe heet je ventje? Mooi dat hij nu op zijn geboortegewicht zit, ik ken dat helemaal niet, Stef was met 5 dagen op zijn geboortegewicht en Elize al met 3(even uit mijn hoofd), die is alleen de eerste dag een klein beetje afgevallen.
Ik kan daar dus niet over meepraten, bij mij gaat het allemaal veel te makkelijk ;)

Elize is vandaag weer bij het CB geweest, weegt nu 6350 gram en is 61,5cm lang! Ze volgt mooi haar eigen lijntje, een flink stuk boven het gemiddelde :P
Ze heeft ook weer prikjes gehad maar gelukkig maar even gehuild, tijdens het aankleden ging ze over in een heel verontwaardigd gekeuvel, zo schattig.
Ze heeft zich daar ook voor het eerst op haar rug gedraaid, was ze de laatste tijd wel druk aan 't proberen maar tot vandaag aan toe nog niet gelukt. Misschien dat het makkelijker is zonder kleren aan?
En net voor ze de luier om kreeg heeft ze nog even een flinke straal poep in de omslagdoek gespoten, ik zag hem gelukkig wel aankomen, ging er net achter staan om de luier om te doen en was gelukkig net op tijd met de doek, pff. Anders mocht ik met een broek vol poep naar huis lopen :P

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:52

@Equi, dat komen idd komen door de BV :j
Ik ben 23 kilo afgevallen, werd toen zwanger moest toen al leren om meer te eten dan ik had geleerd van Sonja, maar toen ik BV ging geven brak de hel los. Kon eten als een paard. Nam bijvoorbeeld altijd een kinderfrietje en nu had ik aan een grote friet nog niet genoeg :')

Meer eten en drinken en kijken hoe het dan gaat :j
Na een tijdje werd het bij mij ook minder hoor, je lichaam heeft het schijnbaar nodig ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:59

Goh ik ben dus niet de enigste. Krijg hier helaas steeds vervelende reacties op dat ik zoveel eet, als ik zeg dat het door de BV komt, lachen ze me uit.........

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:14

lekker laten kletsen nathalie, jij weet wel beter.

annelies, tessa zat ook met 3 dagen al weer boven haar geboortegewicht, dus hier ook geen stress met afvallen gelukkig.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:27

Hier gelukkig ook niet zoveel afgevallen. Ze mogen 10% afvallen en Milan was 7% afgevallen maar na 6 dagen zat hij alweer op zijn geboortegewicht.

Ik eet ook ontzettend veel maar ik moest ook wel. Na een week zat ik nog maar 1,2 kilo boven mijn startgewicht (was maar 10,5 aangekomen dus dat scheelt!) en na 2 weken zat ik er al onder. Ik ben maar fijntjes dus mijn kraamhulp zei toen nog: let op dat hij jou niet opeet!

Is gelukkig ook niet gebeurd en ik zit nu nog steeds op hetzelfde gewicht als na die 2 weken maar ik at dus wel ontzettend veel.
Nu moet ik dus wel gaan afkicken anders komt het niet goed ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:32

Ik was 35 kilo aangekomen en moet er nog 10 kwijt. Vandaar de 'vervelende' reacties. Ik zeur volgens hun dat ik af wil vallen, maar eet wel veel! Maarja, ik eet tot ik geen honger meer heb...

Yasemin was wel geloof bijna 10% afgevallen, maar had ook te maken met de extreme geelzucht die ze had. Ze zat op dag 11 weer op haar geboortegewicht.

Vraagje Yasemin is nu 3 maanden en 1 dag en de laatste 2 nachten komt ze ineens weer 2 tot 3 x voor een voeding!
Zijn dit regeldagen? Of is dit haar nieuwe ritme?
Gister overdag was ze wel wat huilerig telkens en kwam ze vaak na 2-2,5 uur ipv 3-3,5 uur. Maar had zelf niet echt het gevoel dat ze aan het regelen was?
Maar gister is ze om 20.30 al naar bed gegaan omdat ze dood moe was. Heb haar om 23.30 nog gevoed (uit bed gehaald) omdat ze de nacht ervoor zo vaak kwam en ik hoopte dat dat nu dan niet zou zijn. Maar ze kwam gewoon om 04.00, 06.00 en 08.30 weer.
En gisternacht precies t zelfde...
Komt dit jullie bekend voor?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:47

regelen kan iedere keer op een andere manier. niet wakker maken, gewoon go with te flow.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:17

Ik heb 2 weken terug ineens 2 dagen gehad dat ze weer om 1 uur en om 4 uur wilde drinken 's nachts, en weer om 7.30. Maar de 2 nachten erna sliep ze ineens de hele nacht door. Ik ga mee met BA, laat je kindje het ritme bepalen het komt echt vanzelf weer goed. Ik zou haar idd ook lekker laten slapen en niet wakker maken voor een voeding.

Ninita: mooi dat je he nog vast hebt kunnen leggen. Ik hoop voor jou dat je klachten snel weer over zijn nu je je medicijnen mag gebruiken.

BA: auw! Heeft het borstschild soms niet goed gezeten?

Ik heb ook dagen dat ik kan blijven eten. Ontbijt rond een uurtje of 8, half 9 en heb dan ok 11 uur al trek in de lunch. Tussendoor probeer ik maar zoveel mogelijk gezonde dingen te eten, fruit, cracker of extra boterham of een bakje yoghurt. Ik heb hypoglykemie dus ken het gevoel wat je hebt als je bijna onderuit gaat van de trek. Ik ben het dus bijna altijd voor want ik weet gewoon wanneer ik wat moet eten. Maar het is wel meer nu ik bv geef. Gewicht kwijtraken lukt dus helaas nog niet, en ik wil er heel graag 5 kilo af.....

Mijn kleine meid gaat trouwens hard richting doorslapen, vannacht duurde het tot 6.00 (en das geen nacht meer!!) voor ze wilde drinken. En daarna sliep ze weer heerlijk verder. Ik is blij!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:11

Ik ben met mijn zwnagerschap 12/13 kilo aangekomen en na de bevalling zat ik nog op 3. Nu inmiddels wel op veel te veel maar het is heel normaal hoor dat je meer eetlust hebt met BV, flauw dat anderen er om lachen maar je lichaam moet echt werken hoor!!! :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:34

Ik blijf idd maar Yasemin's ritme volgen... Maar moet zeggen dat het mij heel erg zwaar valt als ik slecht slaap vandaar mijn poging die dus niets uithaalde hahaha.
Dus vandaag volgen we maar gewoon weer haar eigen ritme!

Wbt gewicht kwijtraken... Pffff. Ik was dus 35 kilo aangekomen in de zwangerschap. Wil er nu nog 10 vanaf maar blijf maar hangen.
Maar ik merk wel dat ik afval, alleen niet aan mijn gewicht.

Ja Cyn mensen geloven dat niet zo!
Ik eet natuurlijk gewoon lekker, en dan wat meer dan anders, en daarom val ik niet af volgens hun...zucht. Zelfs manlief vindt dat ik best eens wat minder kan eten. :=

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:48

Gewicht zeg niet alles Nathalie. Volgens de weegschaal moet ik er ook nog 4 kwijt, maar pas al wel weer in mijn oude broeken...

Hier ook met vlagen dat ik extra moet eten. Dan heb ik er meer last van. Vannacht gaat Elianne voor het eerst op haar eigen kamertje slapen. Spannend. Eens kijken of we nu wat beter kunnen slapen vannacht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:55

Nou ja zeg, zeker van je man verwacht je steun. Je lichaam levert een topprestatie en daar is gewoon extra eten voor nodig. Mijn man vind me gelukkig prima zoals ik nu ben, nu ikzelf nog.

Ankem: ik begin ook in steeds meer oude broeken te passen, ben alleen niet zo blij met wat er over de broekrand hangt....die kilo's zijn bij mij allemaal op 1 bepaalde plek blijven zitten.

Nathalie: slaap je echt veel slechter of is het vooral het idee (en de angst) dat je slechter slaapt? Als ik er namelijk op ga letten en dan denk dat ik slecht slaap, ga ik ook echt slechter slapen omdat ik dan gelijk problemen met inslapen krijg. Als het me echter lukt de knop om te zetten en er niet bij stil te staan (dus er niet over nadenken/piekeren) val ik zonder problemen in slaap.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:37

Susan ik slaap opzich goed hoor, maar gebroken nachten zijn echt niet goed voor mijn gemoedstoestand helaas.
Ik ben hooggevoelig en heb veel slaap nodig. Ik weet dat dat niet zo is met een kindje en dat is geen probleem, maar het valt me nu extra zwaar na al die goede nachten die we de laatste weken gehad hebben. Ik hoop dus dat het iets tijdelijks is en tja als dat niet zo is, dan heb ik gewoon pech.... Gelukkig heeft ze vanmiddag heel erg lekker liggen slapen (bijna 3,5 uur) en heb ik dus ook een middagslaapje kunnen doen. ;)

Mijn oude broeken ga ik never nooit niet meer passen. Had maat 34 voor de zwangerschap en nu 40. Al heb ik nu een broek aan in maat 38. :D :D
Ik merk wel dat ik afval, gelukkig!!!
Het enigste wat nog weg mag van mij is inderdaad mijn buik. Ik ga elke week naar fysio fitness ivm de zware zwangerschap die ik gehad heb, zij helpt me weer aan te sterken. Volgens haar heeft mijn buik het ook flink moeilijk gehad (had ook wel een errug dikke buik) en duurt het daarom wat langer. Mijn buikspieren zijn ook nog steeds niet 'dicht'. Dus mag ook nog geen buikspieroefeningen doen.
Daarbij zit ik ook nog eens over heel mijn lichaam onder de striemen (zelfs op mijn kuiten) dus dat helpt ook niet mee. :+ Ja ik voel me niet zo sexy.... ;)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:49

Oef ik heb nu toch wel erg last van mijn borsten hoor. Rechts trekt het wel goed maar links :=
Net begon het zoveel pijn te doen dat ik bijna mijn linkerarm niet eens meer op kon tillen dus onder de douche flink gemasseerd en wat melk eruit geduwd. Er zitten nu nog steeds van die knobbels rechtsonderin de linkerborst die ik er niet uit krijg.
Hoop dat die stuwing snel weg is want dit voelt niet prettig!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:49

Pfff dat lijkt me zooo vervelend he? Al alleen daarvoor zou ik niet willen stoppen met BV :o
Sterkte Ninita!!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:07

Het duurt gelukkig maar een paar dagen. Toen ik een maand geleden afbouwde naar 2 voedingen per dag heb ik ook een dag of 4 met van die kanonskogels gelopen maar daarna trok het weg. Ik heb toen 2x gekolfd om de druk eraf te halen en nu nog helemaal niet.
Als ik na het weekend nog last heb ga ik even naar de dokter want je hebt er ook pilletjes voor.

Ik merk trouwens wel al dat de hormoonzalf zijn werk begint te doen, veel minder jeuk! Heerlijk hoor, dan is het in ieder geval niet voor niks geweest. Nu moeten wel alle plekken nog wegtrekken maar dat gaat de AB doen als het goed is ;)