Meer mensen met een burn out / overspannen deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meer mensen met een burn out / overspannen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:26

Pff, ik ben weer terug. Ben doorwezen naar psych.
Moet nu cognitieve gedragstherapie gaan doen, en mag zelf een psych uitkiezen nu. Mijn diagnose is nu een aanpassingsstoornis met overspannen en depressieve klachten. Pff, heftig hoor..

Morgen moet ik naar de Arboarts is Tilburg. Slaat nergens op, ik woon verdomme in limburg. Ik zie er super erg tegenop! Weet iemand wat ik kan verwachten? Mijn vriend gaat gelukkig mee, daar ben ik wel heel blij om. Ik durf namelijk dat eind niet alleen te rijden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:34

Goed dat je meteen doorverwezen bent. Ik heb eerst een half jaar mijn tijd verdaan bij een maatschappelijk werker.

Het is idd heftig en natuurlijk is het confronterend wanneer het je even zo verteld wordt. Ik doe ook cognitieve gedragstherapie. Ga jij het individueel doen bij de psych of in een groep?

Sterkte bij de arboarts morgen. Maak je er niet te druk om. Met de diagnose die gesteld is stuurt de arboarts je echt niet meteen weer aan het werk. Goed dat je vriend meegaat. Geef ook aan dat hij mee is omdat je niet eens zelf auto durft te rijden. En doe je vooral niet beter voor dan dat je je voelt!
Het komt goed, doe kalm aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:39

Thanks PW, is het slim om weer alles op papier te zetten?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:41

Dat is zeker slim, al is het alleen maar voor je eigen gevoel dat je het achter de hand hebt. Ik heb ook wel eens een hele lijst gemaakt, zonder het bij de bedrijfsarts uit mijn tas te halen. Dan kwam alles vanzelf wel. Dus voor je eigen gevoel: Zeker doen :j is nooit verkeerd

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:42

Wat wordt eigenlijk bedoeld met een aanpassingsstoornis?
(Edit: Ik las eerst angststoornis)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:38

Hoi allemaal, bedankt voor jullie welkom.

Pollewoppy schreef:
Hey Toekie,

Ik ken je uit je topic van het psychologisch onderzoek. Ik denk dat je hier prima thuis past. Welkom. Hopelijk vind je de steun die wij ook vinden hier in het topic. Ik ben ook via de crisisdienst bij de instelling terecht gekomen waar ik nu al een tijdje loop. Het voordeel is idd dat je een tijdelijke hulpverlener krijgt, want de wachtlijsten zijn behoorlijk lang.

Hoe gaat het nu dan met je?

Thanks. :o Vind het lastig om te zeggen hoe het nou gaat. Ik antwoord normaal altijd met 'goed'. Maar het gaat helemaal niet goed. Het is natuurlijk een heel verhaal hoe het zover is gekomen. Ben eigenlijk alleen nog bezig met mn hoofd boven water proberen te houden. Bijvoorbeeld door mezelf bezig te houden met van alles, zodat ik niet te veel stil sta bij alles. Niet dat het werkt... Die wachtlijsten zijn inderdaad lang. Daardoor krijg ik ook regelmatig de zenuwen, paniek... Ik heb nu dan wel een tijdelijke hulpverlener maar dat is een man en dat vind ik héél erg moeilijk. Wilde het een kans geven en ben vorige week voor de eerste keer geweest. Het voelt niet prettig. Hij is wel heel aardig hoor, maar ik geloof niet dat ik dit kan. ;(

Sorry voor de ego-post. :o

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:31

Het dat is wel balen dat je je niet op je gemak voelt bij de hulpverlener. Al kan ik me het wel voorstellen. Ik heb moeite met oudere mannen als hulpverlener en dat heb ik ook aangegeven. Daar hielden ze later rekening mee. Maar met tijdelijke hulpverlening ligt dat natuurlijk weer anders.

Nog even proberen vol te houden hoor! Al weet ik uit ervaring dat dat niet altijd even makkelijk is. Sterkte!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:38

Mijn zusje is trouwens wel geweest. Ik durfde niet af te bellen. gelukkig is ze niet zo lang gebleven als dat ze door de telefoon zei. Ik zei dat ik tegenwoordig 's middags vaak weer even slaap en daarom ging ze op tijd weg.

Ik vind het zo moeilijk omdat ze vroeg hoe het gaat en ik niet oprecht kan zeggen wat me dwarszit. Ze begrijpt dat toch niet. En daar wordt de sfeer dan weer een beetje gespannen van.
Ik vind het echt een moeilijke situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:42

PW: pfff moeilijk hoor... Ik kan je helaas geen advies geven, ik loop tegen hetzelfde probleem aan.

Toekie: Ik ken je een beetje uit de westerntopics, en van de periode dat je vader is overleden. Ik ben zelf weggegaan bij een hulpverlener waar ik me niet prettig bij voelde, ik ben toen helemaal gestopt. Nu begint het hele traject weer van voren af aan en zit ik weer met wachtlijsten ed. Ik heb nu een stok achter de deur, als het me niet bevalt kan ik mijn maatschappelijk werker bellen, en die wilt het dan voor me oplossen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:48

Het is ook echt belangrijk dat het klikt, anders schiet het niet op.
Ik ben door mijn maatschappelijkwerker juist te lang aan het lijntje gehouden, waardoor het alleen maar bergafwaarts ging. Gelukkig heb ik nu het idee op de goede plek te zitten.

Hoe gaat het verder met je Angela_? Een beetje van de schrik bekomen? Het is niet niks wat je te horen kreeg vanmorgen...

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:20

Hoi dames, hier weer even een snel berichtje. We hebben vandaag weer een ontzettend drukke dag gehad, we worden compleet geleefd. Zit momenteel in tunnelvisie, heb niet echt een idee van wat er rond me gebeurt en geen besef van de situatie, geloof ik. Vanavond komt er nog wat naaste familie langs en daarna zullen de uren wel voorbij vliegen. Heb weer wel wat last van pijn op de borst.

PW, gelukkig is je zus niet lang gebleven. Hoe voel je je nu? Weer wel lekker zeker dat je vriend thuis is?

Flicka, welkom hier! We zijn er voor je. Vervelend dat de burnout weer terug komt, gelukkig herken je het nu en kun je er misschien al naar gaan handelen? Er zullen hier wel mensen zitten die een burnout icm depressie hebben, ligt toch allemaal redelijk dichtbij elkaar en als je thuis zit en je zo voelt ga je snel depressief denken, althans dat is mijn ervaring. We moeten oppassen dat we hier niet teveel ingetrokken worden en toch ook de positieve dingen in blijven zien.

BillyBoy, is het een beetje gegaan vandaag op school? Hoe voel je je verder? Hopelijk slaap je vannacht beter.

Angela, wanneer kan je bij een psych terecht? Weet dat het bij mij een poos duurde helaas. De Arbo-arts die ik had was heel schappelijk, het interesseerde hem geloof ik niet zoveel. Hij vraagt wat je werkzaamheden zijn, welke medicijnen en hulp je hebt etc. Dan zegt hij dat je thuis kan blijven en wanneer je weer op gesprek moet komen. Zo ging het bij mij althans, fijn dat je vriend mee gaat. Die van mij ging ook mee want ik durfde toen geen auto te rijden. Succes.

Toekie, kan je niet om een vrouwelijke hulpverleenster vragen? Door blijven gaan is helaas niet de remedie, zo heb ook ik ervaren. Ging altijd maar door en stond niet stil bij het moment, ben mezelf goed tegengekomen. Dus neem aub je rust, hoop dat je snel passende hulp krijgt.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:25

Citaat:
@ Flicka Ik denk dat je gelijk hebt met wat je zegt over depressie. Ik ben met een burnout thuis komen te zitten en daarna depressief geworden. De depressieve gevoelens nemen bij mij momenteel weer de overhand. Ik denk zelf dat burnout en depressie redelijk bij elkaar in de buurt liggen. (Vaak samen voorkomen) Al zeg ik daar niet mee dat het hetzelfde is.

De bedrijfsarts heeft me toen ik ziek werd en al een paar maanden doodmoe thuis zat depressietesten afgenomen. Ik wist dat ik niet depri was en die testen leverden dus ook niets op.

Nu ben ik 10 jaar verder, ik ben uiteindelijk deels in de WAO deels WW gekomen, weer uit de WAO geknikkerd een paar jaar geleden en toen in de Bijstand. Relatie stuk, ik ben een paar honderd kilometer verderop gaan wonen en woon nu in een heel klein huisje met veel buren die onder begeleiding wonen, veel jongelui met vaak harde muziek. Daar word je ook niet vrolijker van, zeker niet als je moe bent.

De chronische vermoeidheid speelt nu weer behoorlijk op, het is een tijdje veel beter gegaan maar door financiële perikelen, moeilijke relatie e.d. is het weer knudde.

Ik ben een paar keer op advies van een maats. werker naar een psychologe gegaan die dacht dat ik maar eens a.d. moest proberen, dan zou ik ook van de slaappillen afkomen.

Na 2 maanden ben ik met de a.d. gestopt, ik sliep er geen meter beter door en voelde me ook niet anders.

Ik lees hier dat sommigen van jullie ook slecht slapen en anderen juist goed. Als je overdag kunt slapen lijkt me dat heerlijk.

PW, wat zijn g-schema's (je mag ook naar een pagina verwijzen hoor waarin het beschreven staat).

Angela, wat idioot dat je naar een Arbo-arts moet die zo ver weg zit, hebben ze bij dat bedrijf ook last van de recessie? :+

Toekie heeft het over dat ze een mannelijke hulpverlener niet ziet zitten. Tja, mannen denken over bepaalde dingen toch heel anders. Maar je kunt het treffen hoor.

Ik ben jaren geleden op eigen kosten naar een hypnotherapeut geweest (man), 3x en toen had ik het helemaal gehad. Ik zat een uur zó gespannen op een stoel dat ik nog nerveuzer naar huis ging dan als ik met de sessies begon. Nooit weer. Mijn hoofd bleef gewoon malen.

PW toch zusje laten komen, gelukkig viel het reuze mee, het geeft ook wel wat afleiding misschien?

Vaak kunnen mensen niet overweg met jouw situatie, ze snappen het niet. Toen ik een half jaar ziek thuis was moest ik maar eens gaan sporten dus heb me aangemeld bij een hardloopvereniging. We gingen in 10 sessies trainen voor de Coopertest. Dus dure aangemeten schoenen gekocht (scheve voeten blijkbaar) en 1x in de week gaan opbouwen. En iedere keer barstende koppijn na afloop en vreselijk moe. De volgende dag ook. Heb hem wel afgemaakt maar vraag niet hoe ;(

CIV, die pijn op de borst, hoe komt dat? Van spanningen? Wat zegt je HA daarvan?

Een psychologe kun je gewoon uit het telefoonboek halen. Ik kon toen binnen een week terecht geloof ik. Maar om iemand te vinden waarmee het klikt is een ander verhaal.

Sorry voor het lange verhaal maar wilde mijn eitje ook even kwijt. Lekker ego :o

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:32

Hoi dames
ik kom mij weer melden hier
In het vorige topic vroeg ik wat advies om mijn beste vriendin te helpen die wat overspannen was en wat ik het beste kon doen enz enz

Nu kom ik mijzelf hier aanmelden...lijkt me toch wel fijn om met wat "lotgenoten" te kunnen kletsen

Momenteel ben ik dus ook "ziek" thuis
Ik loop sinds 2 februari in de ziektewet. Ik ben de ziektewet in gegaan vanwege mijn zwangerschap van mijn tweeling
Op vrijdag 13 maart ben ik helaas te vroeg bevallen van mijn 2 jongens en zijn ze vlak na de bevalling overleden ;(
Ik heb ze 23 weken bij mij gedragen en waren dus op de longetjes na al volledige kindjes.

Momenteel loop ik ook bij een maatschappelijk werker, en ook die dame heeft mij doorgezet naar een spycholoog om het nieuwe zeer te verwerken maar ook om het opgekropte oude zeer eruit te krijgen en een plek te gaan geven
Ik vind het behoorlijk vies tegenvallen.........

Dagelijks ben ik moe zodra ik mijn bed uitkom en probeer zoveel mogelijk dingen om handen te nemen om mijzelf op te krikken maar er zijn veel dagen dat dat niet lukt :n
Volgens de MW is de vermoeidheid een oorzaak door het rouwproces wat je doorgaat....

Ook ben ik nog vaak "in de war" en zet ik gewoon rustig de waterkoker in de koelkast en berg ik spullen op die ik never niet meer terug kan vinden :7
Tevens een kort lontje tegenover vreemde mensen op straat die mij dan irriteren....verkeer enz..
Ken mijzelf helemaal niet zo en wil graag weer snel de oude zijn

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:44

Welkom ikdoemaarwat, :(:) nog gecondoleerd met het verlies van je kindjes, dat moet echt verschrikkelijk zijn om mee te maken. Goed dat je hulp hebt want zoiets verwerk je niet alleen, heel veel sterkte. Pas goed op jezelf en doe rustig aan, weet niet wat ik nog kan zeggen.

Flicka, de druk op mn borst komt van spanningen. Heb heel lang gedacht, en nog weleens, dat het mn hart is en dat ik dood zou gaan. Ben er al een aantal x mee bij de HA geweest. Zo is het bij mij ook begonnen dus als ik het nu merk dan ga ik rustig aandoen en vaak zit er dan iets vast (spanning). Mn vriend vertrekt morgen voor 6,5 maand richting Afghanistan dus het is wel te verklaren. Overdag kunnen slapen lijkt me niets, althans niet als je dan snachts niet slaapt. Ik slaap snachts slecht als mn vriend weg is, ben vandaag weer om slaapmedicatie gegaan. Heb jij nu zelf nog medicatie?

(PW) heb alvast even gekeken voor je op welke pagina we het over het G-schema hebben gehad, dit is pagina 93 uit het vorige topic. Weet niet of dit helemaal duidelijk is maar anders dan horen we het wel.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:12

Pollewoppy schreef:
Mijn zusje is trouwens wel geweest. Ik durfde niet af te bellen. gelukkig is ze niet zo lang gebleven als dat ze door de telefoon zei. Ik zei dat ik tegenwoordig 's middags vaak weer even slaap en daarom ging ze op tijd weg.

Ik vind het zo moeilijk omdat ze vroeg hoe het gaat en ik niet oprecht kan zeggen wat me dwarszit. Ze begrijpt dat toch niet. En daar wordt de sfeer dan weer een beetje gespannen van.
Ik vind het echt een moeilijke situatie.

Gelukkig dat ze niet zo lang bleef! Kan me goed voorstellen dat het heel moeilijk is dat ze zich niet in jouw kan (of wil) verplaatsen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:22

Haai dames.

Het spijt me, maar ik heb nu echt niet de concentratie om op iedereen te reageren.
Voel me de laatste tijd echt K*T :o Al weer een paar dagen aant huilen en heel erg moe.
Wat de kwestie met mijn vriend betreft, weet ik het nog steeds niet.
Heb gisteren met hem gepraat en blijkt dat ie zich niet thuis voelt bij ons in huis.
Vandaar dat ie altijd weg is.

Ik wil iig wel iedereen die nieuw is, welkom heten en veel succes wensen, net als de
rest natuurlijk ;)

En ik wil nogmaals benadrukken dat ik erg blij ben dat ik hier altijd mijn ei kwijt kan en dat
jullie er altijd zijn. Dank jullie wel :*

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:35

@ikdoemaarwat: heet triest van je jongetjes en logisch dat je er doorheen zit. Is een rouwverwerkingsgroep niet beter voor jou dan sessies met een psycholoog? In zo'n groep kun je elkaar helpen met het verwerken onder begeleiding van een therapeut.

@CIV: denk je dat als je vriend niet weg zou gaan je van alle problemen af bent? Is serieuze vraag hoor.
Pijn op borst kan verschillende oorzaken hebben, dus ook chronische hyperventilatie.
Ik heb zelf geen pijn daar maar slik al lang bêtablokkers om de hartslag rustig te houden, chronisch stresskonijn ;)

En ja, al járen slaapmedicatie: Zolpidem, dat werkt voor mij het beste. Heb alles al geprobeerd. Ik krijg er 60 per maand voorgeschreven en dat is nog niet genoeg maar de HA wil me niet meer voorschrijven. Dus regel ik wat bij.

Ik zal later even zoeken naar het vorige topic, moet eerst eten.

En bedankt iedereen voor het welkom heten.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:50

Hey Flicka, ik ben niet ingestort omdat mn vriend weggaat, dit was toen nog niet bekend. Had dingen niet goed verwerkt, weggestopt. Wel werkt dit mn herstel tegen, helaas, weet niet of ik dan van al mn problemen af zou zijn, denk het niet maar het zou wel meehelpen. Hij kan er ook niets aandoen, het is zijn beroep. Hoop dat hij er een mooie tijd zal hebben. De steken komen ook van verkeerde ademhaling (hyperv.) die ik krijg als ik gespannen ben, heb het gelukkig niet altijd want ik word er toch angstig van.

Vervelend dat je zoveel medicatie nodig hebt, zelf heb ik wel slaapmedicatie maar die neem ik alleen in bij hoge nood. Het zijn inslapers dus veel heb ik er meestal niet aan, slaap in ieder geval wel even.

Sam, je hoeft geen sorry te zeggen. Fijn toch dat je hier even je ei kwijt kan, wij veroordelen je niet als je niet reageert want we begrijpen je. Hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt voor jezelf, dat zal wel rust geven. Hoop dat je de juiste keuze weet te maken.

Voel mezelf steeds slechter worden, heb het idee dat ik zo flauw zou kunnen vallen maar het zal wel meevallen. Nog geen 12 uur meer en dan is hij weg, het is zo gek dat hij er straks niet meer is. Dat ik niet meer zomaar even kan bellen etc. zie er (best) wel tegenop. ;( |( De buren kwamen net nog even langs, dat doet me goed. Van de andere buren horen we helaas niets maarja niet iedereen denkt aan een ander.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:57

Precies wat jij nu beschrijft, is wat ik bedoel dat ik me hier zo fijn voel :j

Ik hoop dat jij een manier vind om je er doorheen te vechten, lijkt me een onnoemelijk zware taak :(:)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:16

PW: Klopt ja, ze hebben momenteel maar één hulpverlener voor de overbruggingsperiode. Daarin heb je dus geen keus. Als ik straks eindelijk écht kan beginnen, dan zal dat een vrouwelijke psychotherapeut worden.
Lastige situatie met je zus, lijkt mij ook erg moeilijk. Weet eigenlijk niet wat te zeggen...

Angela: Die stok achter de deur is zo belangrijk. Fijn dat je die hebt! Hier is al verschillende keren grote paniek uitgebroken omdat ik dan ineens overvallen wordt door het idee dat ik bij niemand terecht kan.
Is best heel wat om zo'n diagnose te horen. Ik heb drie dagdelen onderzoek achter de rug en dit was nog ter indicatie. Daar is dus wel de diagnose PTSS uitgekomen, verder (nog) geen diagnoses. Ik kreeg het verslag ook thuisgestuurd en toen moest ik wel slikken zeg. Dingen als 'cliënt is ernstig getraumatiseerd op jonge leeftijd' en er stond ook dat er sprake lijkt van persoonlijkheidsproblematiek. En nog meer maar dat durf ik niet openbaar te maken. :o Maakt toch wel veel indruk zoiets. Hoe ervaar jij dat?

CIV: Dat kan helaas niet. Maar mijn 'vaste therapeute' in de toekomst zal wel een vrouw zijn, dat staat genoteerd... Ik herken wel wat je schrijft over jezelf tegenkomen, heb ik ook gehad als ik weer 's veel te veel hooi op mn vork had genomen enzo. Toch zit er voor mijn gevoel niks anders op. Weet niet wat ik anders moet doen om de tijd door te komen zonder gek te worden.

Flicka: Heftig allemaal joh! Is trouwens helemaal niet ego hoor.
Ik geloof zeker dat je het ook kan treffen met een mannelijke hulpverlener. Maar voor mij het is helemaal niets. Ik vind het heel lastig om iemand in vertrouwen te nemen en gezien mijn 'problematiek' is dat bij een man nóg moeilijker als het niet al onmogelijk is bij mij. Maar ik wil het dus wel een kans geven. En hij is superaardig hoor, daar ligt het niet aan... Alleen het voelt gewoon niet prettig.

Welkom ikdoemaarwat, ik ben ook net nieuw hier. :P Wat vreselijk wat je hebt meegemaakt. Gelukkig krijg je hulp bij de verwerking van alles. Het zal allemaal ontzettend zwaar zijn voor je. *knuf*

Dikke :(:) voor iedereen!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:30

Ik heb niet bijgelezen sorry.
Met mij gaat het slecht. De spanning is weer zo hoog opgelopen dat er een woedeaanval zit te broeden. Ik hoop dat het door mijn medicijnen genoeg onderdrukt wordt.

Ik heb er helemaal de balen van en vraag me weer steeds meer af wat het allemaal voor zin heeft. Zit er over te denken om vanavond maar een slaappil te nemen (ook zolpidem). Die werken altijd goed. Ik zit er helemaal door, voel me leeg en somber, terwijl ik toch behoorlijk aan de ad zit. Ik ben er gewoon even helemaal zat van en wil het liefst gewoon slapen om me even niet zo klote te voelen...

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:35

PW, waarom ga je dan niet lekker slapen? Misschien voel je je morgen dat wat beter?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:37

Omdat m'n lieve vriend net een kopje thee voor me gemaakt heeft ;) Die drink ik op en dan ga ik idd m'n bed in. Het is lang geleden dat ik me zo slecht heb gevoeld.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:42

Sterkte PW!! Vind het hartstikke rot voor je!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:59

Ik kan niet alles bijlezen,.. sorry, welkom allebei!

PW wat vervelend, ga op tijd naar bed en doe rustig aan aub.

Civ ik denk aan je en hoop dat je het afscheid aankan!

Sorry ik heb de rest beetje oppervlakkig gelezen, maar heb niet zoveel woorden..

Ik voel me ook niet goed, eigenlijk wil ik me het liefst verstoppen, ik weet niet wat er aan de hand is , heel het weekend familie bezoek gehad, viel opzich mee dacht ik, maar dat viel tegen, ik heb gisteren mensen uit mijn oude tijd ontmoet en ze dachten dat ik verhuisd was omdat ze me niet meer zien, vond zo erg! Voel me zo verloren, alsof ik nooit meer terug kan...
Ik heb vandaag vreselijke huilbuien gehad in de auto, werk was heel erg vandaag!
Ik weet het niet meer! ik heb geschreven en geprobeerd alles op een rijtje te zetten , maar ik ben het weer kwijt!