Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 19:08

Sherivey schreef:
Ik kom heel even onder mijn steen vandaan :wave:

Ik begreep dat er mensen nieuwsgierig waren naar of ik nog leef. :P

En ik leef nog :j
Heb de Rotterdam Marathon uitgelopen en een stuk fijner dan vorig jaar in Amsterdam.
Tot 35 km echt fijn gelopen. Daarna werd het strijd. Maar wát een publiek, die slepen je er echt doorheen. :D

Jij ook gefeliciteerd met het uitlopen. Wat een afstand ook die marathon _/-\o_

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 19:21

Wat heftig @BeFunny. Hopelijk gaat alles nu goed met je :knuffel: knap dat je hier zo snel al weer hebt kunnen aansluiten _/-\o_

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 19:27

Sherivey schreef:

Heb de Rotterdam Marathon uitgelopen en een stuk fijner dan vorig jaar in Amsterdam.
Tot 35 km echt fijn gelopen. Daarna werd het strijd. Maar wát een publiek, die slepen je er echt doorheen. :D

Ik zag het, wat ontzettend knap gedaan joh! *\o/* Je was ook echt lekker voorbereid. Niet alleen je marathon is een topprestatie maar ook al die weken discipline. Respect!

Jeetje BeFunny, dat is niet niks :(:) Heel dapper dat je gewoon bent gaan lopen. Ik kan me voorstellen dat dat nog best gevoelig zal zijn geweest.

BeFunny

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 19:32

Ja maar met lopen uhm was dat geen hinder daarvoor zeg maar. Alleen was mijn conditie echt compleet weg. Maargoed ik voel me nu super dus ik heb de goede weg gekozen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 20:44

Supergoed gedaan Sherivey, je voorbereiding was ook echt top.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:10

Sherivey schreef:

Super! Je had ook mooie tijden!

Fijn dat je je weer zo goed voelt, BeFunny. Mooie afstand vandaag!

Gefelie Lisitano. Ik denk dat als je goed naar je lijf luistert, je een heel eind komt. Maar goed, ik ben geen ervaringsdeskundige. :=
Geen ervaring met zwangerschap… en ik luister niet altijd zo goed naar m’n lijf. :+

Haha Ninus, die man met z’n ene schoen in de hand heb ik ook gezien. :)) Ben wel benieuwd wat het verhaal daarachter was.

Lekker met je zoontje erop uit, heerlijk Musli!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 07:45

Ik had niet verwacht dat je niet meer in leven zou zijn Sherivey :+ maar ik vroeg me inderdaad af of je nog zou lopen dit weekend en dat deed je, goed gedaan *\o/* *\o/* *\o/* Ik heb je finish 'gezien' via de app, hadden ze mooi gedaan.

Puera het is wel de andere kant uit zaterdag, je loopt wel een deel over de bolwerken. Volgens mij staat de wind gunstig dit keer, was vorig jaar niet zo. Maar het kan ook zo weer anders :+

Heftig hoor BF, maar fijn dat je zo lekker aan het lopen bent :knuffel:

Ik heb nog een extra rustdag, mijn knie is in orde, alleen de plek zelf is wat gevoelig. Morgenochtend staat een training van 90 minuten op het programma. Ik weet niet of we zondag op Vlieland lopen, hangt van mijn man af, hij gaat vandaag rustig testen hoe zijn achillespees voelt. Ik denk dat de hm wat te optimistisch is, hij denkt dat het meevalt :))

Verder is het een typische maandag, ik heb mijn jurkje achterstevoren aan :roll: :=

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 09:07

Sherivey schreef:

Gefeliciteerd met het uitlopen. Fijn dat het beter voelde dan in Oktober in Amsterdam

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 09:14

@Sherivey, gefeliciteerd met het uitlopen, knappe prestatie *\o/*
@Lisitano, gefeliciteerd met je zwangerschap! :)
Ik denk dat er veel mogelijk is tijdens je zwangerschap maar dat het uiteindelijk vooral draait om luisteren naar je lijf en accepteren dat er dagen zijn dat het minder lukt (en laat dat nou net het lastigst zijn :D)
@Ninus, succes vandaag _O-
Ik ben ooit een eens maandag begonnen met mn string achterstevoren aan :Y) ik was allang blij dat ik die dag overleefde haha.

Hier ga ik proberen vandaag nog een 5km loopje te doen.
Druk weekend gehad en kop vol snot (net als rest gezin) dus ben benieuwd of het lukt.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 09:19

Hier al 7 weken last van vastzittend slijm en een kop vol snot @Karin.
Ondertussen een Prednison kuur en een speciale neusspray verder en nog steeds niet in orde.

Ik hoop heel hard voor je dat je niet deze versie te pakken hebt :Y)
En je er gauw weer vanaf bent...

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 09:45

Bedankt allemaal :) Dat luisteren naar je lijf blijft een terugkerend dingetje voor hardlopers :))

Hahaha Ninus! Wel op tijd achtergekomen of werd je er door iemand anders op gewezen? _O-
Ik heb een keer een hele tijd buiten rondgelopen met mijn jas binnenstebuiten.

Beterschap voor alle snotkoppies!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 10:46

Sherivey, gefeliciteerd!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 11:16

Lisi, Gefeliciteerd met je zwangerschap, goed dat je nog wil sporten, luister goed naar je lijf, en hopelijk kan je de Koning van Spanje rustig mee lopen, zou wel gaaf zijn!
Wanneer ben je uitgerekend?

Ninus, sterkte met je knie! Gaaf dat jecde RFR wel goed hebt uitgelopen, ziet er echt mooi uit daar, volgende keer ben ik er hopelijk ook bij!

SV, gave foto's, je staat er inderdaad altijd leuk en enthousiast op! Knap dat jullie zo veel kilometers gemaakt hebben door de modder!

Musli, sterkte met je slijm, hopelijk gaat het nu snel beter, wat vervelend zeg, dat het zo lang duurt.
Hier nu ook al 2 weken lang last van een vol hoofd.

Karin de B, jij ook al slijm, hoop inderdaad dat het meevalt voor je.
Succes met je loopje vanmiddag!

Sherivey, fijn dat het beter ging! Ben benieuwd naar een verslagje, als je daar tijd voor hebt!

Ik heb zondag een stukje op de t.v gezien van de marathon, de winnaar van vorig jaar werd nu 3e, en werd geïnterviewd, hij zij dat hij ook al een paar weken vol snot zat, anders had hij nog wel beter gekund.
Dus dames met snot, we kunnen het wel ;)

Mijn enkel gaat eindelijk een klein beetje beter, ben dit weekend naar een hotel geweest, en heb daar 2 dagen gezwommen in een fijn zwembad, dat heeft me wel goed gedaan, gewoon lekker bewegen, maar onbelast.
Van de week word het warmer, dan hoop ik het voort te kunnen zetten in onze eigen poel!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:01

:wave: Zwaai ook weer even om het hoekje. Beetje druk geweest en voor het eerst ook echt tijd voor vakantie gevoel.

Heb wel geprobeerd mee te blijven lezen en zag leuk nieuws en mooie loopjes voorbij komen. Helaas ook wat blessures en veel snot -O- Hier ook weer een hoofd vol snot.

Lisitano, gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik heb met de tweede tot 28 weken rustig kunnen hardlopen, daarna was vooral de motivatie weg :Y) Denk zolang jij er plezier in hebt en het goed voelt dat je lang kan blijven lopen. Paardrijden heb ik tot aan de uitgerekende datum kunnen doen bij de eerste maar dat lukte bij de tweede ook niet meer....

Balen Ninus dat je man geblesseerd is en jij last hebt van je knie. Was je zus wel ongeschonden uit de strijd gekomen?

Fijn dat je enkel beter aanvoelt Iris.

Afgelopen week wel lekker kunnen lopen. Ben nog steeds op zoek naar een passend marathonschema. Veel zijn toch gebaseerd op 4 trainingen. Ik zie nu vooral veel trainingen met één lange duurloop die opbouwt van 15 tot 35 km en dan een interval van 1km rustig, dan 1 km versnellen en eentje met 200 meter sprint en dan weer herstellen, of juist een tweede duurloop erin verwerkt. Als ik mijn situatie bekijk is het vooral afhankelijk of ik op de loopband moet trainen of niet. Want interval op de loopband is niet handig, maar tijd voor lange duurlopen heb ik doordeweeks ook weer minder. Kortom, ben er nog steeds niet uit en zit te twijfelen of ergens eens advies in te winnen, waarbij ze ook kijken naar je hartslag etc. (Daar zijn ook veel trainingen op gebaseerd). Iemand daar nog tips voor, waar je betrouwbare (betaalbare) informatie vandaag kan halen?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:57

Oké, ik moet het toch vragen, Karin. O:) Een hele dag met je string achterstevoren? Hóe dan? := Heb je niet een momentje gehad dat het even kon herstellen op het toilet? Was vast een lange dag. :))

Sterkte met het snot voor de verkouden mensen.

Fijn dat het beter gaat met je enkel, Ieris.

Route van zaterdag met GoogleMaps ermaast bestudeerd. Is inderdaad precies de andere kant op, Ninus. :))

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:54

Suusje je kunt op papendal een sportmedisch onderzoek laten doen en daar je hartslagzones laten bepalen.

Met drie keer per week trainen kun je ook echt wel een marathon lopen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:05

Supervixen schreef:
Suusje je kunt op papendal een sportmedisch onderzoek laten doen en daar je hartslagzones laten bepalen.

Met drie keer per week trainen kun je ook echt wel een marathon lopen.

Wat betreft sportmedisch onderzoek kan ik iedereen aanraden het een keer of eigenlijk zelfs regelmatig te doen. De meeste zorgverzekeringen vergoeden een deel, en het is naast het bepalen van hartslagzones ook een algemene gezondheids checkup. En hoewel regelmatig sporten je hart en longen juist gezonder maakt ken ik helaas ook een paar verhalen van jonge gezonde mensen wiens hart er zomaar ineens mee is gestopt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 21:41

Suusje, mijn marathonschema had 3 trainingen per week met een optionele 4e. Ik heb die 4e niet elke week gedaan.
En het tempo werd gebaseerd op RPE (oftewel, mate van inspanning), waardoor je op gevoel kunt lopen, ipv op tempo of hartslag.
Soms had je wel trainingen op specifiek tempo, bvb je 10K wedstrijdtempo, of het tempo waarop je je marathon wilt gaan lopen. :)

Maar een sportmedisch onderzoek kan ik iedereen aanraden. Ik heb het zelf gedaan als soort apk, omdat ik (onder andere) hartproblemen in de familie heb.
Maar het is sowieso interessant om te weten waar je staat.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:49

Sherivey schreef:
Suusje, mijn marathonschema had 3 trainingen per week met een optionele 4e. Ik heb die 4e niet elke week gedaan.
En het tempo werd gebaseerd op RPE (oftewel, mate van inspanning), waardoor je op gevoel kunt lopen, ipv op tempo of hartslag.
Soms had je wel trainingen op specifiek tempo, bvb je 10K wedstrijdtempo, of het tempo waarop je je marathon wilt gaan lopen. :)

Maar een sportmedisch onderzoek kan ik iedereen aanraden. Ik heb het zelf gedaan als soort apk, omdat ik (onder andere) hartproblemen in de familie heb.
Maar het is sowieso interessant om te weten waar je staat.

Het zien als APK is een goede. Dat is precies wat ik bedoelde, maar ik had de woorden er niet voor. Het is idd een APK, met daarbij een soort van vermogens- en verbruikstest. De APK is goed om regelmatig te doen. De vermogens- en verbruikstest is leuk om erbij te weten.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:22

Die heb ik ook nog in de planning staan. Wordt inderdaad door de zorgverzekering vergoed.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:31

Sherivey, waar heb jij dat onderzoek gedaan? Wat heb jij uit zo'n onderzoek gehaald als ik vragen mag? Ben je daardoor anders gaan lopen of was het meer een bevestiging dat wat je deed goed was.

Imay, bedankt voor de tip dat de zorgverzekering het vergoed. Ik ga er eens achteraan. Hoe vaak doe jij zo'n APK?

Denk ook wel dat ik met 3 keer per week een marathon kan (uit)lopen, alleen de vraag is op wleke manier bereid ik dan het beste voor. Misschien moet ik er ook niet teveel over nadenken.

Vanmorgen stond ik al op tijd op de hardloopband, duurloop van 18 km was de bedoeling op lage hartslag dus had de loopband op 9 km/h ingesteld. Hartslag bleef lekker laag alleen vind garmin dat ik gemiddeld langzamer en minder ver heb gelopen -O-

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:41

suusje26 schreef:
Sherivey, waar heb jij dat onderzoek gedaan? Wat heb jij uit zo'n onderzoek gehaald als ik vragen mag? Ben je daardoor anders gaan lopen of was het meer een bevestiging dat wat je deed goed was.

Imay, bedankt voor de tip dat de zorgverzekering het vergoed. Ik ga er eens achteraan. Hoe vaak doe jij zo'n APK?

Denk ook wel dat ik met 3 keer per week een marathon kan (uit)lopen, alleen de vraag is op wleke manier bereid ik dan het beste voor. Misschien moet ik er ook niet teveel over nadenken.

Vanmorgen stond ik al op tijd op de hardloopband, duurloop van 18 km was de bedoeling op lage hartslag dus had de loopband op 9 km/h ingesteld. Hartslag bleef lekker laag alleen vind garmin dat ik gemiddeld langzamer en minder ver heb gelopen -O-

Ik heb het vorig jaar en het jaar ervoor gedaan, mijn verzekering vergoedde toen een bedrag per jaar. Dit jaar sla ik hem over, maar volgend jaar wil ik hem wel weer doen. Nu heb ik in mijn familie wel het een en ander aan vaatziektes zitten dus ik vind het belangrijk om toch regelmatig zoiets te doen. Anders is eens elke paar jaar voldoende.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:09

Ik heb het zelf nog nooit laten doen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:15

@Puera, ik kwam er ergens einde ochtend achter toen ik naar de wc ging. Vond hem al zo irritant zitten :D _O-

Gisteren is het er niet meer van gekomen en vandaag stroomt het er ook in liters uit voor mn gevoel dus ik denk dat ik vandaag ook nog even skip :Y)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:31

Ja die string heb ik ook wel eens gehad, nu vraag ik me af hoe dan, maar ja, druk, druk, druk :D Dit viel gelukkig niet zo op en ik kwam er zelf achter!

Ik heb in het verleden wel keuringen laten doen, maar recent geen ervaring mee. Misschien toch maar weer eens doen, ben wel benieuwd!

Hier vanochtend werkelijk heerlijk 15km gelopen. Het weer was prima, wel harde wind, maar had terug wind mee. En ben niemand tegen gekomen, dat zijn de beste loopjes wat mij betreft :D
Vlieland heb ik afgezegd, ik zie het niet gebeuren en mijn man is nu ook weer een paar dagen weg voor werk en heeft nog niet gelopen sinds vorig weekend. Komt een andere keer wel weer.