Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:39

Snoevie schreef:
C_arola ik heb het dus in mijn voorbeeld over een geval waarin het dus gewoon heel ernstig mis was,en niet over de missers in de wetenschap.
ze hebben het weleens mis,maar meestal kunnen ze op echo's en met onderzoeken heel goed vaststellen wat er is.

als ik zou weten dat mijn kindje een kasplantje zou worden,zou ik er toch wel hard over na gaan denken....

Ik had het verkeerd begrepen, sorry.
Als mijn kind een kasplant zou worden vanaf de geboorte en niks zou meekrijgen van de wereld, dus ook niet zou kunnen genieten dan zou ik er ook nog een keer overnadenken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:40

okee dan begrijpen we elkaar Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:42

Even een hersenspinsel,

Veel mensen vinden het egoistisch om een kindje te laten aborteren als het erg gehandicapt is, maar is het andersom ook niet egoistisch om een kindje ter wereld laten komen als het ernstig gehandicapt is?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:44

Dat is het hem juist, het verschil tussen de voor's en de tegen's. En we zullen er nooit uit komen. Wat was er eerder de kip of het ei Lachen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:45

Welshcobfan schreef:
Even een hersenspinsel,

Veel mensen vinden het egoistisch om een kindje te laten aborteren als het erg gehandicapt is, maar is het andersom ook niet egoistisch om een kindje ter wereld laten komen als het ernstig gehandicapt is?

Daar durf ik geen oordeel over uit te spreken.
Ik vind mensen die een kind laten aborteren terwijl het kind een redelijk goed leven kan leiden, maar mensen meteen een gezond kind willen hebben wel een beetje egoïstisch, omdat elk kind imo recht op leven heeft.
En een gezond kind later ook gezondheidsproblemen kan krijgen en veel mensen dan ook niet meer voor het kind wil zorgen.
Ik denk dat het heel erg afhangt van de beweegredenen van de ouder(s).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:46

ik zou het weg laten halen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:48

Even vantevoren: je hebt mij niet horen zeggen dat het egoistisch is om het kindje te aborteren.
Maar - als je een kind al bij voorbaat aborteert, krijgt het kind dan de kans om gelukkig te worden? Want wie zegt er dat een persoon met een handicap niet gelukkig kan zijn?
De mate van de handicap kun je vooraf niet bepalen - tenzij je kind bv. geen hersenen heeft. Dan overleeft het de geboorte ook niet, dus hoef je je over veel pijn en moeite voor het kind 'geen zorgen te maken.' --> even cru gezegd.
Maar een kind met spina bifida, Down of een andere afwijking - die kunnen best gelukkig zijn (zie bv. de reacties van Lique eerder in dit topic). Dus wat is er egoistisch aan om zo'n kind te laten komen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:54

Mijn vraag was niet persoonlijk gericht aan iemand, meer hypothetisch gezien Lachen

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:56

Ik zou het weg laten halen, ik kan daar niet goed mee omgaan.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:56

Maar alles is in een bepaalde mate he.

Even weer een cru voorbeeld.

Iemand die kanker heeft, een verschrikkelijke ziekte, en het niet gaat overleven. Denk je dat die ten alle tijden ongelukkig is? Die hebben ook zo hun gelukkige momentjes. Samen met de familie. Genieten van de kleine dingetjes.

Dat is bij een ernstige handicap ook zo.

Kind is zo gelukkig als ze maar kan, heeft alles wat ze nodig heeft. Maar wel in de mate van een handicap. Waren ze 'normaal' geweest, waren ze op een hele andere manier gelukkig.

Lastig om uit te leggen, maar ik denk dat iedereen me wel snapt. Het toppunt van geluk: je bent zo gelukkig als je KAN zijn.

Edit Misschien een beter voorbeeld.

We nemen het zelfde kind, die het twee keer mag proberen. 1 keer als een gehandicapt kind, maar wel eentje met liefhebbende ouders, die al hun tijd en liefde in het kind steken en hem/haar zo gelukkig als mogelijk maken.

en de tweede keer als een 'normaal' gezond kind. Met de zelfde ouders, die naar het zelfde streven. Want van de gemiddelde ouders gaan we toch wel uit dat die alles voor het geluk van hun kind doen.

Beide keren is het kind zo gelukkig als maar kan, maar als die mag kiezen. Wat zou het dan worden? Het kind met de handicap of die zonder? Zonder natuurlijk. Daarom is 'gelukkig' zijn zo'n lastig iets in dit geval.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:14

_Evelien schreef:

Dit vind ik dan persoonlijk weer geen goede reden, wat als je een kindje krijgt die bv door de geboorte ernstig gehandicapt is? Hoe ga je daar dan mee om?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:15

BraveSpots schreef:
_Evelien schreef:

Dit vind ik dan persoonlijk weer geen goede reden, wat als je een kindje krijgt die bv door de geboorte ernstig gehandicapt is? Hoe ga je daar dan mee om?

Of als je kind op latere leeftijd gehandicapt word?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:16

Welshcobfan schreef:
Mijn vraag was niet persoonlijk gericht aan iemand, meer hypothetisch gezien Lachen

Dat vermoedde ik al, maar even om het duidelijk te hebben Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:17

je kan op bokt nooit te zeker zijn van dingen, daar heb je helemaal gelijk in Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:17

Bubsj schreef:
Edit Misschien een beter voorbeeld.

We nemen het zelfde kind, die het twee keer mag proberen. 1 keer als een gehandicapt kind, maar wel eentje met liefhebbende ouders, die al hun tijd en liefde in het kind steken en hem/haar zo gelukkig als mogelijk maken.

en de tweede keer als een 'normaal' gezond kind. Met de zelfde ouders, die naar het zelfde streven. Want van de gemiddelde ouders gaan we toch wel uit dat die alles voor het geluk van hun kind doen.

Beide keren is het kind zo gelukkig als maar kan, maar als die mag kiezen. Wat zou het dan worden? Het kind met de handicap of die zonder? Zonder natuurlijk. Daarom is 'gelukkig' zijn zo'n lastig iets in dit geval.

Het punt met abortus van een gehandicapt kind is dat dat kind geen twee kansen krijgt om gelukkig te zijn, zelfs niet een.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:18

Blue_Eyes schreef:
Even vantevoren: je hebt mij niet horen zeggen dat het egoistisch is om het kindje te aborteren.

Ik geef grif toe dat mijn redenen om zo'n kindje te aborteren deels egoistisch zijn. Als ik het enigzins kan vermijden heb ik liever een gezond kindje, dus das wel ergens egoistisch toch? Natuurlijk speelt het feit dat ik vind dat het kindje geen goede levenskwaliteit zou hebben ook mee, maar ja, een deel is toch puur voor mezelf...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:18

Mijn zus haar zoontje heeft het syndroom van down, hier kwamen ze achter nadat hij al geboren was.
Het is zwaar, maar zeker niet minder leuk! Het is een lief kindje, altijd vrolijk, altijd blij en erg ondeugend Duivel
Inmiddels is ze weer zwanger en heeft een test laten doen, wat ze zou doen als dit kindje ook het Syndroom van Down had, dat weet ik echt niet.

Wat ik zelf zou doen, zou ik ook echt niet weten. Ik denk dat je dit moet meemaken of meegemaakt moet hebben om hier echt iets over te kunnen zeggen Lachen

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:19

...Maar ook geen kansen om ongelukkig te zijn Knipoog

En dan is het de vraag of een 'normaal' ongelukkig kind minder ongelukkig is dan een gehandicapt kind.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:20

BraveSpots schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ik geef grif toe dat mijn redenen om zo'n kindje te aborteren deels egoistisch zijn. Als ik het enigzins kan vermijden heb ik liever een gezond kindje, dus das wel ergens egoistisch toch? Natuurlijk speelt het feit dat ik vind dat het kindje geen goede levenskwaliteit zou hebben ook mee, maar ja, een deel is toch puur voor mezelf...

Eens, maar als ik jouw redenen voor een abortus niet gehoord zou hebben, zou ik niet durven zeggen dat het vanuit egoistisch oogpunt zou zijn Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:22

Bubsj schreef:
...Maar ook geen kansen om ongelukkig te zijn Knipoog

En dan is het de vraag of een 'normaal' ongelukkig kind minder ongelukkig is dan een gehandicapt kind.

Ik ga er bij voorbaat liever vanuit dat iemand gelukkig zal zijn. Anders kun je dat inderdaad met een 'gewoon' gezond kind ook niet weten. Ik heb twee kinderen op de wereld gezet - wie zegt er dat zij gelukkig zullen zijn? Bij mijn oudste is het tijdens de geboorte bijna fout gegaan, door een fout van de arts had zij een hersenbloeding kunnen krijgen, maar gelukkig is dat niet gebeurd. Dan had ze een handicap gehad. Was ze dan ongelukkiger geweest dan nu? Ik weet het niet. De vrolijkheid, openheid en het eeuwige zingen zitten ook in het karakter van het kind.

Edit: typo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:30

maar wat ik wel eens zie bij gehandicapten is de onmacht die zij voelen/laten blijken als ze niet begrepen worden omdat zij de taal niet goed beheersen, of symbolen. Net zoals een 1,5 jarige niet kan praten en daarom eerder gaat schreeuwen uit frustratie.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:31

Toevallig, mij is als kindje precies het zelfde overkomen.

Maar dat is dus mijn hele punt. Ik vind het risico te groot. Ik ga er van uit dat ik voor een gehandicapt kindje kan zorgen, maar wat als het mis gaat. Dat is voor mij de reden om een zwangerschap vroegtijdig af te kappen. Omdat ik dat risico niet wil lopen. En dat risico kan van alles zijn, het niet aankunnen, ms/reuma krijgen (imo ook iets waardoor je vrijwel niet voor je kindje kan zorgen als ze groter zijn) vroegtijdig te overlijden komen. En wie neemt mijn kindje dan? Een 'gewoon' kind kan je vaak nog wel bij familie kwijt (klinkt weer heerlijk cru) en anders bij een pleeggezien. Maar een handicap maakt die allemaal nog veel moeilijker. En ik zou niet weten aan wie ik zou moeten vragen de zorg van mijn kindje over te nemen als ik er niet meer ben..

Wat ik al eerder zei, over mijn tante. Onze hele familie zit er zo mee in de maag, want ze is al 55, dat was (volgens de dokters) niet de bedoeling, en ze is kerngezond. Maar ze is zo gehecht aan mijn opa, haar vader. En die is er niet lang meer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:32

@WCF:
Ja, maar ja, word jij nooit gefrustreerd uit een gevoel van onmacht? Gebeurt mij regelmatig hoor, en ik ben toch min of meer gezond...

Ik moet overigens zeggen dat ik de lichte lichamelijke handicap die ik heb niet had willen missen - ik heb er al veel van geleerd...

@Bubsj: okee, kan ik inkomen. Alleen is mijn instelling dat voor ieder probleem ook wel weer een oplossing zal komen.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 07-10-08 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:34

Maar dat kan je niet vergelijken!

Als jij die onmacht voelt, ga je dan urenlang gillen? Krijg je woedeaanvallen alsin werkelijke blinde woede? Ga je je zelf verminken? Steek je je handen in je keel zodat je stikt? Val je je verzorgers aan en gebruik je je daar alle kracht voor?

Want dat is wat er gebeurd als een ernstig gehandicapte zich onbegrepen voelt. En ik geef ze groot gelijk, want anders uiten kunnen ze het niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:36

Nee, zo heb ik dat natuurlijk niet. Maar zo gaat het ook lang niet met iedere gehandicapte. En zoals gezegd - als jij vantevoren niet weet in welke mate je kind een bepaalde handicap zal hebben, dan kun je dus ook niet inschatten of hem deze dingen zullen overkomen.
Net zomin als je af kunt vangen dat je 'gezonde' kind op latere leeftijd ernstig depressief wordt en zich gaat snijden, anorexia krijgt, ... noem maar op.