De ziekte van lyme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:05

Hoe zit het met de vergoeding van de kosten voor de behandelingen? Moeten jullie die zelf betalen?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:06

Ik ben maandag weer geweest.
de arts heeft de naalden nu 50 minuten laten zitten ipv de normale 20 minuten.
dit ook omdat ik door de klap van 2 weken geleden van dat paard mijn geheugen wat slecht is.
Ik krijg die behandelingen wel vergoed van de ziektekosten verzekeraar omdat hij ook als gewoon fysiotherapeut/manuele/ acupuncturist werkt.
Het lijkt erop dat ik al wat verbetering merk,namelijk dat ik's morgens niet meer zo kotsmisselijk wakker word.
Alleen het slapen is nog een probleem, ondanks mijn slaap medicatie,maar dat kon hij verklaren door iets door de lever.
Ben het verhaal vergeten, maar rond de tijd dat een mens doorgaans gaat slapen, gaat de lever iets doen en juist bij een lyme patient kan dat ervoor zorgen dat je niet in slaap kan komen, hoeveel slaap medicatie je ook slikt (nou, dat merk ik dus want wat ik slik,leg je doorgaans een olifant mee plat en bij mij doet het op sommige dagen dus niets)
Ik vnd de uitleg vaak erg moeilijk te onthouden.
Ook omdat het allemaal nieuwe koek voor me is.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:27

LKdressage schreef:
Hoe lang na dat de besmetting heeft plaatgevonden (de teek dus gebeten heeft) begonnen bij jullie de klachten?

Bij mij dus 12 dagen

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:23

russel schreef:
Hoe zit het met de vergoeding van de kosten voor de behandelingen? Moeten jullie die zelf betalen?

Moet alles zelf betalen idd (ouders betalen gelukkig).. Heb studentenverzekering en vergoed niks helaas

juudii5

Re: De ziekte van lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:24

Onassa, goed dat er al verbetering lijkt te zijn!
En verhaal onthouden haha, lukt mij ook niet :P

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:58

rakni schreef:
Hallo!

Ik klets ook graag even mee. Ik ben op 31 juli gebeten door een teek. Hij heeft er niet lang ingezeten. Vanaf 12 aug kreeg ik een grote rode plek op de bijtplek (binnenkant onderarm bij elleboog). Jeukt heel erg en werd steeds groter. Er zaten blaasjes op gevuld met vocht. Uiteindelijk zondag naar de spoedhuisartsenpost gegaan. Die arts vroeg of ik niet gebeten was door een insect of wat dan ook. Oja, die teek! Ik dacht alleen dat die op mijn andere arm zat. Thuis heb ik het opgezocht in mijn agenda en toen bleek het precies die plek te zijn. Inmiddels begon het ook een kring te worden. maandag naar mijn eigen HA en die gaf me direct 2 weken doxy mee, 2X 100mg per dag. Vandaag bloed laten prikken (na grotendeels dit topic te hebben gelezen verwacht ik niet dat daar wat uitkomt) en als de kuur bijna klaar is moet ik terug naar de HA.

De EM neemt af en is minder vurig. Het jeukt al minder. De blaasjes trekken ook weg. Ik voel me niet goed door de AB. Ik ben wel heel blij dat de HA me serieus nam en niet afwachtte. Maar ik ben wel wat bang dat hij als de bloedtest negatief is niet meer AB wil geven want ik denk wel dat dat raadzaam is.

Hebben jullie wellicht tips voor mij? Ik las ergens dat ik wel 2 keer zoveel AB moet hebben maar volgens de bijsluiter is 200mg per dag al voor heftige infecties.

De iladstrichtlijn is 6 weken AB en dan minstens 2 x 200 mg per dag. Dus print de iladsrichtlijn uit en ga daarmee naar je huisarts. Hij houd nu de CBO richtlijn aan, en die is alang niet meer toereikend. En als je huisarts niet mee wil werken maak dan meteen een afspaak bij een arts van de www.abng.nl lijst (lymebehandelaar die wel volgens de iladsrichtlijn werkt).

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:00

russel schreef:

Dat hangt af van de aanvullende ziektenkostenverzekering die je hebt afgesloten. Ik krijg nu maar 300 euro vergoed totaal van alternatieve geneeswijze en 100% regulier, vanaf 1 januari ga ik naar een andere en dan word het: 1250 euro vergoeding alternatieve geneeswijze door een arts, 1000 euro vergoed door een therapeut en daarnaast 1000 euro voor de medicatie voorgeschreven van een arts.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:02

lenaa_tje schreef:
Rakni jij bent er op tijd bij geweest dus het kan heel goed wel weg zijn! als jij geen klachten meer hebt lijkt me meer antbiotica niet nodig, helemaal omdat antbiotica natuurlijk niet zo gezond is ;)

De lyme is ongezonder dan de antibiotica. Je moet er wel een probiotica bij innenemn die je darmen wat beschermt, en deze niet tegelijk innemen met de AB maar zoveel mogelijk tijd er tussen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:02

LKdressage schreef:
Daarom ben ik er zelf ook niet gerust op..
Hoe lang na dat de besmetting heeft plaatgevonden (de teek dus gebeten heeft) begonnen bij jullie de klachten?

Bij mij pas 10 jaar later :+

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:03

Bij mij vanaf de tekenbeet tot eerste klachten 5 dagen ofzo iig heel snel.........

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:04

Ik krijg nu borrelia korrels oid, heeft hier iemand daar ervaring mee?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:27

Bedoel je Boralym korrels?

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:32

Ja zou ook wel kunnen, verstond borrelia korrels maar wie weet is t wel boralym... krijg ze vd week als t goed is... ga nu naar bedje toeee

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:20

Als het om Boralym korrels gaat, die heb ik 6 weken geslikt en pakt de Borrelia goed aan in de bloedbaan, echter niet in de cystes en biofilms, dus handig als je daarvoor nog wat eiwitoplossers zou slikken. Zoals Sereptase, Nittokinase en Bromelain. Dan pak je het gehele systeem aan. De kans dat je klachten in het begin verergeren is groot (herxheimer reactie), maar dat hoort erbij.

Dus niet alleen Boralym slikken ook cystekillers en biofilmkillers erbij slikken!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:41

Issy schreef:
De iladstrichtlijn is 6 weken AB en dan minstens 2 x 200 mg per dag. Dus print de iladsrichtlijn uit en ga daarmee naar je huisarts. Hij houd nu de CBO richtlijn aan, en die is alang niet meer toereikend. En als je huisarts niet mee wil werken maak dan meteen een afspaak bij een arts van de http://www.abng.nl lijst (lymebehandelaar die wel volgens de iladsrichtlijn werkt).

Ik vind het heel moeilijk om te bepalen wat wijsheid is.

Ik denk dat ik langs moet gaan bij mijn huisarts. Heeft iemand toevallig een linkje bij de hand met daarin een wetenschappelijk verhaal over de ilad en cbo en het feit dat het nu waarschijnlijk niet aan te tonen is in mijn bloed? Ik heb het gevoel dat mijn huisarts over 10 dagen zegt: er was niets te vinden in je bloed en daarom krijg je niet meer AB. Terwijl ik niet weet of dat goed is. Ik ken 2 mensen die heel erg kapot gaan van chronische lyme.

lastig zeg! ;(

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:59

http://www.lymemed.nl/schema.pdf
Hier zie jet verschil tussen het CBO en ilads richtlijn.

op www.borreliose.nl staat exact waarom het niet altijd aantonnbaar is in het bloed.

Maar als je huisarts het allemaal niet weet (zoals de meeste huisartsen, aangezien het pas 25 jaar bestaat en nog niet in hun toenmalige opleiding zat) kan je beter een arts bezoeken die je wel wilt helpen volgens de iladsrichtlijnen. De meesten huisartsen weten helaas niet wat de beste methode is om lyme te behandelen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 00:01

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:31

Issy schreef:
Als het om Boralym korrels gaat, die heb ik 6 weken geslikt en pakt de Borrelia goed aan in de bloedbaan, echter niet in de cystes en biofilms, dus handig als je daarvoor nog wat eiwitoplossers zou slikken. Zoals Sereptase, Nittokinase en Bromelain. Dan pak je het gehele systeem aan. De kans dat je klachten in het begin verergeren is groot (herxheimer reactie), maar dat hoort erbij.

Dus niet alleen Boralym slikken ook cystekillers en biofilmkillers erbij slikken!

Ja ik heb nattokinase gehad tijdens mijn antibiotica, maar moet je die gewoon doorslikken dan na de antibiotica?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:37

Nattokinase kun je het beste zolang mogelijk blijven doorslikken. Het is een enzym wat het eiwit oplost, en de lymespirocheten leven op eiwitten en maken daar de cystes en biofilms van. Daarnaast helpt Nattokinase voor een goede doorbloeding tot in de kleinste haarvaten (wat vaak een probleem is bij lyme patienten). Je kent het verschijnsel wel, het is warm buiten maar je handen en voeten blijven koud.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:25

hey ja dat ken ik inderdaad. Mijn vriend klaagt wel eens dat ik altijd zulke ijskoude handen en voeten heb (die ik dan probeer te warmen aan zijn blote benen :P ). Maakt niet uit hoe warm het is zelfs onder een paar dekens blijf ik koude handen en voeten hebben.

het enige dat ik tot nu toe aan medicatie heb gehad is de doxycycline 2 dd 100 mg. Ik hoop dat ik in de walborg kliniek toch wat meer duidelijkheid en een betere behandeling krijg.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:14

Ineke je bent behandeld volgens de CBO richtlijn, en die schiet echt te kort als het gaat om de lyme aan te pakken. De Walborgkliniek werkt volgens de iladsrichtlijn en zullen dus anders met je aan de slag gaan, langduriger behandelen. Wanneer kun je er terecht weet je dat al?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:50

nee ik weet het nog niet, de brieven zijn verstuurd er ik krijg binnenkort een datum voor een afspraak.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:49

daar ben ik weer. Ik heb mijn HA vandaag gebeld. Hij noemde het allemaal alternatief cicuit, waaruit blijkt dat hij er geen hoge pet van op heeft. Hij wil pas weer overleggen als de bloedtesten binnen zijn. Maar dan slik ik nu dus 200mg doxy per dag. Mocht hij mij dan niet meer willen geven dan ben ik te laat om iets anders te regelen.

Het zit me niet lekker er ik wil morgen iemand uit die lijst bellen. Weet iemand welke ik goed vergoed krijg ovt? Zit echt wel krap en die man in Amsterdam is geen arts volgens de verzekeraars. Het liefste heb ik iemand die ook huisarts is... Wie heeft een tip?

Bedankt allemaal, ik weet weer een hoop meer!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:24

Jammer dat je huisarts zo reageert. We komen in het alternatieve circuit terecht omdat de reguliee artsen ons zo in de kou laten staan en ons zo laten aanmodderen. De walborgkliniek, zowel dr. Hofman en dr. Kingma zijn beiden arts met en BIG registratie hoor. Tja ik kan je mijn arts adviseren dr. Ewaltys in Amersfoort. Zij is 20 jaar huisarts geweest en wilde niet meer alleen aan symptoombehandeling doen, en is toen overgestapt op de natuurgeneeskunde, zij staat ook BIG geregistreert. Echter zal je verzekering alle artsen van de ABNG lijst niet geheel vergoeden, alleen je aanvullende verzerking telt en dat scheelt enorm per verzekering. Maar je kunt per 1 januari overstappen naar een ander die het wel beter kan vergoeden, het is alleen een hoop werk omdat uit te zoeken. Ik ben daar nu ook mee bezig, en kom dan veel voordeliger uit.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:06

hmm, dat is niet best. Ik zat ook al te kijken naar dokter groot in Schoorl, dat is redelijk dichtbij. Die heeft gewoon een huisartsenpraktijk had ik uitgevonden. Wellicht wordt dat wel gewoon vergoed?
Ik ben heel goed verzekerd, krijg alternatieve geneesmiddelen ook 100% vergoed. (avero achmea) en alternatieve consulten tot 50 euro per keer met een max van 1200 euro per jaar. Maar daar heb ik de helft al van opgemaakt denk ik.

Bedankt Issy voor je reactie, ik ga zeker even uitzoeken hoe en wat. Desnoods bel ik mijn verzekeraar maar even op. Is dr Ewaltys nu geen huisarts meer dan?