B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zirano

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:16

Hadmn dochter ook nu neemt ze dus elke dag n pil probiotica en gaat t prima.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:03

Het rode goud word donderdag thuis gebracht.
Het word 5 x 2 of 10 x1, en dan blijven spuiten.
Mag het misschien zelf gaan doen wat later.
Heb er misschien overheen gelezen , maar zijn er ook die zelf spuiten hier ?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:43

Ik spuit zelf :)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:56

Hoe voelt dat de eerste keer, lijkt me tocht vreemd om je eigen te prikken.
Maandag weer de eerst prik, mag gelijk meekijken de assistente zou meer tijd vrij houden omdat ik het zelf mag gaan doen.
Om de hoeveel tijd zet jij je prik maaaike ?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:31

Mijn eerste paar keren heb ik onder toezicht van de assistente geprikt.
De eerste keren vond ik heel raar, maar nog steeds is het raar.
Het gaat heel erg tegen je eigen gevoel in, je spant je spieren automatisch aan, om jezelf te beschermen.
Ik prik als ik voel dat het nodig is, om de 2 a 3 weken.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:38

Ik moet deze keer 10 weken lang 1 prik in de week, daarna wil de ha overgaan naar 1 x in de twee maand, maar zo ver zijn we nog niet als ik eerst maar zelf kan spuiten.
De vorige keer wilde de ha daar al helemaal niet aan meewerken

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:06

Waarschijnlijk is de overgang van 10x 1x in de week, naar 1x in de 2 maanden een veel te grote sprong.
Ik ging ook van 10x 1x per week, naar 1x in de 2 maanden.. Inmiddels ben ik bijna 2,5 jaar verder en heb ik hm nog elke 2 a 3 weken nodig!!
Luister dus straks goed naar je lichaam en hoe veel/vaak je lichaam het nodig heeft.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:26

Mijn ontlasting is sowieso drama. Zelfs zo erg dat de uitgang beetje erg kapot is vaak (wat ondragelijk jeukt en uiteindelijk voor meer wondjes en pijn zorgt :o ) Ik moet echt heel veel drinken en voldoende vezels naar binnen krijgen, anders komt er pas met veel pijn en moeite een konijnenkeutel uit ;(

Ik vraag me af hoe degenen het doen die zich laten prikken? Ga je dan elke x weken naar de huisarts hiervoor? Of heb je iemand in je directe omgeving (moeder, vriend(in)..) die je prikt? Hoe bevalt dat?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:29

Ik heb periodes dat ik zelf liever niet prik..
In die periodes loop ik tussendoor bij de HA naar binnen en dan prikt de assistente even :)
Het eerste jaar ben ik inderdaad wekelijks naar de huisarts geweest ja :)

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:33

Maaaike schreef:
Ik spuit zelf :)

Nou respect hoor! Is mij in totaal 2 keer gelukt.. daarna ging er een soort van alarmbel rinkelen elke keer als ik met die spuit naar mn been ging.. 8)7
Gelukkig heb ik lieve ouders die mij willen helpen, hoef ik ook niet naar de ha :)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:26

de oplaatdosis kent de ha wel, maar nu de rest, ik heb al eerder een tekort gehad en moest stoppen van de Internist , omdat volgens de shilling test ik het wel moest opnemen.
Nu blijkt van niet, voor nu ben ik even blij dat ik zelf mag gaan prikken , dan zien we later wel.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:50

Ik heb vorige week bloed geprikt, heb als opstart 4 weken lang 1 prik per week gehad en moest daarna 6 weken stoppen om bloed te prikken. Dat was dus nu, hij was nu 558. De huisarts wil hem boven de 1000 hebben dus ik zei; tsja misschien moet je dan de goede opstartdosis doen :P Maar dat bekijken ze per patient zeiden ze. Ik heb het er een beetje bij gelaten want ik ga volgende week naar Lelystad en wil dat gewoon daar bespreken..

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:19

Ik ben wel aan het overwegen om zelf te gaan spuiten, het is toch een gedoe om elke maand een prik te gaan halen.
Voor mn laatste prik heb ik te lang gewacht en moet echt elke maand mn shotje hebben.
Heb wel het idee dat ik nooit meer hetzelfde wordt als voor ik B12 te kort had...ik blijf toch wel sneller moe, sneller spierijn en toch wat sneller last van down gevoel...herkenbaar voor jullie?

Ik heb wel erg last gehad van gewichts toename en eet nu eigenlijk veel beter en gezonder dan ervoor en sport ook weer...
Iemand die dat ook heeft?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:40

Jup... ik heb er een verwijsbrief voor gekregen naar de dietist want ik snoep helemaal niets, eet keurig mn tussendoortjes dus mn darmen blijven wel actief maar ik blijf maar aankomen

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 06:51

Gewichtstoename kan ook van extra spiermassa komen he. Spieren wegen veel meer dan vet :)

superdymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:20

Hallo ben er zins een jaar achter dat ik een B12 tekort heb . Mijn mams spuit nu voor mij en dat vind ik een stuk prettiger dan dat de assistent het doet ( die doen mij op de een of andere manier altijd pijn ) .Ik maak het ook niet meer aan en HA geef het advies altijd te blijven spuiten , zo om de 1 tot 2 maanden . Het is bij alleen dat ik pas 2 dagen later voel dat het beter gaat dus ik heb niet gelijk resultaat

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:08

ik jojo...
maar bewegen is bij mij pijn dus beweeg minder.
heb verwijzing naar fysio daar hoop ik mijn conditie te gaan verbeteren en de pijndrempel over te gaan..

mijn moeder mag prikken, ze prikt op haar werk ook wel b12...
dus ik zit te overwegen of ik mijn moeder mij laat prikken....

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:07

Rebel_Jits schreef:
Gewichtstoename kan ook van extra spiermassa komen he. Spieren wegen veel meer dan vet :)

Nou ik kan niet bewegen door mn ziekte dus ik denk niet dat ik extra spiermassa heb gekregen :+ :P

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:21

Ik heb in die periode ook echt geen extra spiermassa gekregen...doordat ik nu weer meer kan bewegen is mn gewicht wel stabiel, maar gaat er niet af.. :o Daarvoor kwam ik ongeveer 2 kg per maand aan :o

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:35

ik kan nu ongeveer 2 km fietsen.
maar laatst rondje van 4 km gedaan en dat was iets te dapper :Y)

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:00

Ik heb de laatste tijd ook veel klachten..Erg moe, alleen maar willen slapen, zere knieen, zere rechter schouder, laatst een steek van 5min bij mijn hartstreek, altijd koud hebben, stemmingswisselingen..

De internist (ivm diabetes type 1) heeft het super serieus genomen en uitgebreid lab laten prikken: 10 buisjes!
Nu werk ik zelf in het ziekenhuis en kan zelf mijn labuitslagen bekijken: vitamine b12= 186 ??
Als ik dat zo lees hier is dat best wel laag dus?

Ik heb over anderhalve week een afspraak bij de internist..Ik kan niet wachten! Kben die vermoeidheid zo zat!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:23

Ik had ook 186 en de huisarts zei dat het goed was maar ik heb een gesprek met hem gehad en ik mocht de prikken proberen! Zou het wel proberen hoor!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:46

Ja als ik zie hoeveel klachten ik heb die daarbij kunnen horen?
Ik ga zonder behandeling niet akkoord ;)

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:20

__Marije__ schreef:
Rebel_Jits schreef:

Nou ik kan niet bewegen door mn ziekte dus ik denk niet dat ik extra spiermassa heb gekregen :+ :P

En kom je inprincipe over je hele lichaam aan of slechte bepaalde delen?
Bij mij komt het er alleen bij mn buik en heupen bij... :+

lovebonney schreef:
Ja als ik zie hoeveel klachten ik heb die daarbij kunnen horen?
Ik ga zonder behandeling niet akkoord ;)

Tegenwoordig moet je zo'n beetje wel eigen doktertje spelen, artsen zijn zo laks tegenwoordig!
Zodra je ermee start voel je vanzelf of je vooruitgaat, je waarde is ook echt een prikwaarde hoor, veel te laag!

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:14

Zelf prikken.. brrr.. moet er niet aan denken hihi! Krijg nu 1x in de 6 weken een B12-injectie, maar dit lijkt nog niet voldoende te werken (Ben begonnen met 10 weken lang 1x injectie en daarna elka 8 weken, na enkele tijd vervroegd naar 6 weken) Met een beginwaarde rond de 138. Eigenlijk moet ik een afspraak maken bij de internist om te laten onderzoeken waarom ik klachten blijf houden, maar heb net B6 supplementen (op aanraden uit dit topic en uit het puisten topic, waar B6 ook heel goed voor schijnt te zijn) en van Bloem de Recovery Power Vitamine B12smelttableten. Eerst dit nog proberen, hopelijk werkt het!

(als ik namelijk alleen al denk aan het ziekenhuis gaan de rillingen over mijn rug heen...)