Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Joman schreef:Ik las zojuist dat in NL waarschijnlijk over 2 weken de ziekenhuizen (ic’s) vol zijn, en dat dan prematuren (24 weken en vroeger) en 80 plussers het als eerste moeten ontgelden. Blijkbaar hebben ze daar al een richtlijn voor bedacht.
Joman schreef:Ik las zojuist dat in NL waarschijnlijk over 2 weken de ziekenhuizen (ic’s) vol zijn, en dat dan prematuren (24 weken en vroeger) en 80 plussers het als eerste moeten ontgelden. Blijkbaar hebben ze daar al een richtlijn voor bedacht.
PSvanLot schreef:Joman schreef:Ik las zojuist dat in NL waarschijnlijk over 2 weken de ziekenhuizen (ic’s) vol zijn, en dat dan prematuren (24 weken en vroeger) en 80 plussers het als eerste moeten ontgelden. Blijkbaar hebben ze daar al een richtlijn voor bedacht.
Heb je een link?
24 weken en vroeger is een bijzondere uitspraak, gezien het feit dat 24 weken het vroegst is wat (tot op heden) kansen krijgt in Nederland. (Een unieke uitzondering daargelaten)
Daarbij zullen ze op neonatologie/nicu geen last hebben van het bezet raken van bedden door kinderen/volwassenen.
Joman schreef:Ik kan me voor een keer volledig vinden in de uitspraak van Trump. Hup, grenzen dicht. Geen reizen meer van en naar Amerika. Europa doet gewoon veel te weinig. Het loopt helemaal uit de hand.
Las zojuist ook dat er maandag!! drie Italianen zijn gereisd naar Cuba. Zij waren blijkbaar besmet en zijn nu de eerste besmette personen in Cuba. Serieus, wat denken die Italianen nou? Dat vind ik dus zo egoïstisch. Ook al weet je niet dat je besmet bent, ben toch voorzichtig
MarcoBorsato schreef:Joman schreef:Ik las zojuist dat in NL waarschijnlijk over 2 weken de ziekenhuizen (ic’s) vol zijn, en dat dan prematuren (24 weken en vroeger) en 80 plussers het als eerste moeten ontgelden. Blijkbaar hebben ze daar al een richtlijn voor bedacht.
Vroeger dan 23/24 weken worden baby's nu ook al niet opgenomen. En een NICU is totaal niet geschikt voor volwassenen, dat is zo'n kleine ruimte.
Berdien schreef:Joman schreef:Ik kan me voor een keer volledig vinden in de uitspraak van Trump. Hup, grenzen dicht. Geen reizen meer van en naar Amerika. Europa doet gewoon veel te weinig. Het loopt helemaal uit de hand.
Las zojuist ook dat er maandag!! drie Italianen zijn gereisd naar Cuba. Zij waren blijkbaar besmet en zijn nu de eerste besmette personen in Cuba. Serieus, wat denken die Italianen nou? Dat vind ik dus zo egoïstisch. Ook al weet je niet dat je besmet bent, ben toch voorzichtig
Eh nee. De grenzen gaan niet dichtDe grenzen gaan dicht voor reizigers vanuit Europa, maar vanuit de UK mogen mensen gewoon van en naar de VS vliegen. Zelfde voor de rest van de wereld. Dat is niet de grenzen sluiten.
Sizzle schreef:Bij ons inmiddels al bijna 700 besmettingen op krap 8 mljn mensen (dus in verhouding dubbel zo veel per inwoner). Echter schijnt er op het moment juist nog helemaal geen sprake te zijn van IC tekort dus lijkt me het me vrij sterk dat dit in NL nu wel al het geval is?
Het is natuurlijk een andere situatie als het oploopt tot 10.000 tegelijk.
Joman schreef:PSvanLot schreef:
Heb je een link?
24 weken en vroeger is een bijzondere uitspraak, gezien het feit dat 24 weken het vroegst is wat (tot op heden) kansen krijgt in Nederland. (Een unieke uitzondering daargelaten)
Daarbij zullen ze op neonatologie/nicu geen last hebben van het bezet raken van bedden door kinderen/volwassenen.
Wie zegt dat het om bedden gaat? Dat is een aanname. Denk dat apparatuur veel belangrijker is.
Destination schreef:Maar Karuna, waar staat dat een groot deel van de wereld valt over de Nederlandse houding?
Ik snap wel dat België nu zegt geen bezoek ik woon-zorg centra. Het is misschien niet leuk voor de bewoners, maar het zijn over het algemeen niet de meest gezonde mensen die in deze centra wonen.
Joman schreef:Niemand zegt natuurlijk dat het gaat om ruimte hè.
Sizzle schreef:Bij ons inmiddels al bijna 700 besmettingen op krap 8 mljn mensen (dus in verhouding dubbel zo veel per inwoner). Echter schijnt er op het moment juist nog helemaal geen sprake te zijn van IC tekort dus lijkt me het me vrij sterk dat dit in NL nu wel al het geval is?
Het is natuurlijk een andere situatie als het oploopt tot 10.000 tegelijk.
Citaat:In het deze week geactualiseerd draaiboek van de NVIC staat dat ic-zorg gerantsoeneerd mag worden als er meer patiënten zijn of dreigen te komen dan er plekken zijn. ,,Dat gebeurt nu in Italië. Dan heb je het over een soort oorlogssituatie.’’
Daar is een plek op de ic afhankelijk van levensverwachting en kans op overleving. Die kans is bij 80-plussers en extreem vroeg geboren kinderen relatief laag. Van de kinderen die na 24 weken zwangerschap ter wereld komen, overleeft een groot deel het niet.
Gommers: ,,Als die situatie zoals in Italië hier ook komt, is het over twee weken.’’ De grote vraag is of er dan ook echt 2000 ic-plekken zijn. ,,Want je moet ook personeel hebben. En dat personeel wordt ook ziek. Dus de vraag is of we het personeel op de been kunnen houden. Het worden spannende tijden.’’
Citaat:Dan kan het ziekenhuis voor een moeilijke keuze komen te staan. Bleeker-Rovers: ,,In Nederland zijn we al lang gewend om bij oudere mensen met meerdere aandoeningen te bespreken of iemand in een soortgelijke situatie nog wel behandeld moet worden op de intensive care als de kans klein is dat zij herstellen.’’
MarcoBorsato schreef:Joman schreef:Niemand zegt natuurlijk dat het gaat om ruimte hè.
Waar gaat het dan om, volgens jou? De machines? Wat moet een volwassen persoon met de machine van een prematuur?
Ik heb je stukje gelezen maar vind het paniekvoetbal.
MarcoBorsato schreef:Joman schreef:Niemand zegt natuurlijk dat het gaat om ruimte hè.
Waar gaat het dan om, volgens jou? De machines? Wat moet een volwassen persoon met de machine van een prematuur?
Ik heb je stukje gelezen maar vind het paniekvoetbal.
Eleeke schreef:Destination schreef:Maar Karuna, waar staat dat een groot deel van de wereld valt over de Nederlandse houding?
Ik snap wel dat België nu zegt geen bezoek ik woon-zorg centra. Het is misschien niet leuk voor de bewoners, maar het zijn over het algemeen niet de meest gezonde mensen die in deze centra wonen.
Ben geen Karuna, maar inderdaad, er wordt in de buitenlandse media wel eea gezegd over de wat lakse houding van NL. Ik zag op twitter al wat memes voorbijkomen en een artikel in de Ierse times.
karuna schreef:Citaat:In het deze week geactualiseerd draaiboek van de NVIC staat dat ic-zorg gerantsoeneerd mag worden als er meer patiënten zijn of dreigen te komen dan er plekken zijn. ,,Dat gebeurt nu in Italië. Dan heb je het over een soort oorlogssituatie.’’
Daar is een plek op de ic afhankelijk van levensverwachting en kans op overleving. Die kans is bij 80-plussers en extreem vroeg geboren kinderen relatief laag. Van de kinderen die na 24 weken zwangerschap ter wereld komen, overleeft een groot deel het niet.
Gommers: ,,Als die situatie zoals in Italië hier ook komt, is het over twee weken.’’ De grote vraag is of er dan ook echt 2000 ic-plekken zijn. ,,Want je moet ook personeel hebben. En dat personeel wordt ook ziek. Dus de vraag is of we het personeel op de been kunnen houden. Het worden spannende tijden.’’Citaat:Dan kan het ziekenhuis voor een moeilijke keuze komen te staan. Bleeker-Rovers: ,,In Nederland zijn we al lang gewend om bij oudere mensen met meerdere aandoeningen te bespreken of iemand in een soortgelijke situatie nog wel behandeld moet worden op de intensive care als de kans klein is dat zij herstellen.’’
Even gecopieerd. Helaas is dat standaard triage bij extreme situaties. Bij bv een ramp moet er ook gekozen worden de te zwaar gewonden te laten gaan omdat er domweg anders te weinig middelen zijn. Dan is het keihard, jij hebt weinig overleefkans, je buurvrouw wel dus die helpen we