Leonie, gewrichten zijn ook gewoon lastig. Zoveel ervaring heb ik nog niet, maar wat ik zelf geleerd heb van het afgelopen jaar steeds meer afstanden lopen, een blessure oplopen en een ultra lopen met te weinig voorbereiding door die blessure: je gewrichten hebben echt tijd en veel kilometers nodig om aan die afstanden te wennen en vooral in het begin komt daar ongemak bij kijken. Ik besef nu pas hoe belangrijk het is om je lichaam aan die afstanden te laten wennen en je weekvolume hoog te houden. Wat dat betreft kan ik echt niets met die theorieën die beweren dat je max 14 km hoeft te lopen voor een marathon, om overbelasting tegen te gaan (ik heb géén zin om hier een discussie over te starten, ik wil alleen even mijn ervaring delen). Mijns inziens komt overbelasting juist door niet vaak/ver genoeg te lopen en er niet de tijd in te investeren om duurzaam op te bouwen en die bevestiging zie ik elke keer weer bij ultralopers en de mensen die ik spreek met bakken ervaring. Alleen kom je in het begin bij je grenzen verleggen altijd wat overbelasting tegen, vooral in gewrichten. Dikke kans dat je nog een paar keer je knieën gaat voelen, maar uiteindelijk kunnen ze het echt goed hebben. Ik heb vaak en veel last gehad van mijn voeten en knieën in de aanloop en tijdens de ultra, doordat ik niet genoeg voorbereiding had door mijn enkel. Heb na schiermonnikoog en 42 km in 2 dagen echt gedacht dat ik mijn knie voor altijd vernaggeld had. Nu loop ik de afgelopen 3 maanden meer dan ooit en ik heb nergens last van behalve normale spierpijn/vermoeidheid. En ja, af en toe protesteert er weer even een gewricht, maar zolang het binnen de 2 dagen herstelrange valt, maak ik me geen zorgen. Als het daarbuiten valt verleg ik mijn focus even naar wat minder rennen, meer krachttraining of fietsen. Mijn heupen protesteren uiteindelijk het meest als ik een dag lang zit.

Ze zeggen niet voor niets dat je gewrichten 2 jaar nodig hebben om aan een nieuwe sport/belasting te wennen. Dat je verder nergens last van hebt, zegt echt genoeg: je kan dit!
Sherivey, oef ja, dat is wel een investering. Maar 2-3 per jaar is ook al heel tof toch? Maar wat ik meer bedoel, zijn er dan meerdere halve marathons in Kopenhagen per jaar bijvoorbeeld? Of wel maar 1 moment in het jaar dat je 1 stad kan pakken?