Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:46

Toen al het corona gedoe begon had ik ook niet verwacht dat het zo lang zou duren. In de eerste maanden extreem oplettend en daarna wat minder maar nog wel aan de maatregelen houdend. En nu, terugkijkend, heb ik echt het gevoel, waar is het jaar gebleven want in mijn beleving is het zo gruwelijk snel gegaan dat de komende paar maanden er ook nog wel bij kunnen. Dat zal voor iedereen anders zijn maar ik heb , toen de besmettingen weer opliepen ( wat ik ook verwachtte) een soort berusting over me gekregen van uitzitten en prik halen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:52

secricible schreef:
En ook in Spanje lees je over feestjes, protesten, enz.

Ja en?
Uitzonderingen bevestigen de regel luidt een goed NL gezegde.

De regel is dat men zich hier goed aan de regels houdt en de Staat op naleving toeziet.
Was met de harde, échte quarantaine in maart ook zo.

Hier zit de angst voor het virus er bij de bevolking goed in sinds het voorjaar (op uitzonderingen na). Voor een ook maar enigzins normaal sociaal leven is dát eigenlijk nog de grootste hindernis: Iedereen is behoorlijk ´bubbelbewust´.

Wat betreft het perspectief betreft zijn zowel pessimisme als optimisme niet ideaal. De hoeveelheid benodigde nieuw te produceren! dosis is simpelweg te groot voor een snelle beschikbaarheid.
Pas als pakweg de helft van de bevolking gevaccineerd is, kan er van structurele ontspanning sprake zijn omdat de resterende 50% het minder kwestbare deel betreft.
Reken op mid zomer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:53

Moeten die prikken er wel zijn. Het loopt in groep 1 nu al spaak. Ik heb nog geen oproep gehad. En als die er komt is dat pas over een paar weken. Op zijn vroegst.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:53

Maar huertecilla dat is jou beeld, mijn Spaanse buurvrouw en haar familie daar denkt daar anders over. Net zoals dat je mensen hebt in Nederland die het beleid zo prima vinden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:07

Laurie schreef:
Sheran schreef:
Volgens mij zijn Nederlanders best gevoelig voor serieus genomen worden en een goede uitleg zodat ze de urgentie zien. In maart werkte dat goed, inmiddels is dat voor sommige groepen lastiger geworden. En de domme dingen van de overheid werken hier totaal niet aan mee.

In maart was alles nog zo vers en nieuw... En natuurlijk helpt het niet als de overheid onhandige beslissingen neemt, maar ik denk dat mensen nu vooral een stukje perspectief missen omdat steeds meer duidelijk wordt dat het allemaal nog heel erg lang gaat duren.

Er is perspectief.

Vaccinaties.

En met een beetje mazzel gaat dat binnen nu en een half jaar al gigantisch veel verschil maken.[/quote]

Mag ik dan reageren even op dit met deze link.
Is een serieus filmpje van 35 minuten met de zorgen erover. En nee het zijn antivaxers.

En nee is ook geen wappie of iets.

https://youtu.be/aWrZxCx6L6g

pien_2010

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:17

Griezelig vind ik dit.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:24

Zodra Andrew Wakefield werd genoemd, was het voor mij al duidelijk, dit kun je niet serieus nemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:26

Wellicht de vaccinatiediscussie in het vaccinatietopic houden voor de leesbaarheid? :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:27

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:
Die regels zijn niet te handhaven blijkt gewoon overal.

Niet overal. Híer, in Andalucía, wordt er keurig de hand aan gehouden incl. handhaving. .

Ik neem aan dat er in Lutjebroek ook anders geleeft wordt dan in Amsterdam.
Op het landesgemiddelde zitten gewoon overal de groepen die massaal de regels omzijlen, ook in Spanje. Daarom raken de regels ook mentaal vaak het meeste de brave groep omdat die zich ook sneller schuldig voelen door 1x naar de bouwmarkt of iemand troosten terwijl andere mensen 4x per week bij elkaar zitten te chillen en daar echt niet warm of koud van worden. Je hoort soms dat ze het bedrag voor de boete vast klaar hebben liggen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:29

Klopt en dat is dus overal het geval.

In België veel mensen opgepakt omdat iemand een vakantiehuis had gehuurd om haar verjaardag te vieren. Zo n 70 man. Uit B, L, F
Opgepakt, omdat ze dus lekker aan t vieren waren }:0
Laatst bijgewerkt door Getup op 09-01-21 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:29

Ik wil best later vandaag dat filmpje serieus kijken en uitvlooien.

Maar 35 minuten is me nu ye lang, dat red ik niet met mijn tijd.

Kritisch zijn is goed.

Maar kritisch zijn is niet hetzelfde als kritiek leveren.

Ik zal het later vandaag kijken.
Ik ben benieuwd welke vragen en argumenten er zijn in die 35 minuten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:31

Citaat:
Ik zal het later vandaag kijken.
Ik ben benieuwd welke vragen en argumenten er zijn in die 35 minuten.

Dank je wel. Ik heb de link nl ook in het wetenschappelijk topic geplaatst omdat ik echt schrik van dit filmpje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:35

bigone schreef:
Toen al het corona gedoe begon had ik ook niet verwacht dat het zo lang zou duren. In de eerste maanden extreem oplettend en daarna wat minder maar nog wel aan de maatregelen houdend. En nu, terugkijkend, heb ik echt het gevoel, waar is het jaar gebleven want in mijn beleving is het zo gruwelijk snel gegaan dat de komende paar maanden er ook nog wel bij kunnen. Dat zal voor iedereen anders zijn maar ik heb , toen de besmettingen weer opliepen ( wat ik ook verwachtte) een soort berusting over me gekregen van uitzitten en prik halen.

Dit gaat 2 tot 3 jaar duren. Het is naïef om te denken dag dit halverwege 2020 over zou zijn geweest.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:37

secricible schreef:

Overal in Spanje, behalve in Andalusië 8-) :)*

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:37

Getup schreef:
Klopt en dat is dus overal het geval.

In België veel mensen opgepakt omdat iemand een vakantiehuis had gehuurd om haar verjaardag te vieren. Zo n 70 man. Uit B, L, F
Opgepakt, omdat ze dus lekker aan t vieren waren }:0

Alweer zo'n feestje ja ?
Er zijn hier echt al heel veel boetes uitgedeeld voor zulke illegale toestanden.
De politie doet in elk geval erg haar best en het is ook vaak meteen naar de rechtbank.
Niks minnelijke schikking meer }>

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:31

Sizzle schreef:
[
Ik neem aan dat er in Lutjebroek ook anders geleeft wordt dan in Amsterdam.
Op het landesgemiddelde zitten gewoon overal de groepen die massaal de regels omzijlen, ook in Spanje. Daarom raken de regels ook mentaal vaak het meeste de brave groep omdat die zich ook sneller schuldig voelen door 1x naar de bouwmarkt of iemand troosten terwijl andere mensen 4x per week bij elkaar zitten te chillen en daar echt niet warm of koud van worden. Je hoort soms dat ze het bedrag voor de boete vast klaar hebben liggen.

Jij schrijft dat het nergens te handhaven is.
Ik schrijf dat het hier, in Andalucía, prima gehandhaafd wordt. Ook in Granada, Sevilla, Córdoba en Málaga.
Dat er geen strengere algemene beperkingen nodig zijn na de bijna geheel vrije feestdagen lijkt me een heldere bevestiging.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:33

Bloodymary schreef:
secricible schreef:

Overal in Spanje, behalve in Andalusië 8-) :)*

Enig idee hoe gróót ´Spanje´ is?
Ja, en de uitzonderingen bevestigen de regel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:34

Maar jij kan wel jou conclusie over Nederland trekken? Dat vind ik wel bijzonder :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:39

lenaa_tje schreef:
Maar jij kan wel jou conclusie over Nederland trekken? Dat vind ik wel bijzonder :)

Ja natuurlijk, dat kan ik ook. Ik heb al mijn familie nog in NL wonen en hoor veel over het land. Dus dat kan HC ook. Daarnaast kijken wij hier NL TV, dus ik vind dit een beetje een rare post en het komt elke keer terug dat het net is als je niet meer in NL woont je niets negatiefs meer over het landje (waar ik echt zooo veel van hou) mag zeggen. Kijk gewoon naar de feiten, kijk naar de cijfers en dan denk ik dat je net als wij hier ook je adem gaat inhouden met de vraag→ als dat maar goed gaat.
Hier in Frankrijk wordt het gebruik van avondklokken (couvre feu noemen ze dat) meer en meer uitgebreid en vervroegd. De cijfers lopen nl op. Het 3de confinement zal er wel aankomen vrees ik, maar op dit moment is Frankrijk en Spanje nog heel ver weg als het rampscenario als in de UK en waar NL vele male dichterbij zit. Gewoon kritisch kijken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:46

Ja maar waarom wordt kritiek op Spanje dan niet geaccepteerd? Dat is namelijk wat Lenaa_tje zegt met haar post.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:47

Jessix schreef:
Ja maar waarom wordt kritiek op Spanje dan niet geaccepteerd? Dat is namelijk wat Lenaa_tje zegt met haar post.

Dit inderdaad. Het is niet zo zwart wit. Ook als iemand in Nederland had geplaatst dat Nederland of Spanje of welk land dan ook zo ontzettend goed bezig was geweest had ik daar mijn vraagtekens bij geplaatst. Of andersom als iemand had geplaatst dat het alleen maar mis ging in een bepaald land. Dat kan je niet zo stellen.

Ik heb namelijk wel mijn vraagtekens over het geweldige Spanje van huertecilla. Juist vanwege mijn buurvrouw. Die woont ook om een reden hier in Nederland (en nee dat is niet om de liefde, ze woont hier vrijwillig en alleen)
Maar die verhalen van haar familie zijn blijkbaar niet terecht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:50

Ik word vooral een beetje moe van de "hier gaat alles geweldig en bij jullie gaat het flut" tendens die hier af en toe gecreëerd wordt. En dan mag je zelf invullen waar "hier" en "bij jullie" is.
Het is geen wedstrijd, we stoeien allemaal en maken allemaal dezelfde golfbewegingen. En ieder land heeft zijn eigen problematiek en voordelen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:52

secricible schreef:
Ik word vooral een beetje moe van de "hier gaat alles geweldig en bij jullie gaat het flut" tendens die hier af en toe gecreëerd wordt. En dan mag je zelf invullen waar "hier" en "bij jullie" is.
Het is geen wedstrijd, we stoeien allemaal en maken allemaal dezelfde golfbewegingen. En ieder land heeft zijn eigen problematiek en voordelen.

Nou precies ieder land heeft ook zijn eigen problemen waardoor het in het ene land wel werkt en het andere niet.
En volgens mij heeft heel Europa wel bewezen dat ze het eigenlijk niet weten. Dat geeft niet maar waarom zo aanvallend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:55

Jessix schreef:

Nu praat ik wellicht voor mijn beurt, maar als ik de cijfers lees, dan gaat het in Spanje eigenlijk wel goed, zowel met de gevallen per dag als het vaccineren. Volgens mij gaat Spanje stukke beter als Frankrijk, Duitsland en Nederland. Waarbij Frankrijk weer beter gaat als Duitsland en Nederland, maar wel moet gaan oppassen.
Dus ik denk dat de kritiek niet geaccepteerd wordt omdat het niet klopt volgens HC en ik denk dat hij daarin gelijk heeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:56

lenaa_tje schreef:
secricible schreef:

Nou precies ieder land heeft ook zijn eigen problemen waardoor het in het ene land wel werkt en het andere niet.
En volgens mij heeft heel Europa wel bewezen dat ze het eigenlijk niet weten. Dat geeft niet maar waarom zo aanvallend.

Ik vind de verschillen inderdaad niet zo spannend tussen de Europese landen. Ik heb zelf niet zo zeer de behoefte om een ander land te bekritiseren.