De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:42

Je las dat waarschijnlijk... En wat is de bron?

Maar ik stem graag in met Nederland nu twee weken echt zoveel mogelijk dicht houden en thuis blijven. Ik ben benieuwd wanneer er nieuwe maatregelen komen. Als ik het lees zijn veel mensen het eens met het allemaal voor zover dat kan twee weken thuis blijven om erger te voorkomen. Maar mensen blijven niet thuis zolang het rivm/de politiek het niet invoert want dan kan je misschien je baan wel kwijt raken.

Urbanus

Joman schreef:
Ik las zojuist dat in NL waarschijnlijk over 2 weken de ziekenhuizen (ic’s) vol zijn, en dat dan prematuren (24 weken en vroeger) en 80 plussers het als eerste moeten ontgelden. Blijkbaar hebben ze daar al een richtlijn voor bedacht.

Vroeger dan 23/24 weken worden baby's nu ook al niet opgenomen. En een NICU is totaal niet geschikt voor volwassenen, dat is zo'n kleine ruimte.

SdaphneS

Volgens mij moeten sommige berichten opnieuw verwijderd worden, omdat het gaat om speculatie en geen enkele bron bevat. Jammer dat mensen de behoefte om te speculeren niet kunnen onderdrukken.

PSvanLot

Joman schreef:
Ik las zojuist dat in NL waarschijnlijk over 2 weken de ziekenhuizen (ic’s) vol zijn, en dat dan prematuren (24 weken en vroeger) en 80 plussers het als eerste moeten ontgelden. Blijkbaar hebben ze daar al een richtlijn voor bedacht.

Heb je een link?

24 weken en vroeger is een bijzondere uitspraak, gezien het feit dat 24 weken het vroegst is wat (tot op heden) kansen krijgt in Nederland. (Een unieke uitzondering daargelaten)

Daarbij zullen ze op neonatologie/nicu geen last hebben van het bezet raken van bedden door kinderen/volwassenen.

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:45

PSvanLot schreef:
Joman schreef:

Heb je een link?

24 weken en vroeger is een bijzondere uitspraak, gezien het feit dat 24 weken het vroegst is wat (tot op heden) kansen krijgt in Nederland. (Een unieke uitzondering daargelaten)

Daarbij zullen ze op neonatologie/nicu geen last hebben van het bezet raken van bedden door kinderen/volwassenen.

Wie zegt dat het om bedden gaat? Dat is een aanname. Denk dat apparatuur veel belangrijker is.

Ashleytjuhh

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Gisteren hoorde ik van iemand dat ze in veel winkels inderdaad geen contant geld meer aannemen.
Maar mogen ze dit zomaar weigeren vraag ik mij of omdat het wel een wettigbetaalmiddel is?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 09:45

Joman schreef:
Ik kan me voor een keer volledig vinden in de uitspraak van Trump. Hup, grenzen dicht. Geen reizen meer van en naar Amerika. Europa doet gewoon veel te weinig. Het loopt helemaal uit de hand.
Las zojuist ook dat er maandag!! drie Italianen zijn gereisd naar Cuba. Zij waren blijkbaar besmet en zijn nu de eerste besmette personen in Cuba. Serieus, wat denken die Italianen nou? Dat vind ik dus zo egoïstisch. Ook al weet je niet dat je besmet bent, ben toch voorzichtig

Eh nee. De grenzen gaan niet dicht :+De grenzen gaan dicht voor reizigers vanuit Europa, maar vanuit de UK mogen mensen gewoon van en naar de VS vliegen. Zelfde voor de rest van de wereld. Dat is niet de grenzen sluiten.

Anoniem

MarcoBorsato schreef:
Joman schreef:

Vroeger dan 23/24 weken worden baby's nu ook al niet opgenomen. En een NICU is totaal niet geschikt voor volwassenen, dat is zo'n kleine ruimte.

Niemand zegt natuurlijk dat het gaat om ruimte hè.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:46

Gisteravond een tripje geboekt naar Londen in mei. Wel lastig, iets boeken nu. Maar toch de gok maar genomen. Vakantie naar Azië nog maar even niet geboekt, al verwacht ik daar juist minder problemen mee dan met Europa op dit moment :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:46

Berdien schreef:
Joman schreef:
Ik kan me voor een keer volledig vinden in de uitspraak van Trump. Hup, grenzen dicht. Geen reizen meer van en naar Amerika. Europa doet gewoon veel te weinig. Het loopt helemaal uit de hand.
Las zojuist ook dat er maandag!! drie Italianen zijn gereisd naar Cuba. Zij waren blijkbaar besmet en zijn nu de eerste besmette personen in Cuba. Serieus, wat denken die Italianen nou? Dat vind ik dus zo egoïstisch. Ook al weet je niet dat je besmet bent, ben toch voorzichtig

Eh nee. De grenzen gaan niet dicht :+De grenzen gaan dicht voor reizigers vanuit Europa, maar vanuit de UK mogen mensen gewoon van en naar de VS vliegen. Zelfde voor de rest van de wereld. Dat is niet de grenzen sluiten.

Ja dat bedoel ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:47

Bij ons inmiddels al bijna 700 besmettingen op krap 8 mljn mensen (dus in verhouding dubbel zo veel per inwoner). Echter schijnt er op het moment juist nog helemaal geen sprake te zijn van IC tekort dus lijkt me het me vrij sterk dat dit in NL nu wel al het geval is?
Het is natuurlijk een andere situatie als het oploopt tot 10.000 tegelijk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:48

Anoniem

Sizzle schreef:
Bij ons inmiddels al bijna 700 besmettingen op krap 8 mljn mensen (dus in verhouding dubbel zo veel per inwoner). Echter schijnt er op het moment juist nog helemaal geen sprake te zijn van IC tekort dus lijkt me het me vrij sterk dat dit in NL nu wel al het geval is?

Over twee weken is de verwachting. Dat staat in het artikel.

PSvanLot

Joman schreef:
PSvanLot schreef:

Heb je een link?

Wie zegt dat het om bedden gaat? Dat is een aanname. Denk dat apparatuur veel belangrijker is.

De apparatuur voor premature kinderen zal niet hetzelfde zijn als voor volwassenen.

Eleeke

Destination schreef:
Maar Karuna, waar staat dat een groot deel van de wereld valt over de Nederlandse houding?

Ik snap wel dat België nu zegt geen bezoek ik woon-zorg centra. Het is misschien niet leuk voor de bewoners, maar het zijn over het algemeen niet de meest gezonde mensen die in deze centra wonen.

Ben geen Karuna, maar inderdaad, er wordt in de buitenlandse media wel eea gezegd over de wat lakse houding van NL. Ik zag op twitter al wat memes voorbijkomen en een artikel in de Ierse times.

Urbanus

Joman schreef:

Waar gaat het dan om, volgens jou? De machines? Wat moet een volwassen persoon met de machine van een prematuur?

Ik heb je stukje gelezen maar vind het paniekvoetbal.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 12-03-20 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:49

Bijzondere maatregel van Trump, alleen Europeanen worden geweerd ...

moonsparkle

Sizzle schreef:

Er zijn ook gewoon spullen te kort en dat is nu al zoals mondkapjes en gaasjes waardoor operaties worden uitgesteld.

PSvanLot

Ik Zit WNL op 1 te kijken.

Dat een domme teksten komen daar voorbij....
'Premature kinderen, kinderen geboren onder de 24 weken...'
Gelukkig corrigeerde de deskundige haar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:50

Citaat:
In het deze week geactualiseerd draaiboek van de NVIC staat dat ic-zorg gerantsoeneerd mag worden als er meer patiënten zijn of dreigen te komen dan er plekken zijn. ,,Dat gebeurt nu in Italië. Dan heb je het over een soort oorlogssituatie.’’

Daar is een plek op de ic afhankelijk van levensverwachting en kans op overleving. Die kans is bij 80-plussers en extreem vroeg geboren kinderen relatief laag. Van de kinderen die na 24 weken zwangerschap ter wereld komen, overleeft een groot deel het niet.

Gommers: ,,Als die situatie zoals in Italië hier ook komt, is het over twee weken.’’ De grote vraag is of er dan ook echt 2000 ic-plekken zijn. ,,Want je moet ook personeel hebben. En dat personeel wordt ook ziek. Dus de vraag is of we het personeel op de been kunnen houden. Het worden spannende tijden.’’

Citaat:
Dan kan het ziekenhuis voor een moeilijke keuze komen te staan. Bleeker-Rovers: ,,In Nederland zijn we al lang gewend om bij oudere mensen met meerdere aandoeningen te bespreken of iemand in een soortgelijke situatie nog wel behandeld moet worden op de intensive care als de kans klein is dat zij herstellen.’’

Even gecopieerd. Helaas is dat standaard triage bij extreme situaties. Bij bv een ramp moet er ook gekozen worden de te zwaar gewonden te laten gaan omdat er domweg anders te weinig middelen zijn. Dan is het keihard, jij hebt weinig overleefkans, je buurvrouw wel dus die helpen we

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:51

MarcoBorsato schreef:
Joman schreef:

Waar gaat het dan om, volgens jou? De machines? Wat moet een volwassen persoon met de machine van een prematuur?

Het stukje over zeer premature kinderen is ook wel erg summier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:51

MarcoBorsato schreef:
Joman schreef:

Kun je vinden.
Er zal ongetwijfeld apparatuur kunnen worden gebruikt zoals beademingsapparatuur. Verder geen idee, ik ben geen arts.
In Rotterdam ziekenhuis stellen de operaties uit, omdat er een te kort dreigt aan gaasjes. Blijkbaar gaan anderen dan voor op de prematuren en ouderen. Dat is wat er staat. Waarom en hoe of wat, geen idee.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:52

Eleeke schreef:
Destination schreef:
Maar Karuna, waar staat dat een groot deel van de wereld valt over de Nederlandse houding?

Ik snap wel dat België nu zegt geen bezoek ik woon-zorg centra. Het is misschien niet leuk voor de bewoners, maar het zijn over het algemeen niet de meest gezonde mensen die in deze centra wonen.

Ben geen Karuna, maar inderdaad, er wordt in de buitenlandse media wel eea gezegd over de wat lakse houding van NL. Ik zag op twitter al wat memes voorbijkomen en een artikel in de Ierse times.

Maar memes zijn toch geen nieuwswaardig bron? Ik mag toch hopen dat je geen conclusies trekt uit memes die mensen maken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:52

karuna schreef:
Citaat:
In het deze week geactualiseerd draaiboek van de NVIC staat dat ic-zorg gerantsoeneerd mag worden als er meer patiënten zijn of dreigen te komen dan er plekken zijn. ,,Dat gebeurt nu in Italië. Dan heb je het over een soort oorlogssituatie.’’

Daar is een plek op de ic afhankelijk van levensverwachting en kans op overleving. Die kans is bij 80-plussers en extreem vroeg geboren kinderen relatief laag. Van de kinderen die na 24 weken zwangerschap ter wereld komen, overleeft een groot deel het niet.

Gommers: ,,Als die situatie zoals in Italië hier ook komt, is het over twee weken.’’ De grote vraag is of er dan ook echt 2000 ic-plekken zijn. ,,Want je moet ook personeel hebben. En dat personeel wordt ook ziek. Dus de vraag is of we het personeel op de been kunnen houden. Het worden spannende tijden.’’

Citaat:
Dan kan het ziekenhuis voor een moeilijke keuze komen te staan. Bleeker-Rovers: ,,In Nederland zijn we al lang gewend om bij oudere mensen met meerdere aandoeningen te bespreken of iemand in een soortgelijke situatie nog wel behandeld moet worden op de intensive care als de kans klein is dat zij herstellen.’’

Even gecopieerd. Helaas is dat standaard triage bij extreme situaties. Bij bv een ramp moet er ook gekozen worden de te zwaar gewonden te laten gaan omdat er domweg anders te weinig middelen zijn. Dan is het keihard, jij hebt weinig overleefkans, je buurvrouw wel dus die helpen we

Maar dat stukje klopt niet met betrekking tot de prematuren. Want onder de 23/24 weken word een baby niet opgenomen, dan wordt hij comfortabel gehouden tot hij overlijdt. En na de 24 weken neemt de overlevingskans hard toe.