Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:05

Dat komt me echt heel bekend voor wat jij vertelt, Nathalie. :j

Als ik dit topic doorlees dan zie ik echt veel trekjes die ik ook heb. Zou alleen niet weten of ik hooggevoelig zou zijn.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:16

Weet je wat ik vind.. Of je nu hooggevoelig bent of niet. Als je er last van hebt moet je er wat mee doen. :) Dus ookal zou je niet hooggevoelig uit een test komen, je kunt dan zeker wel wat hebben aan tips voor hooggevoelige mensen.
Dus als je last hebt van dezelfde dingen, lekker mee blijven praten en proberen tips te halen uit ervaringen en boeken e.d. over hooggevoeligheid. ;)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:18

Ik heb het op dit moment heel erg moeilijk mee, labeltjes verdrag ik over het algemeen slecht en veel dingen herken ik hier. Maar ik zit vooral emotioneel met die HS, ik neem veel dingen die mensen zeggen te hard in me op, denk continu wat ik verkeerd gedaan heb, waarom iemand zo reageerd (terwijl de reactie helemaal niet op mij bedoelt is of dergelijke).

Psychisch is dit zo zwaar, heb dan ook nog trekken van perfectionisme in mijn gedrag zitten en in combinatie met die HS, dat slaat op dit moment echt alles.

Echt getest ben ik niet, heb wel eens een 'internettest' (geen echte test dus) gedaan en daar kwam ik erg hoge scores uit. Maar omdat ik merkte dat ik het niet alleen meer kon redden, dat alles teveel werd, dat ik er niet goed mee kon omgaan. Ben ik naar en docente van mij gestapt (ergotherapie), ze werkt in de psychiatrie en herkende dus zulke dingen. Met haar kan ik praten en ze geeft me tips om situaties beter onder controle te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Mallodie op 20-07-09 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:19

Ja, ik zal eens een tijdje hier meelezen. :) Ben ook al op internet een beetje aan het rondkijken en zie toch wel veel dingen die me bekend voor komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:21

Nathalie schreef:
Weet je wat ik vind.. Of je nu hooggevoelig bent of niet. Als je er last van hebt moet je er wat mee doen. :) Dus ookal zou je niet hooggevoelig uit een test komen, je kunt dan zeker wel wat hebben aan tips voor hooggevoelige mensen.
Dus als je last hebt van dezelfde dingen, lekker mee blijven praten en proberen tips te halen uit ervaringen en boeken e.d. over hooggevoeligheid. ;)

Helemaal mee eens :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:32

Ik heb trouwens een hele fijne site gevonden, zeker een fijne site om andere mensen uit te kunnen leggen wat hooggevoeligheid inhoud. Aangezien ik daar niet zo goed in ben. ;)

http://www.ookzogevoelig.nl/eigenschap.html

Ik vind het echt een goede site, alles wat ik daar lees, slaat echt 100% op mij..

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:34

:) Ga straks eens kijken.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:49

:) Die site is goed.
Blijkt dus dat de rust waar ik bijna om schreeuw, dat het normaal is. Het lijkt alsof ik geen moment rust heb, dat ik opgejaagd ben als een wild dier. Rust Rust Rust.. als dat eens kon.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:05

Als je dat zo nodig hebt, moet je er dus voor zorgen dat je die rust wél kunt nemen.. En geloof me, dat is echt belangrijk..
Als maar door en doorgaan, raak je chronisch overprikkeld van... Dit heb ik ook gehad met uiteindelijk een stevige depressie en dus een opname.
En nu ben ik er wel achter dat ikzelf belangrijker ben dan wat dan ook. (al is dat soms echt moeilijk)
Ik heb regelmatig 'ruzie' met mijn psychiater omdat ik denk niet gemist te kunnen worden op het werk bijv. Maar wat is erger, dat ze me een middagje 'missen' of dat ik straks weer maaanden uit de running ben door een depressie?

Kies voor jezelf, dat is echt belangrijk....!!! En vooral héél erg goed luisteren naar de tekenen die jou lichaam je geeft.
Heb jij zin in rust, neem die dan!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:18

Nathalie schreef:
Ik heb trouwens een hele fijne site gevonden, zeker een fijne site om andere mensen uit te kunnen leggen wat hooggevoeligheid inhoud. Aangezien ik daar niet zo goed in ben. ;)

http://www.ookzogevoelig.nl/eigenschap.html

Ik vind het echt een goede site, alles wat ik daar lees, slaat echt 100% op mij..

Sommige dingen komen echt terug, wist voor dit topic helemaal niet dat dit bestond!

vooral dit stukje; Realiseer je dat senstieve kinderen onder druk slechter presteren (tijdsdruk, iemand die toekijkt, sociale druk van klasgenootjes, etc.) en ga ervan uit dat hun tempo lager ligt. Dit lage tempo zegt niets over of ze iets wel of niet beheersen. Misschien kun je de hoeveelheid werk iets aanpassen? van de site slaat echt op mij.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:20

Yep hier ook, ik had op de basisschool ook een lager tempo dan klasgenootjes. :j En slecht presteren onder druk, daar heb ik nog steeds last van. :D

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:25

Ook ik had altijd een lager tempo... Nu nog steeds eigenlijk :) Vooral als het over lezen gaat. Ben ook heel snel afgeleid.
Ook dit stukje hoort perfect bij mij : "Ze gedijen het best in een vriendelijke en open sfeer en deinzen terug voor harde kritiek, vooral als het persoonlijk is. Ze lijden eerder onder spanningen op het werk en hebben meer moeite met prestatiedruk. Een slechte sfeer, machtspelletjes en conflicten putten hsp's erg uit. O.a. daarom zijn hsp's vaak degenen die conflicten etc. zullen proberen op te lossen of te voorkomen. Hsp's hebben het ook nodig om gewaardeerd te worden in wat ze doen en voor hun inzet, dingen die in de praktijk vaak ontbreken. Daarnaast speelt hun overprikkeling ook een rol op het werk, wat tot aanvaringen kan lijden met collega's. De meeste hsp's kunnen zich pas goed concentreren in een prikkelarme omgeving, het liefst een vaste plek en een eigen kamer, wat vaak heel moeilijk te realiseren vast."

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:46

Ik ben nu die site aan het lezen.. erg interessant en herkenbaar.
Uitgebreid ook.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:09

ik heb de site ook uitgebreid gelezen.. ik weet het pas sinds 2 weken. vond het eerst heel erg, maar tis helemaal niet erg.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:28

Maar hoe weet je dat je het bent? Ben je daar zelf achter gekomen?
Ik heb wel heel veel wat hier gezegd is, wat me heel bekend voorkomt.
Maar moet iemand me dat vertellen? Moet ik ervoor getest worden?

Ik kan overigens ook niet tegen verrassingen of schrikacties. Dan krijg ik spontaan een hart dat op hol slaat, begin ik te trillen en functioneer gewoon niet meer. Heel vreemd. Begin nog net niet te huilen..

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:44

Thanks voor de site, was hier al erg mee bezig. Maar de site heeft weer wat dingen behoorlijk helder gemaakt! Ben ik erg blij mee :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:04

Die site ken ik idd ook. Voor iedereen die het nog niet helemaal snapt etc. ik kan veel dingen uitleggen op het gebied van HSP, en dmv een foto weet ik zeker of je HSP bent of niet. Als je het eens leuk lijkt, kun je mij toevoegen (heb er een speciaal email adres voor) Angelbreathe@live.nl

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:06

Nou ik ben naar mijn huisarts gegaan, wegens psychische problemen en een doorverwijzing. en zo kwam het ter sprake bij mij.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:15

StillAngel schreef:
Die site ken ik idd ook. Voor iedereen die het nog niet helemaal snapt etc. ik kan veel dingen uitleggen op het gebied van HSP, en dmv een foto weet ik zeker of je HSP bent of niet. Als je het eens leuk lijkt, kun je mij toevoegen (heb er een speciaal email adres voor) Angelbreathe@live.nl

Is het raar dat ik niet kan volgen? Als ik het goed begrijp dan zie jij aan iemand door middel van een foto of je HSP bent??

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:17

Mallodie schreef:
StillAngel schreef:

Is het raar dat ik niet kan volgen? Als ik het goed begrijp dan zie jij aan iemand door middel van een foto of je HSP bent??

ja maar als je er niet in gelooft dan zoek je verder. Ik ben er wel om mensen te helpen en niet om mij te verdedigen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:18

StillAngel schreef:

:')
Sorry hoor, maar wat een onzin.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:19

Wendy schreef:
StillAngel schreef:

:')
Sorry hoor, maar wat een onzin.

Dat zeg je terwijl je het nog niet uitgeprobeerd hebt, raar zeg. Maar ik zeg al, ik ga me er niet mee verdedigen heb ik totaal geen zin in. Ik bied jullie een dienst maar vergeet het bericht als je het onzin vind.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:20

Ik wil je absoluut niet aanvallen dus je hoeft je ook niet te verdedingen. Maar ik vind het een beetje voorbarig om iemands karaktereigenschappen op een foto te zien. Kan je heel kort uitleggen hoe je dat ziet? Aan wat voor dingen.

Heb even in je profiel gespiekt en zie dat je 15 bent, heb je dan zoveel ervaring met HSP? (lijkt me niet, maar val je echt niet aan.. niet verkeerd begrijpen)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:22

sorry ik heb geen zin om hier allemaal te reageren, het is een lang verhaal en ja ik weet er veel van af maar ik ga mensen dat niet allemaal vertellen. Ik doe sinds 2 jaar ook aan readings soms zelfs gratis en ik heb een groot aantal bewijzen dat het echt is :) maar ik ga hier zoiezo niet meer reageren als het toch als onzin wordt bestempeld.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:17

Zeg ik dat het onzin is?