Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:46

Maar dat vind ik nou net het vreemde aan alles. Als het dan allemaal zo gevaarlijk is, waarom worden er dan geen maatregelen getroffen? Grote evenementen gaan gewoon door, iedereen vliegt rustig de hele wereld over, geen probleem. Snap wel dat het anders financieel problematisch wordt, maar het is maar waar je prioriteiten liggen denk ik dan. Ik persoonlijk vind dat vreemd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:53

Dat houd je toch niet tegen. Denk maar in vroegere tijden aan de Spaanse griep, de pokken of de pest. Er waren toen geen auto's, vliegtuigen en vaak niet zulke grootschalige evenementen als nu en het verspreidde zich ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:58

economische belangen heet dat...er was ooit een een reportage op t.v(zembla meen ik)en toen was de vraag wat een mensenleven waard was....nou,niet veel dus.

Ze kiezen dus liever ervoor om evenementen door te laten gaan en ook alle vluchten van schiphol gingen ook gewoon door,toen ze net ontdekten dat er een mexicaanse griep uitbraak was....

Natuurlijk is z'on uitbraak te stoppen,niet makkelijk maar het is te doen....je begint gewoon met een mondiaal reisverbod.

Maar de miljarden verlies die dat opleveren in deze toch al moeilijke financiele tijden,wegen niet op tegen die 'paar'doden die er gaan vallen door geen maatregelingen te treffen....of schijnmaatregelingen.

Een gewone jaarlijkse griep is ook al goed voor jaarlijks een miljoen doden wereldwijd.

nikka....daar heb je gelijk in.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:13

Een mondiaal reisverbod is niet erg realistisch.
De miljarden die dat op de korte termijn kost, dat is één punt en daar is misschien wel overheen te komen, maar dat dit op de lange termijn zou kosten om zogezegd mensenlevens te sparen, zal minstens zo veel mensenlevens kosten als je echt alle luchttransport stil wil leggen.
Als de wereld economie in stot door zo'n mondiaal reisverbod, storten complete samenlevingen in omdat er gewoon geen handel meer kan zijn.
Goed, misschien voorkom je dan of vertraag je dan de verspreiding van deze ziekte, maar in periodes van armoede komen weer heel veel andere ziekten die veel meer schade aan de gezondheid op omhoog.
Ik denk dus dat dat echt geen winst oplevert.

edit: die enorme hoeveelheid doden jaarlijks aan de gewone griep, dat zijn voor de grote meerderheid mensen die oud zijn, vaak andere ziekten al hebben of gewoon een zwak gestel. Een gewone griep is voor deze mensen het laatste duwtje. Als je die griep zou kunnen voorkomen is in de meeste gevallen een goede luchtweginfectie (flinke verkoudheid) al voldoende voor dat duwtje.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:33

De KNVB zal niet uitsluiten dat bij een hoogtepunt van de mexicaansegriep zonder supporters gespeelt gaat worden.
Ze maken zich nu nog geen zorgen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:34

Inderdaad, bij een hoogtepunt van de griep in een land, zoals ze ook in Mexico gedaan hebben, een week tot 2 weken alles stil leggen kan iets bijdragen aan de verspreiding binnen je eigen land.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:36

Het moet altijd weer eerst erg genoeg zijn, voor ze ingrijpen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:38

Zo is het met alles in het leven...

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:42

Engeland is zo dichtbij, daar zijn de laatste drie dagen
het aantal doden verdubbeld.
Het zijn er dacht ik 17 nu.
Een gezond meisje van 6 jaar is ook bezweken aan de griep.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:58

Jeetje wat verkondigen mensen een hoop onzin op het net zeg... tamiflu enkel voor vogelgriep? Het is een remmer voor griepsymptomen, kan het dat ding nou schelen of die (mensen!)griep nou ooit van varkens/vogels/wat dan ook afkwam.

Daarnaast weet ik wie de eerste waren die de genetica van het virus hebben ontrafeld, en dat zijn echt niet de eerste de beste sukkels die de wereld voorliegen, virussen muteren vreselijk snel, dat betekent niet direct dat het wel door mensen gemaakt moet zijn!

En ten slotte over het vaccineren: zolang er geen betere manieren te zijn om jezelf resistent te maken tegen nare bacterien en virussen zou ik er toch echt voor gaan. Je kan ook afwachten en hopen dat je het niet krijgt, maar als iedereen dat doet zitten we zo weer halverwege 1800...

edit: toch nog iets: voor iedereen die niet klakkeloos dingen aanneemt van de regering of wat algemeen aanvaard is: super! Maar kijk dan ook kritisch naar youtube filmpjes en websites met wazige auteurs die met 'bewijzen' gooien die niemand ooit controleert.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:21

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:47

sifra01 schreef:
Maar het is best moeilijk om kritisch te kijken naar iets waar je zelf niet echt verstand van hebt. En als er dan verschillende dingen worden geroepen, wie moet je dan geloven. Kwam nu dit weer tegen:
http://www.anarchiel.com/display/who_en ... _geschied2

Klopt, dat probleem noemde ik volgens mij eerder ook al. Als je beseft dat je er geen verstand van hebt, verdiep je er dan in (en met zulke dingen kost dat veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel tijd en een zekere mate van intelligentie die, niet beledigend bedoeld, de gemiddelde nederlander nou eenmaal niet heeft) of accepteer dat je het niet kan beoordelen en ga dan op de experts af, in dit geval o.a. de WHO. A

wbt de link: deze persoon geeft iig toe dat hij enkel boerenverstand heeft mbt virologie. Dan moet je ook je bek erover houden is mijn mening... en geen conclusie trekken dat het in een lab moet zijn gemaakt want met zn boerenverstand snapt hij het niet. Ik word erg moe van deze conclusie want elke keer lees ik alleen maar echt domme argumenten die nergens op slaan (ik ben ook geen viroloog maar heb wel basiskennis virologie).
Maar als je in de war raakt van alle informatie zou ik je willen adviseren dit soort sites iig links te laten liggen... vreselijk subjectief en totaal niet op bewijzen gebaseerd. Dat bedoel ik vooral met kritisch: geloof niet elke willekeurige site. Zelf neem ik alles zonder duidelijke bewijzen (en een idee of gedachte is geen bewijs!) met een korreltje zout en wacht af waar de instanties mee zullen komen.

Nog even een punt om over na te denken: als het in een lab moet zijn gemaakt, volgens dit soort sites, waarom vinden alle grote namen in de virologie dit dan niet??? Deze mensen snappen pas echt hoe een virus werkt, een journalist niet. Als deze echte experts deze mening niet delen, waarom dat dan niet gewoon geloven? We gaan in ons dagelijks leven zo ontzettend vaak er gewoon klakkeloos vanuit dat experts weten wat ze doen, waarom met zoiets dan ineens niet meer???

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:02

Zwerte schreef:
We gaan in ons dagelijks leven zo ontzettend vaak er gewoon klakkeloos vanuit dat experts weten wat ze doen, waarom met zoiets dan ineens niet meer???

omdat er ook zoiets bestaat als the new world order, waar presidenten en belangrijke mensen gewoon ook midden in zitten.
en daar is bewijs voor, het bevreemd mij alleen dat er zo weinig over bekend lijkt te zijn.

witte huis bijvoorbeeld is gebouwd op een pentagram, op elke hoek van het pentagram staat een gebouw, de hoek waarop het witte huis staat staat symbool voor de duivel.
precies van daaruit wordt de wereld dan geregeerd, bizar gewoon!

dus niet zo heel vreemd dat wanneer je dat soort dingen weet, degenen die hier het kwaad in zien niet zomaar op de regering vertrouwen.

of de pandemie die nu lijkt te komen ook door hen is 'bedacht' weet ik niet hoor, ik ga er niet meteen vanuit, maar ben wel waakzaam. (ben ik altijd eigenlijk wel geweest ook).
ik geniet nu wel bewuster van elke dag, omdat een bericht zoals deze (pandemie) je er even weer bewuster van maakt dat het leven kort en betrekkelijk is.
maar bang ben ik niet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:07

Marigold schreef:
Zwerte schreef:
We gaan in ons dagelijks leven zo ontzettend vaak er gewoon klakkeloos vanuit dat experts weten wat ze doen, waarom met zoiets dan ineens niet meer???

omdat er ook zoiets bestaat als the new world order, waar presidenten en belangrijke mensen gewoon ook midden in zitten.
en daar is bewijs voor, het bevreemd mij alleen dat er zo weinig over bekend lijkt te zijn.

witte huis bijvoorbeeld is gebouwd op een pentagram, op elke hoek van het pentagram staat een gebouw, de hoek waarop het witte huis staat staat symbool voor de duivel.
precies van daaruit wordt de wereld dan geregeerd, bizar gewoon!

dus niet zo heel vreemd dat wanneer je dat soort dingen weet, degenen die hier het kwaad in zien niet zomaar op de regering vertrouwen.

of de pandemie die nu lijkt te komen ook door hen is 'bedacht' weet ik niet hoor, ik ga er niet meteen vanuit, maar ben wel waakzaam. (ben ik altijd eigenlijk wel geweest ook).
ik geniet nu wel bewuster van elke dag, omdat een bericht zoals deze (pandemie) je er even weer bewuster van maakt dat het leven kort en betrekkelijk is.
maar bang ben ik niet.

De standaardreactie: ik ben erg benieuwd naar dat 'bewijs'! Die symboliek met het pentagram gaat me echt te ver, is dit het bewijs? Ik kan mn huis ook wel bouwen in pentagramvorm, dat maakt mij niet ineens duivels of gevaarlijk... wie zegt dat dit bewust zo is gemaakt? Ik heb ook wel eens een foto van een ziekenhuis gezien, in een hakenkruis.... zoek je hier ook direct meer achter?
Ook van dingen als de new world order heb ik persoonlijk nog nooit echte bewijzen gezien. En met bewijs bedoel ik dus een objectief en niet te weerleggen feit. Als jij die wel kent, wil ik die heel erg graag lezen/zien!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:19

ik zal vanavond of morgen wel even een luchtfoto opzoeken waarop het goed te zien is.
de vrijmetselarij gebruikt veel symboliek, ik zou niet weten waarom ze het witte huis en omgeving voor de gein op een pentagram zouden plaatsen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:24

Marigold schreef:
ik zal vanavond of morgen wel even een luchtfoto opzoeken waarop het goed te zien is.
de vrijmetselarij gebruikt veel symboliek, ik zou niet weten waarom ze het witte huis en omgeving voor de gein op een pentagram zouden plaatsen.

Bespaar je de moeite, zoals ik al zei vind ik dit simpele feitje GEEN bewijs voor een new world order of andere theorieen die meer achter regeringen zoeken dan werkelijk gewoon regeren... Opvallend is het zeker, ook absoluut stof om over na te denken. Maar het is geen bewijs dat het werkelijk bewust met achterliggende reden zo is gebouwd.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:12

Dat er steeds meer ziektes opduiken maakt mij wel zorgen.
Wetenschappers maken zich zorgen over de mogelijke mutatie van het embola virus in filipijnse varkens.
Het is ongevaarlijk voor de mens maar zou net als de mexicaanse griep kunnen muteren.
Laten we hopen dat het niet gebeurt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:23

Het Witte Huis is gebouwd op een pentagram en dús bestaat de New World Order? Sorry, maar dat noem ik gewoonweg geen bewijs. Misschien vond de architect van het Witte Huis een pentagram wel gewoon een mooi figuur. En dat vanuit dat huis de wereld wordt geregeerd is dan niet een kwestie van ''precies daar'' - het is toevallig het bouwsel waar de Amerikaanse president in huist.
En zelfs al bestaat de New World Order: ze willen de wereldmacht overnemen? Al dat soort genootschappen zouden al zó lang bestaan, zoveel eeuwen lang - 't moet gek lopen willen ze nou net nú hun kans grijpen. Het is niet dat ik er volkomen negatief tegenover sta hoor, begrijp me niet verkeerd, het kan allemaal best zo zijn: maar ik ben absoluut geen fan van complottheorieën die het leven veel ingewikkelder maken en heel erg veel paniek zaaien. Daarnaast kunnen we er toch niks aan doen en in mijn ogen kun je dan maar beter gewoon afwachten dan je eeuwenlang zorgen maken totdat het eindelijk een keer zover is.

Overigens is ''een gezond meisje van 6 jaar'' nog steeds iemand in een risicogroep, zeker als het een nieuwe virusstam betreft, lijkt mij - een zesjarige heeft nog niet de geheugencellen die de gemiddelde volwassene inmiddels bezit.
Als ik 't mij goed herinner heb ik geleerd dat de Spaanse griep júist zo groot is geworden doordat er op dat moment een Wereldoorlog woedde. Militairen (jonge mannen) leefden in loopgraven, veel te dicht op elkaar zonder enige hygiëne onder hele slechte omstandigheden. Die griep kon op die manier relatief makkelijk om zich heen grijpen en zich verspreiden, aangezien die loopgraven zich flink uitstrekten. Dus daar waren wel degelijk ''grote evenementen'' bij betrokken.

Een reisverbod heeft op dit moment denk ik al weinig zin meer, hoewel ik het met jullie eens ben dat het misschien een leuk idee had geweest toen de griep net voor het eerst uitbrak. Helaas wordt daar inderdaad toch mee afgewacht en misschien had het uiteindelijk toch niet heel veel uitgehaald. In ieder geval zullen vaccins voorlopig de echte bescherming moeten bieden...

Ziektes kunnen altijd muteren tot gevaarlijkere versies. In bepaalde landen is de overstap van mens naar dier helaas makkelijker. Als je je realiseert dat in veel landen bijvoorbeeld mensen en varkens/kippens/ander vee in één huis wonen, waar iedereen elkaar voortdurend voor de voeten loopt: dat maakt de kans dat een virus op den duur van dier naar mens overspringt nu éénmaal groter. De theorie is dat dit ook bij bijvoorbeeld de vogelgriep is gebeurd. Zoiets houd je niet tegen, helaas.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:51

Nog wat betreft het reisverbod. Toevallig heb ik een tijdje terug een lezing bijgewoond over 'emerging zoonoses'. Dat zijn 'nieuwe', opkomende ziektes die van dier naar mens overgaan (zoals de vogelgriep bijv). Hierbij was ook een amerikaanse spreker die zich o.a. bezig hield met analyses van verspreiding en maatregelen. Zijn verhaal kwam erop neer dat een mondiaal reisverbod een pandemie nooit kan voorkomen, alleen vertragen. Als je dus te maken hebt met een ziekte waar weinig over bekend is en die erg gevaarlijk is, alleen dan is het nuttig om zo'n reisverbod in te stellen. Dan heb je namelijk de tijd om voor de rest van de wereld maatregelen te nemen.
Deze pandemie was ook echt niet voorkomen door een mondiaal reisverbod, slechts uitgesteld. Na die lezing vind ik het ook niet meer dan logisch dat in dit geval zo'n reisverbod dus NIET is uitgeroepen. De economische schade is haast niet te overzien met zo'n verbod en om dat nou te doen voor een beetje vertraging bij een (nog niet) zo schadelijke griep?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:22

Wat betreft het pentagram, the new order en het griepvirus is me gewoon net iets te veel Robin Cook meets Dan Brown.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:16

Nou, mijn beste vriendinnetje heeft mss de mexicaanse griep. Ik belde haar vanavond om te vragen hoe haar vakantie was, zij en haar vriend zijn vandaag terug uit Schotland. Vakantie was leuk maar haar vriend heeft nu 39 graden koorts sinds 2 dagen en zij heeft nu 38 graden koorts.

Ze hebben de huisartsenpost gebeld en mogen nu hun huis niet meer uit, de GGD zou vanavond om 10 uur nog mensen sturen om monsters te nemen. Ze krijgen dan ook tamiflu. Zondag hebben ze de uitslag. Vind het heel spannend, ze was er zelf erg nuchter onder, ze zei dat als ze het nu hebben, ze er iig antistoffen tegen hebben voordat er een grote uitbraak komt. Heel raar dat het zo dichtbij is, ergens maak ik me veel zorgen, maar denk ook wel dat ze er weer bovenop komt als ze het heeft.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:05

Weet je al meer Dwaallicht?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:07

sifra01 schreef:
Weet je al meer Dwaallicht?

Nee nog niet, ik hoor morgenmiddag van haar wat de resultaten zijn..ik laat het dan wel weten.

daban

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:44

Iedereen maakt zich zorgen om niks het is niks erger dan de wintergriep waaraan ook veel ouderen aan dood gaan en nu zijn de doden jonger. Mijn zoontje van 2 heeft de varkensgriep 3 weken geleden gehad en mijn man vorige week beide zijn bevestigd en alleen mijn man is behandeld met tamiflu.
Het was niet erger dan de wintergriep, en hier zijn nu meer dan 55000 gevallen je ontkomt er niet aan

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:47

Dwaallicht, ben erg benieuwd. Weet je al meer?