Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:47

En niet alleen afschuiven maar vooral wijzen
Mensen zonder kinderen wijzen naar scholen
Mensen zonder bedrijf wijzen naar bedrijven
Mensen die niet jong zijn geweest wijzen naar jongeren enz enz

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:54

Zebrastreep weet anders wel te vertellen dat mensen zo goed in afschuiven zijn en anderen de schuld geven etc. Snap wel dat je anderen dan op hun verkeerde teen kan trappen daar mee.

Ik zie vooral mensen hier op Bokt die toch al niet veel ondernamen en veelal altijd al voornamelijk thuis zaten met maar één klein kringetje om hen heen het allemaal wel best vinden zo puur omdat er voor hen toch weinig veranderd is.
Geloof me, voor velen is het helemaal niet best! Kunnen komende 10 jaar hun schulden gaan aflossen die ze dit jaar gemaakt hebben want huren, hypotheek, gas licht, belasting gaan gewoon door ookal verdien je nu helemaal niks!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:57

Karl66 schreef:
Tja, ze maken ook heel veel keuzes die niet mijn keuzes zijn. Maar dan heb ik niet de illusie dat dat komt, omdat ze niet naar adviezen luisteren.

Maar misschien dat jij 'illusies' over hoe het kabinet te werk gaat genoeg vindt, ik niet. Er is echt genoeg geschreven, vooral door adviesraden en bestuursorganen zelf die zijn ingesteld om de regering van gevraagd en ongevraagd advies te voorzien, dat er slecht kennis genomen wordt van de daadwerkelijke inhoud, dat er meestal niets mee gedaan wordt, en dat er in toenemende mate politieke druk wordt uitgeoefend op deze onafhankelijke organisaties om politiek wenselijk advies uit te brengen.

Dat is niet wat ik per se vind, maar waar bv de Ombudsman als organisatie en door voormalig ombudsman Alex Brenninkmeijer persoonlijk over verteld wordt. Het is iets wat de SER bekend maakte. Het is wat nu gebeurt rond de rechtspraak. Het is wat speelt bij de jeugdzorg. Er wordt gewoon niet geluisterd naar adviezen...

Inderdaad is veel van het kabinet niet het mijne. Maar los van mijn mening is het een feit dat inhoudelijke kennis en interesse in die inhoudelijke kennis flink is afgenomen, dat die vaak niet zo relevant gevonden wordt, en dat de meeste bestuurders de opvatting hebben dat besturen niet afhangt van de daadwerkelijke inhoud. Deskundigenadviezen worden daarmee over het algemeen inhoudelijk onderschat en hooguit gebruikt om te passen bij het beeld dat men al had. Nogmaals: niet mijn mening maar gewoon op te zoeken als je de vele keren dat hiervoor is gewaarschuwd volgt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:13

Popstra schreef:
Zebrastreep weet anders wel te vertellen dat mensen zo goed in afschuiven zijn en anderen de schuld geven etc. Snap wel dat je anderen dan op hun verkeerde teen kan trappen daar mee.

Ik zie vooral mensen hier op Bokt die toch al niet veel ondernamen en veelal altijd al voornamelijk thuis zaten met maar één klein kringetje om hen heen het allemaal wel best vinden zo puur omdat er voor hen toch weinig veranderd is.
Geloof me, voor velen is het helemaal niet best! Kunnen komende 10 jaar hun schulden gaan aflossen die ze dit jaar gemaakt hebben want huren, hypotheek, gas licht, belasting gaan gewoon door ookal verdien je nu helemaal niks!

Wie zegt dat ik altijd thuis zit haha. Nee hoor ik ben student heb heel wat stage uurtjes in de week en eigenlijk veel te weinig tijd om aan alles toe te komen moet ik zeggen zelfs in corona tijd heb ik het ontzettend druk. Ik maak de opmerking dus zeker niet vanuit de hoek dat ik toch al niet veel mensen om mij heen heb.

Natuurlijk is het hartstikke rot als je levenswerk omvalt en er niks geen ondersteuning is vanuit je netwerk, gemeente of overheid. Mijn moeder heeft ook een bedrijf wat al een tijdje dicht is. Maar we hebben al eens vaker financieel het heel moeilijk gehad. Mijn ouder stampen mij er ook in dat vooral met geld je goed moet sparen en er heel wat aan kan doen voordat je een torenhoge schuld hebt. Hun hebben zich ook uit de afgrond gevochten financieel. Dus het is bij mij ook een deel opvoeding om oplossingen te zoeken voor problemen. Ik pas mij aan aan hoe het is... Ook al deal ik zeker met angst voor corona. Ik vindt het doodeng om het te krijgen en heb al veel lichamelijke klachten gehad erdoor. Ik moet dus ook bezig met iets zijn en niet anderen de schuld geven want dan zak ik dieper en dieper weg in mijn angstklachten.

Ik probeer altijd een positieve draai te geven hoe moeilijk het ook is. Ik heb zeker geleerd de afgelopen 3 jaar dat gezondheid het allerbelangrijkste is wat je hebt. En dat het helaas niet meer vanzelfsprekend is dat je altijd maar gezond bent

En ik zeg echt niet dat het mij niet interesseert dat bedrijven omvallen ik zou er zelf ook kapot van zijn als mijn levenswerk totaal werd vernietigd hierdoor en je failit gaat. Daar mag ook zeker meer aan gaan gebeuren vanuit instanties daar moet echt meer actie in komen dat gaat nu echt te langzaam of te moeilijk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:22

Popstra schreef:

Hoe weet jij hoe groot of hoe klein de kring om iemand is ? En hoeveel zij lijden onder de maatregelen? Een aanname die kant nog wal raakt . Iemand die in haar eentje in een hutje op de hei woont kan zomaar één iemand in haar kringetje hebben, bvb een zwaar op haar leunende ouder die ze nu niet durft te bezoeken omdat ze bang is om die te besmetten. Of de ouder die haar kinderen al bijna, weliswaar vrijwillig, een jaar niet heeft kunnen zien en knuffelen omdat ze bij politie en onderwijs werken en die haar niet willen besmetten. Of die grote groep broers en zussen, allemaal boven de zestig en normaal elke verjaardag vieren want je weet maar nooit en ze zijn gek met elkaar, die wijselijk hebben besloten dat ze beter een jaar over kunnen slaan gezien of ondanks hun leeftijd.Denk dat je een hele misser maakt door te stellen dat alleen mensen met een grote sociale kring hier onder te lijden hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:23

Er is een verschil tussen het wel best vinden, of er van balen, het oliebol vinden maar ook beseffen dat het niet anders kan.

Ik maakte de vergelijking al eerder, maar toen ik mijn voet brak en 6 weken in het (niet-loop)gips moest met een baby in huis heb ik gehuild en getiert en was heel boos en verdrietig.
Maar ik wist ook dat er geen alternatief was en dat het gewoon klote was en zou blijven als ik niet zou luisteren.

Zo voelt het nu ook, maar dan groter . We huilen er soms om, zijn boos, maar beseffen ook dat de enige weg eruit er doorheen is en dat er geen weg omheen bestaat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:44

Ja, volgens mij is de scheidslijn ook niet of je wel of niet baalt van de maatregelen. Ik denk dat iedereen er wel van baalt. De scheidslijn is volgens mij meer accepteren dat er een pandemie is en dat we daardoor consequenties hebben. En weliswaar accepteren dat er een virus is, maar de consequenties onzin vinden.

@Shadow0, alleen gaat dit topic niet over jouw mening over het kabinet. Het gaat ook niet over de vraag hoe goed ze in het algemeen met advies omgaan. Dit topic gaat over corona en het ging even specifiek over het onderwerp dat het OMT geen breed adviesorgaan is en of dat wel of niet een probleem is. Voor de rest kan je ook prima in het topic over de Nederlandse politiek terecht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:47

Karl66 schreef:
@Shadow0, alleen gaat dit topic niet over jouw mening over het kabinet. Het gaat ook niet over de vraag hoe goed ze in het algemeen met advies omgaan. Dit topic gaat over corona en het ging even specifiek over het onderwerp dat het OMT geen breed adviesorgaan is en of dat wel of niet een probleem is.

Maar ook over het OMT specifiek geldt dat er naar niet-wenselijk advies niet goed geluisterd wordt, en dat de politiek leunt op de adviescommissie om wenselijke uitkomsten te krijgen en dat heel veel deskundigheid niet gehoord wordt. Dus jawel, ook ontopic doet dat ertoe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:18

Popstra schreef:

Deels gelijk. Ik ben zo iemand met een klein kringetje en ik denk, jullie zijn dadelijk uit de lockdown, ik niet. zeur niet.

Deels ook niet.
Dat geld dat nu door de regering uitgegeven word voor zorg (vaccins) herstel, op welke manier dan ook.
Krijgen wij allemaal op ons bordje. Voor iedereen gaan dadelijk belastingen, zorgverzekering enz omhoog.
Want uiteindelijk moet het allemaal weer de staatskas in.
Dus iedereen gaat dit treffen.

Ik probeer als halve in de maatschappij, want ja zo word je met beperking toch wel gezien, een baantje te vinden, dat gaat ook niet lukken want er is nu (helaas ook voor die mensen) een hele vijver bij gekomen waar de werkgevers uit kunne vissen. Een gezonde vijver.

Dus iedereen treft het, niet links dan wel rechtsom.
Dus je kunt niet stellen dat mensen met een kleine kring het niet raakt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:25

secricible schreef:
Zo voelt het nu ook, maar dan groter . We huilen er soms om, zijn boos, maar beseffen ook dat de enige weg eruit er doorheen is en dat er geen weg omheen bestaat.

Nee. Een groep vindt dat. Een andere groep, o.a ik, vindt dat er een andere weg bewandeld had moeten worden. Deze groep groeit trouwens, iig voor zover ik meekrijg.

Huilen en boos zijn doet ongetwijfeld iedereen, maar niet allemaal om dezelfde reden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:25

Palmera schreef:
secricible schreef:

Nee. Een groep vindt dat. Een andere groep, o.a ik, vindt dat er een andere weg bewandeld had moeten worden. Deze groep groeit trouwens, iig voor zover ik meekrijg.

Huilen en boos zijn doet ongetwijfeld iedereen, maar niet allemaal om dezelfde reden.

Hoe zouden we het dan moeten doen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:30

Palmera schreef:
secricible schreef:

Ik zeg niet dat iedereen dat vindt. Ik reageerde op het feit dat er gezegd werd dat de mensen die het eens zijn met de maatregelen er geen last van zouden hebben en het wel best zouden vinden. En dat is dus niet zo.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:38

Earth schreef:
Palmera schreef:

Hoe zouden we het dan moeten doen?

Alles open wat nooit dicht gegooid had moeten worden. En per direct.
En wie dan heel bang is dat zijn gezondheid gevaar loopt kan thuisblijven tot hij ingeënt is.

En aan alle bejaarden moet maar eens gevraagd worden of ze het wel echt eens zijn met die eenzame opsluiting ter bescherming van hunzelf. Ik denk dat je verbaasd zult staan van de antwoorden. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:40

De maatregelen zijn niet bedoelt om de bejaarden te beschermen :o
Dacht eigenlijk dat dat inmiddels algemeen bekend zou zijn.

We beschermen ons land tegen code zwart

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:45

Dat is zo verootjoo, niet door die groep zijn er uitgestelde operaties.

Wel denk ik dat in veel verzorgingshuizen, dus waar de levensverwachting geen 5 jaar meer is (meen dat gemiddelde 9 maanden is), veel mensen zullen zeggen, laat mij mijn familie nog maar zien en over een maand dood zijn aan corona, dan nog een jaar zo verder in eenzaamheid en dan toch dood gaan aan de ouderdom...alleen.

Dat is dus weer anders dan de groep oudere die nog best goed zelfstandig wonen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:45

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:46

verootjoo schreef:

Ze zijn toch 1 van die meest kwetsbare groepen door wie het land op code zwart zou kunnen komen.
Waarom staan ze anders als eerste op de inentingslijst?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:47

verootjoo schreef:

Dit kan je blijven herhalen, maar er wordt niet geluisterd, helaas.
Tot zij zelf een x naar spoedeisende hulp moeten en het code zwart is en niet geholpen kunnen worden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:48

Laatst bijgewerkt door nynke55 op 20-02-21 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:49

De maatregelen zijn natuurlijk net zo goed om ouderen te beschermen. Door bejaarden te beschermen in een instelling voorkom je dat daar de zorg overspoeld wordt.
Wat net zo belangrijk is als de IC-zorg niet overspoelen.

Zorg is meer dan een IC.

En ja, ik denk ook dat die oudere liever mensen blijft zien dan niet sterven aan corona. Maar die wil ook graag zorg blijven krijgen dus daar zullen medewerkers voor nodig zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:53

secricible, zorg is idd meer.
Maar code zwart komt niet van de mensen boven de 85, die komen niet op de IC terecht.
En daar komt code zwart toch vandaan, mensen geen noodhulp meer kunnen geven en moeten selecteren wie wel en wie niet.
Dat de verpleging zich daar ook een slag in de rondte werkt is waar, maar is niet de reden van code zwart.

Ik ben dan ook iemand die niet vond dat de bejaarden in verzorgingstehuizen een 1e prik hoorde te krijgen. Thuiswonend, met dus nog een langere levensverwachting zie ik weer anders.

Ik zag de noodzaak dan eerder bij 65-85 thuiswonend.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:56

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:59

Ik denk dat er geen experts zijn, niet op gebied van pandemieën die een dichtbevolkt welvarend land treffen. Gaat te ver om te zeggen dat ze maar wat aanrommelen maar er zijn zeker regels waar je vraagtekens bij kunt zetten. Dat is voor mij geen reden om ze niet op te volgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:05

Palmera schreef:
Ze zijn toch 1 van die meest kwetsbare groepen door wie het land op code zwart zou kunnen komen.
Waarom staan ze anders als eerste op de inentingslijst?

Omdat ze de hoogste kans hebben te overlijden aan corona, en ze weinig kansen hebben in de reguliere zorg, en dit dus de beste kans op overleven is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:08

nynke55 schreef:
Nee, het zijn de iets jongeren die op de IC en verpleging liggen, de echt ouderen komen daar niet eens.
https://allecijfers.nl/nieuws/statistie ... w_leeftijd

In de wzc was het anders ook code zwart dus we doen het niet enkel voor de ziekenhuizen
65 % vd doden komen uit de wzc 35 % uit de ziekenhuizen