Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:46

geerke schreef:
hi,hi...dat is echt slow!
Is hij wel ingereden?
Of was het de eerste keer dat je erop zat?
Wat een leuk beest! vooral die zwarte voorbenen.

(niet boos worden...let op zijn gewicht,er zit een aardige speknek op....met insuline resistentie en hoefbevangenheid op de loer...)

Ingereden is hij nog niet echt, maar was niet de eerste keer dat ik erop zat.. Gaat zo slow omdat ik zo blijkbaar wel van mn angst af kom (is dus meer voor mij dan voor [***], hoewel het voor hem natuurlijk ook geen kwaad kan zo).

Afvallen wordt aan gewerkt! Hij is met de sneeuw/vorst echt veel aangekomen (hij was al niet de slankste) :o

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:43

Vikki en Francis, klopt dat is brik/brick. De meest buiten de deur gegeten variant hier in Tunesie is heeft ook nog aardappelpuree en peterselie erin, soms ook kappertjes. Thuis worden vaak wat simpelere varianten gemaakt, bijv ei, tonijn en kaas. Hier maakt bijna niemand de brik vellen zelf, die kan je verpakt kopen of vers gemaakt door een prof op de markt.

Laura, helaas, kan je video niet kijken, youtube geblokkeerd hier :( dat is weer een nadeel van hier wonen..

Hier weer een paar prachtige dagen gehad, 25 graden en vrijwel geen wind, niet gek voor januari! Vandaag met een vriendin een urenlangs tocht te paard gemaakt over het strand en door het binnenland, een minipicknick tussendoor. We hebben mlawi gemaakt, Tunesisch brood, lekker met salade, verse ricotta en harissa :9 Je kan hier ook leuk uit eten, je koopt verse vis of garnalen op de markt en laat ze dan bereiden in een klein restaurantje daarnaast. Vissoep, salade van gegrilde groenten en frietjes erbij, 3 euro pp.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:36

Hier ondertussen ......

Op ons land staan de paaltjes hóger dan aan de overkant van de rivier.

'Gelukkig' is er een stukje stroomafwaards ook nog een gedupeerd: die heeft een bloemen-/plantenkwekerij met bedrijfshal en woonhuis wat binnen de parltjes valt.....

De willekeur van het afgezette traject is echter stuítend. Een recent gebouwd project sociale woningbouw staat dichte en lager bij de rivier doch dat is van/door de gemeente en .... gaan de paaltjes keurig nét omheen.
De hoeveelheid water welke daar kan passeren is de helft van wat er bij ons door kan zonder overstroming.

Kortom, we zijn met anderen druk in bezwaar.
Wordt vervolgd.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:37

Huertecilla schreef:
...

De willekeur van het afgezette traject is echter stuítend. Een recent gebouwd project sociale woningbouw staat dichte en lager bij de rivier doch dat is van/door de gemeente en .... gaan de paaltjes keurig nét omheen.
De hoeveelheid water welke daar kan passeren is de helft van wat er bij ons door kan zonder overstroming.

Kortom, we zijn met anderen druk in bezwaar.
Wordt vervolgd.

Oef! Dat IS stuitend zeg!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:42

Moragh schreef:
Oef! Dat IS stuitend zeg!

En ook weer erg typisch... Ik heb zo het gevoel dat dit wel goed komt...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:51

yole schreef:
Ik heb zo het gevoel dat dit wel goed komt...

Wij helaas niet. Dat komt waarschijnlijk omdat we hier al wat ervaring hebben met Franco-erfenis.

De advocaat was helemaal blij met de brief die we al verstuurd hadden. Hij zou in legalere brei hetzelfde geschreven hebben.

De wethouder van verkeer&veiligheid is net gekomen om de situatie te zien en vindt het 8)7 met exact dezelfde argumenten als wij.
Hij neemt het op met de burgermeester, waar we zelf ook een afspraak mee hebben én een provinciale bobo van verkeer&veiligheid.

Francis

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:50

Met de wethouder 'mee' heb je toch iets meer 'stem' lijkt me toch HC. Ik kan me idd zo voorstellen dat het in Spanje niet zo vanzelfsprekend is dat je bij logische argumenten uiteindelijk je gelijk wel krijgt.
Positive vibes jullie kant op, hopelijk krijgen jullie 't voor elkaar die paaltjes op te schuiven (uh... en als je nou gewoon es in't donker die paaltjes zelf een hortje opschuift? := Zou de paaltjeszetter nog weten waar 'ie ze neer geplempt heeft? ;) )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:23

Francis schreef:
Met de wethouder 'mee' heb je toch iets meer 'stem' lijkt me toch HC. Ik kan me idd zo voorstellen dat het in Spanje niet zo vanzelfsprekend is dat je bij logische argumenten uiteindelijk je gelijk wel krijgt.
Positive vibes jullie kant op, hopelijk krijgen jullie 't voor elkaar die paaltjes op te schuiven (uh... en als je nou gewoon es in't donker die paaltjes zelf een hortje opschuift? := Zou de paaltjeszetter nog weten waar 'ie ze neer geplempt heeft? ;) )

De paaltjes zijn met gps neergezet.

Het is inmiddels erg triest aan het worden want de mensen van de kwekerij dei weg moet, kas huis en al, hebben niet binnen de 15 dagen gereageerd.
Heel begrijpelijk: de 21 dec. is een brief gestuurd dat er een project is. De 7de hier aangekomen en op de 20ste zijn zonder iemand op de hoogte te stellen de paaltjes gezet. Veel mensen hebben het niet eens gezíen. Anderen zijn eerst gaan navragen wat het inhield en waren dus te laat met protest.
Wij hebben niets nagevraagd maar eerst aangetekend een protest opgesteld. Nog vóór een afspraak met eena dvocaat. We zijn nu de onderbouwing voor dat protest aan het maken.
We zijn de enigen die op tijd gereageerd hebben.

Het blijkt inderdaad om automatische onteigening zonder enige compensatie te gaan en niet zoals veel mensen nog steeds denken om een strook welke niet bebouwd mag worden.

De wethouder kan hooguit helpen protesteren. De bevoegdheden liggen bij milieubeleid van de deelstaat andalucia.

Morgen moeten we bij de burgermeester héél hard opspelen dat hij HAAST maakt, want hij wordt binnenkort wegens een anders schandaal op non-actief gezet en een plaatsvervanger gaat echt zijn nek niet uitsteken; die wil de job dus maakt geen golven.

Dikke poep.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:51

Gatver zeg, wat een ellende! Da's toch absurd een absurde gang van zaken. Dat met 1 pennestreep en een paar paaltjes een bedrijf naar de knoppen geholpen wordt. Onbegrijpelijk zeg...
Sterkte daar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:59

Dat ziet er klote uit Hc, veel succes ermee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:20

Net een email naar Juan Luis Zapatero gestuurd.
Gevraagd wat de rol van de overheid is. De burger te beschermen tegen overstromingen of overstromingen te benutten om hen te verneuken.
Of hij me ervan kan overtuigen dat Franco dood is.

Laat het morgen aan de PSOE burgermeester zien; ´Zeg dit is al naar je baas verstuurd.´

Even een week wachten dan afhankelijk van het antwoord of het uitblijven ervan naar Canal Sur.
De provincies Jerez en Sevilla zijn zowat voor de helft overstroomd deze én vorige winter.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:50

:(:) sterkte ermee Hc..

Ik snap best als ze in een gebied waar nogal eens overstromingen plaatsvinden niet willen dat er wordt gebouwd oid, maar je zomaar onteigenen :n dat is echt poep..

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:19

in belgië gaat het omgekeerd... kopen ze goedkope bouwgrond in overstromingsgebied of gaan ze vlak bij de luchthaven wonen en spannen ze vervolgens een proces aan omdat er teveel lawaai is of een overstroming is...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:53

laura1986 schreef:
Ik snap best als ze in een gebied waar nogal eens overstromingen plaatsvinden niet willen dat er wordt gebouwd oid,

Wij ook en daarom staat er zelfs geen hék!
Zelfs niet binnen het absurde gebied wat ze nu afgebakend hebben.
De situatie is echter nog erger. Naast een rivier is recht van overpad over een stroook van 5 meter breed. Ook dat wisten we en als enige in de verre omtrek hebben we dat vrij gehouden.
Die strook komt náást, buiten het afgebakende gebied......

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:06

Huertecilla schreef:
Die strook komt náást, buiten het afgebakende gebied......

Dat is echt Kafka zeg :(
Hopelijk kan de advocaat er wat mee, als je land nu onder dwang van de overheid voor een deel van eigenaar wisselt (privé naar overheid) is dat onteigening, daar hoor je voor vergoed te worden.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:07

yole schreef:
Ik heb zo het gevoel dat dit wel goed komt...

Ik trek bovenstaande woorden terug... Wat een ellende zeg...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:44

Bandida schreef:
Hopelijk kan de advocaat er wat mee, als je land nu onder dwang van de overheid voor een deel van eigenaar wisselt (privé naar overheid) is dat onteigening, daar hoor je voor vergoed te worden.

Wel, daar hebben ze het volgende op gevonden. Het terrrein is van de rivier. Niet ´van´ iemand. Ook de staat mag er niets mee. Dus geen onteigening, maar een grensverlegging....
Van onteigening word je hier in Spanje ook niet blij trouwens. Daar schiet je niets mee op. Men baseert de vergoeding op de kadastrale waarde, niet op de marktwaarde. De kadastrale waarde van landbouwgrond is luttele euros per vierkante meter.
In het geval dat men een weg dwars over je land wil leggen onteigent men alleen de betreffende strook. Daar kan je niets tegenin brengen; is algemeen belang.
Dat zwaarder wegen van het algemeen belang wordt als gemeengoed misbruikt.

We hebben inmiddels een kopie van het onderbouwende rapport gefrutseld en daar zijn we machteloos tegen. De onderbouwing is een computermodel. Daar kunnen we níets tegenin brengen.
Het enige waar een advocaat wat mee kan zijn vormfouten en dat vertraagt alleen maar het proces.

Het ziet er uitzichtloos uit.
Zelfs als de paaltjes íets verschoven worden is het niet haalbaar om hier te blijven. Zo als het er nu uitziet gaat het nog een hele klus worden om ruimte voor een paddock en stro-opslag over te houden.
Zelfs als dat nog zouden willen, kúnnen we niet hier blijven.
Omdat dit een enorme waardevermindering van ons resterende bezit inhoudt en de vastgoedmarkt hier vrijwel overleden is, hebben we geen idéé of en wanneer we weg kúnnen.
Het is wel mogelijk dat we wellicht en onder voorwaardes onze paarden ´s zomers op ons voorheen eigen land mogen verweiden. Dat zou wat tijd geven.

We hebben nog wel wát argumenten en we zijn niet de enige noch de zwaarst gedupeerden. Verder de enigen die de rivier noch het theoretische terrein ervan in níets bedreigen.
Er zijn zo´n 120 eigenaars die ermee te maken hebben. De meesten echter leveren een zeg 5 meter breed stukje boomgaard in. Sommigen echter hun hele bedrijf, een huis of een bedrijfsgebouw.
We zijn benieuwd naar de voortgang mbt het rijtje huizen aan de ingang van het dorp met stip. Als díe gespaard worden is dat een flagrante rechtsongelijkheid. Maar goed, dat is allemaal nog koffiedik. Zwárt koffiedik.
Op 1 feb. is een voorlichtingsbijeenkomst en dat is tevens een cruciaal moment voor het indienen van bezwaren.

Verder blijft onze stek een droomplek. Voor een setje cultuurliefhebbers blijft het ook met de overblijvende zeg 1 hectare een droomboerderij met een droomuitzicht. Met een herstelde markt verkopen we het vast een keer. We nemen dan ons verlies en ..... waarschijnlijk Waals België. Leert Bor naast spaans, NL en engels ook frans. Zo heeft elk nadeel een voordeel.
Dat mannetje hoort dat mensen er over praten, ziet de paaltjes en legt razendsnel verbanden. Die is helemaal van streek over het onrecht en de beperking voor zíjn paardjes. We proberen de scherpe kantjes er wat af te houden maar hij is echt niet gek en we kunnen er ook niet over liegen.

Al met al is dit iets wat je niet kan voorkomen. We hebben echt álles goed gedaan. Zelfs testamentair geregeld wat er met de paarden gebeurt bij een ongeval van ons beiden en weet-ik-veel wat.
Dat is iets wat we graag aan dromers willen vertellen. Het kan je in Spanje waar dan ook op elk moment overkomen. Wijziging van een bestemmings- of wat voor plan ook en klaar.
Hier in de regio zijn sinds wij hier wonen een hsl en een tolweg gekomen. Zelfs geen voorgenomen traject was destijds bekend en beiden liggen en inmiddels. Idem een grote gevangenis in Archidona. Die komt ook op wat voor 100% privaat terrein was. Niet omdat de betreffende gemeent geen eigen grond heeft maar omdat de beste plek bezet was. Die is ontzet.
Spanje is een prachtig land vol met goed bedoelende mensen, doch geen moderne rechtsstaat; het is een stáát met rechten.

Het valt nu ook heel zwaar dat we 2500 km. van familie zitten. Ook dat is iets wat dromers niet moeten onderschatten. Wij zijn samen echt een heel hecht setjes wat hier nóg hechter van wordt maar dat is niet representatief. Dit soort ongrappen kost menig paar in hun thuisland al de relatie. In verweggistan is dat nog veel zwaarder.

Je kan je dit als noordeling; brit, belg, nl-er, duitser, scandinaviër gewoon niet voorstellen. Dat ligt buiten het referentiekader.
Die droom onder de zon moet je echt niet alleen maar zonnig zien. NL is ook een mooi land en vrijwel alles er prima doortimmerd geregeld is, is heel beperkend, maar heeft óók voordelen.
Hier kan je slow je eigen kwali-tijdskostje regelen, doch als er wat fout gaat moet je dat óók.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 00:00

Poeh... Ik kan me maar al te goed voorstellen dat dit ook mentaal bij jullie, inclusief de kleine man, z'n tol eist. Wat je zegt, dit soort sores kost menigeen z'n huwelijk (zei ze uit ervaring).
Hopelijk weten jullie alle betrokkenen te mobiliseren voor de info avond en is er ergens een meneer met gezag die wil luisteren en nog iets kan doen.
Sterkte HC en familie... :(:)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:46

Mooi geschreven HC.
En het is waar, slow life organiseren, je eigen land, kunnen beslissen wat je er op doet enz.. een mooie droom, en enerzijds haalbaarder dan velen zouden denken, anderzijds, leven in een roze bubbel bestaat niet, er zitten ook op een prachtige plek en in je eigen groen best wel scherpe kantjes aan, en het leven daarbuiten gaat gewoon door. In een juridische doolhof 'anders als thuis' wordt dit soort addertje onder het gras al snel een reuzegrote T-rex die je huis en haard kapot maakt als je niet op mekaar kunt blijven steunen.
Veel sterkte ermee alle drie.. :(:)

ps: België zou uiteraard superleuk zijn, maar ik blijf toch nog maar even duimen dat dit op een of andere manier nog goed komt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:57

oliebol man, ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen..
Sterkte ermee in ieder geval :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:34

HC....kom naar de Dordogne!
Er staat hier genoeg te koop,en er is zeker intresse naar goede biologische produkten hier!
En je zit iets dichter bij familie.....

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:49

Bandida schreef:
In een juridische doolhof 'anders als thuis' wordt dit soort addertje onder het gras al snel een reuzegrote T-rex die je huis en haard kapot maakt als je niet op mekaar kunt blijven steunen.

Ik kan me levendig voorstellen dat dit idd een behoorlijk gewicht op de schouders van je gezinnetje werpt... Wat je uitwijkmogelijkheden betreft, zijn er in Wallonie nog wel pareltjes te koop die welicht aan jullie behoefte voldoen, al is dat op dit moment allicht een schrale troost. Sterkte! En tijdig de nodige knopen doorhakken...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:54

Bandida schreef:

Ga even zitten op een stoel met leuningen voor de volgende:

Onze activiteiten zijn toegestaan in een zone van de rivier, dus als het niet meer van ons is, wordt een verzoek daarvoor ingewilligd tegen betaling van pacht.

Dat geeft je dan tijd om te verkopen, maar dat wil je zo kort mogelijk ervaren.

De politie kwam net aan de deur.
We hadden aan de gemeentesecretaesse gevraagd of ze schriftelijk wilde bevestige welke documenten ze over deze procedure ontvangen heeft. Dat is voor ons bewijs als er een procedurefout gemaakt is.
De politie kwam die even brengen....
Dat is dan een positieve kant van hier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:01

Bandida schreef:
ps: België zou uiteraard superleuk zijn, maar ik blijf toch nog maar even duimen dat dit op een of andere manier nog goed komt.

Is die woontoren nog te koop?
Gracht er omheen graven; levert automatisch een wal op. Paarden gewoon los binnen de gracht. Klapbrug omhoog en kanonnen in elke windrichting op het dak. Het kruit maak ik van de droge oliebol uit het kippenhok en kool uit de haard. Het toefje salpeter krab ik wel ergens in een stal van de muur. Laden met een zak met de spijkers uit laag water. Die kan dan niemand meer zoeken.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:21

Huertecilla schreef:
Gracht er omheen graven; levert automatisch een wal op. Paarden gewoon los binnen de gracht. Klapbrug omhoog en kanonnen in elke windrichting op het dak.

DAT ligt dan weer erg gevoelig in Belgie, vermits je dan kanonnen op vlaanderen richt... :+